AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #1 Skrevet 5. januar 2014 Hva er vanlig ved levering? Tar dere av yttertøy, skifter til innesko, og legger medbrakt mat i kjøleskapet? Vi har gjort det siden start i august. Nå begynner jeg i jobb, og blir dermed mer presset på tiden. Er det greit å levere barnet i yttertøyet, og at personalet skifter sko og legger på plass maten? Hva forventer barnehagene egentlig av den som leverer? Anonymous poster hash: 3ee24...c0d
Chiquita Skrevet 5. januar 2014 #2 Skrevet 5. januar 2014 Jeg jobber i barnehage, og vi forventer (såfremt det ikke er inngått noen spesiell avtale) at foreldrene hjelper barna av med yrteetøyet. Matpakken varierer nok litt etter hvor det kjøleskapet står, men dersom det står i umiddelbar nærhet bør du legge den der selv... Innesko kan jeg da gjerne hjelpe barna med, men hvor lang tid tar det egentlig om du gjør 'alt dette' selv? 2-3 minutter? 6
Gjest Bringebær55 Skrevet 5. januar 2014 #3 Skrevet 5. januar 2014 Da må du nesten bare beregne mer tid, hvis den tiden det tar å kle av barnet og få matboks i kjøleskapet spiser for mye av tidsskjemaet ditt. Det gjør jeg. Jobber selv i barnehage og starter alt fra 07.00 til 09.30, men jobben min vet at jeg må levere datteren min og vet derfor at jeg kommer 10 min forsent. Jeg stresser aldri når jeg leverer frøkna, det tjener det ikke noe godt av, men jeg somler heller ikke.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #4 Skrevet 5. januar 2014 Jobber også i barnehage, og det er vanlig at foreldre kler av barnet og blir med det inn, evt leverer i garderoba hvis det er en voksen der. De voksne har en del barn å ta seg av, så det blir mye forlangt at man skal kle av alle barna som kommer også. Da er det bedre foreldre kler av selv, så de voksne får bruke tiden sin på barna istedet. Anonymous poster hash: 8bd9a...035 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #5 Skrevet 5. januar 2014 Takk for svar! Til nå har vi hatt all verdens tid, og har gjerne slått av en prat eller gjort litt ekstra ved levering, men nå blir det gjerne bare det nødvendige. Vet at det er bare å beregne ekstra tid, men det er greit å høre hva som er vanlig. TS Anonymous poster hash: 3ee24...c0d
Missy1 Skrevet 5. januar 2014 #6 Skrevet 5. januar 2014 Vi har en fast rutine på levering så leverer alltid til frokost (altså han har ikke spist hjemme først). Tar han med inn i barnehagen, kler av yttertøy og legger det og sekken på plassen hans. Så tar jeg frem matboksen og setter han ved bordet. Han har assistent i barnehagen som er der og tar han imot så hun tar over derfra og hjelper han med å ta frem mat og smøre skiva osv. Noen ganger, om han er veldig vrang så leverer vi bare direkte til assistenten, sier hade og går. Det gjør vi fordi det blir vanskeligere å roe han ned igjen om vi blir der lenge når han er så fra seg. Jeg vil tro at det er vanlig at foreldrene kler av yttertøy og gjør barnet klart for barnehagedagen før de sier hade og går. Det er jo ikke en ansatt per barn så det ville blitt totalt kaos om alle foreldre skulle gå fra ungene før de hadde kledd av yttertøy og lagt tingene på plass.
Mafalda Skrevet 5. januar 2014 #7 Skrevet 5. januar 2014 Er det greit å levere barnet i yttertøyet, og at personalet skifter sko og legger på plass maten? Anonymous poster hash: 3ee24...c0d Mitt barnehagebarn har av og til det siste halvåret insistert på å gå de siste meterne til barnehagen alene, og fikse seg selv. Men nå er hun 6 år da, og ordner alt på egenhånd uten behov for hjelp fra personalet. Hun bare vinker og forsvinner inn. Som utgangspunkt, og når barna har behov for assistanse til å kle på seg og ordne ting, har jeg alltid gjort dette. Barnet er liksom ikke "levert" før maten er i kjøleskapet, tøflene er på beina og han/hun kan løpe inn for å leke eller spise frokost. Har aldri tenkt på at personalet skulle ordne dette, uansett hvor dårlig tid jeg har- jeg anser det som en del av leveringsjobben. Og det tar jo toppen 2-3 minutter hvis man ikke diller for mye. Men det kan godt hende at hvis du forklarer at du har et spesielt behov for det, så kan de hjelpe deg. Men da ville jeg spurt først, for det er nok aller mest vanlig at foreldrene tar dette selv.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #8 Skrevet 5. januar 2014 Jeg er ganske sikker på at alle barnehager forventer at man som foreldre skal hjelpe barna med alt det du beskriver, ts. Såpass tid må vi ha for barna våre. Vi hjelper selvsagt også vårt barn med alt dette. Anonymous poster hash: bdd79...aaa 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #9 Skrevet 5. januar 2014 Når jeg leverer i bhg så tar jeg bare av henne ytterklærne (de får alt av mat i bhg så slipper å styre med matpakke) så går jeg ut til vinduet å sier hadet osv. De dagene jeg har hatt det veldig travelt så har jeg spurt de i personalet om å ta av ytterklærne og det har alltid gått kjempe fint :-)Anonymous poster hash: 5edc0...1eb
ViljaH Skrevet 5. januar 2014 #10 Skrevet 5. januar 2014 Vi blir med inn, setter oss på benken med barnet på fanget og kler av yttertøy og tar på tøfler. Ser raskt over hylla at nødvendige ting er lett tilgjengelig, dresser og sko er på plass. Leverer minstemann i armene til en ansatt som møter oss i garderoben og småprater under avkledning. Vinker hadet og går. Hvis tufs hender det vi får han igang med lek før vi sier hadet, vinker og går, da unngår vi skrik og stress. Sjekker vogna på vei ut at ryggen er nede og alt på plass til dupp. Storebror kler vi av, på med tøfler, og han løper ivei for å leke. Sjekker også der utstyr raskt når jeg går forbi. Tar bare 3-4 min å levere på kjappe dager
sjøhest Skrevet 6. januar 2014 #11 Skrevet 6. januar 2014 Tar av uteklær og legger matboks i kassen i gangen.
Gjest Marmot Skrevet 6. januar 2014 #12 Skrevet 6. januar 2014 Jeg kler av, tar matboksen ut av sekken, hjelper han med å legge den i kjøleskapet og leverer ham til en voksen. For min sønn er det veldig viktig at det er en hånd han kan ta tak i når han slipper min. Det har skjedd 1-2 ganger at jeg har hatt kjempedårlig tid til å rekke t-banen, men de som jobber der vet når de går, så de dagene har de selv spurt om de skal kle av ham så jeg kan løpe.
Grønt blad Skrevet 6. januar 2014 #13 Skrevet 6. januar 2014 Det er vanlig at foreldre tar av yttertøy og legger matboks i kjøleskapet, men jeg vet også at noen av andre avtaler med personalet, f.eks. de som leverer når barnehagen åpner 6:30 og skal skifte og være på plass på avdeling på sykehus 7:00.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #14 Skrevet 6. januar 2014 Kler av barnet yttertøyet, tar på innesko og legger matboksen i kassa. Enten møter en fra personalet oss og "tar over" barnet etter at jeg har sagt "ha det" og gitt det et kyss på kinnet, eller så går jeg og barnet inn på kjøkkenet eller leke-/spiserommet mens vi venter på vedkommende. Barnehagen åpner 07:30 og jeg begynner på jobb 07:30, så jeg kommer alltid 20 minutter for seint til jobb, men mine kolleger er inneforstått med det og det har ikke vært noe problem så langt (siden barnehagestart i august), men frustrerende for meg. Det samme gjelder barnets far, men ikke noe vi får gjort noe med. Anonymous poster hash: 5f3ef...37a
MarenogAron Skrevet 6. januar 2014 #15 Skrevet 6. januar 2014 Mitt barnehagebarn har av og til det siste halvåret insistert på å gå de siste meterne til barnehagen alene, og fikse seg selv. Men nå er hun 6 år da, og ordner alt på egenhånd uten behov for hjelp fra personalet. Hun bare vinker og forsvinner inn. Som utgangspunkt, og når barna har behov for assistanse til å kle på seg og ordne ting, har jeg alltid gjort dette. Barnet er liksom ikke "levert" før maten er i kjøleskapet, tøflene er på beina og han/hun kan løpe inn for å leke eller spise frokost. Har aldri tenkt på at personalet skulle ordne dette, uansett hvor dårlig tid jeg har- jeg anser det som en del av leveringsjobben. Og det tar jo toppen 2-3 minutter hvis man ikke diller for mye. Men det kan godt hende at hvis du forklarer at du har et spesielt behov for det, så kan de hjelpe deg. Men da ville jeg spurt først, for det er nok aller mest vanlig at foreldrene tar dette selv. Off topic, men er det virkelig greit for barnehagepersonalet at du går igjen uten å bli med inn døra en gang?! Det var fullstendig uakseptabelt da jeg jobbet i barnehage, delvis pga sikkerhet. I teorien har barnet da mulighet til å stikke seg bort og forsvinne, og siden vi ikke har snakket med eller sett en forelder, vil det ikke bli oppdaget at barnet er borte før det skal hentes. En annen ting er at det er normal høflighet å si hei til barnehagepersonalet, selv om ungen klarer å kle av seg på egenhånd i garderoben.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #16 Skrevet 6. januar 2014 Off topic, men er det virkelig greit for barnehagepersonalet at du går igjen uten å bli med inn døra en gang?! I barnehagen til sønnen min, får skolestarterne lov til dette, om barnehagen har avtalt med foreldrene. Men da er det jo foreldrenes ansvar. Anonymous poster hash: 0934a...302
Mafalda Skrevet 6. januar 2014 #17 Skrevet 6. januar 2014 Off topic, men er det virkelig greit for barnehagepersonalet at du går igjen uten å bli med inn døra en gang?! Det var fullstendig uakseptabelt da jeg jobbet i barnehage, delvis pga sikkerhet. I teorien har barnet da mulighet til å stikke seg bort og forsvinne, og siden vi ikke har snakket med eller sett en forelder, vil det ikke bli oppdaget at barnet er borte før det skal hentes. En annen ting er at det er normal høflighet å si hei til barnehagepersonalet, selv om ungen klarer å kle av seg på egenhånd i garderoben. Takk for påminnelsen om normal høflighet, men vi har hilst på hverandre et par tusen ganger allerede(ingen overdrivelse, vi har brukt samme barnehagen i 11 år) og slår som regel av en prat daglig, så jeg tror ikke jeg tråkker på noen høflighetstær akkurat der Når det gjelder det sikkerhetsmessige- så lenge både barnehagen og jeg vurderer det som greit at hun av og til går inn alene, så kan jeg ikke se problemet? Det er selvfølgelig mitt ansvar, og jeg ville aldri i verden ha latt det skje dersom jeg hadde den minste tvil om at hun fikk det til. At hun innimellom (kanskje 1 av 20 ganger) får gjøre dette- og klarer å gå til spilletime eller dansing uten å bli fulgt helt inn, er en ganske stor triumf for ei lita jente som er opptatt av å klare selv Vi hadde samme ordning med en av storebrødrene hennes- da gikk jeg inn og sa at jeg var hjemme fra jobb, og så sendte de guttungen hjem når han var ferdig med leken (han var også barnehagebarn fram til 6,5 år, og av den snusfornuftige og ansvarsfulle typen. Personalet spøkte med at vi ikke burde betale for plassen, tvert imot burde gutten fått lønn, hehe.). Den andre storebroren kunne aldri ha gjort noe tilsvarende, han var altfor vimsete og uforsiktig.) Det handler jo bare om å se an barna og forholdene, og gjøre det etter gjeldende regler i den enkelte barnehage? 1
MarenogAron Skrevet 6. januar 2014 #18 Skrevet 6. januar 2014 Takk for påminnelsen om normal høflighet, men vi har hilst på hverandre et par tusen ganger allerede(ingen overdrivelse, vi har brukt samme barnehagen i 11 år) og slår som regel av en prat daglig, så jeg tror ikke jeg tråkker på noen høflighetstær akkurat der Når det gjelder det sikkerhetsmessige- så lenge både barnehagen og jeg vurderer det som greit at hun av og til går inn alene, så kan jeg ikke se problemet? Det er selvfølgelig mitt ansvar, og jeg ville aldri i verden ha latt det skje dersom jeg hadde den minste tvil om at hun fikk det til. At hun innimellom (kanskje 1 av 20 ganger) får gjøre dette- og klarer å gå til spilletime eller dansing uten å bli fulgt helt inn, er en ganske stor triumf for ei lita jente som er opptatt av å klare selv Vi hadde samme ordning med en av storebrødrene hennes- da gikk jeg inn og sa at jeg var hjemme fra jobb, og så sendte de guttungen hjem når han var ferdig med leken (han var også barnehagebarn fram til 6,5 år, og av den snusfornuftige og ansvarsfulle typen. Personalet spøkte med at vi ikke burde betale for plassen, tvert imot burde gutten fått lønn, hehe.). Den andre storebroren kunne aldri ha gjort noe tilsvarende, han var altfor vimsete og uforsiktig.) Det handler jo bare om å se an barna og forholdene, og gjøre det etter gjeldende regler i den enkelte barnehage? Ja, det er klart. Mente ikke å være frekk eller noe med innlegget mitt om det hørtes sånn ut. Er det en avtale mellom barnehagen og foreldrene om at det er ok å la henne gå inn på egenhånd, så skal ikke jeg si noe på det. Det finnes dessverre de som aldri tar seg tid til å være et sekund lenger enn nødvendig i levere/hente-situasjoner, og det gjør meg litt trist på barnas vegne (som gjerne vil vinke i vinduet eller vise fram en kongle de har funnet osv, og blir lei seg når mamma/pappa bare stresser og sier de ikke har tid). Men har skjønt at du ikke er en av dem:)
Mafalda Skrevet 6. januar 2014 #19 Skrevet 6. januar 2014 Ja, det er klart. Mente ikke å være frekk eller noe med innlegget mitt om det hørtes sånn ut. Er det en avtale mellom barnehagen og foreldrene om at det er ok å la henne gå inn på egenhånd, så skal ikke jeg si noe på det.Det finnes dessverre de som aldri tar seg tid til å være et sekund lenger enn nødvendig i levere/hente-situasjoner, og det gjør meg litt trist på barnas vegne (som gjerne vil vinke i vinduet eller vise fram en kongle de har funnet osv, og blir lei seg når mamma/pappa bare stresser og sier de ikke har tid). Men har skjønt at du ikke er en av dem:) Det er jeg helt enig med deg i Og en periode var det faktisk et tema på foreldremøtene at det var greit å la mobilen ligge når man hentet barna, og ikke bare tredde ungen fortest mulig ned i yttertøyet med mobilen klemt opp til øret. Det kunne jo hende at barna hadde noe de ville fortelle etter en lang dag (eller noe personalet ville fortelle, for den saks skyld)... Greit at alle kan ha dårlig tid innimellom, det er jeg den første til å skjønne, men det hadde blitt så mye mobilprating at de faktisk følte de måtte ta det opp som et eget tema. For levering, og kanskje enda mer henting, kan jo være gylne stunder hvis man møter barna der de er og hører etter
MarenogAron Skrevet 6. januar 2014 #20 Skrevet 6. januar 2014 (endret) Det er jeg helt enig med deg i Og en periode var det faktisk et tema på foreldremøtene at det var greit å la mobilen ligge når man hentet barna, og ikke bare tredde ungen fortest mulig ned i yttertøyet med mobilen klemt opp til øret. Det kunne jo hende at barna hadde noe de ville fortelle etter en lang dag (eller noe personalet ville fortelle, for den saks skyld)... Greit at alle kan ha dårlig tid innimellom, det er jeg den første til å skjønne, men det hadde blitt så mye mobilprating at de faktisk følte de måtte ta det opp som et eget tema. For levering, og kanskje enda mer henting, kan jo være gylne stunder hvis man møter barna der de er og hører etter Da er vi ganske så enige likevel da Og nå skal jeg slutte med avsporingen fra HI. Endret 6. januar 2014 av MarenogAron
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå