AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #1 Skrevet 4. januar 2014 Usikker om denne skulle legges under samliv, eller forbruk og økonomi, men prøver meg her. Vi planlegger å flytte inn sammen om kort tid, og jeg er usikker hvordan jeg vil foreslå å gjøre dette rent økonomisk sett. Vi er begge i midten av tyveårene. Jeg er fulltidsstudent, med deltidsjobb. Og han er i full jobb, og mer til. Jeg har inn 7000 kr i stipend i mnd. Pluss ca. 5000 kr fra jobb, pluss evt. litt ekstra rundt jul/påske. I tillegg til noe ekstra stipend ved semesterstart (mye går til nye skolebøker), og ekstra jobbing om sommer. Han har utbetalt ca. 30 000 kr mnd. Jeg vil ikke føle meg komfortabel med å gå inn i ett samboerskap med ujevn fordeling, og forvente at han skal betale mer enn meg. Samtidig så tjener han massivt mer enn meg, og jeg kjenner også at jeg vil bli "misunnelig" på hans livvstil. Tenkte å foreslå at vi har en felleskonto, hvor vi trekker fellesutgifter. Problemet er at han jobber borte, og av den grunn er borte 50 % av tiden.. (pluss en drosje jobb innimellom når han er hjemme). Hvordan bør vi fordele fellesutgifter ut fra dette? Han er heller ei borte nøyaktig 50% av tiden. En mnd kan han være hjemme 3 uker, og borte en. En annen mnd kan han nesten være borte hele måneden. Men sum summert er det vel fair å si at han er bortreist 10-14 dager i mnd gjennomsnittlig. Anonymous poster hash: 3da56...eed
Lea2 Skrevet 4. januar 2014 #2 Skrevet 4. januar 2014 I utgangspunktet synes jeg nok at dere bør betale det samme for å bo. Han måtte hatt et hjem uansett og det blir for mye å flisespikke på hjemme- og bortedager samt variasjoner. Om dere ikke allerede har funnet et sted å leie(?), så bør dere kanskje ta høyde for at du også skal ha penger til fritid og ikke velge leilighet etter hans økonomi, men heller din. Personlig liker jeg at de faste utgiftene er fordelt jevnt og at den som har mye mer penger enn den andre spanderer litt luksus eller betaler litt mer av mat og sånt. Nå blir jo det spesielt hos dere, siden han er mye borte. Kanskje kan han også punge ut litt mer til møbler og sånt (mot at han eier disse tingene om det ikke skulle vare).
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2014 #3 Skrevet 4. januar 2014 Han betaler husleie, dere deler på strømmen og så betaler deler dere 60/40 i hans favør når han er hjemme og du betaler for din mat alene når du er alene?
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #4 Skrevet 5. januar 2014 Jeg skjønner at man i begynnelsen av et samliv der man "tester" om man fungerer sammen gjerne vil dele utgifter likt, men jeg mener man bør satse på felles økonomi når forholdet blir så seriøst at man ser for seg å dele resten av livet sammen. Så får man heller lage avtaler om skjevdeling ved brudd. Å ha separat økonomi i et samliv vil ikke fungere i lengden. Hvis den ene tjener mye mer rnn den andre vil den med lavest inntekt ikke kunne "holde følge". Der man tjener likt og bruker likt, vil det jo ikke ha betydning uansett. Å snakke om og bli enige om økonomi er kjempeviktig, fordi den enes prioriteringer uansett vil ha betydning for den andre. I deres tilfelle mener jeg at faste utgifter bør deles slik at han betaler mer fordi det gjør at dere samlet har økonomi til en bedre bolig. Men dette er min objektive mening, jeg ville nok ikke følt meg helt komfortabel med det i et nytt samboerskap jeg heller. Det viktigste er uansett: bli enige og lag avtale!Anonymous poster hash: 4d411...4cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå