Gå til innhold

Hvilke studier er "tullestudier"?

Anbefalte innlegg

Gjest Riskjeks
Skrevet (endret)

Her var det mange unnskapsløse folk. Ja, for det er man når man mener studiene sitert under er "tullestudier".

Folkehøgskole

Sexolog

Arkeolog

Anonymous poster hash: fa5df...2c4

Folkehøyskole er ikke studier, men "selvutvikling".

Hverken sexologi eller arkeologi er tull, i alle fall ikke det siste. Sjokkerende at noen kan hevde noe sånt!

Statsvitenskap. Mange velger det fordi de er interessert i politikk. Og for all del, det kan være greit å kunne litt. Men det kan man like gjerne lære i historiefaget. Har man ambisjoner om å bli statsminister eller være politiker, så holder det ikke å studere statsvitenskap. Du må ha et brennende talent og engasjement for politikk og jobbe deg frem på andre måter.
Statsvitenskap er gir ikke så veldig bra jobber etter endt studium heller. Synes det bare er tull. Har faktisk hatt venner som har studert det, men som sluttet fordi det lå ikke akkurat noen stor fremtid foran dem ved å studere statsvitenskap.

Ellers.. Filosofi. Trenger jeg å begrunne dette i det hele tatt?

Bibelstudier. Blir irritert på folk som kunne brukt hjernen sin på noe nyttig, og så velger de bibelskole!

Anonymous poster hash: 71aab...bea

Statsvitenskap er da nyttig. Muligens ikke så lett å få seg jobb, men det betyr da ikke at studiet er "tull".

Kommentaren din om filosofi må du absolutt begrunne, ja. Filosofi er det viktigste faget av alle - grunnlaget for hele vårt moderne samfunn.

Alle studier som du finner under humanikken

http://www.hf.uio.no/

Vet du hva man sier til en statsviter som har fått sin første jobb?

En McCheese meny takk!

Anonymous poster hash: a7787...510

"Humanikk"?

Humanistiske fag er jo alt fra lærer og språkfag til filosofi, historie og arkeologi. Vanvittig å mene at alt dette er tull.

Statsvitenskap er ikke et humanistisk fag.

Alle studier som ikke direkte kan føre til en jobb. Altså, f.eks. historie der man må ha pedagogikk ved siden av for å bli lærer med mindre man blir anbefalt av andre. Også filosofi. ++

Anonymous poster hash: a937c...e83

???

Eh, du vet at man ikke må bli lærer hvis man studerer historie?

Det er kun profesjonsstudier som faller innunder det du kaller "direkte fører til en jobb" - det betyr vel ikke at alt fra fysikk til språk er unyttig?

Blir helt matt over folk i denne tråden...

Det eneste jeg synes er "tullestudier", er studier der man studerer tull. Altså alternativ medisin og lignende. Homeopati, healing, dyretolkning osv.

Endret av Riskjeks
  • Liker 17
Gjest Riskjeks
Skrevet

Her var det mange som følte seg tråkket på, ja :fnise:

Det handler ikke om å føle seg tråkket på, men at man blir provosert over hvor kunnskapsløse/umodne/ignorante folk er.

• Liker 18
Skrevet (endret)

Fikk lyst til å skrive det meste på Dragvoll nå, men det stemmer jo selvsagt ikke. Men jeg mener at et tullestudie er studier som ikke gir relevant jobb etter master. Synes oppriktig synd på noen av de som har brukt 5 år på et studie og ender opp med å stå i en butikk. Ikke at det er noe galt i å stå i en butikk, har gjort det selv, men etter 5 års utdanning så var det vel egentlig ikke målet når du startet.

Har ei bekjent av meg som har bachelor i filmvitenskap og tok årsenhet i kunsthistorie som virkelig ikke forstår hvorfor hun ikke får seg relevant jobb. Hun tok da kunsthistorie etter fimvitenskap for å gjøre seg mer ettertraktet i jobbmarkedet. Men seriøst da, hvor mange med den fagkombinasjonen trenger lille Norge? Ca 0,8 i året...

Til venninnen din: En bachelor + en årsenhet er da vitterlig ikke den lureste fagkombinasjonen. Hadde hun tatt en master i stedt hadde hun antagelig stilt sterkere.

I slike studier du nevner (ofte humanistiske, samfunnsvitenskapelige fag) er utfordringa ofte å kartlegge sin egen komptanse, og kompetansen begrenser seg ikke bare til det en kan om kunst, men hvordan en har lært seg å arbeide og ulike nøkkelkvalifikasjoner som analytiske evner, kildekritikk, å samarbeide etc.. De som ofte sutrer over at de ikke fikk jobb etter "tulleutdanningen" sin er ofte de folka som ikke prøver særleg hardt og som ikke er klar over sin egen kompetanse. Jeg har nok av slike venner, og jeg blir skikkelig irritert når de rakker ned sitt eget studie. Jeg vet om mange som har god suksess i arbeidslivet etter å ha gått på HF og SV. Så ofte er det ikke selve valg av studie det går på, men hva en selv vil med studiene...

Når det er sagt, så nevnte jeg master fordi de som får jobb etter endt studium, av de som ikke har en yrkesrettet utdanning i forkant, oftest er masterstudenter. De ulike undersøkelsene på om HF-ere og SV-er kommer i jobb etter endt utdanning, viser ofte at de med master kommer langt betre ut enn de med bachelor. Dermed får masterstudenter jobbene først, og bachelorstudentene som søker kommer nok noe dårligere ut. Vil tro at de ikke ender opp som navere eller bak skranken på en butikk, men søker seg på et nytt studie eller starter på master senere. Så disse statistikkene er nok litt misvisende.

Problemet er ikke at det er tullestudie, men at alt for mange i slike studier ikke kjenner sin egen kompetanse eller egentlig prøver så hardt.

Endret av lillsunshine
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Eh, du vet at man ikke må bli lærer hvis man studerer historie?

Um.. hvor stor andel av de som studerer historie jobber som noe annet relevant til studiet enn å bli lærer?...

Anonymous poster hash: 5e982...b0c

• Liker 1
Skrevet

Leste du i det hele tatt rapporten :-)

"Det er kandidater med grad i humanistiske fag som har de største problemene. Et

halvt år etter eksamen er hele 27 prosent av disse mistilpasset i følge NIFU sine
definisjoner"
Jeg som sivilingeniør kan gjøre en 90% like god jobb som disse som har gått humanistiske fag i sine stillinger. (stort sett bare synsing)
De som har gått humanistiske fag ville blitt sittende fast etter 1 minutt i min jobb.

Ja, jeg har lest rapporten, for lenge siden. Jeg skal komme med en mer grunngivende svar senere, når jeg rekker å lese kompetansen en gang til og kan grunngi svarene mine.

Men mitt inntrykk nå er at DU ikke har lest hele rapporten og bare trakk ut en tilfeldig setning som passet deg best. Rapporten handler i stor grad om hva fremtidens arbeidsmarked trenger og kan forvente, og det er i stor grad kvalifikasjonene til nettopp humanister og samfunnsvitere.

Problemet nå, og som også rapporten nevner, er at både studenter, studiesteder og arbeidsmarkedet er for lite flinke til å gjøre oppmerksom på at mange studenter sitter inne med verdifull kompetanse, og at arbeidsmarkedet må bli flinkere til å etterlyse/klarlegge dette.

Og hvordan vet du at du vil gjøre bedre enn humanister i mange ulike jobber? For vi snakker ikke om en type jobb her, men et spekter av jobber. Det må du utbrodere.

• Liker 2
Skrevet

En må forresten ikke glemme at noe det mest verdifulle en gjør i studietida er frivillige verv. Her kan en virkelig lære mye relevant som vil være kjempebra på en fremtidig CV. F.eks. lederansvar i et fagutvalg, der en må organisere utvalget, ta avgjørelser, organisere, kommunisere godt o.s.v. Da er det ikke sikkert at det er studiet som er så viktig når en skal søke jobb.

Skrevet

Rart at ingen har nevnt teologi og sosiologi... Jeg sier ikke at det er tullestudier, men er bare litt overrasket at det ikke har blitt diskutert mer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rart at ingen har nevnt teologi og sosiologi... Jeg sier ikke at det er tullestudier, men er bare litt overrasket at det ikke har blitt diskutert mer.

Studier om religion (som inneholder flere religioner enn kristendom) synes jeg ikke er tullestudier. Det er mye krig i verden i dag som skyldes religion.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Studier om religion (som inneholder flere religioner enn kristendom) synes jeg ikke er tullestudier. Det er mye krig i verden i dag som skyldes religion.

Derfor er religion tull.

Anonymous poster hash: 13457...028

• Liker 4
Skrevet

jeg synes ingen studier er tullete, jeg. det er flott at vi har så mange studietilbud og at man kan studere akkurat hva man er opptatt av og vil lære mer om. det viktigste er at man brenner for det man driver med! etter å ha lest denne tråden tenker jeg at folk flest (hvertfall i denne tråden) er utrolig dømmende og at jeg er glad for at jeg ikke er det...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

HF-studier som sosiologi og statsvitenskap. Det eneste nyttige de har på HF er språkstudiene.

Anonymous poster hash: e56c6...03f

Du har ikke så mye greie på hverken HF- eller SV-fag, skjønner jeg? :fnise:

Anonymous poster hash: cc6de...ca3

• Liker 6
Skrevet

Det handler ikke om å føle seg tråkket på, men at man blir provosert over hvor kunnskapsløse/umodne/ignorante folk er.

Det var en spøk, slapp av ;)

Gjest Badabing
Skrevet

Du bør ha en rimelig solid utdannelse og livserfaring for å kunne påberope deg retten til å definere hva som er samfunnsnyttige studier. Dette kaller jeg umodent.

Forøvrig vil jeg bare bemerke at de som ser filosofi som et tullestudium ikke har forstått noe som helst. Det er hele grunnlaget for vårt samfunn idag, og grunnlaget for vitenskap som disiplin. Mere sentralt blir det ikke.

Jeg tror dere som svarer her er veldig unge, og mangler den ballasten dere trenger for å konkludere om dette.

Anonymous poster hash: 858bf...0ef

Skulle ønske jeg kunne gitt deg flere plusser enn bare én! :)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske jeg kunne gitt deg flere plusser enn bare én! :)

Bra dere desperat prøver å beskytte egen utdannelse.

Sjekk dagens Aftenposten. Folk utdanner seg ikke i vettuge ting.

https://twitter.com/Mort1A/status/420298847621873664/photo/1

Hvis du ikke vet hva du vil bli:

Ta sykepleier/økonomi og IT. Da er det sikret. Ikke hopp på fag som alle klarer seg uten,

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg synes ingen studier er tullete, jeg. det er flott at vi har så mange studietilbud og at man kan studere akkurat hva man er opptatt av og vil lære mer om. det viktigste er at man brenner for det man driver med! etter å ha lest denne tråden tenker jeg at folk flest (hvertfall i denne tråden) er utrolig dømmende og at jeg er glad for at jeg ikke er det...

Så lenge folk har interesse for det så bør man altså bare lage linjer som staten betaler. Hva med

- Master i Rosablogging

- Master i fotballfrue

- Master i pynteting til stua.

Nei. Så lenge staten betaler (dvs alle vi som betaler skatt) betaler for utdanning må vi kutte ut å utdanne folk til idiotiske ting.

• Liker 6
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En må forresten ikke glemme at noe det mest verdifulle en gjør i studietida er frivillige verv. Her kan en virkelig lære mye relevant som vil være kjempebra på en fremtidig CV. F.eks. lederansvar i et fagutvalg, der en må organisere utvalget, ta avgjørelser, organisere, kommunisere godt o.s.v. Da er det ikke sikkert at det er studiet som er så viktig når en skal søke jobb.

Hvis du gjør det sammen med en riktig utdannelse så kan det hjelpe litt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I slike studier du nevner (ofte humanistiske, samfunnsvitenskapelige fag) er utfordringa ofte å kartlegge sin egen komptanse, og kompetansen begrenser seg ikke bare til det en kan om kunst, men hvordan en har lært seg å arbeide og ulike nøkkelkvalifikasjoner som analytiske evner, kildekritikk, å samarbeide etc..

Du bekrefter akkurat mine synspunkter om at disse fagene er tullefag. Du sier jo selv indirekte at selve fagene ikke har noen verdi. Hvorfor ikke da utdanne seg til noe som er litt mer krevende og matnyttig hvor du også bygger kompetanse rundt analytiske evner, samarbeid osv. Siviløkonom, sivilingeniør osv gir svært mye fagkunnskap i tilegg til å bygge annet generell kunnskap.

Når det gjelder analytiske evner så mener jeg at det nesten ikke kan læres. Jeg er ikke mer analytisk nå enn jeg var etter videregående. Dog kan jeg mer fag slik at jeg lettere kan analysere frem løsninger, men tankemåten med å jobbe seg gjennom problem er lik.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at tulleyrker er yrker som samfunnet egentlig ikke har behov for, og yrker hvor det omtrent ikke er mulig å få jobb etterpå (ikke fordi det er konkurranse, men fordi det ikke trengs).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men latin, som er et utdødd språk, ser jeg ikke noe poeng med samfunnsmessig

Latin er viktig for dem som for eksempel vil studerer klassisk arkeologi (romersk/ gresk) eller teologi.

Norsk, engelsk og nordisk språk er kanskje viktig for dem som skal studere for å bli lærere (adjunkter eller lektorer) og skal for eksempel lære innvandrere norsk. Engelsk for engelsklærere eller kanskje for dem som vil ta utdanning i utlandet og det samme med nordisk språk kanskje.

Ellers må jeg si at det sier så mye mer om dem som disser alle de som tar humanistiske eller samfunnsvitenskapelige fag. Uten dem hadde antakeligvis mange av dere ikke vært der dere er idag. :P

Anonymous poster hash: 1caf0...05e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tullestudier er utdanninger som healer, homeopat, dyretolk og annet alternativt fjas.

Anonymous poster hash: 99581...380
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...