Gå til innhold

Tar meg aldri råd til småting som "alle" bruker penger på, er det flere som meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg tar meg aldri råd til småting som alle anser som hverdagslige ting, dette til tross for at jeg har økonomi til det. Det er utrolig rart og det plager meg egentlig ganske mye. Et eksempel er ukeblader, dette er noe som ganske mange kjøper ukentlig, jeg er kjempe glad i KK og Kamille, men til dags dato aldri kjøpt meg et, jeg kaster meg over disse bladene hos venner som kjøper dem inn. En annen ting er lørdagskos, dette er noe jeg er vant med hjemmefra, jeg har nesten aldri kjøpt inn godteri, eller annet til helgen. Det eneste jeg unner meg i helgene er middag som f. Eks taco eller lignende. Er dette normalt? Jeg har vokst opp i et hjem med helt gjennomsnittlig økonomi, der disse tingene som jeg har beskrevet hørte meg til hverdagen. Likevel klarer ikke jeg å unne meg dette. Er det flere som meg der ute som har det sånn?

Anonymous poster hash: 9055b...354

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor gjør du ikke det når det plager deg? Angst for å bruke penger?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Join the club :fnise:

Nå vokste jeg opp med omsorgssvikt og økonomien til min mor var... ikke eksisterende:P Så jeg er jo vokst opp med å ikke ha noe, så jeg kjøper heller ikke blader, går på kafe osv. og jeg er ikke en gang sikker på hvorfor for det er jo ikke som at jeg ikke har råd til det. Husker jeg fikk bakoversveis da jeg fikk høre at en venninne brukte 1000 kr mnd. på kafe, kino, kaffekopp her, et blad, en film, et spill osv. Jeg vet ikke en gang om dette er mye eller lite:P Hender jo jeg drar på kino, kafe, ut og spise osv, men det er kanskje et par ganger i året.

Så hva med å sette av x-antall kroner(trenger jo ikke være mye) som du "skal" bruke på fornøyelser? :) Kanskje jeg burde ta mitt eget råd? :fnise:

Anonymous poster hash: 2dd48...dcf

Anonymous poster hash: 2dd48...dcf
  • Liker 1
Skrevet

Ts, sparer du penger? Kanskje du er bitt av basillen?

Jeg er nemlig i sparemodus og sparer der jeg spare kan.
Jeg er nøye på å spise sunt og skikkelig, så mat er det eneste jeg bruker penger på. Trening gjør jeg gratis hjemme eller i naturen.

Jeg shopper ikke, jeg går aldri ut, jeg går aldri på kafe eller restaurant. Mitt sosiale liv er på nettet for tiden.

Jeg har en venninne som vokste opp med gnitne og gjerrige foreldre - og venninnen min ble likedan. De hadde veldig god råd, men de snudde på hver krone for det ... det gjør venninnen min også selv om hun faktisk har bedre råd enn de fleste.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg gjør nesten det samme. Kjøper ikke unødvendige ting, kjøper klær bare når jeg må, vil heller kjøpe meg en ny bok en gang i blant heller enn å kjøpe ukeblader som blir lest ut på en halv time (leser ekstremt fort.) Spanderer heller på meg noe ekstra godt når jeg har råd, sånn som litt godteri, en burger, osv, i stedet for å dra på fylla hver helg sånn som veldig mange andre på min alder. Synes det går helt greit, sliter litt med økonomien, men det har ingenting å gjøre med at jeg sløser penger, tvert i mot, jeg har "overlevd" hittil fordi jeg ikke bruker penger unødvendig, annet enn på mat, og fordi jeg har en fantastisk mor som kan spytte inn litt matpenger når det blir veldig trangt.

Edit; Så at jeg hadde skrevet "gjør det motsatte" der det skulle stå "gjør nesten det samme"..

Endret av Lucid
Skrevet

Sluttet å kjøpe blader da jeg oppdaget at jeg brukte nesten en tusenlapp bare på det. Stort sett bladde jeg gjennom dem og var ferdig med dem i løpet av en time. Bare tull og tøys, særlig når man kan bruke nett i stedet for å lese nøyaktig det samme. Greit nok å kjøpe et ukeblad når man skal på hyttetur eller reise langt eller vente lenge, men å kjøpe dem ukentlig/månedlig er bare bortkastet synes jeg.

Veldig mange bytter ukeblader også, med hverandre. A kjøper KK, B kjøper Hjemmet, C kjøper Norsk Ukeblad. Så bytter de en bunke etter en tid og lar dem gå på rundgang. Det er sjelden dagsaktuelle saker i dem likevel, i alle fall ikke ting som ikke står i alle sammen.

Dette handler bare om prioriteringer. Noen prioriterer ukeblader, andre har helt andre ting de bruker penger på.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bruker og ekstremt lite penger. Føler jeg kjøper det jeg har lyst på. Men har ikke lyst på så mye i grunn :P Så da går det en hel del til sparing. Får vel inn 23-24000 netto i måneden. Og ca 15000 går til sparing.

Anonymous poster hash: 903b2...3d5
  • Liker 2
Skrevet

Er vel ikke vits i å bruke penger på sånt egentlig? Hvis ikke du får noe ut av det uansett?

Syns ikke du skal la det plage deg, du bruker sikkert penger på noe annet fornuftig i stedet, og det er bare smart :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle seriøst ønske at noe av dette kunne smitte over på meg. Jeg tjener over gjennomsnittet mye, allikevel har jeg aldri nok syns jeg. Seriøst ett veldig stort problem. I teorien skulle jeg klare å spare veldig mye, og hver mnd begynner jeg på ny frisk, regner ut hvor mye jeg burde sitte igjen med i slutten av mnd, og kontoen er like tom hver gang. Og jeg klarer aldri å se hvor pengene forsvinner, for jeg føler ikke selv at jeg sløser, men på ett eller annet punkt må jeg jo det. For regnestykket fungerer veldig fint frem til jeg faktisk skal utprøve det i praksis.

Anonymous poster hash: 875e1...319
Skrevet

Jeg skulle seriøst ønske at noe av dette kunne smitte over på meg. Jeg tjener over gjennomsnittet mye, allikevel har jeg aldri nok syns jeg. Seriøst ett veldig stort problem. I teorien skulle jeg klare å spare veldig mye, og hver mnd begynner jeg på ny frisk, regner ut hvor mye jeg burde sitte igjen med i slutten av mnd, og kontoen er like tom hver gang. Og jeg klarer aldri å se hvor pengene forsvinner, for jeg føler ikke selv at jeg sløser, men på ett eller annet punkt må jeg jo det. For regnestykket fungerer veldig fint frem til jeg faktisk skal utprøve det i praksis.

Kjøp deg en notisblokk og skriv opp hver eneste lille ting du kjøper. Det er ofte de små tingene man punger ut for ofte som gjør den store forskjellen. En kopp kaffe til 30 kroner hver dag blir fort en tusenlapp i måneden, ukeblader osv, samt impulskjøp.

Det finnes apper til mobilen også for å holde styr på sånt. Det er sikkert noe som er så billig i utgangspunktet at du ikke tenker over det, men om man gjør det ofte nok blir det fort dyrt likevel.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp deg en notisblokk og skriv opp hver eneste lille ting du kjøper. Det er ofte de små tingene man punger ut for ofte som gjør den store forskjellen. En kopp kaffe til 30 kroner hver dag blir fort en tusenlapp i måneden, ukeblader osv, samt impulskjøp.

Det finnes apper til mobilen også for å holde styr på sånt. Det er sikkert noe som er så billig i utgangspunktet at du ikke tenker over det, men om man gjør det ofte nok blir det fort dyrt likevel.

Jeg forsøker å notere meg der det går penger, men ettersom jeg har samboer og to barn, så går det en del penger der også. Alltid noe uforutsett, alltid noe som fører til merbruk.

Skrevet

Uff, jeg bruker altfor mye penger på småting... Har null økonomisk sans. Jeg synes det er veldig plagsomt, skulle ønske jeg var like flink til å spare.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS: jeg synes du skal se på dette som en styrke, ikke noe du trenger å være flau over. Noen vil nok prøve å overbevise deg om at du bør bruke mer, men det er mest sannsynlig fordi at da slipper de å rettferdiggjøre at de bruker så mye selv på slike ting. Hvis du vil ha mest mulig lykke igjen for pengene er derimot slike ting dårlige valg siden penger brukt på reiser og opplevelser gir langt mer varig glede.

Anonymous poster hash: 1eba4...41f
  • Liker 2
Gjest Inferno
Skrevet

Jeg kjøper heller ikke småplukk, men det er fordi det ikke gir meg noen glede.

Fordelen med det er at jeg så og si kan pakke en sekk og så flytte, både økonomisk og materialistisk. Jeg liker å leve slik at jeg kan gjøre det jeg vil, når jeg vil. Har en ganske alminnelig kontorjobb med litt frilansing på siden, men jeg har likevel bedre råd enn mange av mine venninner med bedre betalt enn meg. Ser ikke på det som noen svakhet; jeg føler ikke at jeg mangler noe.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper aldri unødvendige småting som ukeblader, men så har jeg heller ikke så veldig lyst på det og det plager meg ikke at jeg er litt gjerrigknark ovenfor meg selv. Jeg liker å spare og det går litt sport i det for meg å klare å spare litt mer enn forrige måned. Lørdagsgodtet er det lenge siden jeg kuttet ut. Sluttet med det i en periode jeg hadde trangere økonomi. Nå som jeg ikke har det trangt mer, savner jeg det ikke. Godtebehovet forsvant rett og slett helt etter en lengre periode uten. For min del ser jeg på dette som utelukkende positivt.

Ellers er jeg veldig glad i å lage mat fra bunnen og baker også gjerne alt av brødvarer selv. Er av natur en planlegger og lager innkjøpsplan og meny for hele uken slik at alle råvarer utnyttes på best mulig måte og ingenting råtner i kjøleskapet. Sparer jo mye på dette.

Shopping der man kjøper litt klær her og litt sminke der interesserer meg null og niks. Også i hjemmet foretrekker jeg en minimalistisk stil og shopping av nips, pynteputer, gardiner osv. til hjemmet forekommer ikke. For meg er det ubegripelig at folk ønsker å bruke penger på noe så unyttig, men her er smaken som baken :)

AnonymBruker
Skrevet

Så morsomt å lese om andre som er som meg! Da jeg var liten hadde foreldrene mine dårlig råd. Vi fikk aldri kjøpe Topp eller Se&Hør for det var bare bortkastede penger (noe som forsåvidt er sant..). Vi hadde ikke fyrverkeri på nyttårsaften fordi pappa mente at det var bare tull å bokstavelig talt hive penger ut i lufta. Vi kunne jo se på alle andres fyrverkeri helt gratis!

Nå er jeg gift og har barn, men hver nyttårsaften når mannen min og sønnen min går bananas med fyrverkeri, syns jeg innerst inne at det er bare tull å bruke penger på det..

Anonymous poster hash: 73b58...87f
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det plager deg, så kan du sette opp et budsjett der du skal bruke f.eks. 400 kroner i måneden på den slags småting.

Selv bruker jeg sjelden penger på sånt, eneste jeg kjøper av unødvendig luksus er litt billig varmmat til lunsj på jobb av og til. Blader kjøper jeg ikke (men ønsker meg blader eller abonnement i julegave/bursdagsgave), godteri bør man ikke spise for ofte (bak heller en kake?), forsøker å ta bussen istedet for å kjøre bil, shopper ikke (kjøper kun ting jeg trenger, ønsker meg alt annet i jule-/bursdagsgave). Som resultat har jeg god økonomi til tross for studentinntekt, og kan ta meg råd til de litt større tingene jeg virkelig har lyst på, samt spare en god del.

Anonymous poster hash: cb221...fbe
AnonymBruker
Skrevet

Gjør et søk på early retirement extreme forum, så finner du mange likesinnede :) Pluss en hel del mer ekstreme sparere!

Anonymous poster hash: e03e5...c0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det ikke bare småting som blader og godteri jeg aldri unner meg, men også ferie. Jeg har ALDRI vært på en ferie som jeg har betalt for selv. Var på ferie for 4 år siden sammen med foreldrene, der de betalte for fly og hotell. Jeg handler bare klær på salg og kjøper alltid alt til huset på tilbud. Det gjelder møbler og alt av interior. Jeg har ennå ikke tatt lappen eller kjøpt meg bil. Det eneste jeg bruker penger på er mat, husleie, nedbetaling av lån, og andre helt nødvendige ting som Internett, mobil og TV lisens. Er jeg gjerrigknark?

Anonymous poster hash: 5b6d3...80e

Gjest pluviophile
Skrevet

Det er ingen skam å være gjerrigknark i dagens samfunn, så lenge det ikke går ut over din egen (eller andres) helse...

Tvert imot burde svært mange se litt nærmere på impulskjøpene sine.

Personlig har jeg ikke god råd, men jeg unner meg en god flaske vin og et godt måltid (hjemme) iblant. Det mest unyttige jeg MÅ ha i hverdagen er vel stearinlys - spesielt nå i mørketiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...