AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #1 Skrevet 5. januar 2014 Jeg er 20 år og student. Har ikke noen BSU-konto enda. Har rett og slett ikke veldig mye penger til overs, så har ikke følt at det har vært noen vits å opprette en BSU. Har hatt en annen konto, hvor det alltid står 2000 kr, i tilfelle det skal skje noe hvor jeg trenger penger. Alle andre penger jeg har spart går til regninger og leie. Hva er fordelene med BSU? Tjener jeg noe på å ha penger ståendes på en BSU-konto? Jeg får ikke satt inn så mye. Kanskje 2000 kr nå i januar. Litt ekstra til sommeren(kommer an på hvor mye jeg får jobbe). Er det noen vits? Anonymous poster hash: 4a33c...340
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #2 Skrevet 5. januar 2014 BSU er bra fordi det gir skattefradrag. Men om du ikke tjener nok til å skatte, så er det bortkastet. Du må tjene minst 40 000 ellers er det null vits, skal du sette inn maks som er 25 000 i året, så må du tjene i størrelsesorden 60 000 (gidder ikke finne ut eksakt). Det som skjer er at du får 20 % av det du sparer hvert år i skattefradrag, altså 5000 kr om du setter inn 25000. Og det er gratis penger og selvsagt veldig gunstig om du ellers skatter nok. Anonymous poster hash: 6c4fb...418
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #3 Skrevet 5. januar 2014 Jeg har sommerjobb bare. Tjener rundt 20-25k der hvis jeg jobber hver dag gjennom flere uker. Men det kan aldri garanteres hvor mye jeg får jobbe. Jeg får kun penger av lånekassen ellers. Så det lønner seg altså ikke? Jeg vil jo gjerne prøve å spare litt til bolig, selv om jeg ikke får spart så mye. Litt er vel bedre enn ingenting? Anonymous poster hash: 4a33c...340
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #4 Skrevet 5. januar 2014 Jeg har sommerjobb bare. Tjener rundt 20-25k der hvis jeg jobber hver dag gjennom flere uker. Men det kan aldri garanteres hvor mye jeg får jobbe. Jeg får kun penger av lånekassen ellers. Så det lønner seg altså ikke? Jeg vil jo gjerne prøve å spare litt til bolig, selv om jeg ikke får spart så mye. Litt er vel bedre enn ingenting? Anonymous poster hash: 4a33c...340 Du kan opprette en BSU 2.0-konto i DNB eller Nordeas boligsparkonto, da får du samme rente som på vanlig BSU, men bruker ikke opp BSU-kvoten (kravet fra banken er fortsatt at pengene er øremerket til boligkjøp i framtiden). Poenget er at så lenge du klarer å spare 200 000 i BSU fram til du er 34 år (må begynne senest året du fyller 26 år da man ikke kan spare mer enn 25 000 i året). Se f.eks.: https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/sparekonto/BSU2.html Som det står nederst: Hvis du ikke betaler skatt, kan det lønne seg å spare i BSU 2.0 eller andre sparekontoer, og heller begynne å spare i BSU når du betaler mer skatt. Anonymous poster hash: 6c4fb...418
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå