Gå til innhold

God og ikke alt for usunn yoghurt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker yoghurt, og har brukt å spise den "standard" Tine-varianten med forskjellige smaker, men denne er jo full av sukker... Har tenkt å kutte litt ned på sukker, da spesielt i matvarer jeg spiser ofte. Spiser i gjennomsnitt tre beger yoghurt hver dag. Noen tips til god, og ikke alt for dyr (jeg er student og har dårlig råd) yoghurt?? Har prøvd naturell, men klarer rett og slett ikke smaken :( Selv ikke med fruktbiter, nøtter, frokostblanding eller rosiner oppi.

Anonymous poster hash: 8fe1e...9ed
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker yoghurt, og har brukt å spise den "standard" Tine-varianten med forskjellige smaker, men denne er jo full av sukker... Har tenkt å kutte litt ned på sukker, da spesielt i matvarer jeg spiser ofte. Spiser i gjennomsnitt tre beger yoghurt hver dag. Noen tips til god, og ikke alt for dyr (jeg er student og har dårlig råd) yoghurt?? Har prøvd naturell, men klarer rett og slett ikke smaken :( Selv ikke med fruktbiter, nøtter, frokostblanding eller rosiner oppi.

Ikke med fun saft heller?

Anonymous poster hash: 8a402...5c2

AnonymBruker
Skrevet

Ikke med fun saft heller?

Anonymous poster hash: 8a402...5c2

Nei, usj! Vil så gjerne like det, men får det ikke ned, haha :(

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd tyrkisk eller gresk yoghurt? Den selges rimelig i innvandrerbutikker.

Anonymous poster hash: c7230...71f
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Double 0% sine yoghurter er gode og relativt sunne.

Anonymous poster hash: 57616...391
  • Liker 5
Skrevet

Skyr er god og sunn yoghurt :)

Skrevet

Skyr er egentlig ikke yoghurt, men ferskost. Men, god og sunn er den.

Skrevet

Skyr er egentlig ikke yoghurt, men ferskost. Men, god og sunn er den.

Ja, du har rett i det. Men jeg tenker likevel på det som yoghurt, på samme måte som jeg tenker på kesam som lettere lettrømme ;)

• Liker 1
Skrevet

Lindahls naturell yoghurter er uten (tilsatt) sukker. Jeg synes både den greske(10%), tyrkiske(10%) og russiske(18-20%) er veldig god.

Masse sunt fett, passelig med protein og en bra bakteriekultur.

• Liker 4
Gjest Nanne70
Skrevet

Hvilken naturell yoghurt er det du har prøvd? Den fra Tine smaker høgg, men gresk eller tyrkisk fra Lindahls, som Supraspinatus nevner, er kjempegode.

Gjest Blomst83
Skrevet

ts sier hun ikke har så god råd,og hvis du tar 3 skyr om dagen blir det fort noen kroner.

Gjest Cytosin
Skrevet

Double 0% sine yoghurter er gode og relativt sunne.

Anonymous poster hash: 57616...391

Kjøpte double 0% etter å ha lest at de skulle være så gode, men de smakte jo helt forferdelig, ikke er de særlig mettende heller.

• Liker 2
Skrevet

ts sier hun ikke har så god råd,og hvis du tar 3 skyr om dagen blir det fort noen kroner.

Jeg er helt enig i at Skyr er for dyrt, dessverre :( Selv kjøper jeg lite skyr, fordi det koster mye penger. Men det er mer mat i skyr enn i et lite yoghurtbeger. På grunn av at skyr er dyrt kjøper jeg mye dobbel 0%. Liker særlig dobbel 0% med blåbær og den med jordbær/bringebær.

Ikke helt yoghurt, men jeg har også blitt glad i byggrynslunsj. Det tenker jeg på som et litt sunnere mellommåltid enn go'morgen, og de er heller ikke kjempedyre.

Skrevet

Jeg kjøper en sånn stor bøtte med gresk yoghurt (tror det er den Lindahls) også bruker jeg enten søtningsmiddel (stevia) fra iHerb eller honning, akasiehonning.

Anonymous poster hash: aef25...69a
Skrevet

Jeg er helt enig i at Skyr er for dyrt, dessverre :( Selv kjøper jeg lite skyr, fordi det koster mye penger. Men det er mer mat i skyr enn i et lite yoghurtbeger. På grunn av at skyr er dyrt kjøper jeg mye dobbel 0%. Liker særlig dobbel 0% med blåbær og den med jordbær/bringebær.

Ikke helt yoghurt, men jeg har også blitt glad i byggrynslunsj. Det tenker jeg på som et litt sunnere mellommåltid enn go'morgen, og de er heller ikke kjempedyre.

http://www.fjordland.no/produkter/grot/byggrynslunsj-med-bringebar

TS kan jo koke opp byggrynsgrøt og fryse i porsjoner. Det har iallefall potensialet til å bli et utrolig billig og sunt måltid, med full kontroll på alle ingredienser!

Anonymous poster hash: 0ece6...816

Skrevet

http://www.fjordland.no/produkter/grot/byggrynslunsj-med-bringebar

TS kan jo koke opp byggrynsgrøt og fryse i porsjoner. Det har iallefall potensialet til å bli et utrolig billig og sunt måltid, med full kontroll på alle ingredienser!

Etter at mitt eget forslag har grodd på meg en halvtime, fant jeg jammen meg ut at jeg må følge mitt eget råd selv. Det var rett og slett brilliant. Og med rene frosne bær i stedet for Nordfjords prossesserte sukkerkliss med konserveringsmidler. :)

• Liker 3
Skrevet

Lindahls naturell yoghurter er uten (tilsatt) sukker. Jeg synes både den greske(10%), tyrkiske(10%) og russiske(18-20%) er veldig god.

Masse sunt fett, passelig med protein og en bra bakteriekultur.

Er det de hvite bøttene med stort bilde på?

I tilfelle enig - de er gode! Mye mer mettende enn lettproduktene også - og med mer næring på kjøpet. Koster litt mer enn vanlig Tine naturell f.eks., men man spiser gjerne litt mindre av dem.

Jeg spiser ofte naturell med fruktbiter og/eller bær oppå, som regel uten ekstra søtning. Du sier jo du ikke liker det - men har du prøvd alle mulige varianter? Jeg brukte litt tid på å venne meg til smaken av naturell yoghurt, nå elsker jeg det.

Å ha på "tørre" fruktbiter er kanskje ikke enkleste måten å gå, hva med å bruke noe som er mer syltetøy/saus-aktig? Appelsin eller klementiner skåret opp i bittesmå biter blir mer som en saus, og blander seg lettere med yoghurtsmaken (du kan jo røre det inn også). Eller hva med å koke egen eplemos og ha over? Går fortere enn folk tror! Ta en 2-3 gule eller grønne epler, skrell og skjær opp i små biter. Ha i kjele med litt vann i bunnen, og la det dampe i noen minutter til de er møre. Mos med gaffel, og ha i litt kanel. Trengs ikke sukker. Veldig godt både oppå, og rørt inn i yoghurten. Eller så kjøper jeg ofte frosne bær og tiner og har over. De er ofte litt vel syrlige, så da kan det være nødvendig med litt sukker/honning/hvadunåvil over.

Med noen hakkede nøtter og/eller litt havregryn over så har du en super frokost. Eller lunsj. Kanskje middag. :lol:

men det der konserveringsmiddelet i Fjordlands byggrynslunsjer er ikke mye å være redd for, altså. Om du skal bruke frosne bær oppi så finnes det sorbinsyre i dem også.

Anonymous poster hash: e9cc5...cfe

• Liker 1
Skrevet

Er vel strengt tatt ikke en yoghurt, er det?

Nei, er vel strengt tatt ikke det. Men har nesten samme bruksområde.

Skrevet

Kjøpte double 0% etter å ha lest at de skulle være så gode, men de smakte jo helt forferdelig, ikke er de særlig mettende heller.

Overrasket? :fnise:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...