Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en vare på lørdag som var, jeg ombestemte meg, og gikk tilbake til butikken i dag og ville levere varen tilbake å få pengene igjen.

I butikken spør de da om jeg har deponert varen? Nei det hadde jeg ikke, og butikkansatte sier da at jeg ikke kan få pengene igjen, men kan få en tilgodelapp.

Jeg mener i så tilfelle at de burde hatt skilt som opplyste om dette på disken/ev opplyst om det ved salg, for jeg syntes dette var urimelig.

Har de lov til dette?

Anonymous poster hash: ba609...643
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo du selv som må be om å deponere på en vare da du tar den med deg hjem. De kan jo ikke gjette at du deponerer.

Anonymous poster hash: f7da0...1d5
  • Liker 3
Skrevet

Ja, du har verken krav på penger igjen, bytte i annen vare eller tilgodelapp. Dette står i kjøpsloven.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo i følge kjøpsloven unntaket at man får igjen penger når man har kjøpt noe.

Anonymous poster hash: 77314...e30

Gjest navnelapp
Skrevet

Du kan deponere PÅ ei vare. Det må du seie frå om ved kjøpstidspunktet, for det er noko anna enn eit kjøp. Då har på ein måte kjøpet ikkje blitt fullt ut gjennomført, du har forbeholdt deg retten til å levere vara tilbake (i same stand og mengde) og få pengane tilbake. Dette er ganske uvanleg, men du kan be om det og butikken kan samtykke til det. Det vert ofte brukt når ein låner varer til fotografering, eller viss du skal prøve klesplagg på ein person som ikkje kan bli med i butikken. Det er noko anna enn eit kjøp. At butikken tilbyr deg returrett med tilgodelapp er raust av dei, du har ikkje krav på det heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så vidt jeg veit så er det opp til hver enkelt butikk i fht bytting så du har vel ikke krav på noe egentlig. Ved deponering skriver vel de ansatte deponering og antall dager på kvittering eller så får du tilgodelapp.

Hvilke butikk er det?

Anonymous poster hash: 7a69a...001
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde det var en levning tilbake fra min mormors tid - har ikke hørt om/møtt på deponering i hele mitt voksne liv så jeg ble rimelig overrasket, og irritert.

TS

Skrevet

Det verste jeg vet er kunder som kommer med den forbaska kjøpsloven.. du har ikke krav på noentingsomhelst! Den ansatte var hyggelig og tilbød deg en tilgodelapp, ta den i mot og smil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men i all verden. Er det mulig å ha blitt myndig uten å få med seg denne regelen? For det første står det i forbrukerkjøpsloven, for det andre får man det med seg av å snakke med folk, for det tredje er det hvert år et titalls artikler i alskens aviser og nettaviser om hvordan disse reglene fungerer.

Det er ditt ansvar som forbruker å spørre hvordan byttereglene og evnt åpent kjøp er hos den enkelte butikk. Det er du som velger å kjøpe noe, og en må kunne anta at du er så voksen at du vet hva du skal ha. Er du usikker, så ber du om byttelapp/deponering/spør hvordan reglene er med åpent kjøp. Du har naturligvis ingen selvsagt rett til å levere tilbake noe du har valgt å kjøpe. Angrerett gjelder derimot ved telefonsalg og lignende.

De fleste butikker som opererer med åpent kjøp/bytterett har det skrevet på kvitteringen hvor lenge det er aktuelt å levere varen tilbake.

Anonymous poster hash: 31b12...4e9
  • Liker 1
Skrevet

Vil bare kommentere at det er ikke kjøpsloven, men forbrukerkjøpsloven som gjelder i tilfelle butikk-kunde.

Forøvrig har de andre svart rett. Du har ikke en gang krav på tilgodelapp. Det eneste butikken må gjøre er å bytte/reparere defekte varer opp til 3 ganger før du har krav på pengene igjen. Det er ekstra service som gjør at du får tilgodelapp.

• Liker 1
Skrevet

Mange som ikke kjenner til dette (jobber selv i butikk)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde det var en levning tilbake fra min mormors tid - har ikke hørt om/møtt på deponering i hele mitt voksne liv så jeg ble rimelig overrasket, og irritert.

TS

Vel, da er du lite orientert. Du tar feil, og butikken har rett. Du burde være flau…

Anonymous poster hash: 77ba8...cc7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...