AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #1 Skrevet 5. januar 2014 Leser begge deler på nettet, men hva er det egentlig som gjør et rom større….er det mørkt eller lyst gulv?? Jeg har stue og kjøkken i åpen løsning. Ca. 40 kvm….lyst eller mørkt gulv?? Lyst som i hvitpigmert eik eller mørk eik sand…. Takker Anonymous poster hash: bd583...dc0
MeLoveU Skrevet 5. januar 2014 #2 Skrevet 5. januar 2014 Jeg la mørk gulv (Mamut merke) etter press fra en venn og selgeren. Må inrømme at det ble veldig stilig selv om jeg var skeptisk. Grå soffa og lyse vegger. Alle besøkende synes det ser utrolig bra ut!! Men ja lyse farger gir intrykk av at rommet er større. Men hva ønsker du deg, stort og typisk eller stilig og fornøyd.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #3 Skrevet 5. januar 2014 Lyse farger øker romfølelsen, mørke farger krymper rommet. Jeg tror mange brenner seg på å legge mørke gulv i rom der det allerede er begrenset tilgang på dagslys. Det virker også negativt inn på depresjoner. Flere bør tenke over hva slags mennesker de er før de følger mote med farger og mørke gulv. Lys er viktig for å unngå depresjon, derfor ville jeg valgt lyse farger på gulv og vegger. Anonymous poster hash: a3b78...2f2 1
lulle Skrevet 5. januar 2014 #4 Skrevet 5. januar 2014 Jeg harmørkt gulv (merbau). Lysevegger og møbler. Fårveldig mye skryt for det. Ville nok aldri hatt mørkt gulv av eik.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #5 Skrevet 5. januar 2014 Tror kanskje vi skal holde depresjon langt unna interiør….sliter ikke med det heldigvis. Nå som jeg sitter med prøvene av lys eik og mørk sandfarget eik, så er det ingen tvil om at den mørke er finest. Jeg har lyse vegger, men kjøkkenet er grått og ikke veldig stort. Har vinduer fra gulv til tak, så lyset er jeg ikke så veldig bekymret for. Har også lys salong, mens bord og skjenk er i mellomgrå ask (litt mørk). Når jeg legger nytt gulv nå, blir det for mange år fremover, så jeg vil helst ikke bomme. Legger ikke skjul på at jeg vil ha det stilg og blir fornøyd. Trenger ikke ha det samme som ola og kari nordmann…. Anonymous poster hash: f3fad...6b7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #6 Skrevet 5. januar 2014 Her er linker til gulvene: http://www.boen.no/Produkter/Parkett/Nordic-Light/Eik-hvitpigmentert http://www.boen.no/Produkter/Parkett/Beautiful-Shades-Dark-Floors/Oak-Arizona Anonymous poster hash: f3fad...6b7
Gjest Mary Quant Skrevet 5. januar 2014 #7 Skrevet 5. januar 2014 Jeg har valgt hvitbeiset parkett og er kjempefornøyd med det valget. Det gjør rommene mye lysere og lettere - og ikke minst så virker leiligheten mye større.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #8 Skrevet 5. januar 2014 Jeg liker mørkt gulv. Anonymous poster hash: 1656c...b5f
onyx Skrevet 5. januar 2014 #9 Skrevet 5. januar 2014 Av de to gulvene ville jeg valgt det mørkeste. Lyse gulv viser alle skader og merker, samt all skitt... Det mørke gulvet har en fin og nøytral/kald farge, ikke så mørkt at alt vil vises heller. Har du store vinduer og mye lys tror jeg det går bra. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #10 Skrevet 5. januar 2014 Hvis det er romfølelsen du er opptatt av, så velg fremfor alt et blankt gulv som kan reflektere lyset som kommer inn. Jeg ville nok valgt mørkt gulv og én og samme farge på tak og vegger, det blir penest og gir følelsen av at det er luftig og åpent. Sjekk ut serien Design Rules fra BBC - der er det mange tips å hente. Anonymous poster hash: ab262...8c1 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #11 Skrevet 5. januar 2014 uansett hvilken farge du velger, ville jeg nok gått for enstavs. Vi har valgt en gråbrun, enstavs laminat, og det blir grisefint. Vegger i fargen kalk fra jotun og masse lys inn fra vinduer og spotter med dimmere. Vår heter brent eik plank og er fra pergo. Anonymous poster hash: 3d562...328
Gjest Badebuksa Skrevet 5. januar 2014 #12 Skrevet 5. januar 2014 Ville valgt lyst gulv. Mørk gulv er så deprimerende...
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #13 Skrevet 5. januar 2014 Lyst! Jeg ville aldri hatt typ mørkebrunt gulv.. det er det styggeste jeg ser! Anonymous poster hash: 0abdb...ae2
Nephthys Skrevet 5. januar 2014 #14 Skrevet 5. januar 2014 (endret) Vi har et helt likt som det mørke, bare i laminat. Elsker det! Syns det ser så mye mer eksklusivt og lunt ut med mørkt gulv! Lyst gulv minner meg om hvite leiligheter som har kjøpt den billigste parketten for å si at det er parkett. Er så fornøyd med den mørke fargen!! Det jeg ikke er så fornøyd med er alt støvet som vises på det etter to minutter etter støvsuging (nei, det er ikke overdrivelse...) og at vårt gulv er lyst under det mørke laget (antar at det er annerledes for parkett), noe som gjør at hakk syns veldig godt (null stress å farge dem da, men..). Vi har i tillegg mørke møbler og vegger, men vi høster komplimenter fra alle som er hos oss i hvert fall. Tror alle drømmer om et mørkt gulv, men ikke orker all jobben med det selv.. Edit: Jeg blir ikke deprimert av gulvet vårt! Snarere ser jeg meg rundt i rommene våre hver eneste dag, og blir helt satt ut over hvor fint det er! Og det to år etter.. Evig fornøyd med å ikke ha bukket under for det praktiske ved å ha et gulv som alle andre! Endret 5. januar 2014 av Nephthys 1
Lea2 Skrevet 5. januar 2014 #15 Skrevet 5. januar 2014 Jeg liker middels mørke gulv og gjerne litt mørke også (kommer veldig an på andre ting enn hvor mørk den er også). Om rommet er ganske stort og veggene ganske lyse ville jeg gått for noe mørkere. Synes ofte at lys parkett ser litt billig ut og/eller at det blir litt blasst. Men jeg er glad i kontraster og gjerne litt rustikt interiør, så det er bare en personlig mening. 2
muttra Skrevet 5. januar 2014 #16 Skrevet 5. januar 2014 no når du har prøver så legg de sammen med kjøkkeninnredingen for å se hvilket som går best sammen med kjøkkenet , resten høres helt nøytralt ut i forhold til gulvfarge da jeg bygde valgte jeg ut kjøkkeninnredning først , og gulv og vegger etter den , det valget har ikke du no så velg det gulvet som passer best til kjøkkenet ditt
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #17 Skrevet 8. januar 2014 Vi gikk for helt lyst gulv, Polar Ask. Vurderte først litt mørkere som gikk mot grått i treverket. Men så fornøyd som vi ble! Rommene virker større og inntrykket er veldig rent. Vi har samme gulv i hele huset og ikke dørterskler annet enn på bad og vaskerom. Anonymous poster hash: 609e0...990
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #18 Skrevet 8. januar 2014 Jeg liker middels mørke gulv og gjerne litt mørke også (kommer veldig an på andre ting enn hvor mørk den er også). Om rommet er ganske stort og veggene ganske lyse ville jeg gått for noe mørkere. Synes ofte at lys parkett ser litt billig ut og/eller at det blir litt blasst. Men jeg er glad i kontraster og gjerne litt rustikt interiør, så det er bare en personlig mening. Jeg synes det motsatte. Mørke parkett-gulv ser utrolig billige og litt simple ut i mine øyne. I tillegg viser hvert minste støv .. Lyst gulv åpner hele rommet og hele leiligheten og selv om man ser eks kaffeflekker lett så ser man ikke det tynne støvlaget som ofte legger seg over gulvene og viser veldig lett på mørke gulv. Anonymous poster hash: f2a11...cf2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå