Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei ! Starter et nytt år, og jeg har lyst å spare enda mer . Noen supre råd om hverdagslige sparinger som man kan gjøre ??

Anonymous poster hash: a44cf...dd4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenke igjennom hva du skal spise og planlegge handlingen slik at du handler smart og bruker opp alt du handler. Ikke la det stå igjen halvtomme glass, oster, salater og frukt osv som råtner. Planlegg middager igjennom hele uken som bruker, eller du kan bruke de samme råvarene i.

Mange kan fort spare mye penger på mat, spesielt single. Ellers er det sløsing generelt av penger på ting du ikke trenger. Ting som unødvendig bilbruk, dyre klær, kioskvarer, strømforbruk osv osv.

AnonymBruker
Skrevet

- Lag middagsplan og handle kun en dag i uka

- Smur deg skiver til lunsj eller spis middagsrester i stedet for å kjøpe mat

- Lag store middagsporsjoner og frys ned, billig og raske middager når du har dårlig tid

- Tenk deg om hver gang du har lyst på noe: "trenger jeg virkelig dette?"

- Mikrosparing: Hver gang du logger deg inn i nettbanken; rund ned til nærmeste runde beløp, og overfør overskuddet til sparekonto. Feks hvis du har 1473 kr på brukskonto, overfører du 73 kr til sparekonto.

- Ha en utilgjengelig sparekonto, "ute av syne ute av sinn"

- Sørg for å ha et klart mål for sparingen, for å holde motivasjonen oppe.

- Slutt å røyk, drikke brus eller kjøpe "to go"-kaffe etc.

Anonymous poster hash: 0afb2...229
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg en samboer.... :klem1:

Anonymous poster hash: 71b6e...c04
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en samboer :)

Vi prøver å spare penger, og i hovedsak jeg siden det er jeg som tar meg av det hverdagslige som å handle, og lage mat etc .

Jeg hoppet rett på rådet om å overføre penger til sparing å runde av til nærmeste :-) Det har jeg allerede gjort, så det er en bra start . Samboer snuser, så jeg har prøvd alt mulig men han klarer ikke slutte . Lager meg matpakke, men sliter med take away kaffen . Burde kanskje finne meg noen gode oppskrifter på god kaffe slik at det frister å ta med hjemmenifra .

Jeg er ikke flink til å lage en matplan - Jeg er elendig på det å klarer aldri å fullføre :S Jeg har den siste uken handlet 1 gang å det var vel små nødvendigheter som melk og brød . Har prøvd å lage middag fra det som ligger i skapet . SÅ tar imot alle gode råd dere bruker i hverdagen for jeg prøver de absolutt ut :)

Anonymous poster hash: 755bb...d73
AnonymBruker
Skrevet

Bolig er vanligvis den største utgiftsposten. Dersom du eier bolig, bør du sjekke om du kan få billigere boliglån. Dersom du arbeider i staten, kan du få lån gjennom statens pensjonskasse. Benytt deg av BSU hvis du har muligheten, og sjekk om du får best mulig rente på sparekonto.

Bil er veldig dyrt. Dersom du har bil, bør du vurdere å selge bilen og bruke kollektive transportmidler. Hvis du ikke bor altfor langt fra jobben, kan du kanskje sykle til jobb. Da sparer du penger og får frisk luft og mosjon samtidig.

Sjekk om du kan få billigere forsikringer, og sjekk også om du er dobbeltforsikret. Dersom du er medlem av LO, har du også innboforsikring. Dersom du bestiller feriereiser med kredittkort, er reiseforsikringen vanligvis inkludert.

Strøm er vanligvis en stor utgiftspost. Sjekk om du kan få billigere strøm hos en annen leverandør. Her er mange sparetips for strøm: http://www.norgesenergi.no/Om-oss/Kutt-stromutgiftene/Sparetips-ved-bruk-av-elektriske-artikler/?type=go&gclid=CITdqqmV6rsCFQZf3godi0EAbw

NRK-lisensen er knyttet opp til TV-apparatet, så om du kaster ut TVen, behøver du ikke å betale NRK-lisens. Bare gi beskjed til lisenskontoret at du ikke har TV lenger. NRK og andre kanaler kan du se på internett.

Sjekk om du har unødvendige abonnementer eller medlemskap. Er du medlem av en bokklubb? Bøker kan du låne gratis på biblioteket. Er du medlem på et treningssenter som du sjelden benytter? Si opp medlemskapet og skaff deg gratis trim ved løping, sykling, skigåing eller liknende. Gir du penger til mer eller mindre suspekte organisasjoner, som Redd Barna, Leger Uten Grenser eller Røde Kors? Slutt med det. Gir du penger til tiggere? Slutt med det!

Sjekk om du har billigste mobilabonnement. Du kan ringe gratis med Skype, dersom samtalepartneren også har Skype.

En brødbakemaskin kan være en god investering. Med en brødbakemaskin kan du bake brød for under 10 kroner.

Anonymous poster hash: 1a197...de3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en samboer :)

Vi prøver å spare penger, og i hovedsak jeg siden det er jeg som tar meg av det hverdagslige som å handle, og lage mat etc .

Jeg hoppet rett på rådet om å overføre penger til sparing å runde av til nærmeste :-) Det har jeg allerede gjort, så det er en bra start . Samboer snuser, så jeg har prøvd alt mulig men han klarer ikke slutte . Lager meg matpakke, men sliter med take away kaffen . Burde kanskje finne meg noen gode oppskrifter på god kaffe slik at det frister å ta med hjemmenifra .

Jeg er ikke flink til å lage en matplan - Jeg er elendig på det å klarer aldri å fullføre :S Jeg har den siste uken handlet 1 gang å det var vel små nødvendigheter som melk og brød . Har prøvd å lage middag fra det som ligger i skapet . SÅ tar imot alle gode råd dere bruker i hverdagen for jeg prøver de absolutt ut :)

Anonymous poster hash: 755bb...d73

Hvorfor sponser du ham med snus? :vetikke:

Anonymous poster hash: 92b5e...3f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...