Gå til innhold

Boliglån og lån til oppussing

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spurt i en annen tråd, men tenkte kanskje jeg kunne legge det ut her også.

Vi har akkurat kjøpt et hus og lurer på om vi kanskje kan få lån til oppussing i boliglånet?

Noen som har gjort dette eller har erfaringer med dette?

Vi har fått boligen til nesten 200 000 i det takst og vi har kausjonist for EK.

Anonymous poster hash: 6525c...2f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere skal låne til oppussing må dere ha sikkerhet til det i boligen. Er dere på 85% får dere nok ikke lån. Da må dere nok ta forbrukslån, pusse opp, for deretter å ta ny takst/meglertakst, å håpe at denne er høy nok til å dekke refinansiering av forbrukslånet.

Er vel dette som skjer hver gang folk uten egenkapital og oppsparte midler, som ved hjelp av foreldre som relkausjonister kjøper en bolig med oppussingsbehov som de ikke har penger til. Skulle vært strengere regler på dette. En bolig som ikke blir utbedret og pusset opp vil synke i verdi, og eierne vil slite den dagen de kanskje MÅ selge, og må selge med tap i 100-tusenkronersklassen fordi de ikke har pusset opp på 10 år. De fleste kjøper heller et hus til 3 mill som er nyoppusset enn ett til 2 mill som de må pusse opp for en million, selv om de som selger kanskje har 2,5 mill i lån på det, og får bare solgt til 2... Alle skal på boligmarkedet, er jo ikke så farlig, banken har penger må vite.

Anonymous poster hash: 01df9...af4

Skrevet

Vi fikk 400k på topp av boliglånet vårt ved kjøp av hus. Hadde da egenkapital på 20% av lånesum. Men vi har høy inntekt i forhold til totalt lån, så det er mulig å få. Men det krever god sikkerhet i form av inntekt.

Etter renovering fikk vi ny takst og ligger nå på en lånegrad på rundt 70% av boligens verdi. Dersom du er sikker på at boligen vil øke mye i verdi og kan vise dette til banken er det mulig at de kan tilby deg høyere lån enn boligens verdi.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere skal låne til oppussing må dere ha sikkerhet til det i boligen. Er dere på 85% får dere nok ikke lån. Da må dere nok ta forbrukslån, pusse opp, for deretter å ta ny takst/meglertakst, å håpe at denne er høy nok til å dekke refinansiering av forbrukslånet.

Er vel dette som skjer hver gang folk uten egenkapital og oppsparte midler, som ved hjelp av foreldre som relkausjonister kjøper en bolig med oppussingsbehov som de ikke har penger til. Skulle vært strengere regler på dette. En bolig som ikke blir utbedret og pusset opp vil synke i verdi, og eierne vil slite den dagen de kanskje MÅ selge, og må selge med tap i 100-tusenkronersklassen fordi de ikke har pusset opp på 10 år. De fleste kjøper heller et hus til 3 mill som er nyoppusset enn ett til 2 mill som de må pusse opp for en million, selv om de som selger kanskje har 2,5 mill i lån på det, og får bare solgt til 2... Alle skal på boligmarkedet, er jo ikke så farlig, banken har penger må vite.

Anonymous poster hash: 01df9...af4

Du mener mye om meg og mitt til å ikle vite noe. Hvis vi skulle kjøpe nytt hus her, så måtte vi opp i det dobbelte.

Og jeg har aldri sagt at vi skulle låne høye summer heller. Jeg spurte kun om det var mulig å låne mer. Hva vet du om eg mente 50 000 eller 500 000?

Selvfølgelig har vi råd til å pusse opp boligen på sikt, vi hadde da ikke kjøpt et hus som vi ikke hadde råd til, men poenget er at hvis vi hadde kommet i gang litt kjapt, så hadde vi kunne fått en ny verdivirdering relativt kjapt, og fått bedre rente og fått min mor ut som kausjonist.

Hvis vi ikke får, så får vi ikke, men det er da ingen som helst krise.

Ikke verdi hvorfor jeg ikke har egenkapital heller, for det bare får du utifra at jeg aldri har klart å spare selv.

Jeg forstår ikke hvorfor du føler for å belære andre om deres økonomi uten å vite noe, men deg om det.

Anonymous poster hash: 6525c...2f1

AnonymBruker
Skrevet

Alternativ til dyrt forbrukslån/topplån er kausjonist på oppussingslånet.

Anonymous poster hash: 733b0...3d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...