Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et endelig mål om vekttap på 30kg. Hsr ikke satt noen endelig tidsfrist. Nærmer meg 40år og har såpasd for mye kili at selvfølelse og selvtillit er lav. Påvirket også sexlivet med min fantastiske ektemann da jeg misliker min egen kropp så sterkt.

Finnes eet noen her inne som har lykkes med et så stort vekttap og vil dele tips og ideer? Jeg sliter med motivasjon og trening, men fornuften og helsa sier jeg må ned i vekt. Skal ta en 2ukers Noka diett for å komme i gang og forhåpentligvis se nåla vise mindre. Håper det gir motivasjon til videre jobbing.

Burde jeg kontakts en ernæringsfysiolog f.eks?

Anonymous poster hash: 4e713...2a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et endelig mål om vekttap på 30kg. Hsr ikke satt noen endelig tidsfrist. Nærmer meg 40år og har såpasd for mye kili at selvfølelse og selvtillit er lav. Påvirket også sexlivet med min fantastiske ektemann da jeg misliker min egen kropp så sterkt.

Finnes eet noen her inne som har lykkes med et så stort vekttap og vil dele tips og ideer? Jeg sliter med motivasjon og trening, men fornuften og helsa sier jeg må ned i vekt. Skal ta en 2ukers Noka diett for å komme i gang og forhåpentligvis se nåla vise mindre. Håper det gir motivasjon til videre jobbing.

Burde jeg kontakts en ernæringsfysiolog f.eks?

Anonymous poster hash: 4e713...2a8

Hvorfor ikke bare starte med en gang?

Skrevet

Sliter du med motivasjonen ville jeg nok fått litt hjelp. Kjøp deg PT timer om du sliter med å komme igang.

Ellers vil jeg tipse om å ta det gradvis. Ikke start "alt på en gang", men innfør endringer over tid. Det gjør det litt lettere å endre rutiner og vaner, og det er mindre sjanse for at du faller av.

Start med å gå noen turer i uka for.eks. da starter du rolig å bygge opp kondisjonen. Etterhvert som du føler for det kan du innføre mer aktivitet. 30 min aktivitet om dagen foreks.

For å gå ned i vekt er det litt varierende hva du kan gjøre. Det finnes flere ting som kan passe for deg. Avhengig av hvor mye du spiser, hva du liker og hva du ønsker. Et lurt tips her kan være å spise mindre måltider.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal også ned 30 kg! Men jeg har ingen tidsfrist for når jeg vil nå det, siden jeg har gått på så mange smeller tidligere. Jeg tenker først og fremst på helsa mi, det gir meg stor motivasjon, i og med at vi har en del livsstilsykdommer i familien. Jeg har startet med å gå turer i 1 time. Med musikk på ørene, og dagdrømming imellomtiden går det som en lek. Jeg har planer om å legge om kostholdet mitt helt, har veldig lyst til å prøve lavkarbo, men dette vil jeg føre sakte men sikkert inn ved å eliminere en og en ting. Jeg er fryktelig glad i brødmat, så det vil nok være det vanskeligste..

Lykke til, håper du klarer det :)

Anonymous poster hash: 43ca0...23a
Skrevet

Jeg har ikke prøvd slike hurtigkurer, men hva om du går opp igjen når du er ferdig med den, og mister motivasjonen? Er det ikke bedre å bli kvitt dårlige matvaner fra starten av, og lage seg nye sunne matvaner, sammen med økt aktivitetsnivå? I begynnelsen må du spise mindre (og da ekstra viktig at maten er sunn), og så skal jo vekten stabiliseres, og da er det viktig å være vant til et sunt kosthold, slik at du ikke raser opp i vekt igjen. Jeg går utifra at det er dårlig kosthold og kanskje sofasliting som er skyld i overvekten til å begynne med? Da er det ekstra viktig å ta tak i nettopp de tingene.

Du trenger ikke tegne fancy helsestudiomedlemsskap. Jeg har selv klart det (14 kg) med kosthold, turgåing og (nesten) ukentlig ufancy trimtime i gymsal :) + altfor sjelden trim på ellipsemaskin (skjerpings nå etter juleferien). Synes selv at det er ekstra motiverende å gå ned i vekt, og vite at jeg har jobbet for det med trening og sunt kosthold, istedet for hurtigkurer.

Lykke til, forresten! :) Har som sagt ikke prøvd hurtigkurer, så det kan jo hende det fungerer fint. Bare husk å gjøre noe med matvanene. Man går ikke ned i vekt og holder seg der om man har et usunt kosthold! Jeg kjenner et par som har prøvd seg på hurtigkurer (Nutrilett). Og begge de gikk opp igjen etterpå, fordi de fokuserte på snarveier, og tenkte ikke på at det var kostholdet (som de gikk tilbake til etterpå) som var skyld i overvekten.

AnonymBruker
Skrevet

Selv tror jeg at jeg ville snakket med legen min om jeg var så tung, rett og slett for å sjekke at alt står bra til for å i det hele tatt ta fatt på vekttapet. Man vil jo ikke skade seg selv:) Og legen kan vel hjelpe deg med kosthold, evt. kan du kanskje bli henvist til en ernæringsfysiolog eller noe slikt.

Om du sliter med motivasjonen, hva med å lage en blogg?:) Mange i samme båt som kan støtte deg når du trenger det:) Selv finner jeg masse inspirasjon og kunnskap på fitnessbloggen.no. Kan også sjekke trening.no og fitnessblender :)

Ellers vil jeg anbefale å føre en matdagbok/treningsdagbok og/eller myfitnesspal eller lignende. Og mange av de større byene har noe som kalles for Tjukkasgjengen, folk som sliter med vekta som går tur i lag:) Kan også være noe å sjekke ut.

Ser andre også anbefaler å ikke ta tak i for mye på en gang, så man kan jo f.eks. starte med de berømte 5 om dagen.

Lykke masse til uansett!:)

Så ville jeg også skaffet meg oversikt over BMR og fettprosent.

Anonymous poster hash: b3370...596
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 65kg. Vanlig kosthold og turgåing og sånt. Jeg anbefaler ikke noen diett men bytt over til sunn mat. Still spørsmål så skal jeg gi deg tips:)

Anonymous poster hash: 1e09e...48e

• Liker 2
Skrevet

Hvis du totalt mangler kunnskap om ernæring eller lider av intoleranser, kan det være en god ide å få time hos ernæringsfysiolog. Ellers kan du klare deg med å spise litt sunnere, det er ikke noe hokuspokus - litt færre kalorier inn, litt mer næring i den maten du spiser, og bevege deg litt mer enn du gjør nå. Ta det steg for steg, litt forbedring av kostholdet vil gi utslag på vekta. Når en ny god vane er innarbeidet, kan du ta for deg den neste. 30 kilo for mye er ikke enormt mye. Selv har jeg gått ned 17-18 kilo i løpet av trekvart år, men de kom dessverre tilbake igjen, med renter. Nå har jeg begynt på'n igjen, og jeg har fra første dag jobbet med å finne fram til et kosthold og et aktivitetsnivå som jeg kan ha resten av livet uten å oppleve det som for anstrengende eller forsakelse.

Ville droppet tanken på Noka-diett, alle andre dietter også, forresten, og heller spist vanlig mat i litt mindre mengder. Anbefaler å spise litt fra hver matgruppe hver dag (frukt, grønnsaker, korn, kjøtt/fisk, melk). Ikke være redd for fett eller karbohydrater, men vær forsiktig med sukker og hvitt mel og fritert mat. Spis lite veldig bearbeidet/ferdigmat, lag maten selv, da har du bedre kontroll over innholdet.

Regn ut hvor mange kalorier du skal ha hver dag (google BMR), og før matdagbok, gjerne online (Grete Roede, Myfitnesspal el.l). Før opp alt du spiser og drikker, unntatt rent vann.

Vei deg en gang i uka på samme tidspunkt/under samme betingelser.

Beveg deg litt hver dag, gym, svømming, sykling, gå tur, hva som helst, men så mye at du blir passe sliten. Vet du ikke hva som er passe, tren deg opp til å kjenne etter.

AnonymBruker
Skrevet

Spis vanlig sunn mat i normale porsjoner og gå raskt 30-60 minutter hver dag.

