Gå til innhold

Hvilke studier er "tullestudier"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke studier er tullestudier i dine øyne? Og hvorfor?

Anonymous poster hash: bfb52...584

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folkehøgskole. Fordi.

Anonymous poster hash: 9c43e...4ea

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Å utdanne seg til å jobbe i butikk o.l.
Hvem som helst kan få en butikkjobb, og det er jaggu ikke mange kroner i forskjell på et fagbrev og uten fagbrev. Og jeg fatter ikke hvorfor noen vil låse seg til et yrke hvor det er omtrent umulig å få fast stilling eller en ordentlig stillingsprosent. I tillegg så er det ingen muligheter utover det å tråkke rundt på gulvet der. Alle gjør jo det samme, enten de er ekstrahjelp eller butikksjef til daglig.

Anonymous poster hash: 3b682...5f2
  • Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet ingen, men det er ikke akkurat slik at jeg tenker "wow" når folk studerer reiseliv eller make-up.

Anonymous poster hash: 404f0...839
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Folkehøgskole

Sexolog

Arkeolog

Anonymous poster hash: fa5df...2c4
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet ingen, men det er ikke akkurat slik at jeg tenker "wow" når folk studerer reiseliv eller make-up.

Synes de to er tullete også jeg

AnonymBruker
Skrevet

Statsvitenskap. Mange velger det fordi de er interessert i politikk. Og for all del, det kan være greit å kunne litt. Men det kan man like gjerne lære i historiefaget. Har man ambisjoner om å bli statsminister eller være politiker, så holder det ikke å studere statsvitenskap. Du må ha et brennende talent og engasjement for politikk og jobbe deg frem på andre måter.

Statsvitenskap er gir ikke så veldig bra jobber etter endt studium heller. Synes det bare er tull. Har faktisk hatt venner som har studert det, men som sluttet fordi det lå ikke akkurat noen stor fremtid foran dem ved å studere statsvitenskap.

Ellers.. Filosofi. Trenger jeg å begrunne dette i det hele tatt?

Bibelstudier. Blir irritert på folk som kunne brukt hjernen sin på noe nyttig, og så velger de bibelskole!

Anonymous poster hash: 71aab...bea

• Liker 18
Skrevet

Folkehøgskole er ikke tullete, det er en opplevelse for livet! Sier meg ellers enig i det med make-up og butikk

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Alle studier som du finner under humanikken

http://www.hf.uio.no/

Vet du hva man sier til en statsviter som har fått sin første jobb?

En McCheese meny takk!

Anonymous poster hash: a7787...510
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Å utdanne seg til å jobbe i butikk o.l.

Hvem som helst kan få en butikkjobb, og det er jaggu ikke mange kroner i forskjell på et fagbrev og uten fagbrev. Og jeg fatter ikke hvorfor noen vil låse seg til et yrke hvor det er omtrent umulig å få fast stilling eller en ordentlig stillingsprosent. I tillegg så er det ingen muligheter utover det å tråkke rundt på gulvet der. Alle gjør jo det samme, enten de er ekstrahjelp eller butikksjef til daglig.

Anonymous poster hash: 3b682...5f2

Tja. Vet ikke om jeg er enig. har jobbet mye i butikk under studier. Mange jeg jobbet med for 10 år siden er nå butikksjef/avdelingssjef og tjener faktisk ganske bra. (500k +++++)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folkehøgskole

Sexolog

Arkeolog

Jeg har ingen problemer med verken sexologi eller arkeologi. Begge kan grave frem mye interessant.

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Ellers.. Filosofi. Trenger jeg å begrunne dette i det hele tatt?

Anonymous poster hash: 71aab...bea

Ja, det må du definitivt!

Anonymous poster hash: 858bf...0ef

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

HF-studier som sosiologi og statsvitenskap. Det eneste nyttige de har på HF er språkstudiene.

Anonymous poster hash: e56c6...03f
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alle studier som ikke direkte kan føre til en jobb. Altså, f.eks. historie der man må ha pedagogikk ved siden av for å bli lærer med mindre man blir anbefalt av andre. Også filosofi. ++

Anonymous poster hash: a937c...e83
  • Liker 4
Gjest hva som helst
Skrevet

En McCheese meny takk!

Har du noen gang sett på listen over studier på HF? Det inkluderer blant annet lektorstudiet, språk, journalistikk, arkivkunnskap og konservering. Synes du virkelig alle disse er "tullestudier"? Det er idioti å dra absolutt all humaniora under en kam.

Statsvitenskap tilhører for øvrig heller ikke HF dersom du trodde det.

Gjest Ciegus
Skrevet

Diverse halvårs- og årsstudier. Som for eksempel idrettsstudier i 6 mnd som innebærer reise utenlands. "Utefag". Ulike filmstudier (da tenker jeg ikke de som er teknisk rettet, men slik som filmvitenskap). Ulike kulturstudier. Utviklingsstudier. Helse, mat og ernæringsstudier (ikke konkrete studier som sykepleie eller klinisk ernæring, men slike tullete bachelorgrader som verken gir tittel eller jobb, type "Kultur og ernæring"). Historie i ulike varianter. Litteraturstudier i ulike varianter. Markedsføring i ulike varianter. Kommunikasjonsstudier.

Jeg mener ikke at disse tullestudiene er tullestudier for alle. Noen få greier å bruke disse studiene til noe nyttig, eller å bruke de som en nyttig del av et annet studie. Men de fleste som studerer for eksempel filmhistorie får ikke bruk for kunnskapen sin, eller trenger den. De bare er interessert i film. Kommunikasjonsstudier er også nyttig for noen, men vi trenger ikke så mange kommunikasjonsvitere at det rettferdiggjør alle de studentene som eksisterer i dag. Samme med markedsføring.

Og så er problemet kvaliteten. Markedsføring kan for eksempel være et nyttig, bra studie på den rette skolen, men å studere det på Høyskolen i Indre Gokk er litt mer håpløst. Eller på en privatskole som også holder til i indre gokk. Da blir det et tullestudie.

Ja, og NKF tilbyr mange tullestudier.

Jeg mener ikke at fagfeltene i seg selv er tullete, men at det er tullete at det er så himla mange studieplasser innen disse fagfeltene, og at nivået er såpass lavt at det blir tullete. Historie er flott det, men det er grenser for hvor mange halvengasjerte historikere vi trenger.

• Liker 11
Skrevet (endret)

En McCheese meny takk!

Satt bare å ventet på denne. Vet du hva? Du har ikke peiling. Visste du at i Danmark er det flere arbeidsledige ingeniører enn humanister? Det er også en myte at humanister ikke får relevant jobb og ender opp med å jobbe i butikk/kiosk.

Og vet du hvorfor?

Du kan jo kanskje begynne med å lese denne: Kompetanse 2020.

http://www.uib.no/filearchive/kompetanse-2020-rapport-16-02-11-.pdf

Endret av lillsunshine
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er tåpelig at flere nevner folkehøgskole. Folkehøgskole er ingen reell utdanning, det er jo bare et sosialt år man fokuserer på det hobbyer o.l og bare har det gøy. Alle mine beste venner og mannen min traff jeg på FHS, syns ikke akkurat det var bortkastet. Er vel ingen som begynner på folkehøgskole for å få seg en utdannelse av det?

Til topic: Når jeg tenker på tullestudier tenker jeg mer på de litt diffuse fagene på universiteter og høgskoler. Nå har ikke jeg satt meg veldig inn i disse studiene, men synes fag som tverrfaglige kjønnsstudier, estetiske studier og antikk kultur og språk høres litt lite matnyttige ut.

Anonymous poster hash: 820fc...f14
  • Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Satt bare å ventet på denne. Vet du hva? Du har ikke peiling. Visste du at i Danmark er det flere arbeidsledige ingeniører enn humanister? Det er også en myte at humanister ikke får relevant jobb og ender opp med å jobbe i butikk/kiosk.

Og vet du hvorfor?

Du kan jo kanskje begynne med å lese denne: Kompetanse 2020.

http://www.uib.no/filearchive/kompetanse-2020-rapport-16-02-11-.pdf

Leste du i det hele tatt rapporten :-)

"Det er kandidater med grad i humanistiske fag som har de største problemene. Et

halvt år etter eksamen er hele 27 prosent av disse mistilpasset i følge NIFU sine
definisjoner"
Jeg som sivilingeniør kan gjøre en 90% like god jobb som disse som har gått humanistiske fag i sine stillinger. (stort sett bare synsing)
De som har gått humanistiske fag ville blitt sittende fast etter 1 minutt i min jobb.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Folkehøgskole

Sexolog

Arkeolog

Er medisin og psykolog-studiet tullestudier? Siden man faktisk må være en av delene for å kunne kalle seg sexolog, mener jeg.

Anonymous poster hash: 91d33...f62

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...