Gå til innhold

Funnet drømmeleiligheten! - panikk for Forkjøpsretten. :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har funnet drømmeleiligheten for oss!

3roms på Lambertseter, romslig balkong, pent bad, moderne kjøkken til en meget gunstig pris, men så er det denne forkjøpsretten!

Er det noen som kan berolige nervene litt om hva som kommer... spådommer om at mange sitter på gjerdet for lavere priser kanskje.

Føler meg så usikker! skal ikke på visning før på torsdag. budrunden som vi har bestemt oss for å være med på er ikke før mandag neste uke.

Flere i samme situasjon som ikke har noe ansenitet å skryte av?

Anonymous poster hash: cc75d...d7b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør du et "godt kjøp" på en leilighet med forkjøpsrett, så får du den ikke.

Det sitter for mange og observerer uten å by, for så å satse på forkjøpsretten.

Håper jeg tar feil i ditt tilfelle, men jeg vet om alt for mange som har vært høyt oppe etter å ha kjøpt for så å se drømmeleiligheten bli tatt rett foran nesen deres.

• Liker 1
Gjest Lincoln
Skrevet

Enten får du den eller så får du den ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjør du et "godt kjøp" på en leilighet med forkjøpsrett, så får du den ikke.

Det sitter for mange og observerer uten å by, for så å satse på forkjøpsretten.

Håper jeg tar feil i ditt tilfelle, men jeg vet om alt for mange som har vært høyt oppe etter å ha kjøpt for så å se drømmeleiligheten bli tatt rett foran nesen deres.

Det gir meg frysninger langt nedover ryggmargen at det er noen som har ansenitet fra 1998 som har meldt seg.. :/

Men den er forholdsvis "billig" ift alt annet vi har sett på så kanskje, kanskje. *tvi, tvi*

I verste fall finner vi en ny drømmeleilighet.

Skrevet

Ahh, nervepirrende! Lykke til :)

Skrevet

Kommer an på hvilken type forkjøpsrett det er.

Om det er OBOS eller lignende er det litt farlig med gode kjøp, mens om det er forkjøpsrett for andre i samme borettslag, så er det mest sannsynlig ingen fare.

Men det er ikke sikkert at dette er drømmeboligen til de som har forkjøpsrett da. Bare å krysse fingre :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alt i Oslo er jo Obos meg her og Obos meg der. :P

Jeg krysser hvertfall fingrene! Får vi den ikke finner vi en ny! Den var bare så moderne og stilren, likte den utrolig godt. :)

Skrevet

Om du ikke får den, så er det kanskje en ide å melde seg inn i obos? Da får jo dere også forkjøpsrett neste gang og kan sitte på gjerdet. Selvsagt kommer dere bakerst i rekken av medlemmer i starten, men hvem vet :)

• Liker 1
Skrevet

Det er planen. :) Litt er bedre enn ingenting, i verste fall får de fremtidige barna arve det.

Sett på den igjen nå, og jeg tror kanskje det skal gå fint. Den er ikke så spesiell bortsett fra kjøkkenet. :) Krysser fingrene hardt. :)

Skrevet

Det er ikke for sent å melde seg inn i Obos (om det er en Obosleilighet)! Om ikke annet kan det hende noen trekker seg fordi det etterhvert blir mange på gjerdet.

Vi fikk leiligheten vår på forkjøpsrett, etter at en med ansiennitet på 30 år trakk seg pga for høy pris. Så også de på gjerdet har en makspris :)

Skrevet

Er bare å prøve det :)
Vi fant også drømmeleilighet og hostet opp litt over takst med mål om å kvitte oss med forkjøpsrettere, altså å gjøre det til en dårligere deal. Selvsagt en dårligere deal for oss også, men da sto det litt på å komme seg inn på boligmarkedet, og vi har de to siste årene absolutt tjent inn igjen det vi la på i håp om å sikre oss leiligheten. Angrer ikke. Men det er ikke i Oslo da, der funker nok ikke det like bra, da beløpet du må betale for mye for å skremme folk er betydelig høyere enn der vi kjøpte.

Skrevet (endret)

Vår første huskjøp mistet vi ved at noen brukte forkjøpsretten sin 1 time før fristen gikk ut.

Tror ikke jeg har vært så forbanna noen gang.

Men ca 3 mnd senere kjøpte vi oss et lignende hus med bedre beliggenhet, lavere leie og fordi renta hadde gått ned slapp vi å binde renta for 5 år som var en betingelse fra banken vår får å få lån.

Vi sparte litt over 3000kr pr mnd på å kjøpe det nye huset istedet.

Så vi hadde flaks i uflaksen....

Endret av MeLoveU
Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen, jeg mistet flere leiligheter på forkjøp, før jeg selv endte opp med å ta en på forkjøp selv :P

Jo før dere melder dere inn, hvis dere ønsker å kjøpe borettslagsleilighet, jo bedre er det. Om dere skulle få boligen, må dere jo uansett være medlemmer, og når det kan utgjøre en forskjell, så er det ingen grunn til å vente. Vet om flere som har fått leiligheter på forkjøp med bare noen dager/ukers medlemskap ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi var ikke medlem da vi kjøpte i borettslag, så der kunne du ha kommet inn i siste liten med 1 dags meldemskap å fått leiligheten til 90.000 under takst. Elsker "januar-salget"

Anonymous poster hash: f91fa...cfd
Skrevet

Hvis dere ikke er meldem, meld dere inn så fort som mulig! Jeg vet om flere tilfeller hvor man har fått boligen med kun noen få dager ansiennitet. Er mange som melder seg inn i lete- og budprosessen.

Skrevet

Det er jo en som har meldt seg som har ansenitet fra 1998 på leiligheten vi vil ha. Så akkurat den er nok kjørt hvis vedkommende takker ja når høyeste bud er sagt.

Melder oss inn iløpet av dagen uansett. :)

Skrevet

Det er jo en som har meldt seg som har ansenitet fra 1998 på leiligheten vi vil ha. Så akkurat den er nok kjørt hvis vedkommende takker ja når høyeste bud er sagt.

Melder oss inn iløpet av dagen uansett. :)

Men det er jo ikke sikkert denne sier ja, da kan dere lure bak ;)

Skrevet (endret)

Men det er jo ikke sikkert denne sier ja, da kan dere lure bak ;)

Sier du nå at det er flere som kan melde forkjøpsrett? Fristen og budrunden er jo samme dag. Hadde inntrykk av at dette ble ganske raskt avklart, slik at spenningen ble forløst.

Fant ut av det. :) Takk for innspill. :)

Endret av mrs.Kiara
  • Liker 1
Skrevet

Sier du nå at det er flere som kan melde forkjøpsrett? Fristen og budrunden er jo samme dag. Hadde inntrykk av at dette ble ganske raskt avklart, slik at spenningen ble forløst.

Fant ut av det. :) Takk for innspill. :)

Flere kan melde inn forkjøpsrett ja. Da er det den med lengst ansiennitet som vinner. :)
Skrevet

Flere kan melde inn forkjøpsrett ja. Da er det den med lengst ansiennitet som vinner. :)

Men hvis man melder forkjøp før budrunden, så er man ikke forpliktet til å kjøpe, så da kan det være smart å melde forkjøp selv om man har kortere annsinitet enn de som alt har meldt fra. Men melder du forkjøp etter at budrunden er ferdig og salget er avklart, så er det viktig å vite at man er forpliktet til å ta den.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...