Gå til innhold

Bernaisesaus hjemmelaget - komplisert eller enkelt å lage?

Anbefalte innlegg

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Toro sin kan ikke kalles bearnaisesaus engang. Folk kan ikke ha smakt det hvis det er sånn de tror at det skal smake og se ut.

Jeg lager juksebearnaise :) Går kjapt.

Til to personer bruker jeg 2-3 egg, pisker dem over vannbad. Skal ikke koke, men bli så varmt sånn at sausen tykner. Har oppi ca. 125 gr usaltet smør i terninger. Pisker til det tykner og har oppi hvitvinseddik, estragon, salt og pepper.

Poenget er at det ikke må bli for varmt.

Syns den blir god og er enkel og grei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Egon serverer vel ikke bernaise fra Toro? Deres er god, men den jeg lager hjemme smaker itteno godt. Men jeg har ikke prøvd å være fancy med reduksjon og slikt så det skal jeg prøve. Har forsøkt den der jukseversjonen og den er fæl.

Anonymous poster hash: b9545...1ec
Gjest Crazycatlady
Skrevet

Tja, trodde Egon brukte endel ferdige løsninger. Kanskje ikke Toro, men vet ikke.

Har kun spist hjemmelaget bearnaisesaus, utenom en gang jeg lagde Toro sin på hybel og jukseversjonen blir kanskje ikke helt som den originale, men allikevel mye bedre enn det meste man får ute.

Gjest Ciegus
Skrevet

Tja, trodde Egon brukte endel ferdige løsninger. Kanskje ikke Toro, men vet ikke.

Har kun spist hjemmelaget bearnaisesaus, utenom en gang jeg lagde Toro sin på hybel og jukseversjonen blir kanskje ikke helt som den originale, men allikevel mye bedre enn det meste man får ute.

Får man ikke ekte bearnaise på restaurant en gang?

Skrevet

Går man på plasser som Egon osv så er det vel omtrent oppvarmet mat. Er ikke mye hjemmelaget der. Ikke sist jeg var der ihvertfall.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har smakt hjemmelaget bernaise, så vet hvordan det skal smake, men får ikke til å lage bernaise jeg heller. Kjenner smaken av rå eggeplommer. :glare:

Anonymous poster hash: a667d...c46
AnonymBruker
Skrevet

Ikke på Egon ihvertfall. Overprisa, masseprodusert drittmat, jeg ville blitt MER overraska om det viste seg at de lager ordentlig saus.

Anonymous poster hash: 53f98...d2c

• Liker 4
Skrevet

Ville anbefalt folk å besøke youtube, der ligger det en haug med gode oppskrifter med nøye og oversiktlige instruksjoner på denne sausen. Det finnes også videoer som forenkler litt, blant annet med å lage sausen uten klarnet smør osv.

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Det er faktisk ganske vanlig at man ikke får hjemmelaget mat på mange restauranter.

Spesielt ikke alle de kjedene som mange er så glad i.

Jobber med mat selv og syns det er synd at det ofte blir enkle løsninger.

• Liker 1
Gjest Ciegus
Skrevet

Går man på plasser som Egon osv så er det vel omtrent oppvarmet mat. Er ikke mye hjemmelaget der. Ikke sist jeg var der ihvertfall.

Ikke på Egon ihvertfall. Overprisa, masseprodusert drittmat, jeg ville blitt MER overraska om det viste seg at de lager ordentlig saus.

Anonymous poster hash: 53f98...d2c

Ja, men nå spurte jeg om man ikke får ekte bearnaise på restaurant, ikke på Egon.

Det er faktisk ganske vanlig at man ikke får hjemmelaget mat på mange restauranter.

Spesielt ikke alle de kjedene som mange er så glad i.

Jobber med mat selv og syns det er synd at det ofte blir enkle løsninger.

Men hva med ekte restauranter? Jeg visste ikke at det fantes så mange kjeder, vet bare om Egon (som jeg ikke mener er en restaurant) og Big Horn Steak House. Men er altså bearnaisesausen man får på en vanlig, ekte restaurant ikke hjemmelaget?

Lurer rett og slett fordi jeg ikke er så begeistret for bearnaise (fra restaurant), så hvis den jeg får på den lokale biffrestauranten er hjemmelaget gidder jeg ikke ta meg bryet med å lage det. Er den ikke hjemmelaget er det jo fortsatt et håp om at hjemmelaget er god. Men jeg snakker altså ikke om liksom-restauranter.

Ville jo vært snodig om restauranter (ja, ekte restauranter) ikke gidder å lage en relativt enkel saus en gang...

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men nå spurte jeg om man ikke får ekte bearnaise på restaurant, ikke på Egon.

Men hva med ekte restauranter? Jeg visste ikke at det fantes så mange kjeder, vet bare om Egon (som jeg ikke mener er en restaurant) og Big Horn Steak House. Men er altså bearnaisesausen man får på en vanlig, ekte restaurant ikke hjemmelaget?

Lurer rett og slett fordi jeg ikke er så begeistret for bearnaise (fra restaurant), så hvis den jeg får på den lokale biffrestauranten er hjemmelaget gidder jeg ikke ta meg bryet med å lage det. Er den ikke hjemmelaget er det jo fortsatt et håp om at hjemmelaget er god. Men jeg snakker altså ikke om liksom-restauranter.

Ville jo vært snodig om restauranter (ja, ekte restauranter) ikke gidder å lage en relativt enkel saus en gang...

Greia med "hjemmelaget" er at det ikke smaker likt om du, naboen eller en restaurantkokk lager sausen, i motsetning til fabrikkprodusert.

Anonymous poster hash: 0f985...c9c

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke det er så vanskelig. Og til og med min pappa som bare lager toro-sauser syntes det var godt.

Men man må røre og røre og holde et godt øye med varmen!

Bare smør, estragon, eggeplomme, bittelitt sitron, salt/pepper. Varmer opp eggeplommene og tilsetter litt og litt smør og rører som fy! Så de andre ingrediensene.

Noen,liker en skvett med fløte på slutten.

Skrevet

Jeg har bare jobbet i ordentlige restauranter, de fleste laget alt fra bunnen av, men en hadde kjøpe bernaisesaus. Det var nok ikke fordi de ikke gadd å lage sausen, men fordi man ikke kan varme opp bernaise. De aller fleste sauser lager man mange liter av hver gang og har på kjøl til man trenger det, det kan man ikke gjøre med bernaise, bernaise må oppbevares i jevn temperatur. Problemene med det er at det er fare for at den skiller seg og at temperaturen man har den i er ideel for bakterievekst, så om man har åpent både til lunsj og middag kan man være nødt til å lage bernaise flere ganger om dagen.

Men det er jo ikke noe fasit på dette, du må nesten spørre i restauranten om du er usikker.

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Det spørs vel på restauranten. Kan nok variere endel. Spørs nok også på type restaurant og sikkert litt på prisnivå.

Jeg har faktisk ikke spist bearnaisesaus ute på lenge, men det er fordi det ikke er det jeg velger når jeg skal ut og spise og litt fordi jeg spiser sjeldent ute i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...