Gå til innhold

Dere med barn og morgenstress med levering bhg/skole: stå opp litt tidligere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid likt å ha god tid på morgenen, både nå når jeg jobber og da jeg gikk på skole. Jeg vet jo at endel andre står opp i siste liten, kaster i seg mat, sminker seg på bussen o.l.

Jeg har ikke barn selv. Men jeg har flere venninner med barn. Jeg besøkte en god venninne i midten av desember, og overnattet der 2 netter. Og jeg fikk helt sjokk. De har 2 ganske små barn (3 og 6). En skal på skole, den andre i barnehagen. Jeg lå på gjesterom i underetasjen, og skulle kjøre med dem (og ungene) inn til byen.

Jeg sto som vanlig opp i god tid, lagde meg kaffe, leste nyheter og gjorde meg ferdig på badet. Og begynte å kikke på klokka. Det var ikke mye tid igjen før vi måtte kjøre. Og plutselig smalt det i dører, og ut kom 2 trøtte, stressede, sure foreldre og 2 barn i "sove-koma". Og alt gikk i en fart av 150 km/t. Løp som gale alle fire, alt gikk på sekundet. De omtrent dyttet frokosten ned i gapet på ungene. Ungene hylte og foreldrene stresset og kjeftet. Venninnen min løp rundt med mascara i en hånd, brødskive i den andre og ble hysterisk da det ene barnet måtte på do for andre gang.

Vi var alle 5 på plass i bilen til riktig tid. Men til hvilken pris?

Jeg skjønner ikke hvordan man kan velge dette som start på dagen for både barn og voksne? Hvorfor ikke stå opp 15 minutter tidligere? Det gjør liten forskjell for den totale søvnmengden. Og heller ha en rolig, hyggelig morgenstund? En myk start på en ny dag? Der det er rom for at noe kan gå litt galt (trenge litt lenger tid på do, finne en annen genser m.m) uten at det blir hysteri og skriking?

Kort sagt: Hva er "greia" for voksne folk med ansvar for barn med å sove så lenge som mulig på morgenen?

Anonymous poster hash: 3d00f...688
  • Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår heller ikke at noen frivillig velger å gjøre det sånn. Det høres helt forferdelig ut- en dårlig start på dagen både for store og små.

Men de synes kanskje at 15 minutter ekstra på øret er verdt et lite kaoshelvete om morgenen? :vetikke:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter med et spedbarn nå, og tenker helt klart som deg. Samtidig er det godt mulig jeg de neste årene kommer til å ha noen morgener hvor jeg må bite i meg min egen kjepphøyhet :-) Har du full jobb, mange unger, hektisk liv, kanskje noe nattevåk og lite "egentid" bortsett fra en time om kvelden, så biter du deg sikkert fast i de minuttene du får. Om det er den siste halvtimen om kvelden du absolutt heller birde lagt deg, eller om det er de siste femten minuttene i sengen om morgenen.

Rasjonelt sett har nok både du og kjepphøye meg rett. Men vi mennesker er ikke alltid like rasjonelle, og ikke alt vi gjør er like lurt. Betyr ikke at det ikke er litt forståelig.

Anonymous poster hash: 55f41...017
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter med et spedbarn nå, og tenker helt klart som deg. Samtidig er det godt mulig jeg de neste årene kommer til å ha noen morgener hvor jeg må bite i meg min egen kjepphøyhet :-) Har du full jobb, mange unger, hektisk liv, kanskje noe nattevåk og lite "egentid" bortsett fra en time om kvelden, så biter du deg sikkert fast i de minuttene du får. Om det er den siste halvtimen om kvelden du absolutt heller birde lagt deg, eller om det er de siste femten minuttene i sengen om morgenen.

Rasjonelt sett har nok både du og kjepphøye meg rett. Men vi mennesker er ikke alltid like rasjonelle, og ikke alt vi gjør er like lurt. Betyr ikke at det ikke er litt forståelig.

Ser den. Men om du sover i f.eks. 7 timer, eller i 6 timer og 45 minutter; jeg tviler veldig på at det gjør veldig stor forskjell.

En god start på dagen tror jeg gjør mye mer forskjell!

AnonymBruker
Skrevet

Alle kan ha en dårlig dag eller forsove seg, kanskje det ikke er sånn hver morgen?

Forøvrig, her kan 15 min ekstra være forskjell på liv og død (ihvertfall når det gjelder ungene som ikke sover på dagtid...), spesielt om det har vært en urolig natt og man i utgangspunktet er sliten...

Anonymous poster hash: 9c895...2f7
  • Liker 3
Skrevet

Når stod de opp da? Jeg drøyer med å vekke datteren min så lenge jeg kan slik at hun skal få nok søvn. Dvs, jeg står opp seks og vekker henne halv syv, noen ganger nærmere kvart på syv.

Men det er aldri slik stress som du beskriver, det høres grusomt ut.

AnonymBruker
Skrevet

Når stod de opp da? Jeg drøyer med å vekke datteren min så lenge jeg kan slik at hun skal få nok søvn. Dvs, jeg står opp seks og vekker henne halv syv, noen ganger nærmere kvart på syv.

Men det er aldri slik stress som du beskriver, det høres grusomt ut.

De sto opp 07.20. Og vi måtte kjøre 07.45.

Skrevet

De sto opp 07.20. Og vi måtte kjøre 07.45.

Enig i at det var litt for sent, hvis det alltid er slik. Kl. 7 er bare 20 min før, og da har man tre kvarter. Da vil man også ha fått nok søvn hvis man legger seg i tide.

AnonymBruker
Skrevet

Uff stakkars unger. Unger har ikke godt av et stressnivå i kroppen som det der.

Anonymous poster hash: 4d349...431
Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener (og kudos til deg for tolerant og forståelsesfull tankegang :)), men nettopp fordi vi har full jobb, mange unger, og hektisk liv vet jeg av bitter erfaring at det kvarteret om morgenen koster utrolig mye mer enn hva det smaker. Er det noen gang man er nødt til å sparke seg selv opp og komme i gang, for å unngå totalt kaos om morgenen, så er det nettopp når det er mange som skal i forskjellige retninger og alle kjemper mot klokka.

Og så er det mange småknep som kan brukes for å få morgenen litt smidigere. Ordne sekker og klær kvelden før, la barna sove lengre mens mor og far står opp og lager ferdig frokost og ordne seg selv... masse sånne ting som gjør det mer sannsynlig at man får en hyggelig start på dagen og slipper stress og kjefting. Men det medfører jo da at slumre-tiden i senga begrenses eller utgår helt, dessverre.

Men som en annen over her foreslo: det kan jo være et engangstilfelle? Alle kan forsove seg fra tid til annen, ha litt uflaks, og så sprekker tidsskjemaet...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her så står jeg opp kl 8, da hopper jeg i dysjen å kler meg. Kl 8.30 vekker jeg mini og vi spiser frokost og jeg får kledd henne, pussa tennene hennes og ordna håret. Så reiser vi ut kl 9.10 til bhg.

Kunne aldri tenke meg å stresse om morningen, tar det med ro og slapper mest mulig av før vi må gå.

Anonymous poster hash: d10d6...b7d

Skrevet

Jeg skulle såååå ønske jeg var A-menneske.. Gruer meg allerede til å levere to stk i bhg og enda mer til en skal på skole og den andre i bhg. :haar: Spes med en særs morgengretten mann (og sønn).

Det er som å leve i feil tidssoner til tider.. ;)

Håper vi får til å stå opp tidlig og gjøre starten på dagen fin! :)

• Liker 2
Gjest white tiger
Skrevet

Jeg har to barn på 3 og 6, ei skal i barnehagen og ei på skolen. Jeg setter vanligvis av 1,5 time hver morgen på å få meg og ungene ut av huset. Jeg er alene med dem når jeg har dem. Hvis ungene ikke er våkne drøyer jeg med å vekke dem til etter at jeg har kledt på meg og ordnet meg. Hvis ikke plasserer jeg dem foran barne-tv så jeg får ordnet meg i fred. Etterpå er det deres tur. Så lager jeg frokost, og mat til hun som skal på skolen, og vi spiser etterpå.

Jeg liker å ha god tid, og legger vanligvis inn et kvarter ekstra til uforutsette hendelser sånn som at 3-åringen får et trassanfall eller noe i den duren. Hadde aldri taklet å ha en så kaotisk morgen som i hovedinnlegget. Kan ikke fatte at noen synes at 15 min ekstra søvn er verdt kaoset.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår heller ikke at noen frivillig velger å gjøre det sånn. Det høres helt forferdelig ut- en dårlig start på dagen både for store og små.

Men de synes kanskje at 15 minutter ekstra på øret er verdt et lite kaoshelvete om morgenen? :vetikke:

Det syns jeg. Og jeg har alltid syns det. Jeg sliter sånn med å komme meg opp om morgenen. Jeg står opp, går på skole/jobb og gjør det jeg skal hver dag, men det er alltid like tomt.

Av og til tenker jeg på hvordan det blir når jeg får barn. Drømmer om stort kjøkken med peis, og at på vinterstid fyres den i om morgenen. Tente lys på bordet hver dag i mørketiden og rett og slett en koselig morgen. Men hvordan det faktisk kommer til å bli? Sånn som ts beskriver i hovedinnlegget. Jeg klarer bare ikke å få en fin morgen uansett hvordan jeg vrir og vender på det, og jeg synes det er så smertefullt å stå opp at jeg alltid utsetter det så lenge så overhode mulig.

Er flink til å planlegge kvelden før da, dusjer, finner frem klær, legger frem sminke og rettetang, dekker frokostbordet, og pakker skolesekk/veske. Sjekker været og passer på at paraply/støvler osv skulle være lett tilgjengelig om nødvendig. Men tidlig ute en morgen? Nei, det skjer ikke.

Anonymous poster hash: f0f05...d8c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det syns jeg. Og jeg har alltid syns det. Jeg sliter sånn med å komme meg opp om morgenen. Jeg står opp, går på skole/jobb og gjør det jeg skal hver dag, men det er alltid like tomt.

Av og til tenker jeg på hvordan det blir når jeg får barn. Drømmer om stort kjøkken med peis, og at på vinterstid fyres den i om morgenen. Tente lys på bordet hver dag i mørketiden og rett og slett en koselig morgen. Men hvordan det faktisk kommer til å bli? Sånn som ts beskriver i hovedinnlegget. Jeg klarer bare ikke å få en fin morgen uansett hvordan jeg vrir og vender på det, og jeg synes det er så smertefullt å stå opp at jeg alltid utsetter det så lenge så overhode mulig.

Er flink til å planlegge kvelden før da, dusjer, finner frem klær, legger frem sminke og rettetang, dekker frokostbordet, og pakker skolesekk/veske. Sjekker været og passer på at paraply/støvler osv skulle være lett tilgjengelig om nødvendig. Men tidlig ute en morgen? Nei, det skjer ikke.

Tomt skulle være vondt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle såååå ønske jeg var A-menneske.. Gruer meg allerede til å levere to stk i bhg og enda mer til en skal på skole og den andre i bhg. :haar: Spes med en særs morgengretten mann (og sønn).

Det er som å leve i feil tidssoner til tider.. ;)

Håper vi får til å stå opp tidlig og gjøre starten på dagen fin! :)

Jeg har ennå ikke møtt et A-menneske med forståelse for hvordan det er å være et B-menneske... "Det er jo bare å stå opp i rett tid og legge seg tidligere"...

Vi står gjerne opp i god tid, men når kroppen trenger et par timer på føttene/rompa før den fungerer uavhengig av antall timer søvn, så blir det alltid litt kaotisk og stress før alle er ute av huset..

Problemet med oss B-mennesker er vel at vi vår biologiske klokke ikke harmonerer med 24 timer i døgnet, hvertfall gjør ikke min det.

Anonymous poster hash: 46a6a...49b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Her så står jeg opp kl 8, da hopper jeg i dysjen å kler meg. Kl 8.30 vekker jeg mini og vi spiser frokost og jeg får kledd henne, pussa tennene hennes og ordna håret. Så reiser vi ut kl 9.10 til bhg.

Kunne aldri tenke meg å stresse om morningen, tar det med ro og slapper mest mulig av før vi må gå.

Anonymous poster hash: d10d6...b7d

Men du og minien din står jo opp sent i forhold til mange andre. Det er stor forskjell på 6-7 og 8-8.30. Da teller hvert minutt man får på øyet.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ennå ikke møtt et A-menneske med forståelse for hvordan det er å være et B-menneske... "Det er jo bare å stå opp i rett tid og legge seg tidligere"...

Vi står gjerne opp i god tid, men når kroppen trenger et par timer på føttene/rompa før den fungerer uavhengig av antall timer søvn, så blir det alltid litt kaotisk og stress før alle er ute av huset..

Problemet med oss B-mennesker er vel at vi vår biologiske klokke ikke harmonerer med 24 timer i døgnet, hvertfall gjør ikke min det.

Anonymous poster hash: 46a6a...49b

TS her. Jeg er heller ikke a-menneske. Helt sant! Men jeg har funnet ut at jeg trenger og liker en myk start.

Og selv om man er b-menneske: 15 minutter er ikke store forskjellen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg er heller ikke a-menneske. Helt sant! Men jeg har funnet ut at jeg trenger og liker en myk start.

Og selv om man er b-menneske: 15 minutter er ikke store forskjellen?

Jeg trenger ikke en myk start. Jeg trenger å sove lengst mulig. En myk start betyr ingenting for meg fordi smerten av å stå opp overskygger alt. Jeg trenger å sove lengst mulig. Alltid.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men du og minien din står jo opp sent i forhold til mange andre. Det er stor forskjell på 6-7 og 8-8.30. Da teller hvert minutt man får på øyet.

Hvert minutt? nei, det er ikke sant. Fortell meg forskjellen mellom 7 timer, og 6 timer og 45 minutter? Det er ikke sant at om du står opp 6.15 istedet for 06.30 er hele dagen ødelagt. Det nekter jeg å tro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...