AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #1 Skrevet 6. januar 2014 En gang i blant leser jeg artikler på nett som omhandler fryste bær og skumle bakterier. Både hepatitt og diarébakterier. Jeg har egentlig lyst til å kjøpe fryste bær, men etter å ha lest flere slike saker, så frister det ikke så mye akkurat. Men hvor i alle dager kommer disse bakteriene fra? Hvordan kommer diarébakterier seg inn i fryst skogsbærblanding? Eller hvordan blir det hepatitt i fryste jordbær? Ekkelt:s trodde de fleste bakterier døde ved -18grader? Anonymous poster hash: aa1d0...1c9
Severus Skrevet 6. januar 2014 #2 Skrevet 6. januar 2014 Kok de først, det anbefalte Folkehelseinstituttet
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #3 Skrevet 6. januar 2014 Det gjelder ikke alle bær da, bare enkelte produsenter som har vært uheldige. Sist var det bakterier i Coop sine frosne bær, og da går det an å kjøpe andre. Anonymous poster hash: 628e0...6f6 1
Druid Skrevet 6. januar 2014 #5 Skrevet 6. januar 2014 En gang i blant leser jeg artikler på nett som omhandler fryste bær og skumle bakterier. Både hepatitt og diarébakterier. Jeg har egentlig lyst til å kjøpe fryste bær, men etter å ha lest flere slike saker, så frister det ikke så mye akkurat. Men hvor i alle dager kommer disse bakteriene fra? Hvordan kommer diarébakterier seg inn i fryst skogsbærblanding? Eller hvordan blir det hepatitt i fryste jordbær? Ekkelt:s trodde de fleste bakterier døde ved -18grader?Anonymous poster hash: aa1d0...1c9 Svært mye bær blir håndplukket, og det er i de fleste tilfeller ikke mulig med gode hygieniske rutiner. Pluss at deler av bærene faktisk plukkes i naturen der dyr driter. Så av og til vil man finne bakterier. De fleste bakterier dør ved frysing etter noe stund, men det finnes bakterier som går i "dvale" ved frysing, og det finnes andre mikroorganismer som ikke er veldig påvirket av frysing, som viruset som nå ble påvist. Risikoen knyttet til dette er ikke større enn om man skulle vært i skauen og hentet egne bær, snarere tvert i mot, så jeg ville ikke brukt mye tid på det. Eneste er at jeg har sjekket datoen på de pakkene jeg hadde i frysen. Akkurat dette med sporing er en av de virkelige fremskrittene vi har fått til. Det er nå i større grad mulighet for å finne kilden til problemet og følgelig kaste det som er ødelagt og la det som er OK være. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #6 Skrevet 6. januar 2014 Jeg har sjekket spesifikt opp pga graviditet, og dette er greia; De norske er trygge på hepatittsmitte - og trenger ikke kokes på forhånd. De smittede bærene gjaldt fra Sverige/Europa. Rema 1000 sine blant annet er norske bær, det ser du på baksiden av pakken. Ellers har bringebær nokså "ofte" Noroviruset" (omgangssyke) - som ikke forsvinner ved dypfrysing - så her anbefaler man også gjerne oppkok - men - jeg personlig har spist frosne bringebær i årevis uten å ha blitt smittet av noe som helst. Dog nå som jeg er klar over det har jeg en tendens til å velge jordbær/blåbær/ananas osv Anonymous poster hash: 1291f...4a4 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #7 Skrevet 19. september 2015 Har et nytt spørsmål angående fryste bær. En porsjon fryste bær er for mye for en dag så da bruker jeg å kun spise halve pakka. hvis jeg da putter den andre delen av pakka som allerede er åpna, vil dette være trygt med hensyn til bakterier? dvs det å putte en åpen pakke med frosne bær i frysen igjen. Bærene er frosne hele tiden. Anonymous poster hash: f7e51...43b
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #8 Skrevet 22. september 2015 Har et nytt spørsmål angående fryste bær. En porsjon fryste bær er for mye for en dag så da bruker jeg å kun spise halve pakka. hvis jeg da putter den andre delen av pakka som allerede er åpna, vil dette være trygt med hensyn til bakterier? dvs det å putte en åpen pakke med frosne bær i frysen igjen. Bærene er frosne hele tiden. Anonymous poster hash: f7e51...43b Ingen? Anonymous poster hash: f7e51...43b
AnonymBruker Skrevet 22. september 2015 #9 Skrevet 22. september 2015 Det går helt fint. Så lenge de ikke tiner i mellomtider. F.eks du tar opp posen, åpner, tar de bærene du skal ha for deretter sette resten direkte i fryseren igjen Anonymous poster hash: ecdda...2f3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2015 #10 Skrevet 23. september 2015 Jeg koker alle bærene og fryser de igjen i isbitbrett. Da kan du lage kald smoothie igjen Anonymous poster hash: b9cd2...6a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå