Iselilja Skrevet 17. mai 2004 #2 Skrevet 17. mai 2004 Jul, påske, geburtsdager og nasjonaldagen. Selv om mange i dag er fullt ut klar over at julen ikke er en kristen høgtid fra opprinnelsen av, ser man allikevel at å feire Jesu fødsel som et av de viktigste for enhver troende kristen. Det minner oss på den store kjærlighet Gud omfavner oss med og det viser at vi har en talsmann mellom oss og Gud. Jehovas vitner feirer ikke denne høgtiden, heller ikke påsken. De anser dette som avguderi og bespottelse. Barna får derfor ikke delta i julefester eller forberedelser på skolen eller besøke venner eller naboer i denne tida. Mange barn lurer seg allikevel til å delta for de synes det er vondt å stå utenfor venneflokken eller i skolemiljøet. Man lærer tidlig i Jehovas vitner å sno seg, å lyve og holde ting skjult. Geburtsdager feires ikke. Dette anses som å opphøye seg selv over Gud. Dessuten fører de i marka to bibelske hendelser hvor fødselsdager ble feirer og hvor det ble begått mord. Ingen feirer derfor slike dager. Heller ikke 17. mai skal feires. Dette anses som å forherlige landet og gjøre det til et bedre sted enn noe annet. JV mener at hele jorda fra begynnelsen av var uten grenser, og at feiring av slike dager fører til nasjonalslime og et usunt syn på ens egen fortreffelighet. Kilde: http://home.no.net/froedis/jehovas_vitner.htm
Saeria Skrevet 17. mai 2004 #3 Skrevet 17. mai 2004 :o Jøje meg. Ja, ja. Folk får tro som de vil for meg.
Gjest Anonymous Skrevet 17. mai 2004 #4 Skrevet 17. mai 2004 men de feirer påske..for det har Jehova pålagt dem... Hvordan er det da med russetiden, den er jo bygget opp mot 17 mai....er det forbudt da?
Gjest Greit nok Skrevet 17. mai 2004 #5 Skrevet 17. mai 2004 Jeg kjenner ingen Jehovas vitner og selv er jeg verken kristen eller "noe annet". Dvs. jeg er verken-eller: helt nøytral så langt det lar seg gjøre. Jeg aner ikke hvor vi kommer ifra, jeg aner ikke hvor vi havner etter vi dør (bortsett fra i jorden), og jeg er ikke det minste interessert i å gå rundt å lure på det. Jeg ville bare si, at man må ikke være Jehovas vitne for å ikke feire 17.mai. Jeg synes 17.mai er en styrete dag. I tillegg er det litt kvalmt med hoiende folk i bunader og vaiende norske flagg....Forstår godt at enkelte tenker på nasjonalisme. Jeg har jo ikke familie selv...hadde jeg hatt barn ville sikkert 17.mai ha blitt mer feiret, som en slags "barnas dag". Men jeg ville ikke ha likt synet av barn med flagg i hånden..det er noe nasjonalistisk over det hele. Da jeg var barn selv forsto jeg ikke poenget med å gå i et tog med flagg i hånden på skolen. Jeg syntes det var tåpelig. Pluselig måtte vi synge nasjonalistiske sanger med "sønner av Norge" osv.. Jeg feirer ikke 17.mai i det hele tatt, og trives med det Ville bare få frem at det ikke er noe rart med det. Synes jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 17. mai 2004 #6 Skrevet 17. mai 2004 Feirer ikke 17 mai selv. Og det har heller ikke noe med religiøse grunner å gjøre. Liker ikke å gjøre ting bare fordi det er forventet av samfunnet dersom det ikke føles riktig. Derfor kjenner jeg meg igjen i det du skriver.
Gjest 1111 Skrevet 17. mai 2004 #7 Skrevet 17. mai 2004 :o Husker jeg syns så synd på eksen som sneik seg ut på 17.mai for å møte noen venner, så fikk han husarrest i to måneder fordi foreldrene er jehova og ikke feirer ...
-Fisken- Skrevet 17. mai 2004 #8 Skrevet 17. mai 2004 :o Husker jeg syns så synd på eksen som sneik seg ut på 17.mai for å møte noen venner, så fikk han husarrest i to måneder fordi foreldrene er jehova og ikke feirer ... Seriøst? :o
Gjest 1111 Skrevet 17. mai 2004 #9 Skrevet 17. mai 2004 Dessverre ja. alle venner (inkludert meg) fikk telefon om at vi ikke kom til å få se han på to måneder og at jeg skulle i vert fall holde meg unna ham (kjærester før ekteskapet er jo heller ikke lov, ikke en klem engang)
Gjest Anonymous Skrevet 17. mai 2004 #10 Skrevet 17. mai 2004 Men det må da variere fra familie til familie. I deres blad sto det at det var lov, men flørting var forbudt. Kjærester er tillat så lenge målet er ekteskap. Men synes det er synd på de som må ha det slik, fordi foreldrene dytter en tro på enn. Jeg regner med at du(lilleputt) ikke er et vitne, hadde dere ekteskap i tankene.
Gjest 1111 Skrevet 17. mai 2004 #11 Skrevet 17. mai 2004 Nei, jeg er ikke vitne og vi hadde ikke ekteskap i tankene.
*Lene* Skrevet 18. mai 2004 #12 Skrevet 18. mai 2004 Selv har jeg halve familien i Jehovas (IKKE JEG) og min tilkommende er utstøtt medlem! Han var medlem, men gikk selv ut av sekten. Han er nå bannlyst av sin familie, og min familie og hans familie som er i Jehovas, kommer ikke i bryllupet! GALE FOLK!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå