Pringle Skrevet 5. januar 2014 #1 Skrevet 5. januar 2014 (endret) Dere som strever med vekta - enten er overvektige eller jobber hardt for å ikke bli det - har dere mat dere bare må unngå for å ikke miste kontrollen? For meg er det viktig at jeg styrer unna disse tingene, jeg er ennå ikke trygg på at jeg kan bare ta litt: potetgull, taffelsticks myke chocolate chip cookies kjeks wasa frukost med sjokoladepålegg eller peanøttsmør og bringebærsyltetøy sukkertøy engelsk konfekt sjokolade, type Snickers, Japp, Mars, Twix te med sukker is kaker pølser kjøttpudding pommes frites Jeg har ikke like store problemer med, men vil i størst mulig utstrekning unngå: boller vafler brus, også lettbrus brød pizza pai hamburger ferdigmat popcorn saltstenger fruktyoghurt syltetøy marsipan pudding Ingen problemer å spise i moderate mengder (men måtte lære det): pasta ris poteter ost nøtter frukt (type granateple, pomelo, druer, som ikke har "naturlig" porsjonsbegrensning) sursild(!) kylling Endret 5. januar 2014 av Pringle 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #2 Skrevet 5. januar 2014 Hjelper det ikke veldig lite å skrive de ned? Anonymous poster hash: 632fd...a2e
Pringle Skrevet 5. januar 2014 Forfatter #3 Skrevet 5. januar 2014 Hjelper det ikke veldig lite å skrive de ned? Anonymous poster hash: 632fd...a2e Som i at det er kontraproduktivt, at det bare gir meg mer lyst på det? Ikke nå! Men for et par-tre måneder siden, kunne jeg ikke tenke på dette engang, da fikk jeg sug Jeg synes det er fint å ha en bevisstgjøring og se om det er et mønster, det kan gjøre det lettere å holde fokus. Men det er ikke sikkert det hjelper for alle. Jeg er dog veldig nysgjerrig på hvordan andre har det med det jeg sliter med! 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #4 Skrevet 5. januar 2014 Jeg har blitt bedre, men har også hatt en periode på 2,5 år til å legge om livsstilen. Nå kan jeg spise det meste i begrensede mengder uten å føle at det trigger noe eller at jeg faller ut av gode rutiner, men jeg kjenner absolutt igjen problemet du skisserer! For meg var det alt av saltsnacks, særlig potetgull. På et tidspunkt, tidlig i prosessen, så var jeg usikker på om dette var noe jeg noensinne kunne spise igjen, i mer normale mengder. Nå kjøper jeg ytterst sjelden potetgull, men hvis noen setter det frem eller vi har en skål på bordet, så går det nå helt fint for meg å ta noen få flak og bare det. I tillegg var det særlig ris, pasta, søte kaker og søte bakevarer. Nå er jeg trygg på at jeg kan ta litt, eller normale mengder, og bare det. Jeg tror mye av dette kommer av at jeg forbandt visse matvarer, særlig usunne og av typen snacks, og i ganske store mengder, med glede. Å bare skulle spise litt føltes som en form for sorg og begrensning, og jeg var lenge veldig utrygg på min egen selvkontroll, at jeg skulle klare å endre tanke-og spisemønster i forbindelse med en del usunne ting. Ting jeg tidligere hadde virkelig fråtset i. Nå er jeg glad for at en solskinnsbolle ikke lenger setter meg ut av spill og leder til tre solskinnsboller til, og at jeg ikke tenker at det er katastrofe å spise noe søtt. Anonymous poster hash: 0a8a6...73a 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #5 Skrevet 5. januar 2014 Mine triggere som får meg til å kunne overspise er: - Søndagsmiddager med typisk brun saus og litt fettete kjøtt. Kjøttkaker/ lammelår feks! Søndager har alltid vært tøft for meg (skilsmissebarn som bytta hjem hver søndagskveld). Da proppa jeg i meg med kaker/ snop hvis jeg kunne etter middagen. - Brødskiver med ost, syltetøy eller andre mektige pålegg. - Sjokolade. - Alle måltider som gjør meg litt mettere enn jeg hadde ønsket. - Krembaserte desserter. - Pastaretter! Fordi det er så aaaltfor godt. - VERSTINGEN: Kjeks. Da fyker lett hele pakken. Tror det er blandingen av sukker og fett som er så "farlig" for meg. Tidligere trigga dette ofte at jeg kasta meg over alt annet jeg fant etterpå. Litt bedre nå. Derfor kjøper jeg ikke kjeks, prøver å kun smake når jeg er med andre. Var mye verre før, da kunne alt uforutsett trigge overspising. Nå klarer jeg i større grad å kontrollere inntaket. Anonymous poster hash: 12f72...479 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #6 Skrevet 5. januar 2014 Sjokolade i alle former og fasonger Boller Alt som har med ost å gjøre Anonymous poster hash: ffb9b...975 1
Myst Skrevet 5. januar 2014 #7 Skrevet 5. januar 2014 Sjokolade og potetgull er mine verste triggere. Jeg må ha ståldisiplin hvis jeg skal klare å nøye meg med noen få biter av det...Kjempevanskelig!! Strategien er å unngå det eller la være å begynne å spise i det hele tatt hver gang muligheten er der. Det hjelper litt, men fristelsen er alltid stor. 1
Pringle Skrevet 5. januar 2014 Forfatter #8 Skrevet 5. januar 2014 Sjokolade og potetgull er mine verste triggere. Jeg må ha ståldisiplin hvis jeg skal klare å nøye meg med noen få biter av det...Kjempevanskelig!! Strategien er å unngå det eller la være å begynne å spise i det hele tatt hver gang muligheten er der. Det hjelper litt, men fristelsen er alltid stor. Presis. Jeg ble overrumplet av engelsk konfekt på nyttårsaften - kjente at jeg ble helt opprømt, fikk kjempelyst på det, og samtidig ble jeg sint på verten (inni meg, altså, jeg sa ingen ting, tror jeg), som måtte friste meg sånn... dette er jo ikke normalt. Men jeg klarte faktisk å bare ta en bit, det er jeg så fornøyd med. Jeg skjønner at jeg fremdeles er veldig sårbar for triggere, og jeg trenger ihvertfall mer tid til å få et normalt forhold til godterier.
Myst Skrevet 5. januar 2014 #10 Skrevet 5. januar 2014 Presis. Jeg ble overrumplet av engelsk konfekt på nyttårsaften - kjente at jeg ble helt opprømt, fikk kjempelyst på det, og samtidig ble jeg sint på verten (inni meg, altså, jeg sa ingen ting, tror jeg), som måtte friste meg sånn... dette er jo ikke normalt. Men jeg klarte faktisk å bare ta en bit, det er jeg så fornøyd med. Jeg skjønner at jeg fremdeles er veldig sårbar for triggere, og jeg trenger ihvertfall mer tid til å få et normalt forhold til godterier. I know the feeling...For meg er det å bli invitert til vennefester og middager en greie med blandede følelser. Jeg vet at det som oftest er kjempekoselig og jeg gleder meg stort til å treffe folk, samtidig som det også innebærer en del triggere som jeg bare vet jeg kommer til å slite med å håndtere..Det er vel heller ikke normalt å føle sånn?? Jeg er superstolt de få gangene jeg klarer å forlate festen/middagen uten å være stappmett og kvalm Overspising er min store utfordring, og jeg er stadig på jakt etter løsninger... 1
Gumman87 Skrevet 5. januar 2014 #11 Skrevet 5. januar 2014 Sjokolade!! Alt av kjeks,kaker og gjærbakst Pasta Iskrem 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #12 Skrevet 5. januar 2014 Kort oppsummert ser jeg at det karbohydratrik mat som er triggermaten deres. Ikke uventet. Anonymous poster hash: d38c8...6d6 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #13 Skrevet 5. januar 2014 I know the feeling...For meg er det å bli invitert til vennefester og middager en greie med blandede følelser. Jeg vet at det som oftest er kjempekoselig og jeg gleder meg stort til å treffe folk, samtidig som det også innebærer en del triggere som jeg bare vet jeg kommer til å slite med å håndtere..Det er vel heller ikke normalt å føle sånn?? Jeg er superstolt de få gangene jeg klarer å forlate festen/middagen uten å være stappmett og kvalm Overspising er min store utfordring, og jeg er stadig på jakt etter løsninger... Akkurat slik har jeg det også!! Vi overspisere i kakeselskap er nok bittelittegrann som alkoholikere på fest Anonymous poster hash: 12f72...479 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #14 Skrevet 6. januar 2014 Jeg er kanskje rar, men klarer aldri å slutte når jeg spiser frukt! Særlig gjelder dette eksotiske frukt, som mango, guava, papaya, mangosteen, fresh jackfruit, durian, pink rose apples, jordbær, vannmelon og moreller. Alt for mye karbs, og jeg legger alltid på meg når jeg er på ferie i Asia andre typer mat som jeg overspiser litt av (veldig - til jeg nesten ikke får puste mer) er pizza og risnuddelsupper! Again, too much carbs.Anonymous poster hash: eb4e5...ed4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå