AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #1 Skrevet 4. januar 2014 Jeg har en bror som alltid har slitt mye. På skolen hadde han store konsentrasjonsvansker. Han har ALDRI fungert i jobb, lever av Kommunen. Heller aldri hatt en fast jobb. Han vil heller ikke bli trygdet, da han sier at han ønsker å klare jobbe. (Han er 41 år....) Han klarer seg OK i en Kommunal bolig, men jeg vet han sliter med ikke å være i gang med noe, det blir lange dager, og lite å gjøre for han. Han virker litt snål,... kort kanskje. Han har lite sosial omgang med andre. Jeg har nå jobbet noen år i skolen, og ser likhetstrekk mellom elever jeg har vært borti som er født av en mor som var ruspåvirket under svangerskapet, der barnet har fått en skade av det. Det slår meg at det er slående likheter mellom disse og min bror. Jeg vet også at min mor drakk en del under svangerskapet med min bror... (Hun er alkoholiker). Er det noen som helst fordel for min bror å finne ut av dette? Ville dette gjøre det lettere for han å få hjelp? Om det evt. er det, vet jeg at han ikke selv er i stand til å gå frem for å finne ut av dette, selv om han skulle ønske. Hvor bør han eventuelt henvende seg? Anonymous poster hash: cf9aa...cf7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #2 Skrevet 4. januar 2014 Sannsynligvis så er han alkoholskadet, ja. Det skal lite til. Jeg ser det på min kusine og fetter - min tante var ikke alkoholiker, bare av troen at "et par glass rødvin er greit". Og man kan se det på dem. Så er det inntatt mer har det garantert påvirket ham. Du kan like godt snakke med din egen lege og spørre. Hvis han bare er noe 'treg' er det antakeligvis lite å gjøre, men dersom han har hatt diverse plager så kan det hjelpe ham å ha mer tilpasset tilrettelegging. Anonymous poster hash: 1ce4c...07d
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #3 Skrevet 4. januar 2014 Sannsynligvis så er han alkoholskadet, ja. Det skal lite til. Jeg ser det på min kusine og fetter - min tante var ikke alkoholiker, bare av troen at "et par glass rødvin er greit". Og man kan se det på dem. Så er det inntatt mer har det garantert påvirket ham. Du kan like godt snakke med din egen lege og spørre. Hvis han bare er noe 'treg' er det antakeligvis lite å gjøre, men dersom han har hatt diverse plager så kan det hjelpe ham å ha mer tilpasset tilrettelegging.Anonymous poster hash: 1ce4c...07d Du er veldig bastant. Har du dokumentasjon på det du sier? Anonymous poster hash: d1bf1...97d 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #4 Skrevet 4. januar 2014 Vil bare nevne at på utseende er det ikke synlig... Anonymous poster hash: cf9aa...cf7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #5 Skrevet 4. januar 2014 Du er veldig bastant. Har du dokumentasjon på det du sier?Anonymous poster hash: d1bf1...97d Dokumentasjon på hva? At min tante har drukket eller at alkohol skader et foster? I begge tilfeller, ja. Anonymous poster hash: 1ce4c...07d
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #6 Skrevet 4. januar 2014 Vil bare nevne at på utseende er det ikke synlig... Anonymous poster hash: cf9aa...cf7 Jo. Det heter "feta alcohol syndrome". Det kan gjenkjennes på ansiktstrekk. Anonymous poster hash: 1ce4c...07d 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #7 Skrevet 4. januar 2014 *fetal Anonymous poster hash: 1ce4c...07d
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #8 Skrevet 4. januar 2014 Dokumentasjon på hva? At min tante har drukket eller at alkohol skader et foster? I begge tilfeller, ja.Anonymous poster hash: 1ce4c...07d På at alkohol skader foster. Når man er så skråsikker er det normalt å underbygge sine påstander med dokumentasjon. Anonymous poster hash: d1bf1...97d 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #9 Skrevet 4. januar 2014 På at alkohol skader foster. Når man er så skråsikker er det normalt å underbygge sine påstander med dokumentasjon.Anonymous poster hash: d1bf1...97d Jeg er en annen AB, men jeg trodde nå dette var allmennkunnskap? Anonymous poster hash: 9d572...c0c 10
Jordbæra Skrevet 4. januar 2014 #10 Skrevet 4. januar 2014 http://kidshealth.org/parent/medical/brain/fas.html http://no.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8talt_alkoholsyndrom
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #11 Skrevet 4. januar 2014 På at alkohol skader foster. Når man er så skråsikker er det normalt å underbygge sine påstander med dokumentasjon.Anonymous poster hash: d1bf1...97d Dette er jo regnet som "common sense". Finnes knapt leger i den vestlige verden som ikke mener dette. Men uansett; http://www.presspublications.com/health/7632-how-much-alcohol-is-safe-during-pregnancy-not-a-drop http://voices.yahoo.com/not-even-drop-there-no-safe-amount-alcohol-7584006.html http://www.odh.ohio.gov/features/odhfeatures/notasingledrop.aspx http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2872283/ Anonymous poster hash: 1ce4c...07d 2
Dolly-Duck Skrevet 4. januar 2014 #12 Skrevet 4. januar 2014 Jo. Det heter "feta alcohol syndrome". Det kan gjenkjennes på ansiktstrekk. Anonymous poster hash: 1ce4c...07d Når moren drikker under svagerskapet kan barnet får føtalt alkoholsyndrom, det er en alvorlig tilstand og dette kan man se på ansiktet. En mildere form kalles føtalt alkohol effekt. Skaden er ikke like stor, typisk er lærevansker, hypraktivitet osv. Godt mulig broren har FAE, ikke FAS
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #13 Skrevet 4. januar 2014 Takk for svar alle sammen! Sett at min bror har FAE. Har det noen hensikt å finne ut av dette? Finnes det et apparat i samfunnet som kan gjøre livet for han lettere da? TS Anonymous poster hash: cf9aa...cf7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #14 Skrevet 4. januar 2014 Først må det oppdages via lege eller psykolog tror jeg. Kan ikke selvdiagnosere seg. Også kan man finne noe tilrettelegging i type jobber, støtte fra nav, etc. Har en bror med FAE selv, men han ble utredet i barneskolealder. Anonymous poster hash: e5a6c...118 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #15 Skrevet 4. januar 2014 Først må det oppdages via lege eller psykolog tror jeg. Kan ikke selvdiagnosere seg. Også kan man finne noe tilrettelegging i type jobber, støtte fra nav, etc. Har en bror med FAE selv, men han ble utredet i barneskolealder. Anonymous poster hash: e5a6c...118 Nei, det er klart. Forstår at han må utredes eventuelt. Det jeg lurer på, er hvorvidt dette har noen hensikt. Du nevner støtte fra Nav, hvilken type støtte? Ser ikke noen hensikt i å nevne dette, dersom det ikke kan hjelpe han på noen måte uansett... TS Anonymous poster hash: cf9aa...cf7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #16 Skrevet 4. januar 2014 Hvis broren din har en alkoholrelatert skade, kan det være greit å få det stadfestet, slik at den hjelp han trenger kan tilpasses. Utredning hos nevropsykolog er et godt sted å starte. Her er litt mere informasjon om disse tilstandene: "To assist with differential diagnosis between FAS and environ- mental causes for CNS abnormalities it is important to obtain a complete and detailed history for the individual and his or her family."http://www.cdc.gov/ncbddd/fasd/documents/fas_guidelines_accessible.pdf Facial dysmorphia Based on racial norms, individual exhibits all three characteristic facial features: • Smooth philtrum • Thin vermillion border • Small palpebral fissures Growth problems Confirmed prenatal or postnatal height or weight, or both, at or below the 10th percentile, docu mented at any one point in time (adjusted for age, sex, gestational age, and race or ethnicity). Central Nervous System Abnormalities I. Structural 1) Head circumference (OFC) at or below the 10th percentile adjusted for age and sex. 2) Clinically significant brain abnormalities observable through imaging. (University of Washington Lip-Philtrum Guide rank 4 or 5) (University of Washington Lip-Philtrum Guide rank 4 or 5) (at or below 10th percentile ) II. Neurological Neurological problems not due to a postnatal insult or fever, or other soft neurological signs outside normal limits. III. Functional Performance substantially below that expected for an individual’s age, schooling, or circum stances, as evidenced by: 1. Global cognitive or intellectual deficits representing multiple domains of deficit (or significant developmental delay in younger children) with performance below the 3rd percentile (2 stan dard deviations below the mean for standardized testing) or 2. Functional deficits below the 16th percentile (1 standard deviation below the mean for stan dardized testing) in at least three of the following domains: a) cognitive or developmental deficits or discrepancies b) executive functioning deficits c) motor functioning delays d) problems with attention or hyperactivity e) social skills f) other, such as sensory problems, pragmatic language problems, memory deficits, etc. Maternal Alcohol Exposure I. Confirmed prenatal alcohol exposure II. Unknown prenatal alcohol exposure Criteria for FAS Diagnosis Requires all three of the following findings: 1. Documentation of all three facial abnormalities (smooth philtrum, thin vermillion border, and small palpebral fissures); 2. Documentation of growth deficits 3. Documentation of CNS abnormalityhttp://www.cdc.gov/ncbddd/fasd/documents/fas_guidelines_accessible.pdf The negative effects of prenatal alcohol exposure on the developing brain and the resulting neurological and/or cognitive, behavioral, emotional, and adaptive functioning deficits are seen in individuals with FAS, pFAS, and ARND. Significant alcohol exposure early in prenatal development often results in growth retardation and facial anomalies. These physical characteristics have been useful tools for diagnosing FAS and pFAS. Identifying persons who do not have the physical characteristics of FAS but do have neurodevelopmental disorders induced by prenatal alcohol exposure has proven to be much more challenging, with broad implications. Current prevalence estimates for FAS range from 0.5 to 7 cases per 1,000 live births in the United States, and the prevalence of FAS and ARND combined is thought to be three times that of FAS alone.http://www.niaaa.nih.gov/sites/default/files/ARNDConferenceConsensusStatementBooklet_Complete.pdf Specifically, individuals with ARND do not present with the FAS facial phenotype (reduced palpebral fissure length, smooth philtrum, and thin upper vermillion border), but may present with structural and/or functional central nervous system (CNS) abnormalities, and may or may not present with growth deficiencies or decreased cranial size at birth.http://www.niaaa.nih.gov/sites/default/files/ARNDConferenceConsensusStatementBooklet_Complete.pdf There is clear and compelling evidence from animal studies that PAE negatively affects behavior, cognition, motor function, self-regulation and adaptive function, executive function, activity, and mood in a complex way. Children with PAE frequently exhibit behavioral and emotional problems such as inattention, hyperactivity, anxiety, and mood dysregulation. These problems may emerge early in life and continue to significantly impair an individual’s functioning in numerous domains throughout the lifespan. Identified problems may be primary to PAE, be primary to a comorbid condition, or result from the contribution of and interaction among a number of factors, including interactions with the environment. Research with children suggests that PAE can be associated with general cognitive impairments and specific impairments in the following areas: information processing, attention, executive function, language, memory/learning, social cognition, number processing, and sensorimotor function.http://www.niaaa.nih.gov/sites/default/files/ARNDConferenceConsensusStatementBooklet_Complete.pdf In one study, researchers followed up the natural history of a group of individuals with fetal alcohol syndrome or fetal alcohol syndrome disorder aged 12-51 years. Although no comparison group was included, rates of various mental, social, and legal problems were documented as follows: Mental health problems (95%) Confinement in prison, a drug or alcohol treatment center, or a mental institution (55%) Trouble with the law (60%) Inappropriate sexual behavior (52%) Inability to live independently (82%) Problems with employment (70%) Alcohol and drug problems (>50% of male subjects, 70% of female subjects)http://emedicine.medscape.com/article/974016-followup#a2650 The following criteria must be fully met for a diagnosis of Partial FAS: -Growth deficiency – Growth or height may range from normal to deficient -FAS facial features – Two or three FAS facial features present -Central nervous system damage – Clinically significant structural, neurological, or functional impairment in three or more of the Ten Brain Domains -Prenatal alcohol exposure – Confirmed prenatal alcohol exposure Institute of Medicine (IOM), Stratton, K.R., Howe, C.J., & Battaglia, F.C. (1996). Fetal Alcohol Syndrome: Diagnosis, Epidemiology, Prevention, and Treatment. Washington, DC: National Academy Press. ISBN 0-309-05292-0 The following criteria must be fully met for a diagnosis of ARND or static encephalopathy: -Growth deficiency – Growth or height may range from normal to minimally deficient -FAS facial features – Minimal or no FAS facial features present -Central nervous system damage – Clinically significant structural, neurological, or functional impairment in three or more of the Ten Brain Domains -Prenatal alcohol exposure – Confirmed prenatal alcohol exposure Institute of Medicine (IOM), Stratton, K.R., Howe, C.J., & Battaglia, F.C. (1996). Fetal Alcohol Syndrome: Diagnosis, Epidemiology, Prevention, and Treatment. Washington, DC: National Academy Press. ISBN 0-309-05292-0Anonymous poster hash: 0a14c...3ba
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #17 Skrevet 5. januar 2014 Google bilder av FAS eller føtalt alkoholsyndrom. Da kan man se helt konkrete trekk som smal overleppe, ingen grop mellom nese og overleppe, kort nese, fold innerst ved øynene, smale øyne osv. I tillegg har man ofte nedsatte kognitive evner, hyperaktivitet m.mAnonymous poster hash: 341e4...4d8
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #18 Skrevet 5. januar 2014 Og han kan jo få trygderettigheter og mer tilpasset helsehjelp om han får en diagnose,mså det er viktig. Anonymous poster hash: 341e4...4d8
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #19 Skrevet 6. januar 2014 På at alkohol skader foster. Når man er så skråsikker er det normalt å underbygge sine påstander med dokumentasjon. Anonymous poster hash: d1bf1...97d Tuller du?Anonymous poster hash: 39122...761 1
Kosemose Skrevet 6. januar 2014 #20 Skrevet 6. januar 2014 Det må ikke nødvendigvis vises i ansiktet. Noen vokser også av seg de typiske trekkene. Men hvis du titter på bilder fra da han var liten, kandet hende du kan se disse trekkene. Hvis han skal utredes kan det være veldig lurt å ta med barnebilder (hvis disse viser de typiske trekkene, vel å merke). Alkohol- og russkader er utrolig underdiagnosert, det er ekstremt skambelagt siden dette er skader som er så meningsløst påført av barnets egen mor. Ofte får de som har slike skader andre diagnoser. Jeg håper han kan bli utredet, hvis han har slik vanske er det først og fremst viktig at han selv lærer om sin egne vansker, slik at han kan lære seg å leve best mulig med handicappet sitt, lære seg hvordan han kan skjerme seg for overstimulering, etc. Lykke til, håper din bror finner ut av dette, også håper jeg folk som prøver å bli gravide (eller er gravide) snart kan skjønne hvilke livsvarige skader de utsetter barnet sitt for, og avstå fra alkohol mens de prøver/er gravide. Her blir liv ødelagt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå