Gjest Riskjeks Skrevet 5. januar 2014 #1 Skrevet 5. januar 2014 At jula begynner tidligere og tidligere for hvert år, begynner å bli en kjent sak. Men det virker som om den slutter stadig tidligere også... Har hørt om folk som tar bort julepynten andre juledag... Til gjengjeld pynter de jo 1. desember, eller enda tidligere. Selv tenker jeg ikke engang på jul før det står desember på kalenderen, og pynte gjør jeg ikke før 3-4 dager før julaften, men synes da ikke julen er over før et stykke ut i januar. Hva mener dere? 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #2 Skrevet 5. januar 2014 Enig med deg! Stå i mot presset! Det er bare hodeløse idioter som lar seg påvirke av den kommersielle julen. Anonymous poster hash: eac79...dd6 2
Nordvesta Skrevet 5. januar 2014 #3 Skrevet 5. januar 2014 Pynter til advent 1.desember eller første søndag i advent. Pynter til jul 23.desember og tok det ned i dag 2
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 5. januar 2014 #4 Skrevet 5. januar 2014 (endret) Jeg tar alltid opp treet på lille julaften, og tar det ned igjen den 6. januar (dagen som fra gammelt av markerte slutten på julen). Jeg mener at butikkene helt fint kan pynte med juletrær og julepynt gjennom hele desember, men synes ikke de burde begynt før 1. desember. Også mener jeg de burde ta det bort første jobbdagen etter nyttårsaften. Endret 5. januar 2014 av Mrs. Random Nick
Gjest Riskjeks Skrevet 5. januar 2014 #5 Skrevet 5. januar 2014 Jeg har planer om å rydde ut julen i morgen, 6. januar (13. juledag). Egentlig er det tidlig - 20. dag jul er vel da jula egentlig er over Mamma har alltid juletreet så lenge. Jeg orker ikke dryssingen/den evinnelige støvsugingen, så her går treet i morgen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #6 Skrevet 5. januar 2014 jula varer da helt til påske ! Anonymous poster hash: bfe5e...4d3 1
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 5. januar 2014 #7 Skrevet 5. januar 2014 (endret) Jeg har planer om å rydde ut julen i morgen, 6. januar (13. juledag). Egentlig er det tidlig - 20. dag jul er vel da jula egentlig er over Mamma har alltid juletreet så lenge. Jeg orker ikke dryssingen/den evinnelige støvsugingen, så her går treet i morgen. I min almanakk står det notater for hver dag/mange dager på hvordan det var fra gammelt av. Ved den 6. januar står det: (I dag eller i morgen skal julen avsluttes). Under den 13. januar står det: Absolutt siste juleavslutning. Barna koster julen ut. Endret 5. januar 2014 av Mrs. Random Nick
Gjest Corto Maltese Skrevet 5. januar 2014 #8 Skrevet 5. januar 2014 For min del begynner Jula 24 Desember og er ferdig den 24 Desember
Gjest Blondie65 Skrevet 5. januar 2014 #9 Skrevet 5. januar 2014 Julen begynner ikke tidligere og tidligere hvert år. Dette er en myte. I begynnelsen av oktober kommer julemarsipanen i butikkene, og utover oktober blir det flere og flere juleprodukter. I midten av november starter julebordssesongen - men allerede i oktober starter restaurantene med lutefisk og noe julemat er på plass. Full julemeny er som regel på plass 1.november. Ca midten av november starter julevinduer i butikker å komme på plass. En gang i tiden var tradisjonen her at disse åpnet (tenning av lys) skjedde samtidig som tenning av julegranen (lørdag før 1.søndag i advent). Av en eller annen grunn er dette også blitt flyttet til midten november. Alle jeg kjenner rydder julen ut ca 6.januar - kjenner ingen som hiver det ut 25.desember. Slik som dette har det vært lenge - minst de siste 20 årene og hvis det hadde vært tidligere vært år ville julen startet 7.januar ... Eller i hvertfall ved skolestart i august.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #10 Skrevet 5. januar 2014 For meg varer jula helt frem til 27. dags jul (20. januar). Vet det ikke er noe som heter det, men jeg liker at jula varer en stund! Anonymous poster hash: 851d9...db6 1
Ariana Skrevet 5. januar 2014 #11 Skrevet 5. januar 2014 (endret) Trodde det å hive ut julepynten i romjula var en bloggtrend, og at det stort sett var bloggere med interiørbutikker som gjorde det, kjenner iallfall ingen som gjør det før nyttårsaften. Etter nyttår er jula over for min del, da ser jeg ingen grunn til å la den stå til midt ut i januar. Som regel forsvinner den en gang mellom 3-6. januar, bruker som regel en helg på å rydde ut og sprite opp med litt annen pynt. Endret 5. januar 2014 av Ariana 2
Gjest Riskjeks Skrevet 5. januar 2014 #12 Skrevet 5. januar 2014 I min almanakk står det notater for hver dag/mange dager på hvordan det var fra gammelt av. Ved den 6. januar står det: (I dag eller i morgen skal julen avsluttes). Under den 13. januar står det: Absolutt siste juleavslutning. Barna koster julen ut. Jeg har hørt om "20. dags Knut, koster jula ut". Julen begynner ikke tidligere og tidligere hvert år. Dette er en myte. I begynnelsen av oktober kommer julemarsipanen i butikkene, og utover oktober blir det flere og flere juleprodukter. I midten av november starter julebordssesongen - men allerede i oktober starter restaurantene med lutefisk og noe julemat er på plass. Full julemeny er som regel på plass 1.november. Ca midten av november starter julevinduer i butikker å komme på plass. En gang i tiden var tradisjonen her at disse åpnet (tenning av lys) skjedde samtidig som tenning av julegranen (lørdag før 1.søndag i advent). Av en eller annen grunn er dette også blitt flyttet til midten november. Alle jeg kjenner rydder julen ut ca 6.januar - kjenner ingen som hiver det ut 25.desember. Slik som dette har det vært lenge - minst de siste 20 årene og hvis det hadde vært tidligere vært år ville julen startet 7.januar ... Eller i hvertfall ved skolestart i august. Myte og myte. At handlesstanden starter julen tidligere nå enn for noen år siden, er jo fakta. Og det er vanvittig med juleavslutninger på alt mulig, julebord osv. Folk er jo lei jul før jula begynner. Jeg vet om flere som har ryddet ut julen i go tid før nyttår, og lest om det på forumet her også. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #13 Skrevet 5. januar 2014 På filippinene begynner de juleforberedelsene i september. Anonymous poster hash: 168aa...f22
Haugenjenta Skrevet 5. januar 2014 #14 Skrevet 5. januar 2014 Her dras alt frem innen 1. advent eller 1. desember, og pakkes ned 6. januar. Juletreet kommer på plass 21. eller 22. desember, det ble til ved 1. nyttårsdag. Vil at julen skal vare lengst mulig, men går ikke av skaftet selv om julemarsipanen og julebrusen kommer i butikken i oktober
Lillemeg25 Skrevet 5. januar 2014 #15 Skrevet 5. januar 2014 Trodde jula begyjnte 1 desember og ikke i oktober. Ser ikke vitsen med å begynne å selge julebrus, pynte til tul osv allerede i desember!!
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #16 Skrevet 5. januar 2014 jula varer da helt til påske ! Anonymous poster hash: bfe5e...4d3 Nei, for det er ikke sant, for det er ikke sant, for der i mellom kommer faste! Anonymous poster hash: eac79...dd6 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #17 Skrevet 5. januar 2014 Jula begynner i september og slutter i påska! DEAL WITH IT! Anonymous poster hash: 281b4...4bd 1
Gjest Riskjeks Skrevet 5. januar 2014 #18 Skrevet 5. januar 2014 Trodde jula begyjnte 1 desember og ikke i oktober. Ser ikke vitsen med å begynne å selge julebrus, pynte til tul osv allerede i desember!! Ikke jeg heller, men handlestanden vil tjene penger...
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #19 Skrevet 5. januar 2014 Her lar jeg faktisk julepynten stå fremme fra november til februar. Nisser og juletre blir ryddet bort i januar, men rød duk, stjerne i vinduet, masse lys og hvit pynt synes jeg passer godt selv om julen er over Anonymous poster hash: 3457a...cc9 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #20 Skrevet 6. januar 2014 Ja, jeg har også vært borti noen sånne som pakker vekk jula et par dager ut i romjula. Føles svært rart. I min verden starter jula så smått 1. desember eller 1. søndag i advent. Da begynner jeg å sette ut nisser og bytte ut gardiner. Det er et gradvis prosjekt utover desember. Ettersom jeg jobber i butikk er desembermåneden preget av lange, mange og til dels stressende arbeidsdager fylt av tusenvis av julestressede kunder. Derfor blir det ikke ordentlig jul før om kvelden lillejulaften eller etter stenging julaften, avhengig av om jeg jobber julaften eller ei. Når butikken er stengt for siste gang før jeg kan ta 2-3 dagers juleferie - da er det jul. Da er det tid for ro og fred, god mat, familiekos, lange turer, og avslapping i sofaen mens jeg nyter synet av julelys og julepynt. Og jula pakkes gradvis vekk mellom 13. dag jul og 20. dag jul. Anonymous poster hash: 5d645...dc0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå