AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #1 Skrevet 6. januar 2014 Heihei, jeg holder på å skrive en novelle som handler delvis om både verbal og fysisk dyremishandling og hvordan dette kan ha en forferdelig innvirkning på dyr. Jeg skriver om en hund som blir mishandlet og så etterhvert reddet. Jeg har møtt på et lite problem, og det er at jeg ikke aner hva slags ille/slemme ting folk sier til dyr. Selv har jeg nettopp fått en valp som jeg er uendelig glad i, og jeg kan egentlig ikke tenke meg hva slags negative ting folk sier til hundene sine når de er sinte på dem. Kjæresten min kaller valpen iblant for 'bikkje', og det synes jeg ikke er så fint men det er vel ikke verbal mishandling akkurat, hehe. Er det noen som kan gi eksempler på ord og uttrykk som brukes på hunder når eieren er slem mot dem? Gjerne både på norsk og engelsk fordi jeg skal oversette historien fra norsk til engelsk etterpå. På forhånd takk for svar! Anonymous poster hash: 81f0e...c81
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #2 Skrevet 6. januar 2014 Drittbikkje Udyr Møkkabikkje Kjøter Og mye annet man kan kalle menneskerAnonymous poster hash: 83e9b...84c
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #3 Skrevet 6. januar 2014 Til hund/katt/kanin/annet: "Din fillete lodott, du ser ut som et krølla kjønnshår der du sitter" - kan bli litt vanskelig å oversette kanskje.. Anonymous poster hash: 65e6b...a7a 1
Gjest Gaea Skrevet 6. januar 2014 #4 Skrevet 6. januar 2014 Hm, det er jo utrolig mye rart man kan si da, bare fantasien setter grenser, hvordan kan det være så vanskelig? Kaller bikkja mi bikkje hele tiden uten at det er vondt ment, så det teller jeg ikke med. Sier mye ''slemt'' til dyra mine for å tulle litt (altså ikke med sint stemme, sint blir jeg sjeldent - og om jeg blir irritert går det ikke ut over dem), de skjønner jo ingenting uansett. Kan være alt fra tulle-, møkka-, drittbikkje, til ''hvis du ikke skjerper deg så blir du pølse'' (hesten), ''hvis du skal være sånn så kan du bare bli igjen her'' (når bikkja tuller ute), tja... Sikkert mye mer.
Gjest Bud Skrevet 6. januar 2014 #5 Skrevet 6. januar 2014 Uansett hva du sier til et dyr så er det umulig å kalle dette mishandling. Tonefallet derimot, det kan skape nervøsitet.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #6 Skrevet 6. januar 2014 Jeg kaller den ene rotta min for fleskefeiten med søt stemme. Han elsker det Som Bud sier, så er det tonefallet det kommer an på. Men er du sur på bikkja vil jo også tonefallet bli surt. Man kan godt kalle bikkja for søtnos, med eder og galle i tonefallet, og bikkja vil oppfatte det som noe negativt. Men det er uansett enklere å si pene ord på en positiv måte, og negative ord med et negativt toneleie pga våre egne preferanser til disse ordene. Av kjipe ord, må det vel bli: Kjøter Drittbikkje Fillebikkje Satans udyr Anonymous poster hash: d5b9f...30e
Gjest heihade Skrevet 6. januar 2014 #7 Skrevet 6. januar 2014 (endret) Sier mange stygge ting til hundene mine når jeg koser med dem. Fordi de ikke skjønner norsk. Lol. "Ntå du er så dum". "Hahaha, se så stygg hun er. Ntåmmen kosi kosi". "Du er bare verdens styggeste hund du". "Skal bli en fin dørmatte eller rattrekk en dag du". Håper du, ts, sikter til tonefall og væremåte når du skriver denne novellen. Hvis ikke kan folk finne på å tro at du er bittelitt fortulla. Endret 6. januar 2014 av heihade 2
Mons Skrevet 6. januar 2014 #8 Skrevet 6. januar 2014 Til hunden min sa jeg: "You stupid dog" Jeg antok at han var enda dårligere i engelsk enn meg! Kjæresten min reagerte da som om jeg drev med verbal mishandling, så hun fikk også passet påskrevet: "You stupid woman" Og jeg la til: Ditt hår er langt, men din forstand er kort. Det ergrer meg nå at jeg ikke kom på å anbefale henne å skrive en novelle om temaet.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #9 Skrevet 6. januar 2014 Takk for svar! Det er klart jeg mente at tonefallet er det som er verbal mishandling, ikke selve ordene. Dersom noen har noen andre forslag til hvordan man kan si slikt på engelsk er det flott Anonymous poster hash: 81f0e...c81
Stormborn Skrevet 6. januar 2014 #10 Skrevet 6. januar 2014 Uansett hva du sier til et dyr så er det umulig å kalle dette mishandling. Tonefallet derimot, det kan skape nervøsitet. Mhm... Jeg kaller bikkja her for en uintelligent retard iblant, hender også jeg sier at jeg ikke liker hu, men med tullestemme og da logrer hu uansett
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #11 Skrevet 6. januar 2014 Vel, jeg var sammen med en dust som hele tiden truet med å drepe eller banke kattene når de irriterte ham. Han gjorde det aldri da, men jeg syntes ikke det var noe særlig å høre på. Det hører vel med til historien at han var rimelig stygg mot meg også hvis vi krangla. Så jeg slo opp. Klassikere var: Jeg skal kaldkvele den katta. Om den katta ikke gir seg så skal jeg kakke den i hodet. Osv. Anonymous poster hash: 3a4c6...722
QueenOfTheSidewalk Skrevet 6. januar 2014 #12 Skrevet 6. januar 2014 Så mye stygge ting jeg kalte hunden min, men den bare logret lykkelig uvitende om hva jeg sa
Mons Skrevet 6. januar 2014 #13 Skrevet 6. januar 2014 Takk for svar! Det er klart jeg mente at tonefallet er det som er verbal mishandling, ikke selve ordene. Dersom noen har noen andre forslag til hvordan man kan si slikt på engelsk er det flott Anonymous poster hash: 81f0e...c81 Mer engelsk! Jeg er ikke så god i engelsk, men har da sett endel mafiafilmer. "Who the fuck are You" Pekefingeren, det psykopatiske ansiktsuttrykket og hele kroppholdningen er med på å tydeliggjøre budskapet. Så dunker man den samme pekefingeren mot sitt eget brøst og sier " ME?...are you talkin to me...." Dette hjalp betydelig mot en "tøff i trynet" hund i puberteten. Han ble plutselig litt valpete igjen og jeg fikk meg en god latter. Han forsto også at knurring burde spares til bedre anledninger. Senere etterlyste hunden en forklaring på hva som lå bak min lederstil. Jeg svarte med å henvise til en uttalelse fra gangsterbossen Al Capone: "Man kommer lenger med vennlige ord OG pistol, enn pistol alene." Hunden skjønte selvfølgelig metaforer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå