AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #1 Skrevet 5. januar 2014 Vi har søkt boliglån til en bolig. Det fikk vi og vi har også fått boligen, til litt under takst. Det jeg lurer på nå er jo at boligen trenger litt oppussing, og hvor mye som evt er "vanlig" å låne til dette? Og godtar banken og låne ut penger til oppussing i tillegg til boliglånet? Noen som selv har vært gjennom dette? Grunnen til at jeg spør er fordi vi ikke har vært i banken enda, skal dit i løpet av neste uke. Anonymous poster hash: 603d9...db2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #2 Skrevet 5. januar 2014 Ved å pusse opp boligen vil dere øke verdien på den, så ja, banken godtar lån til oppussing. Anonymous poster hash: 650c6...ef9
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #3 Skrevet 5. januar 2014 Det avhenger vel også av hvor belånt huset er i utgangspunktet?Anonymous poster hash: 83c78...525
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #4 Skrevet 5. januar 2014 Det avhenger vel også av hvor belånt huset er i utgangspunktet?Anonymous poster hash: 83c78...525 Vi har akkurat kjøpt huset til under takst. Anonymous poster hash: 603d9...db2
debattanten Skrevet 5. januar 2014 #5 Skrevet 5. januar 2014 Ved å pusse opp boligen vil dere øke verdien på den, så ja, banken godtar lån til oppussing.Anonymous poster hash: 650c6...ef9 Ikke nødvendigvis en sannhet at å pusse opp for si 50 tusen vil øke husets verdi med mer enn 50 tusen. Dette kommer veldig ann på. Med synkende boligpriser kan et hus som er pusset opp for masse penger likevel være mindre verdt selv etter oppussingen. Om det blir gjort ukloke valg i oppussingen kan det også være vanskelig å få noe igjen for det senere, om det er det som er målet da. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #6 Skrevet 5. januar 2014 Ikke nødvendigvis en sannhet at å pusse opp for si 50 tusen vil øke husets verdi med mer enn 50 tusen. Dette kommer veldig ann på. Med synkende boligpriser kan et hus som er pusset opp for masse penger likevel være mindre verdt selv etter oppussingen. Om det blir gjort ukloke valg i oppussingen kan det også være vanskelig å få noe igjen for det senere, om det er det som er målet da. Så da tenker du at vi ikke får penger til oppussing innbakt i boliglånet? Det skal være sagt at takast er omtrent 200 000 mer enn hva vi ga for huset. Så tenkte kanskje det kunne utgjøre en forskjell?Anonymous poster hash: 603d9...db2
debattanten Skrevet 5. januar 2014 #7 Skrevet 5. januar 2014 Så da tenker du at vi ikke får penger til oppussing innbakt i boliglånet? Det skal være sagt at takast er omtrent 200 000 mer enn hva vi ga for huset. Så tenkte kanskje det kunne utgjøre en forskjell?Anonymous poster hash: 603d9...db2 Det vet jeg for lite om til at jeg tør å uttale meg, ville bare komme med et annet synspunkt enn svaret jeg svarte på. Alltid fint med flere synspunkter når man skal vurdere noe. Det kan nok gjøre en forskjell er hva jeg tenker, dere får høre med banken
Alison Skrevet 5. januar 2014 #8 Skrevet 5. januar 2014 Så da tenker du at vi ikke får penger til oppussing innbakt i boliglånet? Det skal være sagt at takast er omtrent 200 000 mer enn hva vi ga for huset. Så tenkte kanskje det kunne utgjøre en forskjell?Anonymous poster hash: 603d9...db2 Banken går ut fra kjøpesummen når sikkerheten for lånet beregnes. At taksten var høyere i utgangspunktet har ingen betydning da boligen ikke er mer verd enn hva noen er villig til å kjøpe den for, i deres tilfelle 200.000,- under takst. Hvis dere har noe å gå på i forhold til både sikkerheten og hva dere har økonomi til å ha i lån vil dere nok få lånt ekstra til oppussing. I motsatt fall må dere gjøre regning med å spare opp penger til oppussingen. Ta kontakt med rådgiveren deres for å se hva som er mulig å få til. 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #9 Skrevet 5. januar 2014 Vi har akkurat kjøpt huset til under takst. Anonymous poster hash: 603d9...db2 Uinteressant. Hvor mye av kjøpesummen er lån? Dere vil ikke få lån på til oppussing utover 85% av kjøpesum (som jo er boligens nåverdi,siden dere akkurat har kjøpt). Evt får dere ta opp forbrukslån til oppussing. Da hadde jeg heller bodd i en sliten bolig mens jeg sparte opp penger til oppussing (slik boligmarkedet er kan dere ikke regne med verdiøkning grunnet markedet for tiden)Anonymous poster hash: 80638...ce6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #10 Skrevet 5. januar 2014 Kjøpte hus i september. Det kostet 2,8 mill og vi lånte 3 mill. 80000 gikk til dokumentavgift og resten har gått til oppussing. Anonymous poster hash: 1c9d3...7ed
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #11 Skrevet 5. januar 2014 Banken går ut fra kjøpesummen når sikkerheten for lånet beregnes. At taksten var høyere i utgangspunktet har ingen betydning da boligen ikke er mer verd enn hva noen er villig til å kjøpe den for, i deres tilfelle 200.000,- under takst. Hvis dere har noe å gå på i forhold til både sikkerheten og hva dere har økonomi til å ha i lån vil dere nok få lånt ekstra til oppussing. I motsatt fall må dere gjøre regning med å spare opp penger til oppussingen. Ta kontakt med rådgiveren deres for å se hva som er mulig å få til. Vi har kausjonist for de 15% med EK. Og den summen er jo allerede avtalt, og det gjaldt for ca 200 000 mer enn vi fikk huset for. Så tenkte kanskje at ettersom vi har da realkausjonist for 200 000 mer enn det vi fikk boligen for, så kanskje de kunne låne oss litt ekstra. Men vi får høre med banken. Ellers er selvfølgelig konklusjonen at vi må spare. Det var bare det at ettersom mannen er utdannet tømrer og rørlegger, så kan han gjøre mye selv (med tanke på kjøkken,lage vaskerom i kjelleren og pusse opp et gammelt bad) så derfor så kommer vi langt med litt penger fordi vi gjør mye selv. Men må vi spare så må vi spare og det skal vi selvfølgelig gjøre da Anonymous poster hash: 603d9...db2
Pengebingen Skrevet 6. januar 2014 #12 Skrevet 6. januar 2014 Da vi spurte DNB for 2 år siden var svaret et byggelån ved sidenav boliglånet. Da måtte vi ta vare på ALLE kvitteringer på all jobb + få ny takst etter oppussing. Hvis de godtok alt kunne vi får det bakt inn i boliglånet i etterkant, forutsatt at verdien hadde økt. Men vi var førstegangskjøpere uten mye egenkapital. Har dere mye egenkapital i boligen kan det kanskje stille seg annerledes. Da kan dere vurdere å be om et fleksilån, selv om det ofte har dårligere betingelser. Men da kan dere bruke likviditeten i boligen til å pusse opp. Helt sikkert ulikt fra bank til bank også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå