Notisblokk Skrevet 6. januar 2014 #1 Skrevet 6. januar 2014 Jeg skal ha venninnekveld og ønsker mattips! (Og andre tips, som leker ol.?) Vi skal være 6 stk, og vi skal ut senere på kvelden. Så maten må helst være lett og ikke lukte mye (av oss). Det blir alkohol til maten, noen forslag der? Det hadde vert gøy å vist litt kokkekunster (men selvsagt ikke for avansert, jeg har ikke så mye fancy utstyr enda). Jeg er ikke flink med desserter, så kansje noen tips der også? Lurer på om jeg skal droppe dessert og heller servere masse vin Alle tips mottas med takk!
happiest Skrevet 6. januar 2014 #2 Skrevet 6. januar 2014 Må det være middag? Hvis ikke kan jo ost og vin være et alternativ Ellers er jo også tapas greit, og du kan lage noen enkle retter og noen mer avanserte. I stedet for dessert kan du jo lage en drink? For eksempel strawberry daiquiri. Leker kan jo være alt fra drikkeleker til brettspill.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #3 Skrevet 6. januar 2014 Tacograteng :D Kok opp fullkorn pennepasta i bunn. Stek karbonadedeig med tacokrydder, og ha en halv boks creme fraiche oppi kjøttdeigen til slutt. Bland dette. Ta pastaen oppi en ildfast form og fordel karbonadedeigen oppå pastaen. Dekk med scheese taco chips og reven ost (helst mozarella), 5 minutter i stekeovn på 220 grader:) Anonymous poster hash: 4e57b...c6e
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #4 Skrevet 6. januar 2014 Vet ikke hvor fancy du tenker at desserten må være, må den være hjemmelaget? Hvis ikke så har jeg pleid å kjøpe sjokolade og sitron-mousse fra hennig olsen. Selges på meny blant annet. Det finnes også jordbær og karamell-mouse. nam nam :D Anonymous poster hash: 4e57b...c6e
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #5 Skrevet 6. januar 2014 Her er link til moussen:http://hoiweb.hennig-olsen.no/iskremelsker/vaare-produkter/gold-mousse/#gold-sjokolade-mousse Anonymous poster hash: 4e57b...c6e
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #6 Skrevet 6. januar 2014 Sjokoladefondant itl dessert? Anonymous poster hash: 77f4b...626
Notisblokk Skrevet 7. januar 2014 Forfatter #7 Skrevet 7. januar 2014 Takk for gode tips! Dessert er jeg veldig usikker på. Er ikke dessertmenneske selv, og jeg får det aldri til føler jeg. Så der må jeg nok kjøpe noe hvis det skal bli. Mousse var ett godt tips Når det gjelder mat så trenger det ikke å være middag. Tapas høres utrolig godt ut. Har aldri laget det før, noen tips der?
Chelsea Skrevet 7. januar 2014 #8 Skrevet 7. januar 2014 Kjøttboller er godt! Disse er fra en kokebok som heter "8 potte, mat til venner": 1 kg kjøttdeig 1 kg medisterfarse 1 loff (skjær bort skorper og riv innhold på et rivjern) 2 egg finhakket bladpersille 2 chilipepper, finhakket 2 hvitløksbåter salt og pepper Bland alt sammen i en bolle (Eller gjør som jeg og kjør alt i kjøkkenmaskin) Lag små kjøttboller og stek dem i en stekepanne så de får en gyllen skorpe. Gjennomstek dem i langpanne i ovn på 225 grader i en halvtime. Manchego ost og et par andre typer ost Forskjellig spekemat f.eks. serrano eller parmaskinke og salami Melon Tomat og mozarella eller tomat og fetaost med litt olje og basilikum Reker pillede blandet med finhakket chili uten frø, presset hvitløk, litt olivenolje, pepper. Servert med sweet chili saus eller sweet chilisaus blandet med rømme, evt. stekte scampi eller kamskjell med samme saus/dressing Godt brød
Chelsea Skrevet 7. januar 2014 #9 Skrevet 7. januar 2014 Kjøttbollene kan du servere med et dip til f.eks. tzatziki. Det er også godt med ovnsbakte båtpoteter til. Dessert ville jeg tatt noe enkelt siden du ikke er dessertmenneske. Hva med bare litt sjokolade i en skål? Hvis man spiser seg mett på tapas trenger man ikke så mye dessert. Hvis du allikevel vil ha dessert kan jeg anbefale denne smuldrepaien: http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/gjesteoppskrifter/smuldrepai-med-bar Jeg lager den i en stor pai- eller ildfast form og serverer enten is, vaniljesaus eller vaniljekesam til. Kan bruke all slags frossen bær.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #10 Skrevet 7. januar 2014 Vietmamesiske vårruller med ferske reker, og dipsaus. Lett, friskt, og perfekt til kald hvitvin. Fin jentemat, med andre ord. Noen oppskrifter til inspirasjon: http://www.tastespotting.com/search/vietnamese+spring+rolls/1 Anonymous poster hash: 8bbd3...5f9
happiest Skrevet 7. januar 2014 #11 Skrevet 7. januar 2014 Tapas er supergodt Noen tips: baconsurrete dadler kjøttboller i salsa/tomatsaus spansk omelett div. kjøtt (serranoskinke, choritzo, parmaskinke) Grillspyd med diverse Bare søk på google, så skal du nok finne oppskrifter. Googler du "tapas" er det nok av oppskrifter og tips å finne!
Notisblokk Skrevet 7. januar 2014 Forfatter #12 Skrevet 7. januar 2014 Så kjekt med så mange tips! Skal søke mye på Google også
Lea2 Skrevet 7. januar 2014 #13 Skrevet 7. januar 2014 (endret) Patatas bravas med aioli og salsa/bravasaus. Lett å lage til mange og passer både som tapa og til det meste annet. Endret 7. januar 2014 av Lea2
Gjest Morgun Skrevet 7. januar 2014 #14 Skrevet 7. januar 2014 Lag små kjøttboller og stek dem i en stekepanne så de får en gyllen skorpe. Gjennomstek dem i langpanne i ovn på 225 grader i en halvtime. Det synes jeg var veldig lang steketid for kjøttboller. Jeg steker mine i 17-20 minutter i ovnen og da steker jeg dem ikke i panna først.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #15 Skrevet 7. januar 2014 Jeg ville servert kjøttboller, kyllingvinger, dressing, små pølser, bacon surret i dadler, salat, eggerøre, laks og godt brød. Anonymous poster hash: 946ae...a99
Gjest Ferie Skrevet 7. januar 2014 #16 Skrevet 7. januar 2014 http://www.salma.no/oppskrifter/ra/limemarinert-salma enkelt og godt. Denne har jeg ikke prøvd før, men det ser godt ut http://frutimian.no/2013/11/devils-on-horseback/ . Fruktfat til dessert?
Chelsea Skrevet 7. januar 2014 #17 Skrevet 7. januar 2014 Det synes jeg var veldig lang steketid for kjøttboller. Jeg steker mine i 17-20 minutter i ovnen og da steker jeg dem ikke i panna først. Husker ikke om jeg har tatt dem ut tidligere eller ikke. Men de brunes bare lett rundt i panna, dog kan man nok sikkert bare ta de i ovnen. Har laget de litt store, på størrelse med en pasjonsfrukt/ stor plomme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå