Gå til innhold

Bunadsskjorte


Madammen

Anbefalte innlegg

Hjelp! Noen har vært "borti" bunadskjorta mi med kulepenn så jeg da jeg skiftet i sta - hvordan får jeg det bort?! Det er ganske mye og skjorta var helt ny i dag :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at det går bort. Ta på sånn ekstra flekkfjerner (OMO har en type som jeg har brukt). Ta direkte på flekken, la den virke en halvtimes tid. Så vasker du skjorta di med Blenda hvitvask på 60 eller 90 grader. Det er det som er så flott med bunadsskjorter, de skal kokevaskes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Min bunadskjorte skal i alle fall ikke kokvaskes, den skal vaskes for hånd (eller, noen våger seg til å putte den i maskin, men på ullprogram og ikke mer enn 40 grader uansett, mest pga slitasjen trur jeg) den...

Ikke alle bunadskjorter er like, det er det som er poenget mitt, så hvordan du kan behandle den anhenger av hva slags skjorte du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg trodde at alle bunadsskjorter var linskjorter.. Og at de skal kokes. Min har i hvertfall fått gjennomgå litt av hvert, og er like fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Min linskjorte har jeg i alle fall beskjed om å baer håndvaske, ikke for varmt vann. Jeg søkte litt på nettet for å finne ut hvorfor, og leser "ikke for varmt vann, 30-40 grader holder, lin krymper"

Ellers finner jeg ingen begrunning, men alle plasser jeg leser står det samme som mamma sier til meg: Linskjorta vaskes for hånd, det skal ikke gnis, men "kystes" og skylles mange ganger, den skal ikke sentrifugeres.

Men for all del, koker du di skjorte i maskina, og den tåler det, flott for deg. Min skal uansett vaskes for hånd nå, og legges bort i sitt hvite putevar, i ustrøken tilstand, til neste gang den skal brukes, hvilket anses å være om et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...