Gå til innhold

Ulemper ved trendnavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg jobber deltid ved en sykehjemsavdeling, og der har mange av beboerne lignende navn, - navn som var populære for 80-90 år siden. En periode hadde vi 4 damer som alle het "Elsa/Else". Og det er mange varianter av "Inger" samtidig på avdelingen: Ingrid, Ingjerd, Ingebjørg, Ingeborg, etc

Jeg er også sykepleierstudent og lærer nå om medikamenter og feil som kan skje. En feil er at medikamenter deles ut til feil person.

Jeg har selv opplevd at vikar-sykepleier på avdelingen har gitt medisiner til feil "Gerd".

Det slår med da at det kanskje ikke er så lurt å gi babyen sin et typisk trendnavn.

Tenk: Om 80-90 år kommer 60% av alle damer på sykehjem til å hete Nora, Sofie og Emma, og menn Emil, Jakob og Lukas.

Da kan det komme til å bli mye feil-medisinering.

Mari

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt så er det da systemet som er feil, ikke navnene.

Hva med å sjekke fødselsnummer?

Anonymous poster hash: 4c0e9...376

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Da får dere si

"kan du gi medisiner til Brobekk" i stedenfor "kan du gi medisiner til Gerd"

Anonymous poster hash: 57324...bf5
  • Liker 15
Gjest Marmot
Skrevet

Hei,

Jeg jobber deltid ved en sykehjemsavdeling, og der har mange av beboerne lignende navn, - navn som var populære for 80-90 år siden. En periode hadde vi 4 damer som alle het "Elsa/Else". Og det er mange varianter av "Inger" samtidig på avdelingen: Ingrid, Ingjerd, Ingebjørg, Ingeborg, etc

Jeg er også sykepleierstudent og lærer nå om medikamenter og feil som kan skje. En feil er at medikamenter deles ut til feil person.

Jeg har selv opplevd at vikar-sykepleier på avdelingen har gitt medisiner til feil "Gerd".

Det slår med da at det kanskje ikke er så lurt å gi babyen sin et typisk trendnavn.

Tenk: Om 80-90 år kommer 60% av alle damer på sykehjem til å hete Nora, Sofie og Emma, og menn Emil, Jakob og Lukas.

Mari