Gå til innhold

Kjerringråd-tråden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du noen geniale kjerringråd?

Feks. til hvordan å fjerne flekker? hose? sår hals? diare? mattips?

Anonymous poster hash: bedbb...557
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Diare: halv om halvt med eplemost og farris, kvalmen gone.

Flekker og vask av vinsuer: Nylonvask, er genial mot alt. Vinduene skinner etter bruk.

Ønsker råd til fett og livløst hår, noen kjerringråd der?

Anonymous poster hash: 27ab0...21c
AnonymBruker
Skrevet

Fett og livløst hår : Bytt ut shampoen med grønnsåpe i en periode. Husker jeg gjorde dette da jeg var tenåring og hadde fett går .. Det hjalp. :)

Anonymous poster hash: 130d8...42a
AnonymBruker
Skrevet

Diare: halv om halvt med eplemost og farris, kvalmen gone. Flekker og vask av vinsuer: Nylonvask, er genial mot alt. Vinduene skinner etter bruk. Ønsker råd til fett og livløst hår, noen kjerringråd der? Anonymous poster hash: 27ab0...21c

Man bør helst unngå kullsyre ved diaré.

TS, hva slags flekker ønsker du kjerringråd om?

Anonymous poster hash: 056cc...4ff

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en lys sofa, og den får gjerne flekker. Trekket kan vaskes i maskin men det gidder jeg bare å gjøre noen ganger i året.

For flekker så bløtlegger jeg de gjerne litt ekstra med en klut og evt såpe/eddik før jeg heller på potetmel/bakepulver, som trekker opp fukt. Etter en times tid så er det bare å støvsuge opp restene og flekken er borte.

Det har til og med hjulpet på tomatsausflekker.

AnonymBruker
Skrevet

Vanish eller prøv Nylonvask på flekkene. Biotex flekkfjerner er også bra.

Angående fett hår. Prøvde grønnsåpe, men da ble håret helt ekkelt fett, mulig jeg brukte for mye.

Anonymous poster hash: 27ab0...21c
Skrevet

Jeg har fått noen svarte flekker (muligens jord) på noen høye hæler. Vet ikke helt hva de er laget av men "båndene" over skoene er på en måte flettet sammen veldig tett i noe stoff-lignende materiale.

Kan tenke meg at det bare blir sost utover hvis jeg gnir med klut.

Tips?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått noen svarte flekker (muligens jord) på noen høye hæler. Vet ikke helt hva de er laget av men "båndene" over skoene er på en måte flettet sammen veldig tett i noe stoff-lignende materiale.

Tips?

Jeg skjønte ikke helt hva slags materiale du skulle frem til, men hvis flekken er et på annet materiale enn tøy kan du bruke skurekrem (Jif e.l.). Hvis hele skoen er av tøy er det jo bare å vaske den. Hvis det er slike sorte striper man gjerne får på hvite sko kan du bruke viskelær eller kjøpe et spesielt viskelær i skobutikk eller hos skomaker.

• Liker 1
Skrevet

Tips?

Neglebørste?

Neglelakk på servant: tannkrem :-)

Skrevet

Jeg skjønte ikke helt hva slags materiale du skulle frem til, men hvis flekken er et på annet materiale enn tøy kan du bruke skurekrem (Jif e.l.). Hvis hele skoen er av tøy er det jo bare å vaske den. Hvis det er slike sorte striper man gjerne får på hvite sko kan du bruke viskelær eller kjøpe et spesielt viskelær i skobutikk eller hos skomaker.

Hva skal jeg kalle det? Tau-liknende materieale kanskje? Tenk deg et vanlig flettet tau, bare at det er helt flatt. Klarer ikke å beskrive det bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal jeg kalle det? Tau-liknende materieale kanskje? Tenk deg et vanlig flettet tau, bare at det er helt flatt. Klarer ikke å beskrive det bedre.

Hamp? Det går under tøysko i min verden. Jeg ville prøvd å vaske skoen med mindre flekken er veldig liten.

Skrevet

Har et stuebord som jeg tror ikke er ekte eik. Det er matt-lakket. Har kommet noen ringer på det, tør ikke å gni for mye med jif eller lignende. Tips?

Skrevet

Hamp? Det går under tøysko i min verden. Jeg ville prøvd å vaske skoen med mindre flekken er veldig liten.

Søkte på hamp nå, og det er liknende materiale. Men det er jo høye hæler. Mener du at de kan vaskes i vaskemaskin?

Skrevet

Ved kvalme, grovt knekkebrød uten pålegg og vann.

AnonymBruker
Skrevet

Søkte på hamp nå, og det er liknende materiale. Men det er jo høye hæler. Mener du at de kan vaskes i vaskemaskin?

Er det noe espadrillo-liknende kanskje? For da tåler vel ikke hælen så mye vann. Hvor på skoen er flekken, og hvor tykk er flekken? Er det sølevann på stoffet, ikke hælen, ville jeg prøvd å holde flekken under rennende vann. Om det er kakete jordrester er det jo bare å børste bort med skobørste eller neglebørste.

Skrevet

Er det noe espadrillo-liknende kanskje? For da tåler vel ikke hælen så mye vann. Hvor på skoen er flekken, og hvor tykk er flekken? Er det sølevann på stoffet, ikke hælen, ville jeg prøvd å holde flekken under rennende vann. Om det er kakete jordrester er det jo bare å børste bort med skobørste eller neglebørste.

Nei, men samme stoff. Er høy, tynn hæl.

AnonymBruker
Skrevet

Stoppe langvarig diare.: Rør ut en spiseskje potetmel i et glass med vann. Etter 10 minutter stopper diareen. Helt ufarlig i følge min lege! (Men om det er bare litt kortvarig diare, så bør det jo ut for å rense opp i systemet først.)

Anonymous poster hash: ceb1f...3ef
Skrevet

Har et stuebord som jeg tror ikke er ekte eik. Det er matt-lakket. Har kommet noen ringer på det, tør ikke å gni for mye med jif eller lignende. Tips?

Ringer og andre vannmerker på tremøbler kan fjernes ved å varme de opp forsiktig med en hårføner, eller ved å legge på et koppehåndkle og stryke forsiktig og sakte over med et strykejern på laveste varme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...