AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #1 Skrevet 5. januar 2014 Hei! Jeg overtok en 2 år gammel pusejente fra Dyrebeskyttelsen for ca 4 mnd siden. Hun er innekatt, og trives godt med det. Men den siste mnd har hun begynt med noe merkelig, og jeg vet snart ikke hva jeg skal prøve.. Både før og etter at hun bruker kassen sin skraper hun med poten. Hun stikker klørne halvveis ut og skraper på selve kassen, på gulvet og på veggen. Hun VET at hun ikke får lov å skrape på gulvet og veggen, men det er nesten som om hun bare MÅ. Jeg leier bare leiligheten, og har virkelig ikke råd til at hun skal ødelegge gulvet. Jeg har tatt i det fra første gang hun begynte. Tok henne vekk derfra mens jeg sa tydelig nei. Hat prøvd å legge ett håndkle under, det flytter hun. Har prøvd med alu.folie, da bare skraper hun rett ved siden av. Dette skjer altså før og etter dobesøk, men også selv om hun ikke skal bruke doen. Det går sjelden mer enn to timer før hun er der og skraper. Har også prøvd å henge ett klorebrett rett ved siden, men det overser hun glatt. Hjelp?Anonymous poster hash: 52c23...a31
Tabris Skrevet 5. januar 2014 #2 Skrevet 5. januar 2014 Kvesser hun klørne, eller er det skraping av den type de gjør i kassen, når de dekker over avføringen?
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #3 Skrevet 5. januar 2014 Det er helt normal katteoppførsel. Hun prøver å grave over det hun nettopp har gjort fra seg. Det er så nedfelt i kattenes gener, at det får du nok ikke gjort noe med. Det er nesten litt dårlig gjort at du prøver å hindre henne i å gjøre det. Hva med å legge noe under sandkassen? F. eks sånn man har under skrivebord? Eller et teppe eller hva som helst. Anonymous poster hash: 38ed1...dd9 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #4 Skrevet 5. januar 2014 TS her. Det er skraping av typen de gjør for å dekke over avføringen. Til å begynne med gjorde hun jo det - skrapet i sanden etter å ha gjort fra seg, helt normalt. Problemet er jo at den siste måneden har hun skrapet hele tiden, og ikke bare oppi kassen..Anonymous poster hash: 8d438...b1b
Minya Skrevet 5. januar 2014 #5 Skrevet 5. januar 2014 Har hun hatt noen uhell og bæsjet utenfor? Det kan hende hun da evt prøver å dekke over den lukten. Det kan også hjelpe å bytte sand, men da må du prøve deg fram en del. Hvis du ikke har overbygget kattedo ville jeg også investert i en. De jeg har kostet 350-ish på Buddy. 1
Tabris Skrevet 5. januar 2014 #6 Skrevet 5. januar 2014 Kan det være at det henger rester av avføring i pelsen bak? Vår katt skrapte slik utenfor kassen når det hang slike rester bak, for da luktet det jo uansett hvor han gikk, stakkar. Så han forsøkte å "grave over" siden han kjente lukten også utenfor kassen. Atferden forsvant når vi fikk renset ham bak. 1
floppesopp Skrevet 7. januar 2014 #7 Skrevet 7. januar 2014 Om katten vår drar med seg bæsj ut av kassa, kan han stå i flere minutter å desperat prøve å dekke det til med gulvet.. han gir seg om vi fjerner det. Kan det sitte igjen sterk lukt i kassa/være noe under?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #8 Skrevet 7. januar 2014 er du flink til å rense kassen så den ikke stinker konstant? Anonymous poster hash: b378e...93c
Sool Skrevet 8. januar 2014 #9 Skrevet 8. januar 2014 (endret) Jeg har en ragdoll på 1 år, og han har aldri hatt så mye som en floke. Vasker du henne ofte? I perioder med mye røyting og antydninger til "tufser"i pelsen, pleier jeg å vaske pelsen hans med en sjampo for langhårede katter. Jeg har badet han siden han var liten, så selv om det ikke er det kuleste i verden, aksepterer han det. Jeg synes det hjelper på pelsen. For bør du også sjekke som andre har nevnt. Noe som er tilpasset for langhårede katter, som bidrar til glatt og sunn pels. Edit: skrivefeil Hei ! Ragdollen min på snart 2 år har gjort det siden jeg husker . Og jeg lar henne gjøre det nettopp fordi jeg ikke ser at det har en negativ årsak . Har byttet sand å alt, men er slik hun er . Hun går rundt å "graver" før og etter dobesøk å av og til etter hun har spist . Hun er veldig renslig av seg . I overkant av det jeg så på som normalt har 2 katter å dette foregår ikke hos han andre men bare hos hunn katten . Å jeg har ikke en skrape eller skade på verken gulv eller vegg så syns du skal la katten din holde på Endret 8. januar 2014 av Sool
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå