Gå til innhold

Hvor mange kcal om dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! I høst var jeg veldig flink til å trene og spise sunt, men har desverre mistet rutinene mine. Men nå skal jeg tilbake! På tide å få tro på meg selv og nå målene mine :-) Jeg bruker appen myfitnesspal for å telle kalorier, og den sier jeg skal spise 1300kcal om dagen. Jeg er 17 år, 165cm og 64kg. Målet er å gå ned til 58kg, samt bygge mer muskler. Jeg går skole - danselinja. Danser ca. 6 timer i uka. Utenfor det er jeg med på gruppetimer på treningssenter, målet er 3 timer i uka - og litt styrke og jogging av og til. Jeg er glad i alt, så jeg varierer. Jeg er vegetarianer, og ligger for tiden på 1000-1200 kalorier om dagen. Regner forresten veldig grovt, så kan hende det ikke stemmer helt.

Hvor mange kalorier bør jeg ligge på om dagen? Lurer på om jeg gjør noe galt, om jeg bør gjøre noe annerledes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ikke ut som du trenger å gå ned i vekt.

Men 1000 til 1200 kalorier skal vel være passe, om du absolutt skal ned i vekt.

Gjest Chloe87
Skrevet

Hei! I høst var jeg veldig flink til å trene og spise sunt, men har desverre mistet rutinene mine. Men nå skal jeg tilbake! På tide å få tro på meg selv og nå målene mine :-) Jeg bruker appen myfitnesspal for å telle kalorier, og den sier jeg skal spise 1300kcal om dagen. Jeg er 17 år, 165cm og 64kg. Målet er å gå ned til 58kg, samt bygge mer muskler. Jeg går skole - danselinja. Danser ca. 6 timer i uka. Utenfor det er jeg med på gruppetimer på treningssenter, målet er 3 timer i uka - og litt styrke og jogging av og til. Jeg er glad i alt, så jeg varierer. Jeg er vegetarianer, og ligger for tiden på 1000-1200 kalorier om dagen. Regner forresten veldig grovt, så kan hende det ikke stemmer helt.

Hvor mange kalorier bør jeg ligge på om dagen? Lurer på om jeg gjør noe galt, om jeg bør gjøre noe annerledes?

Hei! :) Jeg veier to kg mindre enn deg, men er like høy og har som mål å gå ned til det samme som deg! Jeg satser på 1200 kcal tror jeg. Bare å sende meg PM og fortelle hvordan det går med deg underveis! :)
Skrevet

Hei! :) Jeg veier to kg mindre enn deg, men er like høy og har som mål å gå ned til det samme som deg! Jeg satser på 1200 kcal tror jeg. Bare å sende meg PM og fortelle hvordan det går med deg underveis! :)

Jaa, gjerne! Trenger litt ekstra motivasjon :D

AnonymBruker
Skrevet

Om du trener såpass mye som du sier du gjør, ville jeg holdt meg til noe mellom 1500 og 2000. Det vil du fint gå ned i vekt på. 1200 kcal er ALT for lite! Det er minde enn det kroppen din trenger for å overleve. Om du holder på å spise så lite over en lang nok periode, så dør du rett og slett. Tro meg, jeg har vært der (nesten hvertfall, obviously). Det vil ødelegge kroppen din totalt. Pluss at når vekten din stagnerer(det vil den garantert), så vil du ikke ha fler kcal å kutte. Hvis du spiser f.eks 1700-1900, så vil du fint kunne kutte litt mer når vekten stagnerer. :)

Anonymous poster hash: 5c6e0...b97
  • Liker 1
Skrevet

Hvis du vil bygge muskler, er du nødt til å spise mer enn 1200 kcal (som uansett er altfor lite!).

• Liker 2
Skrevet

Med ditt aktivitetsnivå vil jeg heller si at 1500 kcal er mer optimalt. Egentlig gjerne mer også, men i hvert fall 1500. Dette er det "gyldne" tallet for å både gå ned i vekt (0,5-1 kg i uka), beholde muskelmasse og få i seg nok vitaminer og mineraler.

Dette ble veldig grovt regnet og et generelt tips, men hovedbudskapet er i hvert fall at du bør få i deg litt mer :) Hvis ikke bør du i hvert fall ta multivitaminer for å dekke behovene, ville spesielt tenkt på jern og kalsium i ditt tilfelle.

• 3 uker senere...
Gjest Ketchupjenta
Skrevet

Jeg råder deg veldig strekt til å ikke slanke deg, kjære venn.
Du er bare 98-er akkurat som meg, og burde ikke gå inn i kaloritellingen. Du kommer deg aldri ut igjen. Tro meg, jeg sliter enda selv om jeg er normalvektig igjen :)
Sender mange klemmer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...