Grønt blad Skrevet 6. januar 2014 #41 Skrevet 6. januar 2014 Språk er ikke mitt sterkeste fag, men likavell klarer jeg meg helt utmerket i et firma som har svært mange utenlandske ansatte som ikke snakker norsk. :-) Man trenger ikke å kunne bøye plussantivkarumperfektum i alle språk for å kunne skape verdier. Historien bak alle verdens språk skaper heller ikke verdier. Anonymous poster hash: a7787...510 Det at du klarer deg med din videregående engelsk på jobben, sier ikke noe om hvor mye du faktisk kan om språk, spesielt språk som ikke er engelsk. 8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #42 Skrevet 6. januar 2014 U-landsstudier, studier i bistand, development osv. Det gir ikke kompetansen som vedkommende egentlig trenger for å gjøre det de vil gjøre. Mange som bare vil "redde verden". Men dette er blitt såpass vanlig at man må ha en skikkelig grad - vil man jobbe i Leger Uten Grenser, har man medisin. Vil man jobbe i FN, WHO, UNICEF el.l. må man ha en master i økonomi eller jus. Anonymous poster hash: 7c503...a11 6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #43 Skrevet 6. januar 2014 Det at du klarer deg med din videregående engelsk på jobben, sier ikke noe om hvor mye du faktisk kan om språk, spesielt språk som ikke er engelsk. Det har i praksis ingen verdi hvis man kan språket slik at man kan ordlegge seg på riktig måte muntlig og i dokumenter. Viktige dokumenter som kontrakter vil uansett gås gjennom av en jurist som har språket som morsmål typisk. Anonymous poster hash: a7787...510
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #44 Skrevet 6. januar 2014 Ja, man klarer seg som regel fint men så har du de bransjene som har en stor markedsandel i mer spesialiserte språk og der det er en sterk fordel å snakke det lokale språket. Man kommer gjerne bedre inn i forhandlingsposisjon når man kjenner kulturen, språket og måten å jobbe på. Anonymous poster hash: 20698...641 Enig det, men i mitt tilfelle så er det lokale ansatte som gjør forhandlinger, mens internt i firma går det på engelsk. Anonymous poster hash: a7787...510
mammamora90 Skrevet 6. januar 2014 #45 Skrevet 6. januar 2014 Hva gjør man egentlig på folkehøyskole da? Ingen fag, bare tull? Anonymous poster hash: 3b682...5f2 Man velger jo et eller annet fag man vil ha på en folkehøyskole, men mest hobbybaserte. Poenget er at et år på folkehøyskolen ikke trenger å være bortkastet eller tull, selv om det ikke fører til noe formell utdanning. 3
Gjest Solsmil Skrevet 6. januar 2014 #46 Skrevet 6. januar 2014 Jeg regner ikke folkehøgskole som studie i det heletatt, så det gidder jeg ikke nevne. Ellers tror jeg de fleste studier ved universiteter og høgskoler er nyttige, i større eller mindre grad. Problemet er vel heller at det er ALT for mange som studerer, iforhold til hvor mange jobber det er
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #47 Skrevet 6. januar 2014 Enig det, men i mitt tilfelle så er det lokale ansatte som gjør forhandlinger, mens internt i firma går det på engelsk. Anonymous poster hash: a7787...510 Joda, og det er jo ofte slik ved mange bedrifter. Man greier uansett sjelden å opparbeide seg mer lokalkunnskap (språk og kultur) enn de som faktisk er derfra likevel. Men på tross av det kan det være nyttig å kunne det selv. I flere sammenhenger (ikke nødvendigvis formelle) så oppstår gjerne nye kontaktflater om man kan språket selv. Det vil også gjerne være lettere å skaffe mer kunnskap om arbeidsområdet, kunnskap er makt. Anonymous poster hash: 20698...641 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #48 Skrevet 6. januar 2014 Joda, og det er jo ofte slik ved mange bedrifter. Man greier uansett sjelden å opparbeide seg mer lokalkunnskap (språk og kultur) enn de som faktisk er derfra likevel. Men på tross av det kan det være nyttig å kunne det selv. I flere sammenhenger (ikke nødvendigvis formelle) så oppstår gjerne nye kontaktflater om man kan språket selv. Det vil også gjerne være lettere å skaffe mer kunnskap om arbeidsområdet, kunnskap er makt. Anonymous poster hash: 20698...641 Forsåvidt ikke uenig i det, men det vil uansett være mer nyttig med en type fagutdanning som er relevant for selskapet som hovedutdanning og språk som noe ekstra. Jeg har sett mange helt idiotiske oversettinger av språkfolk fordi de ikke forstår den tekniske sammenhengen i hva de oversetter. Gir ofte helt meningsløse oversetttinger. Anonymous poster hash: a7787...510
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #49 Skrevet 6. januar 2014 Er medisin og psykolog-studiet tullestudier? Siden man faktisk må være en av delene for å kunne kalle seg sexolog, mener jeg. Anonymous poster hash: 91d33...f62 Sexolog er ikke en beskyttet tittel, så det kan vi alle kalle oss. Ingen formelle krav til hvilken bakgrunn man må ha for å kalle seg sexolog. Anonymous poster hash: 6c182...722 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #50 Skrevet 6. januar 2014 Idrettslinjen Anonymous poster hash: 272b1...d5a Du vet en får studiekompetanse av å gå 3-årig idrettslinje... kjempebortkastet med studiekompetanse ja! Anonymous poster hash: 9d51b...c06 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #51 Skrevet 6. januar 2014 Hva gjør man egentlig på folkehøyskole da? Ingen fag, bare tull? Anonymous poster hash: 3b682...5f2 Det kommer jo an på hvilken skole du velger. Jeg gikk på psykologilinjen for å finne ut om psykologi faktisk var noe jeg ville bruke masse tid og penger på å bli. Det var det ikke. Og vi besøkte sos barnebyer og konsentrasjonsleirer . Søsteren min gikk politikklinje der de også hadde vanlig skoledagmed mange eskursjoner, men alle fagene dreide seg om politikk og verden osv. Anonymous poster hash: 9d178...3fe 1
Jolene Skrevet 6. januar 2014 #52 Skrevet 6. januar 2014 Det jeg kaller tullestudier, er studier hvor man tydeligvis lærer å rakke ned på andre slik som vist i enkelte svar i denne tråden.. Det er for meg tullete å lære seg. 19
altflyter Skrevet 6. januar 2014 #53 Skrevet 6. januar 2014 Folkehøgskole Sexolog Arkeolog Anonymous poster hash: fa5df...2c4 Hvordan kan du mene at sexolog og arkeolog er tulleyrker? Sexologen kan hjelpe mange par til å få et bedre forhold, og uten arkeologene hadde vi ikke kunnet finne ut så mye om fortiden vår! Jeg tenker at ingen studier er tull så lenge studenten føler han får noe ut av studiet. Mange vokser veldig på et år på folkehøgskole. Rent jobbmessig er det mange utdanninger som ikke er av de mest praktiske, men jeg mener at så lenge den som studerer, trives med det, så er det på ingen måte tull 7
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #54 Skrevet 6. januar 2014 Du vet en får studiekompetanse av å gå 3-årig idrettslinje... kjempebortkastet med studiekompetanse ja! Anonymous poster hash: 9d51b...c06 Vedkommende mente sikkert på høgskolenivå. Anonymous poster hash: 10718...e71 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #55 Skrevet 6. januar 2014 Jeg tenker at ingen studier er tull så lenge studenten føler han får noe ut av studiet. Mange vokser veldig på et år på folkehøgskole. Rent jobbmessig er det mange utdanninger som ikke er av de mest praktiske, men jeg mener at så lenge den som studerer, trives med det, så er det på ingen måte tull Det hadde vært greit hvis skolen var privat og studenten betalte selv. Men at mine skattepenger brukes til tulleutdanninger er kjipt. Da er det bedre de brukes til studenter som vil skape verdier senere. Anonymous poster hash: a7787...510
Gjest Eurodice Skrevet 6. januar 2014 #56 Skrevet 6. januar 2014 Alle studier som du finner under humanikken http://www.hf.uio.no/ Vet du hva man sier til en statsviter som har fått sin første jobb? En McCheese meny takk! Anonymous poster hash: a7787...510 Hva betyr humanikk? 8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #57 Skrevet 6. januar 2014 Hva betyr humanikk? Kommer av ordene "human og automatikk" (fag som man kan ta i blinde) Wikipedia/humanikk Anonymous poster hash: a7787...510 2
Gjest Eurodice Skrevet 6. januar 2014 #58 Skrevet 6. januar 2014 Statsvitenskap. Mange velger det fordi de er interessert i politikk. Og for all del, det kan være greit å kunne litt. Men det kan man like gjerne lære i historiefaget. Har man ambisjoner om å bli statsminister eller være politiker, så holder det ikke å studere statsvitenskap. Du må ha et brennende talent og engasjement for politikk og jobbe deg frem på andre måter. Statsvitenskap er gir ikke så veldig bra jobber etter endt studium heller. Synes det bare er tull. Har faktisk hatt venner som har studert det, men som sluttet fordi det lå ikke akkurat noen stor fremtid foran dem ved å studere statsvitenskap. Ellers.. Filosofi. Trenger jeg å begrunne dette i det hele tatt? Bibelstudier. Blir irritert på folk som kunne brukt hjernen sin på noe nyttig, og så velger de bibelskole!Anonymous poster hash: 71aab...bea Det kunne tenkes at du ikke har monopol på å vite hvilke studier som er fornuftige og nyttige, vet du. 5
Gjest Eurodice Skrevet 6. januar 2014 #59 Skrevet 6. januar 2014 Kommer av ordene "human og automatikk" (fag som man kan ta i blinde) Wikipedia/humanikk Anonymous poster hash: a7787...510 Takk.
floppesopp Skrevet 6. januar 2014 #60 Skrevet 6. januar 2014 Som utdanning er folkehøgskole ikke særlig seriøst, det er jeg enig i, men så er det heller ingen som forventer å få jobb etter et år der. Det er en opplevelse og et år hvor man lærer mye om seg selv og finner nære venner utenfor den byen man har vokst opp i. Jeg traff samboeren min og mange nære, gode venner der, og ville aldri vært foruten, men jeg anser det ikke som en del av utdanningen min. Jeg synes ikke det finnes noen tullestudier. Studier man tar uten å få jobb etter endt utdanning, tar man for sin egen del og interesse. Det at man ønsker kunnskap om noe og jobber for å tilegne seg det synes jeg på ingen måte er tull eller noe å gjøre narr av. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå