Meg12345 Skrevet 6. januar 2014 #1 Skrevet 6. januar 2014 Jeg er 16 år, og broren min er 21. Det siste året kanskje(er ikke helt sikker), har han gått opp ekstremt mye i vekt. Jeg gjetter rundt 15-20kg, han har fått masse strekkmerker og virker rett og slett daff. Han jobber på verksted, så han er litt i fysisk aktivitet - men det er kostholdet som er problemet. Han kjøper gatekjøkken-mat flere ganger i uka, drikker alltid brus og kommer ofte hjem med flere poser potetgull og sjokolader. Spiser også majones på matpakken hver dag, og ofte boller, lyst brød osv. Familien kommenterer det litt sånn smått til han, nok til at han har blitt sint flere ganger. Han ble mobbet før og har veldig lav selvtillit, derfor er det vanskelig å si noe til han. Og han er jo klar over det selv. I dag skulle han dra på joggetur, jeg ble kjempeoverrasket men syns det er kjempebra. Men så var det kaldt så det ble bare 5 minutter med gåing og jogging før han kjørte på butikken å kjøpte to sjokolader, en lys baguett, en ferdig-toast og en ferdigpizza. Jeg tror ikke han vet hva er normalt kosthold er lenger? Kanskje han trøstespiser. Han har fått en liten vennegjeng de siste par årene, men han er forelska i bestevenninna som er opptatt. Jeg vet at det var noe mellom dem en stund slik at han har falske forhåpninger. Denne jenta er forresten veldig overvektig, det kan kanskje også ha en sammenheng? Okei, dette ble sikkert veldig rotete men jeg er bekymret. Han er alltid sur, sliten, rotete og finner sjeldent på noe. Dette har pågått lenge nå, og det er jo ikke sånn at jeg eller noen i familien kan ta i et tak for han heller - det må han jo gjøre selv. Virker som han mangler glede i livet, selvtillit.. Hva ville dere gjort?
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #2 Skrevet 6. januar 2014 Det kan virke som om han er deprimert. Anonymous poster hash: 2ffad...2d3
FalconPunch Skrevet 6. januar 2014 #3 Skrevet 6. januar 2014 (endret) . Endret 8. april 2018 av FalconPunch
Meg12345 Skrevet 6. januar 2014 Forfatter #4 Skrevet 6. januar 2014 Han vil nok takke deg senere om du griper inn... det viktigste er vel å trø varsomt fram. Men å være ærlig. Sett dere ned og prat ordentlig sammen. Ha samtalen i en setting hvor broren din føler seg trygg og kan åpne seg. Både jeg og foreldrene våre har prøvd, men han vil ikke høre.. Han blir bare sint. Virker som han har tatt til seg noe av det vi har sagt, ettersom han har begynt å dra på joggeturer. Men hva hjelper vel det når han ikke passer på kostholdet.. Er en veldig vanskelig situasjon, for ingen når ut til han.
minister-mio Skrevet 7. januar 2014 #5 Skrevet 7. januar 2014 Ta det opp med han, men fokuser på den usunne maten framfor vekta. Tror det vil hjelpe han mer om dere sier noe om at dere er bekymret for kostholdet og helsa hans og ikke at han har lagt på seg. Spiser dere sammen som familie? Prøv å lag gode sunne måltider dere kan spise sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå