AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #1 Skrevet 4. januar 2014 Jeg har reagert på en families måte å gjøre enkelte ting på. Blant annet at de deler opp maten til sin ni år gamle sønn. Er dette normalt? Det gjelder alle former for middag, og ikke en gang frokostblandingen til gutten helles opp i skåla av ham selv. Han får all mat servert, ferdig oppskåret. Han får heller ikke grovt brød, da han ikke liker det, spesielt på grunn av skorpa...Anonymous poster hash: e676f...aa2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #2 Skrevet 4. januar 2014 Ble litt overrasket nå. Gikk inn i tråden fordi jeg tenkte på hvor lenge jeg skal dele opp brødskivene til min gutt på halvannet år... 9-åringer skjønner jeg ingenting av. Anonymous poster hash: 70ef1...fa3 5
Jade Skrevet 4. januar 2014 #3 Skrevet 4. januar 2014 Hehe, så for meg en liten unge som satt i babystol og spiste :D Nei, 9-åringer er gamle nok til å både smøre seg mat og evt. dele den opp selv :D Ta middag opp på fatet, skjære det opp osv. 1
skruf Skrevet 4. januar 2014 #4 Skrevet 4. januar 2014 (endret) Mine barn har vel delt opp maten sin selv siden de var ganske så små……da de var 2 så skjærte jeg gjerne opp biffen for de, men de var utstyrt med kniv og gaffel selv. Har en snart 11-åring, og hun har i mange år ordnet ut selv ved middagsbordet, og hun smører frokost og matpakke selv. Endret 4. januar 2014 av Pomperipossa 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #5 Skrevet 4. januar 2014 Har det noe å si? Foreldrene mine delte opp maten både til meg og søstrene mine til vi alle var rundt 12-13 år. Har da blitt folk av oss også. Anonymous poster hash: 0d90a...f5c
Gjest Whitestripes Skrevet 4. januar 2014 #6 Skrevet 4. januar 2014 Herlighet, i barnehagen smører 2-3 åringer selv skiva, med litt hjelp. Og 5-åringene bruker kniv og gaffel. Ikke rart barn i dag blir aldeles hjelpeløse, hvis dette er vanlig rundt om. 7
Gjest Whitestripes Skrevet 4. januar 2014 #7 Skrevet 4. januar 2014 Har det noe å si? Foreldrene mine delte opp maten både til meg og søstrene mine til vi alle var rundt 12-13 år. Har da blitt folk av oss også. Anonymous poster hash: 0d90a...f5c Det blir folk av de aller fleste, så det er knapt noe argument. Det handler om selvstendighetstrening, forberedelse til å mestre livet. En av foreldres aller viktigste oppgaver. 15
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #8 Skrevet 4. januar 2014 Det blir folk av de aller fleste, så det er knapt noe argument. Det handler om selvstendighetstrening, forberedelse til å mestre livet. En av foreldres aller viktigste oppgaver. Vi er ganske så selvstendige, selv om vi fikk oppdelt mat : ) har alltid klart å kutte opp maten selv, selv om foreldrene mine gjorde det for meg. Anonymous poster hash: 0d90a...f5c
Gjest Whitestripes Skrevet 4. januar 2014 #9 Skrevet 4. januar 2014 Vi er ganske så selvstendige, selv om vi fikk oppdelt mat : ) har alltid klart å kutte opp maten selv, selv om foreldrene mine gjorde det for meg. Anonymous poster hash: 0d90a...f5c Fint for deg, men ikke alle blir selvstendige og selvhjulpne hvis de aldri må gjøre noe selv. Man gjør egentlig bare ungene sine en stor bjørnetjeneste ved å ta fram dem muligheten til å mestre. 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #10 Skrevet 4. januar 2014 Fint for deg, men ikke alle blir selvstendige og selvhjulpne hvis de aldri må gjøre noe selv. Man gjør egentlig bare ungene sine en stor bjørnetjeneste ved å ta fram dem muligheten til å mestre. ja okei, beklager for at jeg i det hele tatt sa noe. Anonymous poster hash: 0d90a...f5c
skruf Skrevet 4. januar 2014 #11 Skrevet 4. januar 2014 Har en snart 11-åring, kan ikke se for meg at jeg eller faren skal dele opp maten hennes! Fatter ikke foreldre som behandler store barn som babyer.. 2
Gjest Whitestripes Skrevet 4. januar 2014 #12 Skrevet 4. januar 2014 ja okei, beklager for at jeg i det hele tatt sa noe. Anonymous poster hash: 0d90a...f5c Hvorfor beklager du? Dette er da et diskusjonsforum. Da må en regne med at folk diskuterer med en. 7
Lou Salome Skrevet 4. januar 2014 #13 Skrevet 4. januar 2014 "Man" "bør" ikke verken det ene eller det andre. Hvis guttungen ikke har noen motoriske vansker, får hans egne foreldre vurdere selv om de ønsker å gjøre det eller ikke. Ingen andre har da noe med det å gjøre? Hvor lenge " bør" man synge for dem om kvelden? Bære en bag? Rydde rommet deres? Vaske klærne? Gre håret? Lage maten? Vaske opp? Svarene på hva "man" bør vil variere stort. En dame på jobben min sa at 16-åringen hennes nå nylig nektet henne å kontroll-pusse tennene hans. 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #14 Skrevet 4. januar 2014 Det kan sikkert bli folk av 16-åringer som blir matet også... Anonymous poster hash: b1546...f92
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #15 Skrevet 4. januar 2014 Nå skal det nevnes at han ikke gjør noe annet selv heller... Inkludert å dusje (kun av og til, om han ikke skal vaske håret), finne frem klær, rydde rommet, gre håret... Så å si alt! Foreldrene vasker ham også med vaskekluter av og til for å være sikker på at han er ren. De stoler altså ikke på at han får til noe selv. Jeg har selv ikke barn, så jeg vet ikke hva som er normalt, men dette strider i alle fall imot mine tanker og holdninger når det kommer til "oppdragelse" og å skape en god og nyttig barndom for barna... TSAnonymous poster hash: e676f...aa2
Jade Skrevet 5. januar 2014 #16 Skrevet 5. januar 2014 Nei, dette er ikke normalt for "normale" barn. Men om foreldrene er normale, så er det trolig grunner for at de gjør dette. Det er sikkert grunner til at ungen ikke klarer dette selv. Noe som ikke synes "utenpå" og som familien tydeligvis ikke er åpne om ovenfor andre (ihvertfall ikke ovenfor deg).
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #17 Skrevet 5. januar 2014 Det er ikke normalt nei. Jenta mi på 4,5år smører skive selv (hun spiser grov skive MED skorpe) lager seg frokost blanding selv, kutter opp sin egen middag. Og dette har hun klart siden hun var 2-3 år gammel. Så en 9 åring burde såklart gjøre dette selv.Anonymous poster hash: d68ef...f03
minister-mio Skrevet 5. januar 2014 #18 Skrevet 5. januar 2014 Tror ikke det er helt normalt. Fra barna er i 1-2 årsalderen kan de begynne å gjøre det selv, med hjelp fra voksne. En niåring bør gjøre det selv.
minister-mio Skrevet 5. januar 2014 #19 Skrevet 5. januar 2014 Vi er ganske så selvstendige, selv om vi fikk oppdelt mat : ) har alltid klart å kutte opp maten selv, selv om foreldrene mine gjorde det for meg. Anonymous poster hash: 0d90a...f5c Men hvorfor fikk du hjelp til å gjøre noe du kunne selv?
Silfen Skrevet 5. januar 2014 #20 Skrevet 5. januar 2014 Min er snart 9 og foretrekker at jeg skjærer opp maten hennes. Ikke fordi hun ikke klarer, men det er kjappere. Så hvorfor ikke. Hun er fader meg selvhjulpen på stort sett alle andre områder, helt frivillig, så jeg ser virkelig ikke problemet med å få oppskjært mat, når jeg likevel står ved benken og lager til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå