Gå til innhold

Ulemper ved trendnavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg jobber deltid ved en sykehjemsavdeling, og der har mange av beboerne lignende navn, - navn som var populære for 80-90 år siden. En periode hadde vi 4 damer som alle het "Elsa/Else". Og det er mange varianter av "Inger" samtidig på avdelingen: Ingrid, Ingjerd, Ingebjørg, Ingeborg, etc

Jeg er også sykepleierstudent og lærer nå om medikamenter og feil som kan skje. En feil er at medikamenter deles ut til feil person.

Jeg har selv opplevd at vikar-sykepleier på avdelingen har gitt medisiner til feil "Gerd".

Det slår med da at det kanskje ikke er så lurt å gi babyen sin et typisk trendnavn.

Tenk: Om 80-90 år kommer 60% av alle damer på sykehjem til å hete Nora, Sofie og Emma, og menn Emil, Jakob og Lukas.

Da kan det komme til å bli mye feil-medisinering.

Mari

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt så er det da systemet som er feil, ikke navnene.

Hva med å sjekke fødselsnummer?

Anonymous poster hash: 4c0e9...376

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Da får dere si

"kan du gi medisiner til Brobekk" i stedenfor "kan du gi medisiner til Gerd"

Anonymous poster hash: 57324...bf5
  • Liker 15
Gjest Marmot
Skrevet

Hei,

Jeg jobber deltid ved en sykehjemsavdeling, og der har mange av beboerne lignende navn, - navn som var populære for 80-90 år siden. En periode hadde vi 4 damer som alle het "Elsa/Else". Og det er mange varianter av "Inger" samtidig på avdelingen: Ingrid, Ingjerd, Ingebjørg, Ingeborg, etc

Jeg er også sykepleierstudent og lærer nå om medikamenter og feil som kan skje. En feil er at medikamenter deles ut til feil person.

Jeg har selv opplevd at vikar-sykepleier på avdelingen har gitt medisiner til feil "Gerd".

Det slår med da at det kanskje ikke er så lurt å gi babyen sin et typisk trendnavn.

Tenk: Om 80-90 år kommer 60% av alle damer på sykehjem til å hete Nora, Sofie og Emma, og menn Emil, Jakob og Lukas.

Mari

Dette er et ikke-eksisterende problem dersom sykepleiere gjør jobben sin ved å spørre pasienter/beboere om deres fulle navn og fødselsdato.

Og at "alle" hadde samme navn var faktisk mer utbredt før enn nå.

• Liker 12
Skrevet

Det var da også en grunn til å ikke velge trendnavn... Problemet er de som ikke gjør jobben sin. Ikke de som ga trendnavn til barna for 90 år siden

• Liker 7
Gjest BettyBoop
Skrevet

Hei,

Mari

er mer systemet som er feil ja. Folk har et fødselsnr. Skulle vært slik på sykehjemmet og at de hadde bpnd rundt armen med fullt navn og personnr. Spesielt på demente som ikke husker slikt
  • Liker 3
Skrevet

Om det er du som skal ta vare på meg når jeg blir gammel, kjenner jeg at jeg blir redd.

• Liker 11
Skrevet

Om det er du som skal ta vare på meg når jeg blir gammel, kjenner jeg at jeg blir redd.

:Nikke:

Skrevet

Hei,

Mari

Bruk etternavn, fødselsdato, romnummer, alternativt "pasient-bånd" rundt håndledd.

Feil-medisinering kan unngås ganske lett hvis man har gode rutiner!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt! Om du virkelig er spl.stud burde du vite hvor nøye du skal være med legemiddelhåndtering. Kjenner jeg blir provosert. Til resten av verden: sykepleiere flest er IKKE slik!

Anonymous poster hash: 1bb09...d50

• Liker 6
Skrevet

Haha, det er den dummeste grunnen til å ikke velge et trendnavn jeg noen ganger har hørt! Hvis en sykepleier gir ut feil medisiner så er det hans/hennes feil, og ikke pasienten som har samme navn som noen andre, eller foreldrene ders som ga dem det navnet.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor ikke bruke etternavn/fødselsnummer i tillegg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Mari

Jobber og så sykehjem og med små avdelinger der det bor ni pasienter på hver. På den ene avdelingen har vi tre Gerd og og på en annen har vi John, John Kåre, John Kåre, Kåre, og Bjørn Kåre, Olav og Olav. Man blir litt svett av og til ja.

Anonymous poster hash: bea13...a34

AnonymBruker
Skrevet

Og derfor har man også etternavn. Burde gå rimelig greit å skrive både fornavn, etternavn og fødselsdato på dosettene. Om det er for vanskelig å gi rett medisin til rett pasient, burde man vurdere et annet yrke.

Anonymous poster hash: c03df...259

• Liker 2
Skrevet

Dere som skriver navnene til alle på avdelingene dere jobber på, bryter dere ikke taushetsplikten?

Skrevet

Dette er et ikke-eksisterende problem dersom sykepleiere gjør jobben sin ved å spørre pasienter/beboere om deres fulle navn og fødselsdato.

Og at "alle" hadde samme navn var faktisk mer utbredt før enn nå.

HEhe, dette var fantasifullt.

Tror neppe du får svar fra veldig mange rundt om på landets mange syke/gamlehjem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. De kommer til å hete Carosander, Chanel, Savannah, Liam Leander, Chrisander.

Anonymous poster hash: e514b...b6e

• Liker 2
Skrevet

Nei. De kommer til å hete Carosander, Chanel, Savannah, Liam Leander, Chrisander.

Anonymous poster hash: e514b...b6e

du glemte Nathanial, leah isabell, Ava chanel osv
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Den største ulempen ved disse trendnavnene er jo at man har et navn som er helt latterlig klisjefullt og tacky. Eller hva synes du,Neo Leandro?

Men det er klart, i framtiden får vi nok "menn" som passer godt til navnene "Noah alexandro" og "Liam Leander og Chrisander" En gjeng hipster dufuser med hitlersveis, høyvannsbukser, ingen selvstendige tanker som bare gleeeeeeeeder seg til det er salg på pastellfarger!

Kvinnene blir mer butch og ønsker livet av taperpinglemennene og hyller importen av ekte menn fra afrikanske land.

Oooooog KJØR DEBATT!

Skrevet

"I think I have you the wrong meds this morning

FUCK THE MEDS! HAVE YOU SEEN THE DRAGONS IN THE KITCHEN?!!"

Og folk sier det er ensforming på sykehus.....

Anonymous poster hash: 3d736...08f
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...