altflyter Skrevet 5. januar 2014 #1 Skrevet 5. januar 2014 Bare frustrasjon og fortvilelse... Jeg er en ung jente som er veldig psykisk syk. Dette fører til at jeg må kjøpe medisiner til en formue hver måned. Hver måned ETTER at jeg har fått frikort, bruker jeg i snitt 600kroner på medisiner som jeg ikke får på blå resept, men som jeg er nødt til å ta. Denne måneden vet jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Når jeg har betalt alle faste utgifter, sitter jeg igjen med 1500kroner til mat og alt annet nødvendig. Dette pleier å gå fint når jeg har fått frikortet, men nå i januar må jeg ut med 2050kroner (som er frikortgrensen) før jeg slipper egenandelen. (ja jeg bruker faktisk mer enn den summen per måned på medisiner og timer til behandling) Det betyr at før jeg har kjøpt mat og alt annet, så er jeg allerede 500kroner i minus. Det betyr lite mat, billig mat, og det hjelper ikke på psyken, hvilket betyr at jeg blir mye dårlgere psykisk av dette. Ellers på året så sliter jeg når jeg får regninger på andre ting: internett, forsikring ol. Til nå har jeg betalt dette med sparepenger... Da jeg var yngre, jobbet jeg, og jeg har derfor en BSU med 50 000 kroner på. Utenom det har jeg ingen sparepenger igjen. Nå ser jeg ingen andre muligheter enn å sprette den kontoen for å ha penger til å leve. Det er ingen rundt meg som har mulighet til å låne meg penger, og jeg har dessuten aldri inrømmet ovenfor dem at jeg har veldig dårlig råd. Det føles utrolig kjipt at jeg ikke kan beholde bsu-en, men det er det eller forbrukslån. sukk. Noen som har noen andre forslag til hva jeg kan gjøre? Evt noen som vil gi meg en klem?
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #2 Skrevet 5. januar 2014 spretter du den må du betale straffeskatt eller hva det nå heter. Kan du ønske deg penger til fødselsdagen på forhånd? Anonymous poster hash: 09ee7...ef9
altflyter Skrevet 5. januar 2014 Forfatter #3 Skrevet 5. januar 2014 spretter du den må du betale straffeskatt eller hva det nå heter. Kan du ønske deg penger til fødselsdagen på forhånd? Anonymous poster hash: 09ee7...ef9 Det kan jeg gjøre. Det har jeg faktisk ikke tenkt på, men vet ikke om jeg vil få nok... har jo masse utgifter gjennom hele året som jeg tidligere har finansiert av sparepenger. Men det er jo en god midlertidig løsning Jeg vet at jeg får straffeskatt og slikt, men om jeg bruker BSUen kan jeg søke nødpenger eller hva det nå heter...
Rumle Skrevet 5. januar 2014 #4 Skrevet 5. januar 2014 Dette høres ut som en veldig slitsom situasjon å være i, altflyter, forstår godt at du er fortvilet! Jeg tenker at om du hver måned bare har 1500,- igjen til livsopphold (hvis jeg forstod deg riktig?), så må det være muligheter for å få mer stønad/ hjelp? Dette er vel langt under hva man skal sitte igjen med til livsopphold feks på sosialstønad, er det ikke? Hva sier Nav? Har du søkt bostøtte osv? Jeg håper du finner en løsning
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #5 Skrevet 5. januar 2014 Har du sjekket om du har krav på sosialstønad? Mange på aap må få suplerende sisialstønad for å klare seg. Har du søkt på bostøtte?Anonymous poster hash: dd750...fb2 3
altflyter Skrevet 5. januar 2014 Forfatter #6 Skrevet 5. januar 2014 (endret) Dette høres ut som en veldig slitsom situasjon å være i, altflyter, forstår godt at du er fortvilet! Jeg tenker at om du hver måned bare har 1500,- igjen til livsopphold (hvis jeg forstod deg riktig?), så må det være muligheter for å få mer stønad/ hjelp? Dette er vel langt under hva man skal sitte igjen med til livsopphold feks på sosialstønad, er det ikke? Hva sier Nav? Har du søkt bostøtte osv? Jeg håper du finner en løsning Jeg får bostøtte, men det er ikke mye, og jeg bor dyrt (bor i en storby og kan ikke bo med andre pga psyken...). NAV sier at jeg ikke kan få noe mer stønad før jeg har brukt opp BSU-en... Forstår det jo... Det er ikke rett at man skal få penger av felleskapet når man for det første allerede får penger av felleskapet og for det andre HAR penger som man ikke har lyst til å bruke. Bare veldig kjipt at jeg aldri kan få meg BSU igjen om jeg åpner den... Men ja. Det stemmer når strøm, mobil og husleie er betalt har jeg 1500 kroner igjen til alt annet... altså sitter jeg vanligvis igjen med 900 kroner til mat og alt annet nødvendig. Det pleier å gå sånn noenlunde rundt, men det er denne hersens måneden hvor jeg ikke har frikort som er vanskelig nå. Forsikring og alt det andre prøver jeg å ikke tenke på før jeg får regningen... Endret 5. januar 2014 av altflyter
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #7 Skrevet 5. januar 2014 Man får ikke straffeskatt av å sprette BSU-kontoen men man kan risikere å måtte betale tilbake rentefradragene man har fått på pengene man har satt inn. Jeg tok hull på min BSU da jeg fikk tannlegeutgifter på 28.000 kr i en veldig trang periode. Har så langt ikke angret. Nå har jeg både en greit betalt jobb, tak over hodet og lider ingen nød. Anonymous poster hash: 11c5a...c41 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #8 Skrevet 5. januar 2014 Jeg får bostøtte, men det er ikke mye, og jeg bor dyrt (bor i en storby og kan ikke bo med andre pga psyken...). NAV sier at jeg ikke kan få noe mer stønad før jeg har brukt opp BSU-en... Forstår det jo... Det er ikke rett at man skal få penger av felleskapet når man for det første allerede får penger av felleskapet og for det andre HAR penger som man ikke har lyst til å bruke. Bare veldig kjipt at jeg aldri kan få meg BSU igjen om jeg åpner den... Men ja. Det stemmer når strøm, mobil og husleie er betalt har jeg 1500 kroner igjen til alt annet... altså sitter jeg vanligvis igjen med 900 kroner til mat og alt annet nødvendig. Det pleier å gå sånn noenlunde rundt, men det er denne hersens måneden hvor jeg ikke har frikort som er vanskelig nå. Forsikring og alt det andre prøver jeg å ikke tenke på før jeg får regningen... Hvordan sykdom er det du har? Hvis det er sosial angst er det jo bra om man får utfordret seg ved å bo med andre. Ville nok startet der, og lete etter en ny boplass hvis du bor så dyrt. Kan du flytte hjem til familie en stund til du kommer deg? Anonymous poster hash: 8a237...af7
altflyter Skrevet 5. januar 2014 Forfatter #9 Skrevet 5. januar 2014 (endret) Hvordan sykdom er det du har? Hvis det er sosial angst er det jo bra om man får utfordret seg ved å bo med andre. Ville nok startet der, og lete etter en ny boplass hvis du bor så dyrt. Kan du flytte hjem til familie en stund til du kommer deg? Anonymous poster hash: 8a237...af7 Depresjonen og angsten er ikke det største problemet. Jeg har en bipolar lidelse, og når jeg er høyt oppe er det ikke mulig for andre å bo med meg. Dessuten har jeg i perioder psykotiske symptomer som kan være veldig skremmende for andre å oppleve, og jeg har PSTD som også kan slå ut på en ubehagelig måte både for mine eventuelle samboere og meg selv... Dårlige familieforhold og en del andre faktorer gjør at jeg ikke kan bo hos familie, og jeg leter hele tiden etter billigere sted å bo, men alt som legges ut er kollektiv. dessuten bor jeg "billig" for å være en storby... Og "til jeg kommer meg", vil vel ta en del år.... Huff. Alt er bare rot. Takk for gode forslag uansett Endret 5. januar 2014 av altflyter
Rumle Skrevet 5. januar 2014 #10 Skrevet 5. januar 2014 Er du på aap eller er du uføretrygdet? Uten at jeg kjenner alle reglene her, så høres det litt rart ut at de kan nekte deg rettigheter, spesielt om du er uføretrygdet. Har du vurdert å klage på vedtaket? Kanskje få lege/ psykiater til å uttale seg?
altflyter Skrevet 5. januar 2014 Forfatter #11 Skrevet 5. januar 2014 Er du på aap eller er du uføretrygdet? Uten at jeg kjenner alle reglene her, så høres det litt rart ut at de kan nekte deg rettigheter, spesielt om du er uføretrygdet. Har du vurdert å klage på vedtaket? Kanskje få lege/ psykiater til å uttale seg? Jeg får AAP... minstesatsen. NAV sier at jeg uansett ikke vil kunne få mer hjelp før jeg har brukt alt jeg har av penger...
QueenOfTheSidewalk Skrevet 5. januar 2014 #12 Skrevet 5. januar 2014 Kan du ikke få andre medisiner på blå resept?
Sugerøret Skrevet 5. januar 2014 #13 Skrevet 5. januar 2014 men med slike kraftige diagnoser ,har du vel rett på medisner på blå resept ,samt mulig at du slipper egenandelen om du har lav inntekt? Sjekk det opp med nav Jeg har alle mine faste medisiner på blå ,eneste er injeksjonene fra Smerteklinikken der jeg må betale egenandel selv med frikort. Dvs for materiell osv. Men mine summer er langt over 600pr mnd.
Gjest Blomst83 Skrevet 5. januar 2014 #14 Skrevet 5. januar 2014 (endret) Bare frustrasjon og fortvilelse... Jeg er en ung jente som er veldig psykisk syk. Dette fører til at jeg må kjøpe medisiner til en formue hver måned. Hver måned ETTER at jeg har fått frikort, bruker jeg i snitt 600kroner på medisiner som jeg ikke får på blå resept, men som jeg er nødt til å ta. Denne måneden vet jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Når jeg har betalt alle faste utgifter, sitter jeg igjen med 1500kroner til mat og alt annet nødvendig. Dette pleier å gå fint når jeg har fått frikortet, men nå i januar må jeg ut med 2050kroner (som er frikortgrensen) før jeg slipper egenandelen. (ja jeg bruker faktisk mer enn den summen per måned på medisiner og timer til behandling) Det betyr at før jeg har kjøpt mat og alt annet, så er jeg allerede 500kroner i minus. Det betyr lite mat, billig mat, og det hjelper ikke på psyken, hvilket betyr at jeg blir mye dårlgere psykisk av dette. Ellers på året så sliter jeg når jeg får regninger på andre ting: internett, forsikring ol. Til nå har jeg betalt dette med sparepenger... Da jeg var yngre, jobbet jeg, og jeg har derfor en BSU med 50 000 kroner på. Utenom det har jeg ingen sparepenger igjen. Nå ser jeg ingen andre muligheter enn å sprette den kontoen for å ha penger til å leve. Det er ingen rundt meg som har mulighet til å låne meg penger, og jeg har dessuten aldri inrømmet ovenfor dem at jeg har veldig dårlig råd. Det føles utrolig kjipt at jeg ikke kan beholde bsu-en, men det er det eller forbrukslån. sukk. Noen som har noen andre forslag til hva jeg kan gjøre? Evt noen som vil gi meg en klem? Kjenner følelsen.Har vært der selv.Januar var en helvetes måned to say the least. Men har du hørt med behandler på dps(hvis det er der du går) om å få utsatt betalingene litt? Jeg har fått det tidligere. Endret 6. januar 2014 av Blomst83
Rumle Skrevet 5. januar 2014 #15 Skrevet 5. januar 2014 Jeg får AAP... minstesatsen. NAV sier at jeg uansett ikke vil kunne få mer hjelp før jeg har brukt alt jeg har av penger... Selv om de sier det kan du godt klage på vedtaket. De må behandle søknaden på nytt og du får en ny vurdering. Da vil også uttalelser fra lege/ behandler kunne ha noe å si.
altflyter Skrevet 5. januar 2014 Forfatter #16 Skrevet 5. januar 2014 Kan du ikke få andre medisiner på blå resept? Jeg får flesteparten på blå resept, men man må jo betale egenandel til man får frikort. De 600 kronene utenom er mesisiner man ikke kan få på blå resept...
altflyter Skrevet 5. januar 2014 Forfatter #17 Skrevet 5. januar 2014 Selv om de sier det kan du godt klage på vedtaket. De må behandle søknaden på nytt og du får en ny vurdering. Da vil også uttalelser fra lege/ behandler kunne ha noe å si. Takk for tips Jeg har jo ingenting å tape på å søke på nytt. Må bare manne meg opp til å tørre å kontakte dem igjen (til helvete med angst...)
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #18 Skrevet 5. januar 2014 Depresjonen og angsten er ikke det største problemet. Jeg har en bipolar lidelse, og når jeg er høyt oppe er det ikke mulig for andre å bo med meg. Dessuten har jeg i perioder psykotiske symptomer som kan være veldig skremmende for andre å oppleve, og jeg har PSTD som også kan slå ut på en ubehagelig måte både for mine eventuelle samboere og meg selv... Dårlige familieforhold og en del andre faktorer gjør at jeg ikke kan bo hos familie, og jeg leter hele tiden etter billigere sted å bo, men alt som legges ut er kollektiv. dessuten bor jeg "billig" for å være en storby... Og "til jeg kommer meg", vil vel ta en del år.... Huff. Alt er bare rot. Takk for gode forslag uansett Vil bare si at jeg mente til du kommer deg med det økonomiske, ikke med alle sykdommene dine Med slike diagnoser har du faktisk krav på blå resept, så her må du bare klage. I tillegg har alle i Norge en viss grense man skal kunne leve på, og 1500 kr til mat og andre ting er alt for lite. Om du har BSU eller ikke har ingenting og si for om du kan få mer på sosialen, dette vet jeg selv. Anonymous poster hash: 8a237...af7
altflyter Skrevet 5. januar 2014 Forfatter #19 Skrevet 5. januar 2014 men med slike kraftige diagnoser ,har du vel rett på medisner på blå resept ,samt mulig at du slipper egenandelen om du har lav inntekt? Sjekk det opp med nav Jeg har alle mine faste medisiner på blå ,eneste er injeksjonene fra Smerteklinikken der jeg må betale egenandel selv med frikort. Dvs for materiell osv. Men mine summer er langt over 600pr mnd. Utgiftene mine i medisiner og behandling ligger på rundt 3000 i måneden. De 600 er det jeg må betale når jeg har frikort. Disse medisinene er det ikke mulig å få på blå resept, men jeg er like fullt avhengig av dem... Skal spørre nav om det med medisiner når jeg kontakter dem. Hva skulle jeg gjort uten KG som hjelper meg med å finne løsninger ?
altflyter Skrevet 5. januar 2014 Forfatter #20 Skrevet 5. januar 2014 Vil bare si at jeg mente til du kommer deg med det økonomiske, ikke med alle sykdommene dine Med slike diagnoser har du faktisk krav på blå resept, så her må du bare klage. I tillegg har alle i Norge en viss grense man skal kunne leve på, og 1500 kr til mat og andre ting er alt for lite. Om du har BSU eller ikke har ingenting og si for om du kan få mer på sosialen, dette vet jeg selv. Anonymous poster hash: 8a237...af7 Da krysser jeg fingrene på at det bare er nav som er vanskelig mot meg. Og som sagt. Jeg har flesteparten av medisinene på blå resept, men det er 600 kroner i medisiner som jeg ikke får på blå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå