Gjest Badabing Skrevet 6. januar 2014 #21 Skrevet 6. januar 2014 Folkehøgskole er ikke studier, og jeg anser det ikke som tullete. Jeg fikk mye ut av det året. Ikke nødvendigvis i forhold til karriere, men for å få en indre trygghet som jeg ellers ikke ville hatt. Mulig jeg ikke engang ville tatt høyere utdanning om jeg ikke hadde fått et år på folkehøgskole. Det er generelt få studier jeg anser som tullete. Da må det i så fall være markedsføring og slikt. Både filosofi, sosiologi og statsvitenskap er viktig, men jeg personlig synes derimot ikke at reklame er særlig viktig. Tverrfaglige kjønnsstudier kan da også være viktige. Forskning på utnytting av kvinner, manglende likestilling, kjønnslemlestelse, æresdrap etc. 14
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #22 Skrevet 6. januar 2014 Idrettslinjen Anonymous poster hash: 272b1...d5a 6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #23 Skrevet 6. januar 2014 Har du noen gang sett på listen over studier på HF? Det inkluderer blant annet lektorstudiet, språk, journalistikk, arkivkunnskap og konservering. Synes du virkelig alle disse er "tullestudier"? Det er idioti å dra absolutt all humaniora under en kam. Statsvitenskap tilhører for øvrig heller ikke HF dersom du trodde det. 1. Journalistikk: Dette er et tullestudie. De burde heller studert noe faglig slik de forstod hva de skrev om. (når jeg ser hvor mye tull som skrives innenfor fagområder som jeg kan, er jeg redd for alt tullet de skriver om fagområder jeg ikke kan) 2. Språk: Hvorfor kan ikke dette legges inn under et fag. Tysk for ingeninører, engelsk for ingeniører, tysk for økonomer osv. 3. Arkivkunnskap og konservering: Ingen grunn til å kommentere disse. Dette kunne vært et valgfalg på 2 timer under en faglinje Anonymous poster hash: a7787...510 7
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #24 Skrevet 6. januar 2014 Er medisin og psykolog-studiet tullestudier? Siden man faktisk må være en av delene for å kunne kalle seg sexolog, mener jeg. Anonymous poster hash: 91d33...f62 Sexolog er ingen beskyttet tittel, så hvem som helst kan kalle seg det. Anonymous poster hash: e56c6...03f 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #25 Skrevet 6. januar 2014 Negldesign. Anonymous poster hash: 69527...1e3 7
Corvo Skrevet 6. januar 2014 #26 Skrevet 6. januar 2014 Å utdanne seg til å jobbe i butikk o.l. Hvem som helst kan få en butikkjobb, og det er jaggu ikke mange kroner i forskjell på et fagbrev og uten fagbrev. Og jeg fatter ikke hvorfor noen vil låse seg til et yrke hvor det er omtrent umulig å få fast stilling eller en ordentlig stillingsprosent. I tillegg så er det ingen muligheter utover det å tråkke rundt på gulvet der. Alle gjør jo det samme, enten de er ekstrahjelp eller butikksjef til daglig. Anonymous poster hash: 3b682...5f2 tror de får 20kr mer i timen med fagbrev. Og du vet lite om å jobbe i butikk 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #27 Skrevet 6. januar 2014 1. Journalistikk: Dette er et tullestudie. De burde heller studert noe faglig slik de forstod hva de skrev om. (når jeg ser hvor mye tull som skrives innenfor fagområder som jeg kan, er jeg redd for alt tullet de skriver om fagområder jeg ikke kan) 2. Språk: Hvorfor kan ikke dette legges inn under et fag. Tysk for ingeninører, engelsk for ingeniører, tysk for økonomer osv. 3. Arkivkunnskap og konservering: Ingen grunn til å kommentere disse. Dette kunne vært et valgfalg på 2 timer under en faglinje Anonymous poster hash: a7787...510 Språk er helt nødvendig for å holde kontakten med andre land og bedrifter fra andre land..... Du har ikke engang forstått hva konservering innebærer etter 2 timer, og arkivering er mer enn du tror. Kunne godt forklart deg i dybden om disse to, men tror ikke det er vits. Journalistikkens problem er at de ikke har tid eller ønske om å gjøre en "god" jobb. Tidspress og at bullshit selger er fiendene her. Anonymous poster hash: eb2b5...f9f 12
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #28 Skrevet 6. januar 2014 tror de får 20kr mer i timen med fagbrev. Og du vet lite om å jobbe i butikk Haha, dagens beste :D Jeg har jobbet i 3 butikker selv. Forskjellige varer. Og i samtlige av de så har butikksjef egentlig bare gjort det samme som de andre, men hatt timelister, ferie, sykemeldinger/egenmeldinger osv i tillegg. Og de med fagbrev har faktisk ikke tjent så mye mer som du vil ha det til de stedene jeg har jobbet. Da skal det jammen mange år til før det skjer! Anonymous poster hash: 3b682...5f2 3
Corvo Skrevet 6. januar 2014 #29 Skrevet 6. januar 2014 Haha, dagens beste :D Jeg har jobbet i 3 butikker selv. Forskjellige varer. Og i samtlige av de så har butikksjef egentlig bare gjort det samme som de andre, men hatt timelister, ferie, sykemeldinger/egenmeldinger osv i tillegg. Og de med fagbrev har faktisk ikke tjent så mye mer som du vil ha det til de stedene jeg har jobbet. Da skal det jammen mange år til før det skjer! Anonymous poster hash: 3b682...5f2 Hvem tar seg av bestillingene da? Hvis du jobber i en stor butikk (coop obs f.eks) er det mange avdelinger osv (det er ikke helt matbutikk men ok). Jeg pratet med noen som nettopp hadde tatt fagbrevet og de fikk 20kr mer i timen. Ikke hadde de veldig mye ansinitet heller. Det å traske rundt på gulvet innebærer jo mange forskjellige ting (om en veldig repetativt). Du rydder, setter på plass, hjelper kunder, kjølerommet, frysen, tømmer pappressen, sitter i kassen, tømmer panteautomaten osv osv osv. Og da har jeg ikke kommet til det administrative ennå. Ikke en jobb for meg, men det er nok mange som synes det er spennende nok. Så skal kanskje butikken endre litt utseende, og frukt-ansvarlig får kanskje ansvaret med å planlegge oppsettet av den avdelingen til en hvis grad, det er mye som skal gjøres. Du må bare få ansvaret for det for å tenke på det.
Grønt blad Skrevet 6. januar 2014 #30 Skrevet 6. januar 2014 1. Journalistikk: Dette er et tullestudie. De burde heller studert noe faglig slik de forstod hva de skrev om. (når jeg ser hvor mye tull som skrives innenfor fagområder som jeg kan, er jeg redd for alt tullet de skriver om fagområder jeg ikke kan) 2. Språk: Hvorfor kan ikke dette legges inn under et fag. Tysk for ingeninører, engelsk for ingeniører, tysk for økonomer osv. 3. Arkivkunnskap og konservering: Ingen grunn til å kommentere disse. Dette kunne vært et valgfalg på 2 timer under en faglinje Anonymous poster hash: a7787...510 Dette sier mye om hvor lite du kan om språk. 31
Gjest Linaria Skrevet 6. januar 2014 #31 Skrevet 6. januar 2014 Jeg synes egentlig ingen studier er helt meningsløse, men jeg ser en del folk som studerer litt sære fag, og som ikke har noen fremtidsplaner. De studerer noe som ser morsomt ut der og da, men tenker ikke over hva de skal gjøre med det etterpå. Det synes jeg er litt rart.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #32 Skrevet 6. januar 2014 Dette sier mye om hvor lite du kan om språk. Språk er ikke mitt sterkeste fag, men likavell klarer jeg meg helt utmerket i et firma som har svært mange utenlandske ansatte som ikke snakker norsk. :-) Man trenger ikke å kunne bøye plussantivkarumperfektum i alle språk for å kunne skape verdier. Historien bak alle verdens språk skaper heller ikke verdier. Anonymous poster hash: a7787...510
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #33 Skrevet 6. januar 2014 Språk er helt nødvendig for å holde kontakten med andre land og bedrifter fra andre land..... Du har ikke engang forstått hva konservering innebærer etter 2 timer, og arkivering er mer enn du tror. Kunne godt forklart deg i dybden om disse to, men tror ikke det er vits. Journalistikkens problem er at de ikke har tid eller ønske om å gjøre en "god" jobb. Tidspress og at bullshit selger er fiendene her. Anonymous poster hash: eb2b5...f9f Språk er viktig.Derfor bør man ha folk i bedriften som kan bedriftsnødvendig språk i engelsk, tysk, kinesisk hvor det er nødvendig. (eventuelt andre språk som er relevante for bransjen) Jeg jobber i et selskap med kunder og ansatte i over 50 land. Det går stort sett i engelsk. Også på det norske kontoret. Selv med min vidergående engelsk så klarer jeg meg helt fint. Anonymous poster hash: a7787...510 5
mammamora90 Skrevet 6. januar 2014 #34 Skrevet 6. januar 2014 Jeg anser ikke folkehøyskole for tullestudier, selv om man ikke får en formell utdanning. Jeg ser på det på en måte som en mulighet til å få en opplevelse for livet. Du kan fokusere på hobbyer, få deg veldig nære venner du ikke hadde komt i kontakt med foruten og samtidig så blir det et slags "friår" mellom vgs og høyereutdanning. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #35 Skrevet 6. januar 2014 Jeg anser ikke folkehøyskole for tullestudier, selv om man ikke får en formell utdanning. Jeg ser på det på en måte som en mulighet til å få en opplevelse for livet. Du kan fokusere på hobbyer, få deg veldig nære venner du ikke hadde komt i kontakt med foruten og samtidig så blir det et slags "friår" mellom vgs og høyereutdanning. Hva gjør man egentlig på folkehøyskole da? Ingen fag, bare tull? Anonymous poster hash: 3b682...5f2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #36 Skrevet 6. januar 2014 Herregud så mange nedlatende folk. Anonymous poster hash: 99581...380 20
Gjest Herr Heftig Skrevet 6. januar 2014 #37 Skrevet 6. januar 2014 Alt annet enn IndØk og kanskje SivIng er jo bare teit da.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #38 Skrevet 6. januar 2014 Herregud så mange nedlatende folk. Anonymous poster hash: 99581...380 Du mener realister? Anonymous poster hash: a7787...510 6
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #39 Skrevet 6. januar 2014 Alt annet enn IndØk og kanskje SivIng er jo bare teit da. Nu er jo IndØk en SivIng utdanning da :-) Anonymous poster hash: a7787...510
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #40 Skrevet 6. januar 2014 Språk er viktig.Derfor bør man ha folk i bedriften som kan bedriftsnødvendig språk i engelsk, tysk, kinesisk hvor det er nødvendig. (eventuelt andre språk som er relevante for bransjen) Jeg jobber i et selskap med kunder og ansatte i over 50 land. Det går stort sett i engelsk. Også på det norske kontoret. Selv med min vidergående engelsk så klarer jeg meg helt fint. Anonymous poster hash: a7787...510 Ja, man klarer seg som regel fint men så har du de bransjene som har en stor markedsandel i mer spesialiserte språk og der det er en sterk fordel å snakke det lokale språket. Man kommer gjerne bedre inn i forhandlingsposisjon når man kjenner kulturen, språket og måten å jobbe på. Anonymous poster hash: 20698...641 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå