AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #1 Skrevet 5. januar 2014 Datteren min på 19 år er russ nå til våren. Hun bor delvis hos meg og delvis hos far, og har ytret ønske om å fortsette sånn fremover nå som hun skal studere etter videregående. Hun har bidratt svært lite med husarbeid, og gidder ikke engang å vaske skikkelig kjellerstue og soverommet som kun hun bruker. Tørrmopper og vasker litt midt på gulvet sånn for skams skyld. Frem til nå har det ikke vært lett å tvinge henne til å vaske bedre da hun tjener penger selv. Og hun har det med å stikke tll den andre forelderen om vi er for streng. Misforstå meg ikke, for det er en kjekk og snill jente å ha i hus som ikke lager mye bråk, fester ikke så mye og gjør skolearbeidet. Det er bare at hun ikke er så nøye med vasking og rydding.... Jada, hun er kanskje litt bortskjemt med at jeg vasker skikkelig ned i kjelleren 2-3 ganger året, og jeg har nok en høyere standard for vasking og rydding. Så kommer mitt spørsmål: er jeg for streng her; jeg har nemlig lyst å gi henne klar beskjed at om hun vil fortsette å bo her til høsten må hun bidra mer i huset, samt vaske og rydde skikkelig? Og da opp mot min standard. Anonymous poster hash: 96d10...efe 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #2 Skrevet 5. januar 2014 Kast henne ut. Anonymous poster hash: 64efa...2b2 1
Teriyaki Skrevet 5. januar 2014 #3 Skrevet 5. januar 2014 Selvsagt kan du kreve dette. En selvfølge. 15
Gjest chiki Skrevet 5. januar 2014 #4 Skrevet 5. januar 2014 Om hun ikke betaler for seg: ja da kan du kreve dette, og at hun hjelper til enda mer enn å kun vaske sitt eget rom og kjellerstuen Om hun betaler leige: da syns ikke jeg du kan gå rundt å se hvor godt hun hàr ryddet og vasket sitt eget rom og kjellerstue, da blir hun som en hybelboer på disse rommene og må få styre selv så lenge det ikke går ut over helsa og selve huset og invetar
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #5 Skrevet 5. januar 2014 Jeg fikk klar beskjed av mine foreldre om at jeg ville bo hjemme etter at jeg hadde fullført videregående, måtte jeg betale et par tusen i kroner i husleie i måneden. Det utgjør mindre enn markedsleie, men ikke mye. Poenget var selvfølgelig at jeg ikke skulle bli for vant til å få hjelp hjemmefra, og dermed slite med å klare meg selv senere. Dette kan kanskje høres kynisk ut for andre, men nå, fem år senere, ser jeg at overraskende mange av dem jeg gikk på videregående med fortsatt bor hjemme. De fleste er verken studenter eller har heltidsjobb, men får alt gratis hjemme og jobber deltid for å dekke forbruket sitt. Det er selvfølgelig sikkert noen som har problemer av ulike slag, men de fleste fremstår bare som late. Jeg vet om en jente på din datters alder som faktisk studerer, der moren reiser tre timer hver uke for å vaske hybelen hennes, vaske klærne hennes og lage ordentlig middag én dag i uka (jenta spiser bare ferdigmat selv). Det hører med til historien at jeg bodde i kollektiv med denne datteren, og det virket ikke som om hun hadde noen problemer forøvrig, hun var bare vant til at moren gjorde ting for henne. Moren skjønte dessverre ikke at hun gjorde datteren en skikkelig bjørnetjeneste på sikt. Jeg sier selvfølgelig ikke at du skal ta husleie av datteren din, men jeg synes du kan begynne å stille krav til at hun gjør husarbeid hjemme nå som hun er ferdig med videregående. Når hun er så priviligert at hun kan bo hjemme gratis som student, bør enkelt husarbeid virkelig være et minimum! Anonymous poster hash: 9ac71...4ad 7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #6 Skrevet 5. januar 2014 Herregud... Som jeg skulle skrevet det selv....følger med...Anonymous poster hash: 37b58...7c8
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #7 Skrevet 5. januar 2014 Du er IKKE for streng! Jeg kan skrive under på at om du ikke setter noen husregler for datter din så gjør du henne en stor bjørnetjeneste. Det skulle bare mangle at en på 19 år ikke kan vaske og hjelpe til i huset. Det er slike ting du som foreldre skal lære henne! Å ta ansvar! For øvrig ville jeg også ha krevd en liten sum i husleie, rett og slett kun for å lære henne å betale for seg. Anonymous poster hash: 67a52...61a 3
Gjest Bud Skrevet 5. januar 2014 #8 Skrevet 5. januar 2014 Klart du kan kreve at hun skal følge husets regler Selv om hun stikker til den andre forelderen der og da så kommer hun garantert tilbake.
Gjest Blondie65 Skrevet 5. januar 2014 #9 Skrevet 5. januar 2014 Mitt forslag er at du tar en prat med faren først slik at dere er enig om metode og strenghetsgrad. Da blir det liten/ingen vits i å flykte til den andre forelderen når det blir stilt krav. Her er det jeg vil foreslå: Å bo hjemme er et gode, det er ikke gratis. Markedsleie for en slik hybel er kr X.XXX/mnd (bytt ut X'er med reelt beløp). Fra nå av er leieforholdet å anse som profesjonelt: hun vasker og steller sin egen husholdning etter sin standard. De to/tre gangene med nedvask som mamma står for utgår, men du skal vise henne en gang hva slags vask man skal utføre hver uke. Siden hun har en egen bolig der hun er forholdsvis selvstendig er dette hennes ansvar. Du må ta et steg tilbake og ikke blande deg i orden og vedlikehold der - unntatt hvis vi snakker helsefarlig. Så til betaling: ta markedsleie - la oss si at den er 3.000 for to rom med delt bad og kjøkken (tilsvarer kollektiv), del denne på 2 (bo hjemme rabatt) og pluss på 500 i mat/husholdningskostnader pr måned. For 2.000 kan hun fortsatt bo der forutsatt at den standard dere er enige om blir holdt i renhold. I tillegg må hun delta i vask av resten av huset, som rydde kjøkken, ta ut søppel, vaske bad - etc. Vis henne at for disse 2.000 kr får hun MYE valuta for pengene kontra å bo på hybel der 5.000 er prisen for samme tjeneste. Dersom dere ønsker det kan også de 2.000 kr / mnd reduseres ytterligere ved at man gjør større andeler av husarbeidet i resten av huset i begge hjem, tar ansvar for middagslaging, etc. Du lærer henne å bli voksen, samtidig som du gir henne tillit og du gir deg selv færre stressmomenter. Desom hun ikke ønsker å følge disse spillereglene kan hun finne seg hybel et annet sted, men det er viktig at du og faren er helt 100 % enige om dette og er trofaste mot det.
Gjest Blondie65 Skrevet 5. januar 2014 #10 Skrevet 5. januar 2014 Og en ting til: "Leieinntekten" kan jo settes av på en egen konto som hun ikke vet om og gå som en gave til henne den dagen hun flytter ut. Eller deler av den.
Gjest BettyBoop Skrevet 5. januar 2014 #11 Skrevet 5. januar 2014 Datteren min på 19 år er russ nå til våren. Hun bor delvis hos meg og delvis hos far, og har ytret ønske om å fortsette sånn fremover nå som hun skal studere etter videregående. Hun har bidratt svært lite med husarbeid, og gidder ikke engang å vaske skikkelig kjellerstue og soverommet som kun hun bruker. Tørrmopper og vasker litt midt på gulvet sånn for skams skyld. Frem til nå har det ikke vært lett å tvinge henne til å vaske bedre da hun tjener penger selv. Og hun har det med å stikke tll den andre forelderen om vi er for streng. Misforstå meg ikke, for det er en kjekk og snill jente å ha i hus som ikke lager mye bråk, fester ikke så mye og gjør skolearbeidet. Det er bare at hun ikke er så nøye med vasking og rydding.... Jada, hun er kanskje litt bortskjemt med at jeg vasker skikkelig ned i kjelleren 2-3 ganger året, og jeg har nok en høyere standard for vasking og rydding. Så kommer mitt spørsmål: er jeg for streng her; jeg har nemlig lyst å gi henne klar beskjed at om hun vil fortsette å bo her til høsten må hun bidra mer i huset, samt vaske og rydde skikkelig? Og da opp mot min standard. Anonymous poster hash: 96d10...efe jenta er 19 år. Klart hun skal bidra hjemme. Skulle bare mangle. 2
Gjest Ciegus Skrevet 5. januar 2014 #12 Skrevet 5. januar 2014 Mitt forslag er at du tar en prat med faren først slik at dere er enig om metode og strenghetsgrad. Da blir det liten/ingen vits i å flykte til den andre forelderen når det blir stilt krav. Her er det jeg vil foreslå: Å bo hjemme er et gode, det er ikke gratis. Markedsleie for en slik hybel er kr X.XXX/mnd (bytt ut X'er med reelt beløp). Fra nå av er leieforholdet å anse som profesjonelt: hun vasker og steller sin egen husholdning etter sin standard. De to/tre gangene med nedvask som mamma står for utgår, men du skal vise henne en gang hva slags vask man skal utføre hver uke. Siden hun har en egen bolig der hun er forholdsvis selvstendig er dette hennes ansvar. Du må ta et steg tilbake og ikke blande deg i orden og vedlikehold der - unntatt hvis vi snakker helsefarlig. Så til betaling: ta markedsleie - la oss si at den er 3.000 for to rom med delt bad og kjøkken (tilsvarer kollektiv), del denne på 2 (bo hjemme rabatt) og pluss på 500 i mat/husholdningskostnader pr måned. For 2.000 kan hun fortsatt bo der forutsatt at den standard dere er enige om blir holdt i renhold. I tillegg må hun delta i vask av resten av huset, som rydde kjøkken, ta ut søppel, vaske bad - etc. Vis henne at for disse 2.000 kr får hun MYE valuta for pengene kontra å bo på hybel der 5.000 er prisen for samme tjeneste. Dersom dere ønsker det kan også de 2.000 kr / mnd reduseres ytterligere ved at man gjør større andeler av husarbeidet i resten av huset i begge hjem, tar ansvar for middagslaging, etc. Du lærer henne å bli voksen, samtidig som du gir henne tillit og du gir deg selv færre stressmomenter. Desom hun ikke ønsker å følge disse spillereglene kan hun finne seg hybel et annet sted, men det er viktig at du og faren er helt 100 % enige om dette og er trofaste mot det. Hvis hun flytter på hybel får hun ca 3500 i stipend i måneden, blir hun boende hjemme får hun ingenting. Så med ditt regnestykke er det mest lønnsomt for datteren å flytte ut (hvis hun ikke vet at leien legges av) - da må hun bare dekke 1500 av leia av egen lomme/lån, kontra 2000 hvis hun bor hjemme. Ingenting galt i det, men dattera bør bli gjort oppmerksom på det slik at hun lærer å ta økonomisk gode valg. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 5. januar 2014 #13 Skrevet 5. januar 2014 Hvis hun flytter på hybel får hun ca 3500 i stipend i måneden, blir hun boende hjemme får hun ingenting. Så med ditt regnestykke er det mest lønnsomt for datteren å flytte ut (hvis hun ikke vet at leien legges av) - da må hun bare dekke 1500 av leia av egen lomme/lån, kontra 2000 hvis hun bor hjemme. Ingenting galt i det, men dattera bør bli gjort oppmerksom på det slik at hun lærer å ta økonomisk gode valg. Ja, det må inn i regnestykket. Før var det slik at man fikk borteboerstipend hvis man bodde hjemme på selvstendig hybel - da kreves egen inngang og kjøkken. Vet ikke om dette er forandret nå. Forøvrig er det 1.500 leie og 500 som bidrag til husholdning. Det er de 1.500 du må se mot stipendet. De 500 blir jo raskt det doble og mer til om hun bor hjemmefra.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #14 Skrevet 5. januar 2014 Ja, det må inn i regnestykket. Før var det slik at man fikk borteboerstipend hvis man bodde hjemme på selvstendig hybel - da kreves egen inngang og kjøkken. Vet ikke om dette er forandret nå. Forøvrig er det 1.500 leie og 500 som bidrag til husholdning. Det er de 1.500 du må se mot stipendet. De 500 blir jo raskt det doble og mer til om hun bor hjemmefra. Reglene ble for noen år tilbake endret til at man ikke kunne bo i samme bygning/hus som foreldrene uten at man mistet stipendet, uansett om man hadde en separat boenhet med egen inngang, bad og kjøkken eller ikke. Det eneste unntaket er hvis foreldrene driver med utleie og har et hus med fire eller flere selvstendige boenheter og sønn/datter bor i en av dem. Anonymous poster hash: 1a344...ba9
Gjest Blondie65 Skrevet 5. januar 2014 #15 Skrevet 5. januar 2014 Reglene ble for noen år tilbake endret til at man ikke kunne bo i samme bygning/hus som foreldrene uten at man mistet stipendet, uansett om man hadde en separat boenhet med egen inngang, bad og kjøkken eller ikke. Det eneste unntaket er hvis foreldrene driver med utleie og har et hus med fire eller flere selvstendige boenheter og sønn/datter bor i en av dem. Anonymous poster hash: 1a344...ba9 Ok, dette virker mer logisk enn de tidligere reglene.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #16 Skrevet 5. januar 2014 Nevøen min er 20 år og har aldri skiftet sengetøy i sitt liv. Han bor fortsatt hjemme. Jeg skjønner ikke at det er mulig. Og til deg TS, kan du forlange at hun vasker sin egen skitt? Ja selvfølgelig? Hvilke negative konsekvenser skulle det få? At hun får nervesammenbrudd? Anonymous poster hash: ffeec...9b5 2
Pialill Skrevet 5. januar 2014 #17 Skrevet 5. januar 2014 Jeg måtte bidra på lik måte som alle andre i huset etter jeg ble student. Det ville si vaske klær, baderom, min egen dritt og huset ellers. Vi fikk faste oppgaver. Jeg slapp å betale leie på en betingelse. Jeg måtte spare penger (til egen bolig), som var likt beløpet jeg ellers ville brukt på leie. Selv om jeg bare tjente 5000 i mnd sparte jeg 3000 av dem, de resterende 2000 brukte jeg på nødvendige ting som klær, busskort og fritid. Slik har jeg blitt flink med penger selv etter jeg flyttet ut og spart meg selv for et skyhøyt studielån 2
The Kitten Skrevet 5. januar 2014 #18 Skrevet 5. januar 2014 Datteren min på 19 år er russ nå til våren. Hun bor delvis hos meg og delvis hos far, og har ytret ønske om å fortsette sånn fremover nå som hun skal studere etter videregående. Hun har bidratt svært lite med husarbeid, og gidder ikke engang å vaske skikkelig kjellerstue og soverommet som kun hun bruker. Tørrmopper og vasker litt midt på gulvet sånn for skams skyld. Frem til nå har det ikke vært lett å tvinge henne til å vaske bedre da hun tjener penger selv. Og hun har det med å stikke tll den andre forelderen om vi er for streng. Misforstå meg ikke, for det er en kjekk og snill jente å ha i hus som ikke lager mye bråk, fester ikke så mye og gjør skolearbeidet. Det er bare at hun ikke er så nøye med vasking og rydding.... Jada, hun er kanskje litt bortskjemt med at jeg vasker skikkelig ned i kjelleren 2-3 ganger året, og jeg har nok en høyere standard for vasking og rydding. Så kommer mitt spørsmål: er jeg for streng her; jeg har nemlig lyst å gi henne klar beskjed at om hun vil fortsette å bo her til høsten må hun bidra mer i huset, samt vaske og rydde skikkelig? Og da opp mot min standard.Anonymous poster hash: 96d10...efe Man bør absolutt kunne forvente at en 19-åring gjør sin del i hjemmet. Har hun problemer med det får hun flytte ut til et sted hvor hun kan ha det akkurat så rotete og skittent som hun vil. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #19 Skrevet 5. januar 2014 Jeg måtte bidra på lik måte som alle andre i huset etter jeg ble student. Det ville si vaske klær, baderom, min egen dritt og huset ellers. Vi fikk faste oppgaver. Jeg slapp å betale leie på en betingelse. Jeg måtte spare penger (til egen bolig), som var likt beløpet jeg ellers ville brukt på leie. Selv om jeg bare tjente 5000 i mnd sparte jeg 3000 av dem, de resterende 2000 brukte jeg på nødvendige ting som klær, busskort og fritid. Slik har jeg blitt flink med penger selv etter jeg flyttet ut og spart meg selv for et skyhøyt studielån Samme avtale hadde jeg med mine foreldre. Dessverre sløste jeg bort nesten alle pengene mine på bulimi! Tenk på alle ferieturene jeg kunne ha dratt på. Anonymous poster hash: 96590...008
Gjest asapvoom Skrevet 5. januar 2014 #20 Skrevet 5. januar 2014 Det er datteren din det er snakk om. Vil du ofre forholdet deres bare fordi hun ikke rydder opp etter seg? Jeg vil derfor ikke si at hun kan bli kastet ut pga. dette. ær streng med henne og forklar henne om at nå som hun er en voksen dame er det forventet at hun rydder opp etter seg. I verste fall - la rommet hennes være ekkelt fra nå av. Den eneste grunnen til at hun driver med dette er fordi hun vet at du kommer til å rydde opp etter henne. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå