Gå til innhold

Ønsker barn, men vet ikke hvordan jeg skal ta det opp med mannen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren og jeg feiret nylig 8 år som kjærester. Vi ble sammen i studietida og har vært et par siden da. De siste årene har begge jobbet i faste stillinger, vi har kjøpt hus, har en fin og velstelt hage, trygg bil og har det bedre sammen enn noen sinne.

Jeg har alltid tenkt at jeg skal ha barn, men har ikke hatt noen stor interesse for barn. Det har derimot endret seg de siste månedene. Nå lengter jeg etter å bli gravid og stifte familie. Jeg må ta ut spiralen om et par måneder, og spurte samboeren om han syntes jeg skulle få satt inn en ny. Han ble svært overrasket svarte: Ja, hvorfor skulle du ikke det? Jeg sa ikke noe mer.

Nå lurer jeg på hvordan jeg skal ta opp temaet barn med ham. Tidlig i forholdet snakket vi om at vi en gang skulle gifte oss og få barn, og har ser nok for seg at han en gang skal få barn. Han er avslappet som person og tar ting som de kommer, og jeg tror ikke han har tenkt noe over det de siste årene. Hvordan skal jeg begynne? Hva gjorde dere?

Vi er 28 og 29 år gamle.

Anonymous poster hash: f3cd9...e05
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare si det som det er?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir ganske sjokkert av at det skal være et tema man trenger innspill fra andre på. Vi er ukjennte, og dette er noe du uten problem burde kunne ta opp med samboeren din som du kjenner godt.

Så kan dere også finne ut av hvordan dere kan forbedre kommunikasjonen dere to i mellom før dere får barn, for jeg skal love deg at en åpen kommunikasjon blir ekstremt viktig da.

Anonymous poster hash: 8add7...7d9

• Liker 3
Skrevet

Er det ikke bare å si til han at du ønsker barn nå? Hvis det er vanskelig for deg å si det til han, bør dere etter min mening ikke få barn sammen, dere trenger en veldig god kommunikasjon for å holde sammen gjennom graviditet og småbarnsfasen..

• Liker 2
Skrevet

Du må nok bare fortelle han at du ønsker barn og la det synke inn litt så han kan venne seg på tanken. Lykke til:)

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje bare jeg skal si det rett ut, slik dere foreslår. Vi kommuniserer svært godt, men akkurat dette føles litt som da jeg spurte om han ville være kjæreste med meg - det føles skummelt (selv om jeg egentlig vet at det ikke er skummelt).

Anonymous poster hash: f3cd9...e05
Skrevet

Dere har jo vært sammen i åtte år så det kan jo umulig komme som et sjokk på han at du kunne tenkt deg barn? :) Så da er det bare å si det rett ut, er ikke verre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir ganske sjokkert av at det skal være et tema man trenger innspill fra andre på. Vi er ukjennte, og dette er noe du uten problem burde kunne ta opp med samboeren din som du kjenner godt.

Så kan dere også finne ut av hvordan dere kan forbedre kommunikasjonen dere to i mellom før dere får barn, for jeg skal love deg at en åpen kommunikasjon blir ekstremt viktig da.Anonymous poster hash: 8add7...7d9

Tenkte jeg og. Hvis det virkelig er så vanskelig for dere å snakke sammen bør du jo vurdere om det i det hele tatt er rett å få barn sammen nå. Det å få barn er (for veldig mange) å betrakte som en krise i forholdet uansett hvor rolig ungen er og hvor bra forhold man har fra før, så man iallfall ha kommunikasjonen i orden før man hiver seg uti det.

Anonymous poster hash: 51677...2ed

• Liker 1
Skrevet

Bak en kake til ham, putt leker på toppen og skriv "Du skal bli far - forhåpentligvis snart..!"

Gjest AnneShirley
Skrevet

Men snakket dere overhodet ikke om barn da dere kjøpte hus f.eks? Mhp antall soverom, beliggenhet, lekemuligheter osv?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

du har vært sammen med han i 8år og du vet ikke hvordan du kan ta opp det?! :hakeslepp:

Anonymous poster hash: 0b41d...c4b
  • Liker 1
Gjest AnneShirley
Skrevet

Bak en kake til ham, putt leker på toppen og skriv "Du skal bli far - forhåpentligvis snart..!"

Nei!! Begynn for all del ikke med sånt. Dette et noe dere må snakke orntlig om.
  • Liker 3
Skrevet

Men snakket dere overhodet ikke om barn da dere kjøpte hus f.eks? Mhp antall soverom, beliggenhet, lekemuligheter osv?

Skjønner heller ikke dette...man kommer dessuten naturlig inn på slike tema gjennom dypere samtaler. Om ikke annet av å se noe relatert på tv sammen, at en venn forteller at hun skal ha barn, når man snakker om fremtiden...

Gjest Ravgull
Skrevet

En lang biltur er perfekt til sånne diskusjoner i mitt forhold. Navnedebatter, oppdragelsesdiskusjoner og antall barn... Perfekt i bilen på vei til svigers og hjem igjen!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner det godt, ts. Ikke alle par finner det naturlig å snakke om sånne ting i hverdagslige samtaler. Det er vel helt naturlig å ha snakket om at dere vil ha barn "en eller annen gang", men en av dere må ta det opp først.

Da jeg og samboer kjøpte huset vårt, ble jeg kvalm av at svigermor gikk rundt i huset og snakket om barnerom og barnevennlig ditt og datt. Jeg var virkelig ikke klar for barn på det tidspunktet, men man kan vel kjøpe hus for det om.

Du får vel bare sette i gang en litt seriøs samtale en kveld dere har tid. Begynn kanskje med det om spiralen som du nevnte. Si litt mer hva du egentlig tenkte og at du ble litt skuffet/overrasket over reaksjonen hans. Lykke til!

Anonymous poster hash: 5ff1f...54c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...