Gå til innhold

Trenger råd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært så heldig å fått verdens nydligste lille valp. Jeg har ikke hatt hund før og leser meg veldig frem på nett, samt hører på venners erfaringer. Hun er en super liten valp på 16 uker. Men idet siste har hun begynt å jokke så smått. Det begynte med bamsen som hun har hatt fra dag en.. Men den har jeg tatt fra henne da hun kun bruker det til dette. Da jeg fjernet den stoppet hun i en periode, men nå har hun jammen meg begynt å Jokke på meg :-o kun meg og ikke samboeren min. Har søkt det opp på nett og leser at det skyldes stress. Men jeg kan ikke skjønne hvordan hun kan være stresset? Det kan være på morgenen når jeg sminker meg, eller på kvelden da jeg spiser middag. Nesten som hennes måte for å få oppmerksomhet? Noen som har noe tips mot dette? Eller hvorfor hun gjør det?:-)

Anonymous poster hash: 099b2...622

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fr den nok ro?

Anonymous poster hash: 7a94d...98b

Gjest heihade
Skrevet

Hva gjør du når hun jokker da? Tar henne opp og koser med henne?

Puberteten slo meg også, men det høres litt tidlig ut.

AnonymBruker
Skrevet

Jokking er ofte et tegn på at de ønsker å dominere. Har aldri latt noen hunder jokket på meg. Ikke gi hun noe oppmerksomhet, bare dytt hun (forsiktig) bort og ikke lag noe mer oppstyr ut av det.

Anonymous poster hash: b643b...cd5
AnonymBruker
Skrevet

Hun er en veldig aktiv liten krabat, så det kan være at hun ikke får nok ro. Hun legger seg ikke selv om vi ignorerer! Skikkelig trass alder barn når det kommer til slikt. Kanskje heller noen tips for å få en "adhd" valp til å være rolig? Vi prøver å kose, og når hun først er trøtt og sliten elsker hun kos! :-) hun er en skikkelig ramp altså!

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hun er en veldig aktiv liten krabat, så det kan være at hun ikke får nok ro. Hun legger seg ikke selv om vi ignorerer! Skikkelig trass alder barn når det kommer til slikt. Kanskje heller noen tips for å få en "adhd" valp til å være rolig? Vi prøver å kose, og når hun først er trøtt og sliten elsker hun kos! :-) hun er en skikkelig ramp altså!

TS

Sånn er det å ha en valp. Det blir bedre.

Anonymous poster hash: b643b...cd5

Skrevet

vår hund jokket også, og hun var også 16 uker, og hun hadde begynt å jokke før hun var 16 uker.

Hun fikk lov å jokke på bamsene sine, men ikke på oss, da dyttet vi henne forsiktig bort, og etterhvert som hun ble litt eldre så sluttet hun å jokke. Noen hunder jokker i 4 måneders alderen, noen tidligere og andre senere, det er hormoner, trenger ikke være stress :)

Skrevet

Det går over, men si nei når hun jokker på deg for det er ikke greit.

Vår hund jokket 1 eller 2 ganger som liten og kan finne på noen få ganger å gjøre det nå, men det kommer som regel av stress. Prøv å få valpen til å slappe av. Min valp ville heller aldri sove, men roet seg hvis den fikk sove på magen eller hvis jeg satt ved siden av den til den sovnet. Vi lærte den også tidlig "gå på plass" og det har vi fått mye bruk for i de stundene hvor han er ekstra ivrig.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er vanligvis stress. Og stress er ikke noen stor stygg ulv som bare rammer de som har det fælt - det er helt naturlig og til og med sunt i små mengder. Jokkingen kan være hennes måte å avreagere på hyggelige ting som har giret henne opp - positivt stress - eller på mindre hyggelige ting hun har opplevd - negativt stress. Gjør hun det ofte, så trenger hun kanskje litt hjelp til å unngå stress.

Ofte ser man jokking (eller annen type høygirsaktivitet) på kvelden etter en dag full av inntrykk, eller når valpen kommer i hus etter å ha opplevd noe som gjør den litt vel sliten i hodet. Da trenger den ofte bare hjelp til å legge seg, slappe av og sove. På lik linje med sure småbarn som er grinete fordi de er trøtte, men ikke skjønner at de faktisk bare må slappe av og sove. Da kan det ofte hjelpe å bare legge valpen på fanget, holde den fast (mildt, men likevel sånn at den ikke klarer å stikke avgårde) og stryke på den til den roer seg.

Anonymous poster hash: 81304...5f8
Skrevet (endret)

Takk for alle gode råd! Dytter henne alltid bort, når hun begynner. Det er heller ikke overivrig jokking(?) men veldig veldig rolig! Hehe men noen som vet hvorfor hun bare gjør det på for eksempel meg? Hun har nemlig aldri rørt samboeren min!

Alltid greit å rådføre seg :-)

Er forresten TS, vet ikke hvorfor jeg står som AB :-)

Endret av IngenIdé

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...