Gjest Bond Skrevet 6. januar 2014 #61 Skrevet 6. januar 2014 Ville si at en del ikke-akkrediterte studium ville jeg anse som tullestudier da man ikke har noe kunnskap om studieprogrammet egentlig tilfredsstiller minimumskriterier blant annet mtp kompetanse av de som underviser og selve studieplan. Det få fagfelt i seg selv som jeg ser som tullestudier som sådan, muligens noen veldig merkelige felt som jeg kunne forstå som enkeltemne, men som kanskje ikke helt burde være en helt gradsstudium. Er vel få i Norge, men har sett noen festlige eksempler i utlandet.. Det gjelder da ikke pseudo-vitenskapelige områder - de er bare tull - om man påstår at man er utdannet dyretolk ville jeg nok anse det som passe tullete.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #62 Skrevet 6. januar 2014 Det hadde vært greit hvis skolen var privat og studenten betalte selv. Men at mine skattepenger brukes til tulleutdanninger er kjipt. Da er det bedre de brukes til studenter som vil skape verdier senere. Anonymous poster hash: a7787...510 Men om man ikke hadde hatt disse "tullefagene" så hadde jo vi hatt altfor mange utdannede innenfor samme felt. Det er bra at man har en stor bredde. De som tar disse "tullefagene" kan gjerne ta de jobbene som faller "mellom to stoler" i forhold til de andre fagene. Jeg studerer ikke jus for å være rådgiver i politiet. Da vil jeg være politijurist. Så kan kriminologene og statsviterene være rådgivere. Anonymous poster hash: 6c182...722 5
Aomame Skrevet 6. januar 2014 #63 Skrevet 6. januar 2014 Tja, vi har jo noen ting jeg syne er tullete, som f.eks.: Negledesign Homepat Sånne halvårsstudier på deltid for å bli "coach" eller "NLP practitioner" Dyretolking (som nevnt over) Ellers synes jeg man er snever om man mener at studier som ikke automatisk kan oversettes til økonomisk profitt er tull. Men der den faglige integriteten og etterprøvbarheten totalt svikter synes jeg det stort sett er ganske fjasete. 6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #64 Skrevet 6. januar 2014 Til topic: Når jeg tenker på tullestudier tenker jeg mer på de litt diffuse fagene på universiteter og høgskoler. Nå har ikke jeg satt meg veldig inn i disse studiene, men synes fag som tverrfaglige kjønnsstudier, estetiske studier og antikk kultur og språk høres litt lite matnyttige ut. Anonymous poster hash: 820fc...f14 Jippi, noen nevnte studiet mitt! Anonymous poster hash: 404f0...839 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #65 Skrevet 6. januar 2014 Jeg synes idrett, dans, kunst, sminke o.l studier bare er tull. Anonymous poster hash: d9e8a...dce 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #66 Skrevet 6. januar 2014 Kunststudier. At de skal få flere hundretusen i stipend for å dekke opptil en master i kunst, er helt blåst. Legg to gråsteiner i en boks: kunst. Pretensiøst og det minst nyttige for samfunnet jeg kan komme på. Overgår til og med negledesign. Anonymous poster hash: 29354...c7a 15
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #67 Skrevet 6. januar 2014 HF-studier som sosiologi og statsvitenskap. Det eneste nyttige de har på HF er språkstudiene. Anonymous poster hash: e56c6...03f [/acronymM Både sosiologi og statsvitenskap går på SV, ikke på HF. God morgen! Anonymous poster hash: aca05...a38 17
Bellablue Skrevet 6. januar 2014 #68 Skrevet 6. januar 2014 Fikk lyst til å skrive det meste på Dragvoll nå, men det stemmer jo selvsagt ikke. Men jeg mener at et tullestudie er studier som ikke gir relevant jobb etter master. Synes oppriktig synd på noen av de som har brukt 5 år på et studie og ender opp med å stå i en butikk. Ikke at det er noe galt i å stå i en butikk, har gjort det selv, men etter 5 års utdanning så var det vel egentlig ikke målet når du startet. Har ei bekjent av meg som har bachelor i filmvitenskap og tok årsenhet i kunsthistorie som virkelig ikke forstår hvorfor hun ikke får seg relevant jobb. Hun tok da kunsthistorie etter fimvitenskap for å gjøre seg mer ettertraktet i jobbmarkedet. Men seriøst da, hvor mange med den fagkombinasjonen trenger lille Norge? Ca 0,8 i året... 8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #69 Skrevet 6. januar 2014 Alle studier som ikke "sikrer" at studenten får en relevant jobb i fremtiden hvor han kan bruke kunnskapen han har brukt skattepenger på å ta. Anonymous poster hash: 5e982...b0c 1
Marie90 Skrevet 6. januar 2014 #70 Skrevet 6. januar 2014 Det er forskjell på et studium som ikke gir jobb/muligheter og at vedkommende antakelig må ta til takke med å gjøre noe annet og et studium som ikke gir noe spesifikk kompetanse. I en dårlig økonomi eller som resultat av at mange velger det samme kan jo et hvert studium resultere i at man ikke får jobb, dersom det er gått inflasjon i utdannelsen. Jeg ville ikke kalt statsvitenskap et "tullestudium" iom. at det gir studentene noe kunnskap og kompetanse men jeg er enig med mange at det er et fag som ofte er bortkastet på den måten at det ikke gir spesifikk eller tung nok erfaring til å være relevant innen det de vil jobbe med. Som regel vil du alltid miste stillingen du vil ha til en med jus. Det er få, om noen, stillinger som spesifikt krever statsvitenskap. Og det er veldig, veldig mange som har ett år statsvitenskap.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #71 Skrevet 6. januar 2014 Har du noen gang sett på listen over studier på HF? Det inkluderer blant annet lektorstudiet, språk, journalistikk, arkivkunnskap og konservering. Synes du virkelig alle disse er "tullestudier"? Det er idioti å dra absolutt all humaniora under en kam. Statsvitenskap tilhører for øvrig heller ikke HF dersom du trodde det. Arkivkunnskap, konservering, lektor og journalistikk er absolutt ikke tullestudier. Men språk? Du finner mange tullestudier i språk, bla de som studerer Norsk, Engelsk eller Nordiske språk. Anonymous poster hash: fe3bb...12c 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #72 Skrevet 6. januar 2014 Studier som blir tatt kun på bakgrunn av studentens interesse (som selvfølgelig også er viktig) men som har liten samfunnsnyttig verdi. Eks filosofi, kunst, mange årsstudier, bibelstudier Studier som utdanner aaaalt for mange folk i forhold til behovet nå og i fremtiden. I mange tilfeller synes jeg heller at folk burde bli elektrikere, frisører osv Anonymous poster hash: 5e982...b0c 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #73 Skrevet 6. januar 2014 Kjønnsstudier må være noe av det mest tåpelige som finnes.. Anonymous poster hash: c7195...c44 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #74 Skrevet 6. januar 2014 Arkivkunnskap, konservering, lektor og journalistikk er absolutt ikke tullestudier. Men språk? Du finner mange tullestudier i språk, bla de som studerer Norsk, Engelsk eller Nordiske språk. Anonymous poster hash: fe3bb...12c Enig om norsk og nordiske språk. Jeg ser mye mer nytten i tysk, fransk, kinesisk osv. Men latin, som er et utdødd språk, ser jeg ikke noe poeng med samfunnsmessig Anonymous poster hash: 5e982...b0c
Marie90 Skrevet 6. januar 2014 #75 Skrevet 6. januar 2014 Studier som blir tatt kun på bakgrunn av studentens interesse (som selvfølgelig også er viktig) men som har liten samfunnsnyttig verdi. Eks filosofi, kunst, mange årsstudier, bibelstudier Studier som utdanner aaaalt for mange folk i forhold til behovet nå og i fremtiden. I mange tilfeller synes jeg heller at folk burde bli elektrikere, frisører osv Anonymous poster hash: 5e982...b0c Enig, jeg vil også legge til studier som er altfor spesialisert, i den grad at all kompetansen som trenges dekkes av en bredere grad og et faget er "vannet ut" for å omgjøres til en egen grad. Kjønnsstudier burde falle inn under sosiologi, markedsføring faller innunder business, statsvitenskap inn under jus. Det er mye markesføring innen business og man lærer alle de viktige konseptene, samt at man i tillegg har kunnskap om hvordan en bedrift generelt opererer. 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #76 Skrevet 6. januar 2014 Du mener realister? Anonymous poster hash: a7787...510 Vennligst ikke skjær alle over én kam. Ja, det er mange unødvendige studier som jeg anser som "tullete", men jeg har ingen behov for å hevde meg selv og min utdanning. Jeg er bare litt oppgitt og misunnelig, for det er mange studenter som har en enklere studiehverdag enn meg. Anonymous poster hash: c5c65...58f
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #77 Skrevet 6. januar 2014 Nu er jo IndØk en SivIng utdanning da :-) Anonymous poster hash: a7787...510 Joda, men absolutt ikke den vanskeligste linjen. Anonymous poster hash: c5c65...58f
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #78 Skrevet 6. januar 2014 HF-studier som sosiologi og statsvitenskap. Det eneste nyttige de har på HF er språkstudiene. Anonymous poster hash: e56c6...03f Nå er verken sosiologi eller statsvitenskap HF-fag, da. Det er samfunnsvitenskapelige fag!Anonymous poster hash: f8d4b...6e2 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #79 Skrevet 6. januar 2014 Det hadde vært greit hvis skolen var privat og studenten betalte selv. Men at mine skattepenger brukes til tulleutdanninger er kjipt. Da er det bedre de brukes til studenter som vil skape verdier senere. Anonymous poster hash: a7787...510 Du bør ha en rimelig solid utdannelse og livserfaring for å kunne påberope deg retten til å definere hva som er samfunnsnyttige studier. Dette kaller jeg umodent. Forøvrig vil jeg bare bemerke at de som ser filosofi som et tullestudium ikke har forstått noe som helst. Det er hele grunnlaget for vårt samfunn idag, og grunnlaget for vitenskap som disiplin. Mere sentralt blir det ikke. Jeg tror dere som svarer her er veldig unge, og mangler den ballasten dere trenger for å konkludere om dette. Anonymous poster hash: 858bf...0ef 12
Hattifnatten Skrevet 6. januar 2014 #80 Skrevet 6. januar 2014 Her var det mange som følte seg tråkket på, ja 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå