Gå til innhold

Hjortekjøttdeig, hva kan jeg lage av det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått endel hjortekjøttdeig av en slektning, men har null ideer hva jeg kan lage av den.. Eneste jeg kommer på er karbonader.

Noen som har noen gode tips sånn at jeg får brukt opp hjortekjøttdeigen?

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Du kan bruke det til alt som du ville brukt vanleg kjøtdeig til. Lasagne, kjøtkaker, sheperd's pie osv..

Skrevet

Vil ikke det bli veldig stram smak av det da?

Er helt grønn på hjortekjøttdeig, eneste jeg lager av hjort er stek…. Og hjortestek har iallefall en helt annen smak enn f.eks oksestek..

Begynte å tenke på gryterett med saus, slags "jegergryte" kan gå an å lage..

Skrevet

Vn lagde spaghetti med det. Lukter jo mye mer enn vanlig kjøttdeig, men det funka :) også veldig godt i gryteretter.

Skrevet

Kjøttkaker i brunsaus?

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri brukt hjort, men elgekarbonader og lasagne er fantastisk.

Anonymous poster hash: b6d84...535
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å lage viltgryte. Steker sjampinjong og løk, gjerne sjalottløk, bruker rømme eller matfløte, buljong eller kraft, einebær, hjortekjøttdeig, og jevner med feks maizena ved behov. Man kan også tilsette sånt som brunost og ripsgele eller solbærsaft for en twist. Hvis du googler viltgryte får du mange forslag. :)

Mamma pleier å lage kjøttkaker, men blander da med vanlig kjøttdeig. Vet ikke helt blandingsforholdet, men ved å blande hjortekjøttdeig med vanlig kjøttdeig så blir konsistensen ikke så tørr, og smaken ikke så "stram".

Anonymous poster hash: fde8a...1a8
Skrevet

Takk for alle svar:)

Skal teste ut forslagene:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler hjorteburgere. :spise:

Lag en helt plain burgerdeig med salt, pepper, et egg og litt potetmel eller brødkrumme for å binde, og stek til akkurat passe. Og så kan du eksperimentere med tilbehør som passer til hjortesmaken. Feks relish av tyttebær eller rødbeter i stedet for ketchup. Stekt bacon. Stekt sopp. Rødløkskompott med portvin og rødvin. Pepperrotrømme. Og ovnsbakte rotgrønnsaker som pastinakk, persillerot eller jordskokk i stedet for pommes frites.

Anonymous poster hash: 3522f...92f
  • Liker 1
Skrevet

Passer svært godt i gryter.

Skrevet

Jeg lagde burger forrige gang jeg hadde hjortekjøttdeig, veldig godt!

Skrevet

Akkurat stekt opp karbonader nå, prøvesmakte en, og den var veldig god:)

Skrevet

Lag pizza!! Blir veldig god. Blander i en pakke vanlig kjøttdeig også, ca 50/50.....

Egentlig kan du bruke den til hva som helst, men hjortekjøtt er veldig magert, så det kan lønne seg å mikse den med vanlig kjøttdeig, bacon eller spekk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...