Gå til innhold

Mettende kalorifattig mat.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg har bestemt meg for å nå målet mitt om å gå ned i vekt. Planen er å trene jevnlig, og og leve generelt sunt, kutte ut sukker , flytende kcalorier som kaffe kate brus etc, junk, alkohol etc. Legge om livstilen. Dette er noe jeg har tenkt å holde på.

Nå i starten for å gi meg selv en pekepinn på hvor mye og hva jeg kan spise så bruker jeg en kaloriteller. Den har regnet ut at jeg skal innta ca. 1200 kcal for å gå ned i vekt.

Det går fint nok. Jeg klarer det akkurat. Men idag ble jeg nødt til å stå opp fordi magen rumlet og da hadde jeg allerede gått ca. 50-100 kcal over.

Jeg tror jeg kan klare dette, men trenger tips til mat som er kalorifattig men fyller litt mer. Idag spiste jeg avokado og litt skyr til frokost + et halvt rundstykke, forholdsvis stor salat til lunsj (med bønner,oliven og litt pasta), ruccola + avokado og et stk laks til middag, noen klementiner og litt gulrot til kvelds. i tillegg til det må jeg nå legge på 2 rundstykker. Har også spist noen epler histen og pisten.

Noen som kan gi meg noen forslag til matvarer og også gjerne retter? Gidder ikke gå rundt sulten.

Anonymous poster hash: 79ab7...c28
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1200 er ganske lavt. Jeg klarer meg akkurat på 1300, og det er KUN dager der jeg ikke trener. Jeg spiser bare ren mat med mye protein og 1300 er fortsatt lite for meg.

Du må nok ha treningsdager der du "spiser tilbake kaloriene" hvis det skal holde over lengre tid.

Uansett, kalorifattig mat: Kyllingfilet, renskåret kjøtt, egg, grønnsaker, fisk, bønner & linser.

Anonymous poster hash: 0c6ce...35b
AnonymBruker
Skrevet

Kyllingfilet, kesam, egg, grønnsaker, svinekjøtt, biff, laks osv...

Anonymous poster hash: 02e62...e12
Skrevet

torskefilet med raspede gulrøtter er veldig godt og mettende.

AnonymBruker
Skrevet

Vekt og høyde?:) Jeg er selv 170 og 70kg, og min BMR er 1500, så jeg ligger på 1200-1300, og det er lavt, det er jeg enig i, men jeg har ikke mulighet til å trene av ulike grunner. Så skal du trene tror jeg du trykt kan spise 1500, men du får prøve deg frem. Du må ikke sulte deg vettu:)

Ellers synes jeg de berømte 5 om dagen(3 porsjoner grønnsaker og 2 porsjoner frukt) er en fin plass å starte, spis gjerne mer, men velg helst grønnsaker over frukt.

Ellers, lag ting fra bunnen av, magert kjøtt, fisk og sjømat, pass på at du får i deg nok proteiner. Sjekk ut myfitnesspal for å lette kaloritelling og sammensetning mellom proteiner, karbohydrater fett etc.

Anonymous poster hash: 11cb6...8d7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med at du mener mat som har høy metthetsgrad i forhold til kcal og som forhåpentligvis også inneholder vitaminer og mineraler. For meg metter karbohydrater veldig dårlig og jeg vet at jeg ikke er alene. Kan jo være verdt et forsøk? LCHF metter mye mer for meg. 600 kcal brødmat (type brødskive med pesto, gulost, agurk, paprika og salat) holdt meg mett i 3 timer mens samme mengde kalorier LCHF (type omelett med pesto, gulost, paprika og tomat) holder meg mett i 6 timer. Det har mye mer vitaminer og mineraler også. Win-win!

Anonymous poster hash: 06be0...d0d
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det blir en del kalorier av rundstykker. Sjekk ut Grete Roede sine sider for kalorier.

Jeg går på Grete Roede kurs og spiser følgende for å få ca. 1200 kalorier:

Frokost: 1 stk skyr (den vanlige uten musli)

Mellommåltid: Gulrot, kålrotbiter eller sukkererter

Lunsj: Stor salat med pasta eller egg eller avocado (ikke alle tre tingene, for mye kalorier da), skinke eller kylling eller laks (ikke alle tre tingene igjen), masse grønnsaker

Mellommåltid: Gulrot, kålrotbiter eller sukkererter

Middag: Kyllingfilet, biff eller fisk, potetbåter eller ris eller pasta, kesamdressing. Masse grønnsaker

Kvelds: 1 stk skyr eller en clementin eller annen frukt, evt. et rugsprø med philadelphia light og lettsyltetøy hvis kaloriinntaket er lavere enn 1200

Prøver å spise bare litt frukt og heller fråtse i grønnsaker pga mindre kalorier og fruktsukkeret selvsagt.

Drikker kun vann eller farris, te med ekstra lett melk og sukett, kaffe og av og til Cola light. Ikke juice pga kalorier, vil heller spise en frukt enn å drikke et glass juice.

Anonymous poster hash: 4bc0c...0e5
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg, men hvorfor i alle dager spiser du så lite som 1200 kcal??? Det er LIVSFARLIG. Da jeg var UNDERVEKTIG var min bmr på 1200 kcal, dvs det jeg trengte for å OVERLEVE. Hvis du er overvektig trenger du MYE mer for å opprettholde vekten, ergo du trenger virkelig ikke ligge så lavt for å gå ned i vekt. Jeg kan love deg at forbrenningen din kommer til å reduseres mye mer enn nødvendig og du vil miste mer muskler enn du vil miste fett kontra hvis du spiser mer og heller trener litt ekstra. I tillegg kan jeg nesten garantere at vekten din kommer til å stagnere en eller annen gang, og hvis du da spiser så lite som 1200 kcal, vil du ikke ha noen fler kcal å kutte. Derfor er det mye lurere å legge seg på et sted mellom 1500 og 2000 kanskje, og heller redusere antall kcal når vekten stagnerer.

Anonymous poster hash: 0c742...0eb
AnonymBruker
Skrevet

grov pasta? fisk

Anonymous poster hash: d59e0...ab4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...