Snop Skrevet 6. januar 2014 #1 Skrevet 6. januar 2014 En ting som har slått meg i disse flyttedager hvor jeg flittig bruker finn.no til kjøp og salg av møbler er at man faktisk inviterer vilt fremmede til å komme inn til seg, og vilt fremmede kan sitte i godstolen og plukke ut hvem de skal bli invitert inn til. Jeg gjør jo dette selv, og mener at man ikke skal være hysterisk engstelig, men er ikke dette egentlig ganske risky, når man tenker over det? Jeg regner med at det hadde blitt krise og nyhetsoverskrifter dersom det hadde vært et tilfelle hvor dette gikk galt, så det har vel per i dag gått helt fint og det er jo veldig, veldig mange kjøp og hentinger hver dag. Så statistisk sett er dette veldig trygt, men... jeg vet ikke... tanken bare slo meg her jeg sitter og venter på en mann som skal hente et skap 1
moon_angel Skrevet 6. januar 2014 #3 Skrevet 6. januar 2014 Har hørt om flere i USA som har blitt etter kjøp/salg på Craigslist. (Som er noe lignende som finn.no) Heldigvis er jo det ganske trygt i Norge. Her er et eksempel. http://www.huffingtonpost.com/2013/10/21/father-craigslist-killed-front-son_n_4137642.html
Gjest iGirl Skrevet 6. januar 2014 #4 Skrevet 6. januar 2014 (endret) Jeg passer på å aldri være alene hvis det kommer noen for å plukke opp noe. Man vet aldri! Endret 6. januar 2014 av DuraMater
Snop Skrevet 6. januar 2014 Forfatter #5 Skrevet 6. januar 2014 Har hørt om flere i USA som har blitt etter kjøp/salg på Craigslist. (Som er noe lignende som finn.no) Heldigvis er jo det ganske trygt i Norge. Her er et eksempel. http://www.huffingtonpost.com/2013/10/21/father-craigslist-killed-front-son_n_4137642.html Ja, samtidig er det jo i utgangspunktet ikke noe tryggere her. Man gjør jo akkurat det samme - tar randoms inn i huset sitt. Det er litt rart i grunnen, ettersom vi ikke hadde sluppet andre fremmede inn, men fordi man har sendt to-tre mail fram og tilbake for å avtale tidspunkt gjør man det liksom likevel.
Gjest s@nd Skrevet 6. januar 2014 #6 Skrevet 6. januar 2014 Det er alltid lurt å være sammen med noen iallefall. Jeg stoler ikke på hvem som helst Selv om vi bor i et trygt land, er det ikke alltid så trygt som man tror. Jeg vil iallefall være på den sikre siden
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #7 Skrevet 6. januar 2014 Jeg har tenkt på det samme fordi jeg vurderer å selge ting på Finn. Ikke bare grunnet sikkerhet er jeg skeptisk, men jeg ønsker heller ikke å ta fremmede inn i leiligheten. Et alternativ er å sette gjenstanden i kjelleren, og ta vedkommende dit. Eller sette gjenstanden rett utenfor inngangsdøren. Anonymous poster hash: bde57...346 1
Unika Skrevet 6. januar 2014 #8 Skrevet 6. januar 2014 Jeg syntes det er trist hvis det blir slik at vi ikke kan stole på fremmede lenger. Jeg inviterer stadig folk fra Finn hjem, og jeg kjøper og selger ting ved å overføre penger/få overført penger på konto, uten betalingsgaranti. Jeg syntes det er flott at dette fortsatt er mulig i Norge, jeg blir lei meg den dagen dette ikke går an lenger.. (selvfølgelig er det viktig å maile litt frem og tilbake med personen, sjekke navn og adresse/facebook osv, men vi må ikke bli hysteriske!) 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #9 Skrevet 6. januar 2014 Ikke helt det tråden handler om, men nesten. Da vi hadde innbrudd i huset vårt for en stund siden så kom politiet frem til at tyvenes kjennskap til huset, alarmen osv. indikerte at tyvene muligens hadde vært der på visning før vi kjøpte huset. Samme politidistrikt hadde nemlig opplevd liknende raid mindre enn en måned etter overtakelsesdato. Saken er fortsatt under etterforskning, så det er ikke noen konklusjon, men jeg er litt overasket over at det ikke har vært mer skrevet om det i media. Det å være på en tour i huset, samt å få masse nyttig info som at kjellerdøra må skiftes ut og at alarmselskapet har gått konk må jo være himmelen for de som driver med sånt. Så ja, selv om dette kanskje er mer skrekkhistorie enn norm, så har jeg kort sagt blitt veldig skeptisk til å invitere fremmede inn i hjemmet mitt. Anonymous poster hash: 61a6b...7fc 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #10 Skrevet 6. januar 2014 Nå er det godt kjent at det frekventerer kjeltringer på Finn. Både av selgere,kjøpere. De som skal selge ting, ikke minst "leie" ut leiligheter.. Om jeg skulle solgt noe fra mitt hjem, som folk ville se først, så har jeg villet aliert meg med noen. Anbefaler dere å låne en stor hund, den dagen dere får besøk av fremmede. Vi skal ha tiltro til folk, men vi kan ikke være så naive å tro at dette ikke skjer oss, bare alle andre. Alle andre blir meg og deg en dag. En foreslo å sette tingene i kjelleren eller utenfor. Da hadde jeg blitt skeptisk,om ikke selger var hjemme, men ville treffe meg ute. Sik skjedde med flere bilkjøpere en stund. Selger averterte bilen til salgs .Bildet av bilen ble tatt på utsiden av en bilforetning. I annonsen sto det: Bilen kan sees ved x bilforretning Når kjøper ringte mobilnr som var oppgitt,så avtalte selger tid, sa han skulle være der kl xxx. Da sto jo bilselger utenfor butikken og ga inntrykk av at det var en butikk som solgte den. Mange betale dyrt for den daue katta i sekken. Når butikken ble kontaktet etterpå, så kjente de ikke til saken. Selgeren har operert flere steder i landet. Så om du skal selge meg noe, så blir det ikke salg om du står på utsiden av huset . Anonymous poster hash: 75d72...9d0 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #11 Skrevet 6. januar 2014 Hva om det ringer en fyr å sier: Jeg kjøper både kjøleskap,fryser,vaskemaskin og komfyr. Han vil betale det du forlanger. Han sier at det kommer jeg og henter det i morgen etter arbtid. Om det skulle komme noe i veien,så ring meg på jobben. Han oppgir tlfnr. (han virket så ok at du sjekker ikke nr,som selvsagt er hans eget mobilnr) Fyren kommer. Gir deg penger,og bærer ut vaskemaskin. I det du tror han går ut, så snur han seg, griper fatt i deg, binder deg, og før det har gått 15 min så har han ranet alt av verdi du har i huset. Alt. Selvfølgelig tok han pengene du fikk ført også. Hva nå- En tenkt situasjon, jeg vet det har skjedd. Hva sier forsikringen til deg nå? At du har drevet risikosport? At du ikke får utbetalt hele forsikringen? Anonymous poster hash: 75d72...9d0 1
Gjest Inferno Skrevet 6. januar 2014 #12 Skrevet 6. januar 2014 Låner som regel bikkja til naboen eller har en kompis på besøk.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #13 Skrevet 6. januar 2014 Godt poeng! Har kjøpt og solgt, mest solgt, på finn.no, men aldri tenkt over dette! Eneste gang jeg var litt redd var da to store mannlige polakkere skulle hente et skap hos meg, men det gikk bra :-)Anonymous poster hash: 90219...2f5
Anglofil Skrevet 6. januar 2014 #14 Skrevet 6. januar 2014 Egentlig ja, det er derfor pappa alltid er med meg når jeg henter ting. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #15 Skrevet 6. januar 2014 En foreslo å sette tingene i kjelleren eller utenfor. Da hadde jeg blitt skeptisk,om ikke selger var hjemme, men ville treffe meg ute. Sik skjedde med flere bilkjøpere en stund. Selger averterte bilen til salgs .Bildet av bilen ble tatt på utsiden av en bilforetning. I annonsen sto det: Bilen kan sees ved x bilforretning Når kjøper ringte mobilnr som var oppgitt,så avtalte selger tid, sa han skulle være der kl xxx. Da sto jo bilselger utenfor butikken og ga inntrykk av at det var en butikk som solgte den. Mange betale dyrt for den daue katta i sekken. Når butikken ble kontaktet etterpå, så kjente de ikke til saken. Selgeren har operert flere steder i landet. Så om du skal selge meg noe, så blir det ikke salg om du står på utsiden av huset . Anonymous poster hash: 75d72...9d0 Det jeg tenkte på var mindre gjenstander. Selvsagt ville jeg være hjemme og lukke opp døren med døråpner nede, og slippe vedkommende inn i oppgangen. Men jeg ville ikke slippe inn personen i leiligheten. Selge bil? Hva mener du man skal gjøre? Det er naturlig å treffes uten på gaten der bilen er parkert. Som nevnt, personen må gjerne ringe på hos meg. Derimot har jeg lurt på det å selge bil. Det forekommer meg ubehagelig å sitte på en vilt fremmed, kanskje utlending, og kanskje flere personer, som skal prøvekjøre bilen, med meg alene som passasjer! Anonymous poster hash: bde57...346 1
Snop Skrevet 6. januar 2014 Forfatter #16 Skrevet 6. januar 2014 Godt poeng! Har kjøpt og solgt, mest solgt, på finn.no, men aldri tenkt over dette! Eneste gang jeg var litt redd var da to store mannlige polakkere skulle hente et skap hos meg, men det gikk bra :-)Anonymous poster hash: 90219...2f5 Haha.. hadde to svære polakker som hentet et skap hos meg i kveld! Lot døra stå åpen inn til huseier sånn at jeg ikke skulle være så alene. Jeg ble ikke kidnappet
Gjest Keikolina Skrevet 6. januar 2014 #17 Skrevet 6. januar 2014 Alle er så redd bikkja vår, så det går nok bra, ha ha.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #18 Skrevet 7. januar 2014 Jeg skjønner ikke at dere tør. Hvis jeg har solgt store møbler har jeg innvitert halve slekta hjem til meg, og hvis det er mindre gjenstander har jeg alltid møtt kjøper/selger på offentlige steder. Slipper aldri fremmede inn i huset nettopp fordi det er viden kjent at tyver besøker huset før innbrudd. Anonymous poster hash: 5fce3...0f7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #19 Skrevet 8. januar 2014 Tror rett og slett finn.no er en lite egnet metode for å drive lovbrudd siden man vil ha veldig gode elektroniske spor. Prøv å tenk deg selv som kriminell. Ville utveklsing av elentronisk informasjon pr nett eller mobil vært din foretrukne metode ovenfor potensielle ofre? Anonymous poster hash: 0aa80...c66
Snop Skrevet 8. januar 2014 Forfatter #20 Skrevet 8. januar 2014 Tror rett og slett finn.no er en lite egnet metode for å drive lovbrudd siden man vil ha veldig gode elektroniske spor. Prøv å tenk deg selv som kriminell. Ville utveklsing av elentronisk informasjon pr nett eller mobil vært din foretrukne metode ovenfor potensielle ofre? Anonymous poster hash: 0aa80...c66 Det tenkte jeg faktisk ikke på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå