Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderte å kjøpe leilighet i Oslo i våres. Gudskjelov gjorde jeg ikke det.. Leiligheter er nesten 10% billigere nå enn i mai i fjor.

Hva tror vi om veien videre for markedet i Norge? Jeg tror vi får et begrenset fall videre ned, de neste årene.

Ned 5% i år er mitt tips.

Anonymous poster hash: ea04b...ef2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke, her jeg bor har enkelte nyere og helt nye hus sunket med 20% i 2013, så venter litt til før jeg oppgraderer i fra leilighet til hus.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper det synker med minst 20%

Anonymous poster hash: 1b287...c0f

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror prisene i 2014 skal ned, de har jo falt litt forrige år men selv om det er mye negative artikler i nyhetene om hvor dårlig det går så tror jeg at mange føler at Norge er litt i gråsonen enda og at mange ikke har tatt innover seg at prisene skal videre ned.

Januar blir en spennende måned, prisene stiger som regel da, og gjerne en del også, jeg tror januar blir minimal oppgang eller nedgang, og at prisene faller de fleste av månedene etterpå i 2014.

Nordmenn har vel aldri hatt større gjeldsbyrde målt i disponibel inntekt enn nå, færre 60-åringer er gjeldfrie, flere foreldre kausjonerer for sine barn osv.

Skulle det smelle skikkelig er det bare å se på prisene på belånte hytter, båter og biler som folk må selge først.

Personlig skal det sies at jeg ikke hadde hatt noe imot om boliger falt med 10-15 prosent fra dagens pris.

Ett tips er nettsiden boliga.no hvor man kan se hvilke boliger som blir justert opp eller ned i pris ettersom de ligger på markedet.

Skrevet

Vurderte å kjøpe leilighet i Oslo i våres. Gudskjelov gjorde jeg ikke det.. Leiligheter er nesten 10% billigere nå enn i mai i fjor.

Hva tror vi om veien videre for markedet i Norge? Jeg tror vi får et begrenset fall videre ned, de neste årene.

Ditt tips..?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det vil være stor forskjell fra område til område. Jeg tror nok at dersom nordmenns betalingsevne forblir like bra som den er i dag, så er det nok ganske usannsynlig at pressområder med stor boligmangel kommer til å falle i pris over litt tid (sentralt i Oslo for eksempel). De nest par månedene tipper jeg på en svak nedgang, men når alle studentforeldrene kommer med lommeboka på vidt gap for å hjelpe sine håpefulle mot sommeren/høsten tror jeg det fort kan ta seg litt opp igjen. Jeg tror også den veldig sterke veksten vi har sett de siste årene er forbi, og at det blir en mer KPI-type vekst framover.

Men, i bunn og grunn er det jo bare spekulasjoner. Alt kan skje.

Anonymous poster hash: 190cc...c82
Skrevet

Jeg tror på oppgang om kun kort tid, i alle fall i pressområdene i Oslo. Kikket på statistikken for majorstua, og der er prisene for 2013 ganske gode. Økte f.eks. greit i desember. Nå er tallene sikkert basert på gangske få salg, men likevel.

Når man bremser bygging av nye boliger i oslo, vil presset på brukt bolig garantert bli større.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk i dag 64 000 per kvadrat meter for min leilighet i Oslo, gikk over takst. Så nå håper jeg selvfølgelig på heftig boligcrack ;)

Anonymous poster hash: f873b...3be
Skrevet

En ting jeg har lurt på er... Når boligene er så overpriset som de er nå - kan det være billigere å bygge selv?

AnonymBruker
Skrevet

En ting jeg har lurt på er... Når boligene er så overpriset som de er nå - kan det være billigere å bygge selv?

Det kommer vel helt an på hvor i landet du bor..? Og hva du vil bo i.

Jeg tror prisene er på vei oppover igjen, i alle fall i oslo. Mange leiligheter er solgt denne uka. Her er også en artikkel om forventet prisstigning om få måneder: http://www.dagbladet.no/2014/01/07/nyheter/okonomi/hegnarno/boligprisene/boligkupp/31158182/

Anonymous poster hash: 251e4...b21

Skrevet

Tja, her jeg bor har vår leilighet bare gått opp i pris, ikke ned, så det kommer vel helt an på hvor man bor. Oslo tar seg opp igjen nå vil jeg tro, når husbanken åpner slusene så folk får låne til egenkapital igjen...

Skrevet

Det kommer vel helt an på hvor i landet du bor..? Og hva du vil bo i.

Jo, men sånn i forhold til et tilsvarende hus på tilsvarende sted da... Ikke midt i Oslo sentrum heller altså.

Skrevet

TS, har du vært på finn i dag? Det er solgt ekstremt mye denne uka. Så kanskje dette er tidspunktet å slå til? Hvis denne trenden fortsetter, er nedgangen fra mai spist opp ganske raskt.

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte oss bolig i desember.

Og det vi fikk høre var at alt drar seg opp i januar (kanskje mye pga startlånene fra husbanken). Men en megler sa hun hadde flere kunder som ventet på det lånet før de skulle kjøpe.

Og alle de meglerene og bankrådgiverene vi har snakket med nå, sier selv at de tviler sterkt på at det synker noe særlig mer nå og at det kommer til å gå oppover igjen.

Og det at det blir solgt mindre hus synes jeg er rart, for vi har sett etter hus i over ett år, og alle de husene vi har sett oss ut til å dra på visning er omtrent solgt før visning. Husene har gått fort akkurat i den kommunen.

Anonymous poster hash: 36e63...021

AnonymBruker
Skrevet

På tide at prisene går litt bed. Det er vanskelig nok å få lån for tiden pga egenkapital-kravet (selv om man har god betalingsevne)

Anonymous poster hash: 79cd2...6a6

AnonymBruker
Skrevet

På tide at prisene går litt bed. Det er vanskelig nok å få lån for tiden pga egenkapital-kravet (selv om man har god betalingsevne)

Anonymous poster hash: 79cd2...6a6

Helt enig, men de færreste tror at det vil være dessverre.

Heldigvis mener den nye regjeringen og sette ned EK fra 15% til 10%. Det er jo noe!

Anonymous poster hash: 36e63...021

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig, men de færreste tror at det vil være dessverre.

Heldigvis mener den nye regjeringen og sette ned EK fra 15% til 10%. Det er jo noe!Anonymous poster hash: 36e63...021

Ble ikke dette gått bort ifra?

Anonymous poster hash: 1b287...c0f

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen fortelle meg hvordan man ikke kan klare å spare opp egenkapital, hvis man har så innmari god betalingsevne? Jeg levde sparsomt i et år, jobbet så mye jeg overhodet kunne, og hadde plutselig egenkapital til å kjøpe en bolig til 2 mill helt alene. Ja, det var tungt, men det tok ikke lang tid. Men det ser ut til at folk ikke er villig til å ofre noe, for å nå egenkapitalkravet, det er altså bedre å sitte med lån til over pipa. For dere skjønner at det er konsekvensen, hvis markedet skulle gå ned og man har 100 % lån? :klo:

Anonymous poster hash: 93cd6...934
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Det er fallhøyden med å bo i et land som Norge. Ingen gidder å gjøre noe for å få noe lenger, alt kommer jo gratis. Ihvertfall har det vært slik, akkurat nå er det litt vanskelig for første gang på noen tiår.

Endret av debattanten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...