Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet det ikke er logisk, jeg vet det ikke finnes noe bevis. Men jeg snakker aldri om det. Og jeg tvinger ikke folk til å tro. Jeg holder min tro 100% privat og snakker bare om det om folk spør meg. Jeg starter aldri og snakke om hva jeg tror.

Jeg ser ikke ned på kvinner. Jeg tvinger ikke folk til og tro det jeg tror. Jeg tror på evolusjonen og læren til Darwin. Jeg har ingen tro på kreasjonsime eller skapelsebevegelsn. Jeg tror ikke biblen er guds ord eller andre hellieg bøker er guds ord. Jeg tror ikke at en religon er bedre en andre eller at en religion er rett.. Jeg har full tro på vitenskapen og jeg tror det finnes en Gud. Ja jeg vet det er ulogisk og tro på en Gud som det ikke finnes bevis for. Men si meg så lenge jeg holder min tro for meg selv hvem skader jeg egentlig ?

Og nei faktisk så kan jeg tenke selv.

Anonymous poster hash: e7f42...3f5
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, bra for deg :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bring it, sista!

Anonymous poster hash: 4ba9c...f79
Skrevet

Helt naturlig og helt fint at du tror dette. Som du sier er tro og livssyn for mange en veldig privat ting, og ingen har plikt til å fortelle andre om hva de tror og ikke tror.

Det kan virke som du kanskje er litt usikker rundt denne troen siden du føler du må unnskylde den litt ovenfor andre, eller kanskje det bare er det at du regner med kritiske spørsmål og fordommer mot deg hvis du forteller om dette?

Det er veldig menneskelig å tro på noe som er "større" enn man kan forstå. Det er utolig mye vi ennå ikke kan forklare (og godt er det) og mange har kanskje også et behov for følelsen av at det livet man lever har litt mere verdi enn at det bare er et ubetydelig sekund i universets lange historie.

Jeg skulle ønske at alle hadde mulighet til å selv finne ut av disse eksistensielle spørsmålene, men slik det er de fleste steder i verden i dag blir barn fra tidlig alder indoktrinert fra familie og omverdenen at slik er det! Man har ikke så veldig mange valg, og tanken på å finne noe ut selv er fjern og skremmende.

Takk og pris for livssynsfrihet og sekulariseringen som vi er så heldige å ha i Norge :)

• Liker 1
Skrevet

Klart det ikkje er logikk, men du kjenner det i hjartet og veit kva som er rett!

AnonymBruker
Skrevet

Helt naturlig og helt fint at du tror dette. Som du sier er tro og livssyn for mange en veldig privat ting, og ingen har plikt til å fortelle andre om hva de tror og ikke tror.

Det kan virke som du kanskje er litt usikker rundt denne troen siden du føler du må unnskylde den litt ovenfor andre, eller kanskje det bare er det at du regner med kritiske spørsmål og fordommer mot deg hvis du forteller om dette?

Det er veldig menneskelig å tro på noe som er "større" enn man kan forstå. Det er utolig mye vi ennå ikke kan forklare (og godt er det) og mange har kanskje også et behov for følelsen av at det livet man lever har litt mere verdi enn at det bare er et ubetydelig sekund i universets lange historie.

Jeg skulle ønske at alle hadde mulighet til å selv finne ut av disse eksistensielle spørsmålene, men slik det er de fleste steder i verden i dag blir barn fra tidlig alder indoktrinert fra familie og omverdenen at slik er det! Man har ikke så veldig mange valg, og tanken på å finne noe ut selv er fjern og skremmende.

Takk og pris for livssynsfrihet og sekulariseringen som vi er så heldige å ha i Norge :)

Selvsakt regner jeg med fordommer

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

LItt ironisk - Darwin sluttet selv å tro på sin egen teori og ble kristen. De har heller ikke bevist 100% at mennesker stammer fra apene. Hvorfor finnes det fortsatt aper? Hvorfor har evolusjonen stoppet opp? Den teorien der forstår jeg ikke hvordan noen kan tro på for å være ærlig...men opplys meg om du kan :) Jeg er bare uenig...tror selv på Gud, og en del av vitenskapen. Bortsett fra det der med at ting er 134 000 000 000 milliarder år gammelt, det er tipping, ikke bevist :-) Så vitenskapen motsier seg selv litt på enkelte områder med at de gjetter på ting de ikke vet hvor gamle er. Nå følte jeg meg veldig frekk her, men jeg har hatt disse spørsmålene og tankene ganske lenge på spreng, beklager at det måtte gå utover deg....Du virker som en veldig hyggelig og litt forvirret person :) Jeg mente ikke å være aggressiv eller fornærme deg, men det ble vel kanskje sånn allikevel.

Anonymous poster hash: a458f...396
  • Liker 2
Skrevet

LItt ironisk - Darwin sluttet selv å tro på sin egen teori og ble kristen. De har heller ikke bevist 100% at mennesker stammer fra apene. Hvorfor finnes det fortsatt aper? Hvorfor har evolusjonen stoppet opp? Den teorien der forstår jeg ikke hvordan noen kan tro på for å være ærlig...men opplys meg om du kan :) Jeg er bare uenig...tror selv på Gud, og en del av vitenskapen. Bortsett fra det der med at ting er 134 000 000 000 milliarder år gammelt, det er tipping, ikke bevist :-) Så vitenskapen motsier seg selv litt på enkelte områder med at de gjetter på ting de ikke vet hvor gamle er. Nå følte jeg meg veldig frekk her, men jeg har hatt disse spørsmålene og tankene ganske lenge på spreng, beklager at det måtte gå utover deg....Du virker som en veldig hyggelig og litt forvirret person :) Jeg mente ikke å være aggressiv eller fornærme deg, men det ble vel kanskje sånn allikevel.

Nå var det ikke slik at en gruppe aper plutselig ble mennesker, mens resten forble aper. Det er ikke sånn evolusjonsteorien fungerer.

I tillegg vil jeg påstå at vitenskapen ikke gjetter. De anslår for eksempel når hendelser fant sted fra de undersøkelser og utregninger de har gjort.

Anonymous poster hash: 6c869...b21

• Liker 2
Skrevet

Nå var det ikke slik at en gruppe aper plutselig ble mennesker, mens resten forble aper. Det er ikke sånn evolusjonsteorien fungerer.

I tillegg vil jeg påstå at vitenskapen ikke gjetter. De anslår for eksempel når hendelser fant sted fra de undersøkelser og utregninger de har gjort.

Anonymous poster hash: 6c869...b21

Hvordan fungerer evolusjonen da?

Vitenskapen gjetter. Og de gjetter hardt. Hørt om Carbon 14? Et lite utdrag fra en side jeg kan gi deg linken til hvis du vil finne ut av det selv :

All radiometric dating methods are based on assumptions about events that happened in the past. If the assumptions are accepted as true (as is typically done in the evolutionary dating processes), results can be biased toward a desired age. In the reported ages given in textbooks and other journals, these evolutionary assumptions have not been questioned, while results inconsistent with long ages have been censored.

Skrevet

Hvordan fungerer evolusjonen da?

Vitenskapen gjetter. Og de gjetter hardt. Hørt om Carbon 14? Et lite utdrag fra en side jeg kan gi deg linken til hvis du vil finne ut av det selv :

All radiometric dating methods are based on assumptions about events that happened in the past. If the assumptions are accepted as true (as is typically done in the evolutionary dating processes), results can be biased toward a desired age. In the reported ages given in textbooks and other journals, these evolutionary assumptions have not been questioned, while results inconsistent with long ages have been censored.

Det ser ut til at du refererer til uttalelser av Mike Riddle, en kreasjonist, som bruker sin tid på å søke etter "bevis" for at evolusjonen aldri har funnet sted, og holder foredrag om denne pseudovitenskapen. Egentlig ganske morsomt, men mest trist og skremmende.

Her er litt vitenskaplig informasjon, som det kanskje er bittelittelitt mere hold i enn det denne predikanten kommer med.... ;)

"De sterkeste holdepunktene for evolusjon avdekkes i våre dager av fullsekvensering av hele arvestoffet til eukaryote og prokaryote organismer, med fremvekst av en ny vitenskapelig disiplin betegnet komparative genomanalyser (se Utvikling av DNA og proteiner). Gjennom forening av Darwins idéer med populasjonsgenetikk, molekylærbiologi, utviklingsbiologi/ embryologi og genomanalyser fremstår utviklingslæren i dag som et logisk sammenhengende læresystem. Dokumentasjonen er så overveldende at knapt noen annen teori innen naturvitenskapen kan anses grundigere bevist."

Hvis du leser bare litt om hva vitenskapen har drevet med de siste årene, vi du lære at carbon 14 bare er en av mange måter man har for å datere og beregne evolusjonen. Gjennom genetiske studier av DNA varianter får man bedre og bedre innsikt i menneskets evolusjon.

Du kan selvfølgelig bare forkaste vitenskapen, og ønske deg tilbake noen hundre år i tid... God tur! ;)

• Liker 2
Gjest Corto Maltese
Skrevet (endret)

Darwin sluttet aldri og tro på sin egen teori.

Og så vit jeg vet er det ingen som noen gang har påstått at noe er 134 000 000 000 milliarder år gammelt, Med tanke på at vitenskapen antar at the big bang skjedde for mellom 12 og 14 milliarder år siden. Så er det tallet du skriver bare tull. Faktisk virker det som du bare slenger et tall ut der uten og vite hva du snakker om.

Egentlig tror jeg ikke at du forstår hvordan evolusjon fungerer.

Endret av Corto Maltese
  • Liker 5
Skrevet

ojoj...

for det første Darwin var kristen først og endte opp som agnostiker da han ikke fikk troen på en allmektig og tilstedeværede gud til å passe inn i hva han observerte av naturlige prosesser. Han gikk så alldeles ikke bort fra sin egen teori men jobbet med å forsvare den resten av sitt liv.

Charles Darwin ønsket å være kristen. Han var veldig glad i sin kristne kone og sine barn. Men på et tidspunkt sluttet han å gå i kirken på søndager. Han fulgte sin familie til kirken og gikk selv en tur i området rundt.

Dette er noe av det han skrev om sitt syn på gud og religion i 1850 årene:

Another source of conviction in the existence of God, connected with the reason and not with the feelings, impresses me as having much more weight. This follows from the extreme difficulty or rather impossibility of conceiving this immense and wonderful universe, including man with his capacity of looking far backwards and far into futurity, as the result of blind chance or necessity. When thus reflecting I feel compelled to look to a First Cause having an intelligent mind in some degree analogous to that of man; and I deserve to be called a Theist.

This conclusion was strong in my mind about the time, as far as I can remember, when I wrote the Origin of Species; and it is since that time that it has very gradually with many fluctuations become weaker. But then arises the doubt–can the mind of man, which has, as I fully believe, been developed from a mind as low as that possessed by the lowest animal, be trusted when it draws such grand conclusions? May not these be the result of the connection between cause and effect which strikes us as a necessary one, but probably depends merely on inherited experience? Nor must we overlook the probability of the constant inculcation in a belief in God on the minds of children producing so strong and perhaps an inherited effect on their brains not yet fully developed, that it would be as difficult for them to throw off their belief in God, as for a monkey to throw off its instinctive fear and hatred of a snake.

I cannot pretend to throw the least light on such abstruse problems. The mystery of the beginning of all things is insoluble by us; and I for one must be content to remain an Agnostic

Dette er svaret han gav når han ble spurt om han trodde på gud i 1879 (3 år før hans død)

I have never been an atheist in the sense of denying the existence of a God.— I think that generally (& more and more so as I grow older) but not always, that an agnostic would be the most correct description of my state of mind

Jo det er sikkert at vi mennesker stammer fra en annen, nå utdødd, primatart. Vi ER fortsatt primater/aper!

Hvorfor finnes det fortsatt aper? "ape" er ikke en art, det er over 430 vitenskapelige beskrevne arter av primater, oss mennesker inkludert.

Jeg har ikke tenkt å gi deg en evolusjonær bakgrunn for hvorfor vi er primater her, men gir deg istedet en videolink:

Universet er 13,798±0,037×109 år gammelt , altså 13,798 milliarder år gammelt. Jorda er 4,54 ± 0,05 × 109 år gammel. Og det første spor av liv som har blitt funnet er ca 3,6 milliarder år gammelt.

• Liker 1
Skrevet

Dette er ikke ironisk, det er trist. Trist at du bryr det null om det du skriver er sant eller ikke.

Dette er bare løgn og trolling.

• Liker 2
Skrevet (endret)

LItt ironisk - Darwin sluttet selv å tro på sin egen teori og ble kristen.

De har heller ikke bevist 100% at mennesker stammer fra apene.

Hvorfor finnes det fortsatt aper?

Hvorfor har evolusjonen stoppet opp?

Den teorien der forstår jeg ikke hvordan noen kan tro på for å være ærlig...men opplys meg om du kan :)

Jeg er bare uenig...tror selv på Gud, og en del av vitenskapen.

Bortsett fra det der med at ting er 134 000 000 000 milliarder år gammelt, det er tipping, ikke bevist :-)

Så vitenskapen motsier seg selv litt på enkelte områder med at de gjetter på ting de ikke vet hvor gamle er. Nå følte jeg meg veldig frekk her, men jeg har hatt disse spørsmålene og tankene ganske lenge på spreng, beklager at det måtte gå utover deg....Du virker som en veldig hyggelig og litt forvirret person :) Jeg mente ikke å være aggressiv eller fornærme deg, men det ble vel kanskje sånn allikevel.

Nei, dette er løgn (og irrelevant). Forøvrig har ikke ateisme noe å gjøre med evolusjonsteori.

Nei, i vitenskapen opererer man ikke med absolutte sannheter, men med modeller basert på sannsynlighet. Evolusjonsteorien er en av de best understøttede vitenskapelige teoriene vi har.

Felles stamfar (som også var en ape).

Det har den ikke, men det er en langsom prosess. Den kan enkelt observeres i virus, bakterier og andre organismer som har kort reproduksjonstid.

Det er ganske åpenbart.

Jeg har ingenting i mot at du tror på gud.

Her viser du manglene forståelse for halveringstid.

Jeg ser ikke noe frekt i det du skriver, men det er svært bastante uttalelser om ting du åpenbart ikke har forsøkt å sette deg inn i.

Endret av studerende
  • Liker 1
Gjest lillelarve
Skrevet

Jeg synes det er flott at vi tror på forskjellige ting, men synd at vi ofte ikke tør å dele det med andre! Og jeg skjønner redselen. Jeg har vanskeligheter med å åpne opp selv, spesielt foran familien min.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet det ikke er logisk, jeg vet det ikke finnes noe bevis. Men jeg snakker aldri om det. Og jeg tvinger ikke folk til å tro. Jeg holder min tro 100% privat og snakker bare om det om folk spør meg. Jeg starter aldri og snakke om hva jeg tror.

Jeg ser ikke ned på kvinner. Jeg tvinger ikke folk til og tro det jeg tror. Jeg tror på evolusjonen og læren til Darwin. Jeg har ingen tro på kreasjonsime eller skapelsebevegelsn. Jeg tror ikke biblen er guds ord eller andre hellieg bøker er guds ord. Jeg tror ikke at en religon er bedre en andre eller at en religion er rett.. Jeg har full tro på vitenskapen og jeg tror det finnes en Gud. Ja jeg vet det er ulogisk og tro på en Gud som det ikke finnes bevis for. Men si meg så lenge jeg holder min tro for meg selv hvem skader jeg egentlig ?

Og nei faktisk så kan jeg tenke selv.

Du er ikke ulogisk fordi du tror på Gud. Det er logisk å tro på Gud.

Det finnes mange gode grunner for å tro på Gud. Ingen matematiske bevis, ingen naturvitenskapelige, men mange gode filosofiske grunner. Det er mye i vår verden vi holder for sannsynlig og dermed sant selv om vi ikke kan bevise det matematisk og naturvitenskapelig, blant annet vitenskapsfilosofi, etikk, vennskap osv.

• Liker 1
Skrevet

AAAAAAAAHHHHH! DIN J**** IDIOT! Darwin sluttet ALDRI å tro på sin egen teori! DET ER EN MYTE SOM DUMME MENNESKER TROR PÅ!

Han likte ikke sin egen teori, men han trodde fullt og helt på den!!! DET ER STOR FORSKJELL! jeg hater å måtte bruke caps lock, men dette er ren og skjær bullshit!

http://www.icr.org/article/2834/

"Indeed, in his autobiography written late in his life, Darwin fully supported evolution. He admitted the concept was distasteful to him and had brought him much dismay, but he still held it."

Det finnes ikke en eneste kilde som Darwin selv skrev som gir oss det minste bevis på at han TVILTE på teorien sin!

Idiot!!!!!!

Anonymous poster hash: 3c362...40b

• Liker 2
Skrevet

Du er ikke ulogisk fordi du tror på Gud. Det er logisk å tro på Gud.

Det finnes mange gode grunner for å tro på Gud. Ingen matematiske bevis, ingen naturvitenskapelige, men mange gode filosofiske grunner. Det er mye i vår verden vi holder for sannsynlig og dermed sant selv om vi ikke kan bevise det matematisk og naturvitenskapelig, blant annet vitenskapsfilosofi, etikk, vennskap osv.

Eksempler?

Vennskap: jeg har en venn, han hjelper meg når jeg trenger det, jeg hjelper ham. Hvis han oppfører seg på en måte som jeg ikke liker er han ikke lenger min venn. Enkelt forklart.

Etikk: Bullshit som mennesket har funnet på, og som endres for hver eneste kultur og er individuell.

Gud: gjør ingenting for deg, gjør ofte mange ting som du ikke vil, han dreper, skader, ødelegger. Det eneste han gjør for å hjelpe deg er å la deg bli født, og gir deg tilgang på mat som opprinnelige var vanskelig å få tak i.

Enhjørninger: gjør ingenting for deg, gjør ofte mange ting som du ikke vil, de dreper, skader, ødelegger. Det eneste de gjør for å hjelpe deg er å la deg bli født, og gir deg tilgang på mat som opprinnelige var vanskelig å få tak i.

• Liker 1
Skrevet

Gud: gjør ingenting for deg, gjør ofte mange ting som du ikke vil, han dreper, skader, ødelegger. Det eneste han gjør for å hjelpe deg er å la deg bli født, og gir deg tilgang på mat som opprinnelige var vanskelig å få tak i.

Vel la oss see

Mennesket har drept flere hundretalls millioner av mennesker i løpe av historien

Naturen\sykdommer har drept flere millioner mennesker i løpe av historien

Det er litt morsomt med folk som prøver og framstille det som at Gud er den største ondskapen. Når de som faktisk dreper i størts omfanv er mennesker

Skrevet

Vel la oss see

Mennesket har drept flere hundretalls millioner av mennesker i løpe av historien

Naturen\sykdommer har drept flere millioner mennesker i løpe av historien

Det er litt morsomt med folk som prøver og framstille det som at Gud er den største ondskapen. Når de som faktisk dreper i størts omfanv er mennesker

Og hvem styrer alt? Og skapte menneskene? Og har makten til å stoppe oss fra å gjøre dette, men velger å ikke gjøre det?

Nettopp...

Gud er enten ond eller ikke allmektig, begge disse tingene strider mot den kristine gud, og enhver gud som ligner på denne guden.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...