Gå til innhold

Startet eget firma - hjelp til økonomi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har just startet eget firma (as) og lurer på hvor jeg kan finne gode råd vedrørende økonomi og regnskapsføring. Gjerne et sted der jeg også kan stille spørsmål. Tips?

Feks. Merker jeg at jeg ikke har helt oversikt over hva som går inn/ut av penger. Jeg har nok så det er ikke det.. Men jeg savner konkrete tall. Er det da jeg må sette opp et budsjett? Hvordan gjør jeg i så tilfelle dette på enklest mulig måte?

Stor takk! :-)

Anonymous poster hash: 060a2...f3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Budsjett settes opp får å kunne legge en plan og få en oversikt over hvilke kostnader man kommer til å ha fremover.

Regnskap føres for å holde oversikt over innkommende og utgående betalinger.

Det viktigste for å holde oversikt over innkommende og utgående betalinger er å føre det ett sted. Det finnes systemer som kan hjelpe deg med å holde orden, men det kreves fortsatt at man fører alle poster ett sted.

Firmaer med under fem millioner i omsetning, under 20 millioner i balanse eller under 10 årsverk i ansatte er ikke pliktig til å ha revisor. Som AS er du dog pliktig til regnskapsføring med bokføring.

Kort fortalt bør du sette opp ett regnskap for å få full kontroll på inn- og utbetalinger.

Det finnes flere alternativer på markedet for enkle regnskapsprogrammer som blant annet Xledger og Mamut. Dette er store aktører så de har ofte kurs i sine systemer, som gjør at man kan lære basiser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager starter man sitt eget firma når man er så fullstendig kunnskapsløs? Og et AS? :sjokkert:

Anonymous poster hash: 3fb32...648
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Budsjett settes opp får å kunne legge en plan og få en oversikt over hvilke kostnader man kommer til å ha fremover.

Regnskap føres for å holde oversikt over innkommende og utgående betalinger.

Det viktigste for å holde oversikt over innkommende og utgående betalinger er å føre det ett sted. Det finnes systemer som kan hjelpe deg med å holde orden, men det kreves fortsatt at man fører alle poster ett sted.

Firmaer med under fem millioner i omsetning, under 20 millioner i balanse eller under 10 årsverk i ansatte er ikke pliktig til å ha revisor. Som AS er du dog pliktig til regnskapsføring med bokføring.

Kort fortalt bør du sette opp ett regnskap for å få full kontroll på inn- og utbetalinger.

Det finnes flere alternativer på markedet for enkle regnskapsprogrammer som blant annet Xledger og Mamut. Dette er store aktører så de har ofte kurs i sine systemer, som gjør at man kan lære basiser.

Tusen takk for nyttig og informativt svar TN-># :-)

Skrevet

Hei!

Jeg har just startet eget firma (as) og lurer på hvor jeg kan finne gode råd vedrørende økonomi og regnskapsføring. Gjerne et sted der jeg også kan stille spørsmål. Tips?

Feks. Merker jeg at jeg ikke har helt oversikt over hva som går inn/ut av penger. Jeg har nok så det er ikke det.. Men jeg savner konkrete tall. Er det da jeg må sette opp et budsjett? Hvordan gjør jeg i så tilfelle dette på enklest mulig måte?

Stor takk! :-)

Sjekk på gule sider, og finn et regnskapskontor i nærheten av deg. Helst et lite som ikke er inne i en stor kjede. De er gjerne billigere.

Du er nødt til å ha oversikt over inntekter og lønnskostnader for at staten får sitt til rett tid. Håpløst å gjøre dette uten en regnskapsfører om man ikke har særlig peiling på regnskap.

AnonymBruker
Skrevet

Takk Themis!

Jeg bestiller en regnskapsfører. Livevell føler jeg at jeg er nødt til å få bedre oversikt også selv. Fant mye nytting på altinn :-)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En regnskapsfører er ganske dyrt for et llite firma, jeg anbefaler deg til å gjøre det selv en stund om du vil overleve.

Og hvorfor sjekket du ikke dette før du startet et aksjeselskap?? Man kan ikke bare like biler, for så å starte en bilhandel uten noen som helst ide om bokføring og regnskapshandling. Ikke rart så mange bedrifter meldes konkurs de første årene i drift...

Anonymous poster hash: 5379e...973

Skrevet (endret)

Få deg en regnskapsfører, finner du en god en sparer du det inn flere ganger og slipper mye stress.

Eneste du trenger å gjøre da er omtrent å føre dagbok, betale regninger, holde styr på timelister og telle varelageret en gang i året.

Endret av absinthia
AnonymBruker
Skrevet

Å ikke skaffe seg en regnskapsfører kan også bli dyrt. De vet feks hvilke fradrag firmaet ditt har krav på, og du kan fort få problemer med Skattemyndighetene om du ikke vet riktig vei i skjemaveldet.

Anbefaler deg å lese denne guiden fra Altinn

https://www.altinn.no/Global/Starte%20og%20drive%20bedrift/Guider/Regnskapsguiden.pdf

Litt om det aller mest grunnleggende i regnskap

http://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no/debet-og-kredit/

http://no.wikipedia.org/wiki/Regnskap

Altinn har også et gratis nummer du kan ringe for å få hjelp og svar på spørsmål du lurer på (tidligere Narviktelefonene).Mange kommuner arranger også gratis etablererkurs. Lykke til!

Anonymous poster hash: 2c35e...7bc
Skrevet

Som mange allerede har rådet deg til, skaff deg regnskapsfører.

Ja, det koster noen kroner å ha regnskapsfører, men du bruker uforholdsmessig mye tid på å føre det selv, dersom du ikke kan det. Dette er tid du heller bør bruke på å øke inntektene i firmaet, ikke på regnskap som du ikke kan godt nok. I tillegg vil en regnskapsfører bistå slik at du innbetaler riktig beløp til rett tid, som feks mva, skattetrekk om du har ansatte osv.

En regnskapsfører kan også årsoppgjør, med de mulige fradrag du har krav på, avskrivninger på eiendeler osv. Dersom du bommer på noe av dette vil det fort bli en dyr lærepenge.

Bare husk at du ikke er fritatt for ansvar selv om du skaffer deg en regnskapsfører... Internkontroll er et must. Er det noe du ikke skjønner, spør regnskapsfører eller andre. Så vet du hva som skal gjøres og når, og det er lettere for deg å se at du får den tjenesten du betaler regnskapsføreren for.

AnonymBruker
Skrevet

Er du usikker på dette med regnskap, så må du skaffe deg regnskapsfører. Blir litt ekstra utgifter, mn det er vel bedre enn alt rotet du kommer til å havne i hvis du ikke vet hva du holder på med 😊

Anonymous poster hash: e4893...205

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...