AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #1 Skrevet 5. januar 2014 Jeg har en snart 2 år gammel Ragdoll jente . Jeg føler jeg grer henne døgnet rundt men hun får floker i hytt å pine . Gjør jeg noe feil ? Jeg vil helst unngå at hun får det nettopp fordi det ser vondt ut . Har denne uken gredd henne 4 ganger sakte i 20 min minst hver gang . Med forskjellige børster . Heldigvis så koser hun seg, og dette gjør det hele enklere . Men noen med Ragdoll eller andre katter med mye pels som har noen råd ? Hvor ofte behandler dere pelsen ? Og er dette vondt for katten ? Takk for svar Anonymous poster hash: 031d1...f2f
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #2 Skrevet 5. januar 2014 jeg vil tro at siden hun koser seg, så er det nok ikke vondt Anonymous poster hash: b2980...5cb 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #3 Skrevet 5. januar 2014 Beklager dårlig formulert mente er det vondt å ha floker for katten TSAnonymous poster hash: 031d1...f2f
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #4 Skrevet 5. januar 2014 Beklager dårlig formulert mente er det vondt å ha floker for katten TSAnonymous poster hash: 031d1...f2f åja, okei Det er nok sikkert ikke så vondt om de er små, men om de begynner å bli til ganske store harde klumper så vil jeg tro det begynner å bli vondt Anonymous poster hash: b2980...5cb
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #5 Skrevet 5. januar 2014 Hva spiser den? Kan hende du bør forsøke noe annet. Anonymous poster hash: 3bed7...ab0
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #6 Skrevet 5. januar 2014 Akkurat for øyeblikket er det Royal Canin ? Jeg pleier å bytte litt på, men er ganske fornøyd med dette merket Men burde jeg bytte ? Noen floker er store andre er små . Jeg klipper noen bort hvis de er litt store, men er frustrerende for jeg føler at jeg har tatt godt vare på pelsen hennes :/ har forresten 2 katter, og hannen er flokefri og han går igjennom den samme prosessen som jenta . Men hun får floker . Kanskje jeg må gre henne daglig til hun er fri for floker . Å deretter se an . Hun har kjempe masse pels ! Men merker at hun napper i flokene iblant . Er derfor jeg bekymrer meg litt . Mulig det irriterer henne . TS Anonymous poster hash: 031d1...f2f
Tvist Skrevet 5. januar 2014 #7 Skrevet 5. januar 2014 Royal Canin er et bra merke, vil tro de har for som er spesielt tilpasset langhårete katter. Foret kan ha mye å si.d
Minya Skrevet 5. januar 2014 #8 Skrevet 5. januar 2014 RC har et fór for langhårede katter, som i hovedsak gjør hårballene lettere å få opp eller ned, men pelsen blir også noe glattere, så hvis du ikke allerede bruker det fóret, kunne du byttet eller blandet med det RC-fóret du allerede bruker. (Her blander vi 1/3 av RC sterilized, indoor og oral care, men våre er ikke langhårede) Floker som sitter inne ved hofteledd og skulderledd kan du klippe bort, de blir bare flokete igjen to minutter etter at du har gredd dem ut, så det er likegreit å bare klippe akkurat der. Det pleier svogeren min å gjøre med Ragdoll-Birma-blandingen de har. Han er diger og har nesten tjue cm lang pels :O
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #9 Skrevet 6. januar 2014 Jeg har nå hver dag gredd henne litt for å få orden på flokene. Jeg ser at hun har noen hårløse flekker, og lurer på om jeg kanskje burde ta med henne til en veterinær ? Har blitt et stort problem, og er kanskje lurt å få beroliget henne å få vekk alle flokene med engang, og starte på nytt . Prøve få noen råd fra veterinæren . Jeg har kjøpt for til pels og hårballer og har blandet dette . Bruker Royal Canin . Men mest av alt irriterer det meg at jeg kanskje kan ha medført dette. Tydeligvis har jeg gjort noe feil . Kjøpe meg noen nye børster og bruke god tid annenhver dag en stund . Har som sagt 2 katter så noe må være riktig i og med at han er flokefri, men kommer vel helt an på katt og pels . TS Her . Anonymous poster hash: 031d1...f2f
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #10 Skrevet 6. januar 2014 Har klippet bort noen av flokene . Det vokser vel ut igjen TS her. Anonymous poster hash: 031d1...f2f
Minya Skrevet 6. januar 2014 #11 Skrevet 6. januar 2014 Jada, det vokser fint ut igjen, og det blir mye mer behagelig for katten. Kan ikke tenke meg det er noe godt å ha sånne floker som river og sliter i pels og hud. De flokene som oftest setter seg rett ved hofte- og skulderledd må du muligens belage deg på å klippe bort resten av livet hennes, men vær nøye med kjemming, helst hver dag så holder pelsen seg kjempefin lenger. For hverdagskjemming synes jeg de karde-børstene for langhårede katter er best, de masserer også huden til katten og gjør kjemmingen til en ekstra kosestund. Som oftest ihvertfall.
Gjest Blubberella Skrevet 6. januar 2014 #12 Skrevet 6. januar 2014 Tror du bør vurdere å bytte fór ja. Ragdolls skal i utgangspunktet ha silkemyk, nesten kaninaktig, pels som ikke skal floke seg så lett. Min raggis får nesten aldri floker. Jeg børster han kun når han er i de verste røyteperiodene for å unngå at han svelger for mye hår og får hårballer, ellers aldri. Han har fått floke to ganger i løpet av to og et halvt år, den ene gangen bak et øre p.g.a. et rusk i pelsen og den andre gangen i rumpehårene fordi det hadde festet seg en liten bæsj der som hårene klebet seg sammen rundt. Hvis ikke katten din er veldig overvektig bør du se etter et fór med gode fettstoffer i, det smører huden og gir fin pels. Går katten ute, forresten? Utekatter får mer rusk og rask i pelsen og dermed litt lettere klumper.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #13 Skrevet 6. januar 2014 Tror du bør vurdere å bytte fór ja. Ragdolls skal i utgangspunktet ha silkemyk, nesten kaninaktig, pels som ikke skal floke seg så lett. Min raggis får nesten aldri floker. Jeg børster han kun når han er i de verste røyteperiodene for å unngå at han svelger for mye hår og får hårballer, ellers aldri. Han har fått floke to ganger i løpet av to og et halvt år, den ene gangen bak et øre p.g.a. et rusk i pelsen og den andre gangen i rumpehårene fordi det hadde festet seg en liten bæsj der som hårene klebet seg sammen rundt. Hvis ikke katten din er veldig overvektig bør du se etter et fór med gode fettstoffer i, det smører huden og gir fin pels. Går katten ute, forresten? Utekatter får mer rusk og rask i pelsen og dermed litt lettere klumper. Hun har en veldig silkemyk pels . Og hun har massssse pels, så det er i orden, men flokene er der . Jeg har byttet fór nå for dette skjedde nylig . Har veid henne hos veterinæren og hun veide 5,8 kilo, og fikk beskjed om at dette er en bra vekt, og hun ikke skulle legge på seg noe mer . Hun er ikke ute . Mulig det er fóret som jeg har brukt i det siste, men får se om det blir forbedring . Anonymous poster hash: 031d1...f2f
Gjest Blubberella Skrevet 6. januar 2014 #14 Skrevet 6. januar 2014 Krysser fingrene for at det nye foret gjør susen! Så stor og fin ragdoll du har, forresten! Min gutt veier bare 5,5 kg.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #15 Skrevet 6. januar 2014 Det gjør jeg også ! Er så glad i kattene mine, så får et lite stikk når jeg ser slike ting som kan gjøre at de har det litt vondt . Ragdollen min var på grensen til overvektig, men har passet på så hun er fin nå Stoor og fin, 5,5 kg er også en stor katt, så er ikke bare bare, men for en ragdoll hann så har du noen kilo til du kan gå på. Men for min del er det best jeg passer på Noen ganger skulle jeg ønske jeg valgte en gutt. Er kos med store katter, og mye å være glad i, så lenge de ikke blir overvektige . Anonymous poster hash: 031d1...f2f
floppesopp Skrevet 7. januar 2014 #16 Skrevet 7. januar 2014 (endret) Jeg har en ragdoll på 1 år, og han har aldri hatt så mye som en floke. Vasker du henne ofte? I perioder med mye røyting og antydninger til "tufser"i pelsen, pleier jeg å vaske pelsen hans med en sjampo for langhårede katter. Jeg har badet han siden han var liten, så selv om det ikke er det kuleste i verden, aksepterer han det. Jeg synes det hjelper på pelsen. For bør du også sjekke som andre har nevnt. Noe som er tilpasset for langhårede katter, som bidrar til glatt og sunn pels. Edit: skrivefeil Endret 7. januar 2014 av floppesopp
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #17 Skrevet 8. januar 2014 Jeg har en ragdoll på 1 år, og han har aldri hatt så mye som en floke. Vasker du henne ofte? I perioder med mye røyting og antydninger til "tufser"i pelsen, pleier jeg å vaske pelsen hans med en sjampo for langhårede katter. Jeg har badet han siden han var liten, så selv om det ikke er det kuleste i verden, aksepterer han det. Jeg synes det hjelper på pelsen. For bør du også sjekke som andre har nevnt. Noe som er tilpasset for langhårede katter, som bidrar til glatt og sunn pels. Edit: skrivefeil Hmm ofte ? Jeg bader henne kanskje hver 3 mnd . Hun liker det ikke, men hun kjemper ikke i mot . Så sånn sett er hun enkel å ha med å gjøre . Har fått bort de verste flokene nå, så skal bare fortsette å se om det blir forbedring . Men ja jeg har byttet for å håper det hjelper . Er rart men skjedde veldig "plutselig" . Anonymous poster hash: 031d1...f2f
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #18 Skrevet 8. januar 2014 Har en hann ragdoll på 6-7 kilo og han får ikke ofte floker. Må børste han i de verste røyteperiodene da, ellers ender han opp som en stor tugg.Anonymous poster hash: 15c76...dba
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2014 #19 Skrevet 8. januar 2014 Hahha uff er bare min Ragdoll som er på bærtur blir litt nervøs nå om dette fortsetter for er tydeligvis ikke så normalt som jeg trodde . TS - Anonymous poster hash: 031d1...f2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå