lilletherese Skrevet 6. januar 2014 #1 Skrevet 6. januar 2014 Hei, jeg fikk min lille kattunge igår. Har merket av værhårene rundt munnen ser ut som er klipt av, men har også lest at kattemoren kan bite de av som en del av oppdragelsen om de ikke har oppført seg. De er små stumper på ca. en halv cm. Dette bekymrer meg litt, vil de vokse ut igjen? Hvordan kommer dette til å påvirke katten i mørket? Hilsen frustrert kattemamma. 1
Lech Skrevet 6. januar 2014 #2 Skrevet 6. januar 2014 De vokser ut igjen. Kattungen bør ikke være ute nå uansett så de er nok vokst greit ut innen den kan gå ut.
Minya Skrevet 6. januar 2014 #3 Skrevet 6. januar 2014 Det kan også hende at kattungen har fått et ublidt møte med et stearinlys, da smelter og krøller værhårene seg og ofte klippes de ødelagte endene bort når sånt skjer. Værhår røytes også av og vokser ut igjen, så du trenger ikke bekymre deg. Kattungen er kanskje litt ekstra klønete i et par-tre uker, men utenom det tar de ikke spesielt mye skade av at værhårene er ødelagt en stund, selv om det kanskje føles litt rart for katten. Kattunger skal ikke ut uten tilsyn før de er minst åtte-ni måneder gamle.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #4 Skrevet 6. januar 2014 når vi fikk vår kattunge hadde også kattemoren bitt av flesteparten av værhårene. husker ikke hva oppdretteren sa grunnen var, men var helt sikkert noe med oppdragelsen. Disse vokste ut igjen noe de også gjør når de av og til detter av av seg selv også. Helt vanlig altså! Legger ved et bilde av pusen Anonymous poster hash: 7991d...b9a 3
lilletherese Skrevet 6. januar 2014 Forfatter #5 Skrevet 6. januar 2014 Tusen takk for svar, har ikke tenkt at katten skal gå ut alene før om ett par uker, men vi bor i ett såppas stort hus der han lett kan ramle ned å slå seg der det ikke er opplyst. Men han ser ikke ut til å ha hatt noen skade
Vasilisa Skrevet 6. januar 2014 #6 Skrevet 6. januar 2014 Jeg klarte å klippe av værhårene på den ene siden av katten min for et halvt år siden og først nå har de vokst ut igjen. Så du bør forvente at det tar tid, men de har bruk for værhårene sine; de bruker de til å se om de får plass i trange omgivelser; kommer værhårene inn, kommer resten av katten inn og. No worries
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #7 Skrevet 6. januar 2014 når vi fikk vår kattunge hadde også kattemoren bitt av flesteparten av værhårene. husker ikke hva oppdretteren sa grunnen var, men var helt sikkert noe med oppdragelsen. Disse vokste ut igjen noe de også gjør når de av og til detter av av seg selv også. Helt vanlig altså! Legger ved et bilde av pusen Anonymous poster hash: 7991d...b9a Nydelig coon :-)) Regner med at det er en ialllefall :-) Anonymous poster hash: 169b0...03a
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #8 Skrevet 6. januar 2014 Tusen takk for svar, har ikke tenkt at katten skal gå ut alene før om ett par uker, men vi bor i ett såppas stort hus der han lett kan ramle ned å slå seg der det ikke er opplyst. Men han ser ikke ut til å ha hatt noen skade den bør uansett ikke ut før den er minst 6 mnd... da begynner stedssansen å utvikle seg Anonymous poster hash: 1be5f...2de 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #9 Skrevet 6. januar 2014 jeg klarte å klippe av værhårene på den ene siden på katta jeg hadde da jeg var liten De vokste ganske raskt ut igjen Det verste som skjedde var at hun ikke hadde like bra balanse de første dagene Anonymous poster hash: 895b6...c55
lilletherese Skrevet 6. januar 2014 Forfatter #10 Skrevet 6. januar 2014 Tusen takk for svar, har ikke tenkt at katten skal gå ut alene før om ett par uker, men vi bor i ett såppas stort hus der han lett kan ramle ned å slå seg der det ikke er opplyst. Men han ser ikke ut til å ha hatt noen skade
Vasilisa Skrevet 6. januar 2014 #11 Skrevet 6. januar 2014 jeg klarte å klippe av værhårene på den ene siden på katta jeg hadde da jeg var liten De vokste ganske raskt ut igjen Det verste som skjedde var at hun ikke hadde like bra balanse de første dagene Anonymous poster hash: 895b6...c55 Noe som er sært, for de bruker ikke værhårene for balanse i det hele tatt. 3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #12 Skrevet 6. januar 2014 Noe som er sært, for de bruker ikke værhårene for balanse i det hele tatt. var det som skjedde hos oss Hun slet med å gå. men gikk over da de begynte å vokse ut. Anonymous poster hash: 895b6...c55
Tvist Skrevet 6. januar 2014 #13 Skrevet 6. januar 2014 Har hørt at kattemor ofte biter av værhårene til den minste/svakeste i kullet, for å få den til å holde seg nærmere henne så hun kan passe godt på den.
Vasilisa Skrevet 6. januar 2014 #14 Skrevet 6. januar 2014 var det som skjedde hos oss Hun slet med å gå. men gikk over da de begynte å vokse ut. Anonymous poster hash: 895b6...c55 Var nok tilfeldig Værhårene brukes til å beregne om katten har plass gjennom trange steder. Halen er balanse.
Gjest Magdalene Skrevet 6. januar 2014 #15 Skrevet 6. januar 2014 Var nok tilfeldig Værhårene brukes til å beregne om katten har plass gjennom trange steder. Halen er balanse. http://mobil.agria.no/katt/artikkel/slik-bruker-katten-sine-værhar
Vasilisa Skrevet 6. januar 2014 #16 Skrevet 6. januar 2014 http://mobil.agria.no/katt/artikkel/slik-bruker-katten-sine-værhar Hvordan er det ikke akkurat det jeg sa? 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #17 Skrevet 7. januar 2014 Tusen takk for svar, har ikke tenkt at katten skal gå ut alene før om ett par uker, men vi bor i ett såppas stort hus der han lett kan ramle ned å slå seg der det ikke er opplyst. Men han ser ikke ut til å ha hatt noen skade Ikke slipp den ut så tidlig. Som sagt tidligere har ikke katter utviklet stedssans før de er 6-8 mnd gamle, så det er stor fare for at den roter seg bort. Anonymous poster hash: a6b96...cf2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #18 Skrevet 7. oktober 2014 Katten bruker værhårene til jakt også. Katter har et helt ekstremt godt nattesyn. Men heller dårlig nærsyn. De klarer ikke fokusere særlig godt på det som er nærme. Så de nærmer seg byttet til de "værer" det (kommer borti byttet med værhårene), da snur katten seg og setter tennene i byttet helt nøyaktig og presist. Men katten trenger værhårene for å få til det. Den ser heller dårlig når byttet er så nærme. Derfor trenger den å "kjenne" byttet med værhårene. Anonymous poster hash: adc03...388
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå