Gå til innhold

Nybygg som er dårlig lydisolert

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp flyttet inn i ny leilighet i boligkompleks som er to år gammelt. Jeg leier.

Jeg er helt sjokkert over hvor lydt det er her, det er faktisk sjenerende. Luftlyder høres ikke, men trinnlyder høres svært godt. Jeg mener SVÆRT godt. Det er slik at skyvedørene i leiligheten min står og slamrer hver gang de over meg går over gulvet. De har stue over soverommet mitt.

I tillegg høres det veldig godt når de dusjer. Hvis de tar seg en dusj mens jeg sover, så er det så mye bråk at det faktisk vekker meg. Mitt soverom er veggivegg med mitt bad, deres bad er over mitt bad. Jeg skjønner ikke at det er mulig i et så nytt bygg, kan det ha skjedd noe feil under bygging slik at huseier bør klage på dette? Huseier har kun leid ut boligen og aldri bodd her selv, så han er trolig ikke kjent med hvordan det er.

Anonymous poster hash: 3178b...f3d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen innspill?

Skrevet

Føler med deg, jeg måtte nylig flytte pga samme problem - og det var et hus som stod ferdig i 2013. Her hørte jeg både trinn- og luftlyder veldig godt, det var så drøyt at jeg kun hadde besøk én gang i hele høst fordi det var lite greit å være der (det bodde attpåtil en trebarnsfamilie i overetasjen).

Dersom du skal fortsette å bo der, synes jeg du skal snakke med huseier om det, gjerne få ham til å komme ned og høre selv. Så får han se om han vil gjøre noe med det. Det er faktisk ingen vei utenom, annet enn å flytte.

AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg, jeg måtte nylig flytte pga samme problem - og det var et hus som stod ferdig i 2013. Her hørte jeg både trinn- og luftlyder veldig godt, det var så drøyt at jeg kun hadde besøk én gang i hele høst fordi det var lite greit å være der (det bodde attpåtil en trebarnsfamilie i overetasjen).

Dersom du skal fortsette å bo der, synes jeg du skal snakke med huseier om det, gjerne få ham til å komme ned og høre selv. Så får han se om han vil gjøre noe med det. Det er faktisk ingen vei utenom, annet enn å flytte.

Dette er ikke Sokkelleilighet hvor huseier bor i etg over, det er er nytt byggefelt med mange tomannsboliger. Utbygger må jo ha slurvet, og jeg lurer derfor om dette ville vært en garantisak for huseier?

Jeg må nok bli boende her en stund, men ikke i flere år kjenner jeg :)

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke Sokkelleilighet hvor huseier bor i etg over, det er er nytt byggefelt med mange tomannsboliger. Utbygger må jo ha slurvet, og jeg lurer derfor om dette ville vært en garantisak for huseier?

Jeg må nok bli boende her en stund, men ikke i flere år kjenner jeg :)

Mange huseiere er nok dessverre interessert i å bygge billigst mulig og tjene mest mulig, så at de ikke har lagt særlig vekt på lydisolering, skal du ikke se bort fra.

Du kan jo klage til dem og høre. Får de flere klager og problemer med å leie ut, vil de nok gjøre noe med det, særlig om det er en garantisak, men realiteten er vel heller den at det er såpass mange som trenger et sted å bo, så folk finner seg i denslags, særlig fordi det er vanskelig å oppdage før man har flyttet inn.

Anonymous poster hash: 55215...4df

AnonymBruker
Skrevet

Mange huseiere er nok dessverre interessert i å bygge billigst mulig og tjene mest mulig, så at de ikke har lagt særlig vekt på lydisolering, skal du ikke se bort fra.

Du kan jo klage til dem og høre. Får de flere klager og problemer med å leie ut, vil de nok gjøre noe med det, særlig om det er en garantisak, men realiteten er vel heller den at det er såpass mange som trenger et sted å bo, så folk finner seg i denslags, særlig fordi det er vanskelig å oppdage før man har flyttet inn.

Det er ikke huseier som har bygget leiligheten. Det er som sagt et nytt boligfelt med mange nye leiligheter i regi av en felles utbygger.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke huseier som har bygget leiligheten. Det er som sagt et nytt boligfelt med mange nye leiligheter i regi av en felles utbygger.

Det går ut på det samme ettersom det ikke er alle huseiere som er interessert i å bruke penger på livskvalitet for beboerne.

Skrevet (endret)

http://byggeregler.dibk.no/dxp/content/tekniskekrav/

Tek 10, spesifiserer tekniske krav til boliger. Tror du finner noe der om krav til lyd isolasjon. (gidder ikke lese for deg :) )

RED: leste litt:

(1) Skille mellom brukerområder skal ha lydisolerende egenskaper som sikrer tilfredsstillende lydforhold med hensyn på luftlyd i brukerområder og på omliggende arealer.

(2) Byggverk skal prosjekteres og utføres slik at lydnivå fra trinnlyd og strukturlyd fra et brukerområde dempes slik at andre brukerområder sikres tilfredsstillende lydforhold.
Ikke at dette gir veldig klare krav, men det er noe iallefall.
red2: Det henvises til Lydklasse C i norsk standard, men finner ikke på nettet hva dette innebærer, og norsk standard koster penger :D
Endret av Corvo
AnonymBruker
Skrevet

Det går ut på det samme ettersom det ikke er alle huseiere som er interessert i å bruke penger på livskvalitet for beboerne.

Det går da virkelig ikke ut på det samme. Dette dreier seg om muligens mangler ved boligen fordi utbygger ikke har gjort en tilfredsstillende jobb!

AnonymBruker
Skrevet

http://byggeregler.dibk.no/dxp/content/tekniskekrav/

Tek 10, spesifiserer tekniske krav til boliger. Tror du finner noe der om krav til lyd isolasjon. (gidder ikke lese for deg :) )

RED: leste litt:

(1) Skille mellom brukerområder skal ha lydisolerende egenskaper som sikrer tilfredsstillende lydforhold med hensyn på luftlyd i brukerområder og på omliggende arealer.

(2) Byggverk skal prosjekteres og utføres slik at lydnivå fra trinnlyd og strukturlyd fra et brukerområde dempes slik at andre brukerområder sikres tilfredsstillende lydforhold.

Ikke at dette gir veldig klare krav, men det er noe iallefall.

red2: Det henvises til Lydklasse C i norsk standard, men finner ikke på nettet hva dette innebærer, og norsk standard koster penger :D

Dette er ikke TEK 10, ble bygget rett før de type boliger ble satt opp :)

Skrevet

Dette er ikke TEK 10, ble bygget rett før de type boliger ble satt opp :)

Arh, lykke til :P

• 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar opp denne tråden igjen..lurer mest på skyvedørene som slamrer så fælt, er det noe jeg kan gjøre for å fikse det?

Anonymous poster hash: 5e63c...56c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...