AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #1 Skrevet 6. januar 2014 Hvordan kan jeg få barnet mitt til å like andre grønnsaker enn de det allerede liker? Barnet mitt er generelt sett veldig glad i frukt og grønt, men det er fremdeles noen sorter vi ikke klarer å få i h*n. Jeg er klar over det at man kan gi dem det både rå, kokt, most osv. Men jeg ønsker konkrete tips på hvordan jeg kan få i barnet kokte grønnsaker uten å mose dem f.eks. asparges og squash. Har prøvd å late som om at skjeen er et tog som er på vei inn i munnen, sagt at h*n må smake på en bit (uten at det skjer, men hva skal man da ev. gjøre som en konsekvens av det?) Anonymous poster hash: c086c...7a1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #2 Skrevet 6. januar 2014 Hva med å manipulere litt å si han er for liten og ikke får smake før han er stor gutt og deretter spørre med jevne mellomrom om han tror han har blitt stor nok til å smake? Anonymous poster hash: 07e44...410
Sushi Skrevet 6. januar 2014 #3 Skrevet 6. januar 2014 Legge litt av alt på fatet ved hver middag, ikke lage noe styr eller prøve å tvinge fram smaking. Oppfordre til å smake, og kommentere hvor godt det er når dere voksne spiser. - Nam, det var god asparges du har lagd i dag, Ola! - Ja, den ble jammen godt kokt. Nam nam! Vil du smake litt, lille Martin? Og så godta svaret hvis lille Martin ikke vil ha. Gjenta hver dag.
Gjest iGirl Skrevet 6. januar 2014 #4 Skrevet 6. januar 2014 (endret) Hva med å gi barnet valget mellom 2 sorter grønnsaker? På den måten får de "bestemme selv". Eksempelvis hvis barnet ikke liker spesielt godt hverken brokkoli eller gulrøtter så presenterer du disse som du alternativer hvor barnet kan velge helt "fritt". Endret 6. januar 2014 av DuraMater
Harlekin Skrevet 6. januar 2014 #5 Skrevet 6. januar 2014 (endret) Nå gir jeg deg det du ikke vil ha, men jeg fatter ikke hvorfor det er så viktig at barnet skal spise alle mulige grønnsaker når han eller hun allerede spiser mye frukt og grønt? Det må da være bra nok? Når barnet blir eldre, får han eller hun kanskje lyst til å smake helt på egen hånd. Ingen spiser alt. Endret 6. januar 2014 av Harlekin 5
Teriyaki Skrevet 6. januar 2014 #6 Skrevet 6. januar 2014 Skal barnet få en konsekvens for å ikke ville ha asparges? da må kan du risikere at barnet får negstive assosiasjoner til matsotuasjonen. 1
FantasDick Skrevet 6. januar 2014 #7 Skrevet 6. januar 2014 Du sier ungen er "veldig glad i frukt og grønt" - da synes jeg det er greit å ikke ville spise asparges, altså. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #8 Skrevet 6. januar 2014 Hva med å manipulere litt å si han er for liten og ikke får smake før han er stor gutt og deretter spørre med jevne mellomrom om han tror han har blitt stor nok til å smake? Anonymous poster hash: 07e44...410 Hehe. Hvorfor har jeg ikke komt på det før? Tusen takk for tipset! Legge litt av alt på fatet ved hver middag, ikke lage noe styr eller prøve å tvinge fram smaking. Oppfordre til å smake, og kommentere hvor godt det er når dere voksne spiser. - Nam, det var god asparges du har lagd i dag, Ola! - Ja, den ble jammen godt kokt. Nam nam! Vil du smake litt, lille Martin? Og så godta svaret hvis lille Martin ikke vil ha. Gjenta hver dag. Tusen takk for tips! Skal prøve det ut! Hva med å gi barnet valget mellom 2 sorter grønnsaker? På den måten får de "bestemme selv". Eksempelvis hvis barnet ikke liker spesielt godt hverken brokkoli eller gulrøtter så presenterer du disse som du alternativer hvor barnet kan velge helt "fritt". Vi prøver egentlig å ha to sorter, men vi kan bli flinkere til å prøve å gjøre det på denne måten. Tusen takk for tips. ts Anonymous poster hash: c086c...7a1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #9 Skrevet 6. januar 2014 Du sier ungen er "veldig glad i frukt og grønt" - da synes jeg det er greit å ikke ville spise asparges, altså. Greia er at det er flaut når vi er på besøk hos folk. Hva servererte vertskapet oss ved middagen? Jo, akkurat det NN ikke liker. ts Anonymous poster hash: c086c...7a1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #10 Skrevet 6. januar 2014 Skal barnet få en konsekvens for å ikke ville ha asparges? da må kan du risikere at barnet får negstive assosiasjoner til matsotuasjonen. Du har nok egentlig rett. Jeg ser det. Mvh ts. Anonymous poster hash: c086c...7a1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #11 Skrevet 6. januar 2014 Hvordan kan jeg få barnet mitt til å like andre grønnsaker enn de det allerede liker? Barnet mitt er generelt sett veldig glad i frukt og grønt, men det er fremdeles noen sorter vi ikke klarer å få i h*n. Jeg er klar over det at man kan gi dem det både rå, kokt, most osv. Men jeg ønsker konkrete tips på hvordan jeg kan få i barnet kokte grønnsaker uten å mose dem f.eks. asparges og squash. Har prøvd å late som om at skjeen er et tog som er på vei inn i munnen, sagt at h*n må smake på en bit (uten at det skjer, men hva skal man da ev. gjøre som en konsekvens av det?) Anonymous poster hash: c086c...7a1 Haha, hvorfor sensurerte du kjønnet? Anonymous poster hash: 751db...815
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #12 Skrevet 6. januar 2014 Nå gir jeg deg det du ikke vil ha, men jeg fatter ikke hvorfor det er så viktig at barnet skal spise alle mulige grønnsaker når han eller hun allerede spiser mye frukt og grønt? Det må da være bra nok? Når barnet blir eldre, får han eller hun kanskje lyst til å smake helt på egen hånd. Ingen spiser alt. Det er absolutt bra, men som nevnt er det noe flaut når vi besøker andre og får servert mat som poden ikke liker. Jeg skjønner absolutt at ingen spiser alt, men jeg ønsker å oppmuntre barnet mitt til å like mest mulig mat, og til å være nysgjerrig på å smake på ukjente matvarer. ts Anonymous poster hash: c086c...7a1
Gjest pysepusen Skrevet 6. januar 2014 #13 Skrevet 6. januar 2014 Tror nok ikke at noen reagerer om det er matvarer et barn ikke liker
Harlekin Skrevet 6. januar 2014 #14 Skrevet 6. januar 2014 Det er absolutt bra, men som nevnt er det noe flaut når vi besøker andre og får servert mat som poden ikke liker. Jeg skjønner absolutt at ingen spiser alt, men jeg ønsker å oppmuntre barnet mitt til å like mest mulig mat, og til å være nysgjerrig på å smake på ukjente matvarer. ts Anonymous poster hash: c086c...7a1 Da hadde du jammen vært flau over mitt barn Hun liker flere typer grønnsaker, absolutt, men det er også mye hun ikke liker eller ikke vil smake på enda. Da ser jeg ikke noe poeng i å tvinge henne, det skaper bare ukoselig stemning for alle. Prøv å ikke bry deg som mye om hva andre folk eventuelt tenker! Tipper de aller fleste synes det er helt normalt at barn ikke alltid vil spise grønnsaker.
Vera Vinge Skrevet 6. januar 2014 #15 Skrevet 6. januar 2014 Men hvor gammelt er barnet? Siden du nevner most mat, tenkte jeg først at barnet er veldig lite, men det er kanskje ikke tilfelle? Jeg tenker at du ikke kan gjøre så mye annet enn å introdusere ulike smaker og snakke positivt om å smake. Og innse at små barn kan måtte smake på noe mange, mange ganger før de liker det. Det rareste jeg ser er barn som strekker seg etter noe for å smake, og så sier forelderen "nei, Thea, sånn liker ikke du". Fordi de ikke har likt det de to andre gangene de smakte. Har også inntrykk av at de fleste skjønner at småbarn ikke liker alt, og ville ikke blitt flau over det på besøk. Ellers husker jeg at jeg la fram gulrot og leverpostei til sønnen min flere ganger i uka i et halvt år før han likte det. Mannen min bare lo av meg, men jammen meg, nå spiser gutten store mengder av begge deler.
vimsefrøken Skrevet 6. januar 2014 #16 Skrevet 6. januar 2014 Alle har forskjellig smak og preferanser, også barn. Hvis barnet spiser frukt og grønt, ser jeg ikke problemet i at det er visse typer grønnsaker barnet ikke spiser. Mine barn er veldig glad i grønnsaker og frukt, men forsøker du å gi minstemann så mye som en ert, uansett hvordan den er kamuflert, så kommer maten opp/event ut igjen. Han kan snuse seg frem til en ert uansett. Ettersom han har så følsom mage, tror jeg det er grunnen. Jeg tror han rett og slett ikke spiser erter fordi han kanskje reagerer på dem. Jeg leste en gang en artikkel hvor det stod at man aldri skulle tvinge/lure i barn diverse mattyper de ikke ønsket å spise, da barn hadde en naturlig motstand mot det som kroppen deres ikke likte. Når det er sagt, er det utrolig hvor mange forskjellige typer grønnsaker man kan mose inn i en tomatsaus som serveres med pasta f.eks. Man kan alltids lage grønnsakspurè osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå