AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #1 Skrevet 7. januar 2014 For over 2 år siden, på 18-årsdagen min, "lurte" moren min meg til å ta opp et lån i mitt navn, men som moren min brukte. Jeg ville det ikke, for jeg syns det hørtes skummelt ut å ta opp lån siden jeg hadde siste året igjen på vgs og tjente ingen penger selv. Moren min sa at hun skulle betale det tilbake, men at hun ikke fikk ta opp lån. Hun skulle bruke det til å betale et annet lån, også skulle jeg og mamma få det bedre økonomisk. Barn gjør jo det meste for foreldrene sine, og jeg stolte på henne, og hadde jeg visst det jeg vet idag hadde jeg aldri gått med på dette. Det som skjedde var at jeg var russ og fullførte vgs og dro for å studere i byen da jeg var 19 år, men mamma aldri betalte tilbake dette lånet. Regningen hopet seg opp, og jeg hadde ikke råd til å betale avdragene. Jeg var student og hadde mer enn nok med mine egne utgifter... Idag er jeg 20 år og er frustert over dette. Jeg har pratet med mamma flere ganger, men hun betaler aldri. Regningene kommer hjem til mamma, og hun gjør ingenting med det. Det står i mitt navn, så jeg har veldig mange betalinganmerkninger. Jeg er skuffet og frustert over mamma, og dette går veldig innpå meg. Det er mamma som brukte pengene, men det står i mitt navn. Hva kan jeg gjøre??? Anonymous poster hash: ac0bf...818
Chloe- Skrevet 7. januar 2014 #2 Skrevet 7. januar 2014 Få hennes signatur på et gjeldsbrev til deg. Ellers, meld henne på Luksusfellen. 9
NovaFlare Skrevet 7. januar 2014 #3 Skrevet 7. januar 2014 (endret) Hva med barnebidraget? Det er jo fram til du er 20, og er dine penger så lenge du ikke bor hjemme... Jeg hadde ringt familievernkontoret og bedt om råd, og deretter hvis/når du har fått pengene dine hadde jeg kuttet all kontakt med henne. Tenk å sette sin datter i økonomisk uføre på den måten, fy f*** Endret 7. januar 2014 av NovaFlare 9
NovaFlare Skrevet 7. januar 2014 #4 Skrevet 7. januar 2014 Har du mindre søsken hjemme? Isåfall hadde jeg ringt barnevernet også. Hun er ikke skikket som mor. 5
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #5 Skrevet 7. januar 2014 Only a job for Luksusfellen!Anonymous poster hash: 861a2...15c
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #6 Skrevet 7. januar 2014 Hva med faren din forresten, har du kontakt med han?Anonymous poster hash: 861a2...15c
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #7 Skrevet 7. januar 2014 Få hennes signatur på et gjeldsbrev til deg. Ellers, meld henne på Luksusfellen. Hvordan skal jeg få henne til å signere et gjeldsbrev til meg? Hun sier hun ikke har penger... Anonymous poster hash: cf9bf...b0b
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #8 Skrevet 7. januar 2014 Hva med barnebidraget? Det er jo fram til du er 20, og er dine penger så lenge du ikke bor hjemme... Jeg hadde ringt familievernkontoret og bedt om råd, og deretter hvis/når du har fått pengene dine hadde jeg kuttet all kontakt med henne. Tenk å sette sin datter i økonomisk uføre på den måten, fy f*** Ja, jeg fikk disse pengene hver mnd fra jeg fylte 18, men det måtte jeg bruke på å betale mine egen utgifter siden mamma ikke hadde råd til å fø på meg det siste året på vgs. Anonymous poster hash: cf9bf...b0b
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #9 Skrevet 7. januar 2014 Har du mindre søsken hjemme? Isåfall hadde jeg ringt barnevernet også. Hun er ikke skikket som mor. Ja, jeg har en yngre søster, men hun er 18 og går siste året på vgs. Jeg har sagt at mamma ikke får lure henne, og jeg har pratet med søstern min så hun ikke blir lurt. Anonymous poster hash: cf9bf...b0b 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #10 Skrevet 7. januar 2014 Only a job for Luksusfellen!Anonymous poster hash: 861a2...15c Ja, jeg har tenkt på luksusfellen, men jeg ønsker ikke sette moren min i dårlig lys. Anonymous poster hash: cf9bf...b0b 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #11 Skrevet 7. januar 2014 Hva med faren din forresten, har du kontakt med han?Anonymous poster hash: 861a2...15c Faren min er død, dessverre. Anonymous poster hash: cf9bf...b0b
Pengebingen Skrevet 7. januar 2014 #12 Skrevet 7. januar 2014 Hjelper lite med gjeldsbrev når hun ikke har penger, eller ikke kan å styre pengene hun faktisk har. TS, hvor mye dreier det seg om? Det er en viss fare for at det beste du kan gjøre er å jobbe ekstra og sakte men sikkert betale ned lånet. Du har signert for det og er dessverre ansvarlig for det. Uansett hvor mye du kan prøve å få penger ut av din mor, så er det din økonomi som bli lidende av dette. Derfor kan det være lurt å bare rydde opp i det, selv om det er vanskelig som student. Ekstra jobbing er vel eneste løsning. Og hvis moren din lurer på hvorfor du aldri kommer på besøk så kan du svare at du er på jobb 24-7 for å betale tilbake lånet hun lurte deg til å ta opp. Det er en dyr lekse, men jeg håper det ikke er all verden av penger, siden du sikkert ikke fikk låne masse som 18-åring. Man må aldri aldri aldri ta opp lån for andre, uansett om det er familie aldri så mye. Og - som du selv nå har sett, å låne penger for å betale andre lån gir ALDRI bedre økonomi. Det du har fått for pengene du må betale er innsikt i hvordan du IKKE vil ha det 12
attegløyma Skrevet 7. januar 2014 #13 Skrevet 7. januar 2014 Einig med Pengebingen, du må rydde opp i dette sjølv før det veks deg langt over hovudet. Gjeld aukar fort! Gjeldsbrev finn du malen for på nett, då kan du i alle fall bevise at ho skuldar deg pengar. Dette kan du evt ta vidare til Konfliktrådet der du moglegvis kan få att noko over tid. Men skaff deg ein ekstrajobb, arb.eid alle feriar og bli kvitt gjelda koste kva det koste vil. Og la mor di få vite kva dette kostar deg, både sosialt og personleg. Slike foreldre sluttar aldri å overraske meg... 4
Gjest Skrevet 7. januar 2014 #14 Skrevet 7. januar 2014 Det er jo egentlig missbruk av makt som foreldre har over barn. Pengene ble jo overført til moren også. Skulle vært interessant å få en advokat som er spesialisert innen økonomi til å se på dette. TS. Hva med å prate med JURK eller noe sånt? Om du kan føre bevis for at du ble manipulert og at pengene aldri har vært disponert av deg, så kan du kanskje komme litt lettere ut av det. Ellers så må du bare bite tennene sammen og jobbe. Dette blir ikke borte av seg selv, og gjeldsrenter ruller fort på seg store summer. Fatter ikke at utlåner ville gi penger til en 18-åring uten inntekt som gikk på VGS! 3
Adhara Skrevet 7. januar 2014 #15 Skrevet 7. januar 2014 Vil bare si at det bare er mulig å få en betalingsanmerkning per sak. Så du har garantert ikke mange. Og den betalingsanmerkningen går bort når du en gang får betalt ned saken, så det er heldigvis ikke verdens undergang. Selv om jeg skjønner det må være VELDIG kjipt for deg å bli utnyttet sånn av moren din.
Peter007 Skrevet 7. januar 2014 #16 Skrevet 7. januar 2014 Du trenger nok juridisk bistand. Var du under utdanning da du tok opp lån? Bodde du borte fra hjemmet? Om så har du krav på barnebidrag. Dette kan kreves noen år tilbake. I første om 1 år gjennom NAV. Går du videre 10 år. Dette gjennom Namsmannen. Videre kan det være andre ting en jurist kan hjelpe deg med. Du var 18 år og myndig så det er ikke sikkert det er utnytting av barn juridisk. Men ville uansett forhørt meg med jurist.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #17 Skrevet 7. januar 2014 Uten at din mor går med på¨å signere gjeldsbrev så er det vanskelig å gjøre noe juridisk, og hvis du ikke vil kødde til forholdet enda mer så er det vanskelig å gjøre noe som helst uten at hun gjør det frivillig så klart. Anonymous poster hash: 864ec...325
Gjest navnelapp Skrevet 7. januar 2014 #18 Skrevet 7. januar 2014 JURK er rette plassen for deg å henvende deg, det kostar ingenting, og dei kan gi deg råd om situasjonen din. Men det du må gjere er å ta kontakt med banken som lånte ut pengane, og be dei sende fakturaer til deg. Forklar situasjonen til dei og, og sei at du vart utnytta. Sei at du treng ei nedbetalingsordning, og følg den ved å jobbe som ein helt i dei jobbane du får. 4
super-s Skrevet 7. januar 2014 #19 Skrevet 7. januar 2014 Jeg ville snakket med en advokat om det. De har jo peiling på sånt! Det er flere advokater du kan sende en mail til gratis for å forhøre deg om det! Her er noen: http://www.gratisadvokat.no/gratisadvokat/kontakt-oss-gratis/ http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-en-advokat/ http://www.jussportalen.no/index.php?site=jussportalen/1655/1901 Du finner flere på google!
Marie90 Skrevet 7. januar 2014 #20 Skrevet 7. januar 2014 Uff, dette er ille. At noen kan gjøre slikt mot egne barn. Du har fått mange gode råd her - ta kontakt med banken og forklar situasjonen hvis du ikke har det allerede. Snakk med en advokat og få bistand til å også kontakte inkasso så ting ikke ruller videre mens du prøver å løse dette. Kunne du gi et anslag på omtrent hvor mye det er snakk om?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå