Gå til innhold

Bryter jeg bare ned kroppen med treningen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forsøker å trene 2-3 ganger pr. uke, spinning og løping. Nå har jeg hatt treningsfri i 14 dager også var jeg på trening igjen idag. Poenget mitt er at jeg opplever at jo mer jeg trener jo mindre har jeg å gi på treningen. Nå når jeg ikke har trent på 14 dager føler jeg at jeg har hatt en bedre økt og orket mer enn noen gang. Har opplevd dette før og. Har jeg holdt treningen konstant med 3 dager i uka over flere uker føler jeg at formen blir dårligere og dårligere og at jeg blir mer og mer sliten og får mindre energi. Jeg trener jo ikke så mye så skjønner det ikke. Jeg har ikke pulsklokke, men kan det hende at jeg trener med for høy puls slik at jeg bryter ned kroppen i stedet for å bygge den opp?

Anonymous poster hash: 01215...892
Videoannonse
Annonse
Gjest Anna97
Skrevet

Jeg forsøker å trene 2-3 ganger pr. uke, spinning og løping. Nå har jeg hatt treningsfri i 14 dager også var jeg på trening igjen idag. Poenget mitt er at jeg opplever at jo mer jeg trener jo mindre har jeg å gi på treningen. Nå når jeg ikke har trent på 14 dager føler jeg at jeg har hatt en bedre økt og orket mer enn noen gang. Har opplevd dette før og. Har jeg holdt treningen konstant med 3 dager i uka over flere uker føler jeg at formen blir dårligere og dårligere og at jeg blir mer og mer sliten og får mindre energi. Jeg trener jo ikke så mye så skjønner det ikke. Jeg har ikke pulsklokke, men kan det hende at jeg trener med for høy puls slik at jeg bryter ned kroppen i stedet for å bygge den opp?

Spiser du nok da?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt usikker på om jeg spiser nok. Prøver å gå ned i vekt så synes det er vanskelig å vite hva som er nok. En vanlig dag kan se sånn ut:

07:00 2 knekkebrød med kalkunpålegg

10:00 Et eple eller kaffe latte

11:30 3 knekkebrød med ost

14:00 et knekkebrød/eple/banan

16:30 1 1/2 laksefilet, 1 potet, 2 gulrøtter med litt lettrømme

20:00 2-3 knekkebrød, 1 appelsin

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt usikker på om jeg spiser nok. Prøver å gå ned i vekt så synes det er vanskelig å vite hva som er nok. En vanlig dag kan se sånn ut:

07:00 2 knekkebrød med kalkunpålegg

10:00 Et eple eller kaffe latte

11:30 3 knekkebrød med ost

14:00 et knekkebrød/eple/banan

16:30 1 1/2 laksefilet, 1 potet, 2 gulrøtter med litt lettrømme

20:00 2-3 knekkebrød, 1 appelsin

Hvor er grønnsakene og proteinene?

Du spiser alt for lite proteiner, og alt for lite i mengde, og det er ikke rart at det går ut over treningen din!

Anonymous poster hash: 58d54...31d

• Liker 3
Gjest bustyvel
Skrevet

Jeg synes også du hadde et litt ensidig kosthold.

AnonymBruker
Skrevet

Du har gått i samme fella som meg... jeg trente hardt i et helt år - tok kroppsanalyse da jeg startet og gledet meg til å ta en ny da jeg var ferdig etter et år. Jeg hadde i løpet av året spist rundt 1500 kcal daglig uten å tenke på sammensetning av maten fordi jeg skulle ned i vekt og tenkte at en kalori er en kalori.

Skal si jeg fikk meg et slag i trynet da jeg fikk resultatet - av de 7 kiloene jeg hadde gått ned var 6,5 kg muskler! Så jeg har rett og slett trent bort musklene mine...

Nå spiser jeg helt annerledes - jeg sørger for å få i meg mye proteiner, og jeg spiser også litt mer enn jeg gjorde.

Jeg syns det ser ut som om du spiser litt lite og for ensidig. Prøv å spise litt mer - kanskje energien kommer tilbake.

Anonymous poster hash: fffd3...8d4
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men er mengden ok? Noen som har tips til hva jeg bør bytte og og erstatte det med? Jeg spiser ofte kylling til middag og også skyr som mellommåltid. Spiser og ofte egg til kveldsmat og blomkål og brokkoli som tilbehør til middagen.

Du har gått i samme fella som meg... jeg trente hardt i et helt år - tok kroppsanalyse da jeg startet og gledet meg til å ta en ny da jeg var ferdig etter et år. Jeg hadde i løpet av året spist rundt 1500 kcal daglig uten å tenke på sammensetning av maten fordi jeg skulle ned i vekt og tenkte at en kalori er en kalori.

Skal si jeg fikk meg et slag i trynet da jeg fikk resultatet - av de 7 kiloene jeg hadde gått ned var 6,5 kg muskler! Så jeg har rett og slett trent bort musklene mine...

Nå spiser jeg helt annerledes - jeg sørger for å få i meg mye proteiner, og jeg spiser også litt mer enn jeg gjorde.

Jeg syns det ser ut som om du spiser litt lite og for ensidig. Prøv å spise litt mer - kanskje energien kommer tilbake.

Anonymous poster hash: fffd3...8d4

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Alt du spiser i løpet av en dag inneholder nesten mindre kalorier enn hele middagen min. Det sier litt om at du underspiser. Det er klart du bryter ned kroppen og spesielt med trening uten rett næring i kroppen. Trening 2-3 dager i uka er ikke mye så det burde enhver klare uten at det skal tære på energien.

Du må definitivt spiser mye mer proteiner, fett og trege karbohydrater.

F.eks

Frokost: havregryn kokt på vann med frukt og kanel(1.30 min i microen)

Lunsj: kylling med egg og masse grønnsaker

Mellom: 15 mandler og en frukt

Middag: minst 200 gram kjøtt(kalkun, kylling, svin, karbonadedeig, fet fisk) masse grønnsake og en god saus(evt brun ris/pasta)

Kvelds: omelett med skinke og grønnsaker

Jeg spiser mer enn deg og er veldig slank og fit med lavfettprosent og trener i snitt 6 dager i uka og har masse overskudd og energi.

Så mer mat jente!

EDIT leif :)

Endret av Runforit
  • Liker 1
Skrevet

Øk litt på inntaket, men observasjonen du gjør er jo verdifull.

Trening bryter deg ned. Med erfaring vil du etter hvert skjønne at en ikke kan være fullt restituert til hver eneste økt. For å gjennomføre et gitt volum må man nødvendigvis presse seg litt. Det er da det er viktig å periodisere treningen. Jeg følger for tiden et to dager på, en dag av system. Noen ganger tre dager på rad. Jeg merker da at jeg har mindre å gi. I tillegg svinger jo formen veldig.

Noen treninger er bra. Andre er ikke. Det viktigste er at en gjennomfører selv om man av og til må løfte mindre vekter, løpe litt saktere, eller ta det litt roligere.

Hvis kroppen begynner å svikte og det bare går dårligere selv om du har hatt hvile så kan det tyde på at volumet er litt for høyt. Da kan det være på sin plass med hvileuker, og en start med et litt lavere volum.

AnonymBruker
Skrevet

Støtter forslaget om større porsjoner med mer grønnsaker, bær, frukt og gode proteinkilder. Synes du spiser veldig smæ mengder.. om du er småspist vil jeg heller legge til flere små måltider fremfor at du spiser mer enn du orker i gangen.

Nok og riktig mat + nok søvn er nødvendig for bedre restitusjon.

Anonymous poster hash: d0816...e05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Er veldig glad for å få forslag til hva jeg kan spise, synes det er så vanskelig å finne ut hva jeg kan spise hver dag og ha tid til å lage det. Visste vel egentlig at jeg spiser for lite, men trenger tips til mat som jeg kan spise nok av uten at jeg bare legger på meg.

TS

Skrevet

Bytt ut alle lettprodukter med fullfettprodukter.

Drikk h-melk.

Ha fløte i stedetfor melk i kaffen.

Spis f.eks. babybel ost som små mellommåltid på farten.

Små grep for å øke energiinntaket.

• Liker 2
Skrevet

Bytt ut alle lettprodukter med fullfettprodukter.

Drikk h-melk.

Ha fløte i stedetfor melk i kaffen.

Spis f.eks. babybel ost som små mellommåltid på farten.

Små grep for å øke energiinntaket.

Ok, takk. Men jeg må vel holde det til en viss mengde for ikke å gå opp i vekt? Noen flere som har forslag til frokost, lunsjmåltider, mellommåltider? Føler middagen er enklere å planlegge og få til.

Skrevet

Ok, takk. Men jeg må vel holde det til en viss mengde for ikke å gå opp i vekt? Noen flere som har forslag til frokost, lunsjmåltider, mellommåltider? Føler middagen er enklere å planlegge og få til.

Ikke tenk på noe annet enn at du skal bli mett. Jeg regner med du ønsker muskler, og da vil du nødvendigvis gå noe opp i vekt. Det er uansett ikke snakk om mye da jenter naturlig ikke har de beste forutsetningene for å bygge mye muskler. Spesielt ikke med tanke på mengde utholdenhetstrening du trener. Det er ikke akkurat veldig anabol trening.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke tenk på noe annet enn at du skal bli mett. Jeg regner med du ønsker muskler, og da vil du nødvendigvis gå noe opp i vekt. Det er uansett ikke snakk om mye da jenter naturlig ikke har de beste forutsetningene for å bygge mye muskler. Spesielt ikke med tanke på mengde utholdenhetstrening du trener. Det er ikke akkurat veldig anabol trening.

Jeg vil egentlig ikke ha noe særlig mer muskler, bare gå ned i fettprosent.

TS

Gjest Whitestripes
Skrevet

Kutt i hvert fall ut alle de knekkebrødene! Greit å spise knekkebrød en gang om dagen, men det holder. Jeg er enig med de andre her som sier at du må få inn mer proteiner, grønnsaker, fett og trege karbohydrater. Sannsynligvis bryter du ned muskelmassen du har, og holder på fettet i kroppen. Det er jo omvendt av hva som er ønskelig.

AnonymBruker
Skrevet

Ok,takk for tips :) Men, tenker dere at det kan ha noe å si om jeg trener med for høy puls og?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...