Anonymous poster hash: 9b49f...8f5

AnonymBruker
Skrevet

Noe av det verste du kan gjøre er å legge restriksjoner på hva du kan spise, men det betyr IKKE at du skal spise ubegrensete mengder av potetgull, iskrem, sjokolade og annen usunn mat daglig. Da jeg ble frisk fra bulimi fulgte jeg en matplan som tillot meg å spise noe usunt hver eneste dag.:

Frokost: To skiver med enten: Peanøttsmør, banan, ost, kremost, eple eller banan. Eventuelt havregrøt og en frukt eller havregryn med banan. Ett glass juice.

Mellommåltid: En håndfull nøtter, en yogurt, to knekkebrød med banan eller ost, grove kjeks med ost og tomat, en gulrot og en skyr, cottage cheese med bær.

Lunch: Smørbrød, couscous med grønnsaker og fetaost eller salat med en proteinkilde.

Mellommåltid:Samme som tidligere

Middag: 1/3 tallerken med grønnsaker, 1/3 tallerken med fisk eller kjøtt og 1/3 tallerken med fullkornspasta, brun ris, couscous eller potet. Alternativt et rundstykke eller et nanbrød.

Dessert: En liten sjokolade, en muffins, bær med vaniljekesam, fruktsalat eller en liten skål med iskrem.

Kveldsmat: To knekkebrød og en yoghurt, yoghurt med honning og nøtter eller havregrøt og en frukt eller yoghurt.

Anonymous poster hash: 14bb4...6d6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 20 kilo før, og hadde også problemer med motivasjoen og det å få begynt. Jeg fikk meg spenst medlemskap, og enda folk sier at det er bortkasta penger når du bare kan jogge ute, så synes jeg ikke det. Når jeg brukte såpass penger på det følte jeg at jeg måtte dra dit, og fikk meg en personlig trener som følgte meg noen ganger og hadde dermed avtaler som jeg ikke følte jeg kunne avlyse; med andre ord "tvang" jeg meg selv til å trene på førsten og ga ikke meg selv noen utvei. Når jeg først fikk begynt med det fikk jeg det som rutine, og det å spise sunnere ble lettere. jeg spiste fire måltider om dagen, jeg spiste en stor skive fullkornsbrød med leverpostei, grønnte og vann til frokost, en banan og en youghert til lunsj, en banan etter trening og ofte fisk, salat, stekte grønnsaker og rent kjøtt til middag. Passe på å ikke spise middagen for seint heller. Det eneste jeg drakk var vann, grønnte og kaffe. Det er viktig og ta kosttilskudd også synes jeg, og få nok søvn hvis du skal klare dette. Det vanskligste er å begynne, så ikke gi deg selv noen utvei på førsten, for da er det for enkelt slutte :)

Anonymous poster hash: 49e57...351
Skrevet (endret)

.

Endret av FalconPunch
Skrevet

Det aller viktigste for å få til et vekttap på sikt er spisevaner. Jeg vil anbefale å føre en streng matlogg der du skriver ned alt du spiser og drikker i løpet av en dag, og gjerne tidspunkt også. Husk alt, også pastillen du fikk av kollegaen eller sjokoladebiten du fikk til kaffen hos frisøren. Når du ser alt svart på hvitt, er det enklere å få oversikt over hvor du bør legge inn de største endringene.

Dietter er strengt tatt ikke nødvendig. Det du ønsker, er en endring i spisevanene til noe du kan leve med, ikke noe som bare skal vare i en viss periode. Da kan du ikke kutte ut alt du liker. Spis i stedet mindre av det. Tygg lenger, ta deg tid til å virkelig smake på maten, kjenn etter når du ikke lenger er sulten. Finn sunn snacks som du kan ha i bakhånd når du bare må ha noe å tygge på.

Spis hovedsakelig ren mat og ikke ferdigprodukter og halvfabrikata. Det tar ikke lang tid å kutte noen grønnsaker og frese dem i pannen med litt fisk, kylling eller svin. Å kutte ut alle karbohydrater er ikke nødvendig, men å kutte ned til det som er anbefalt mengde er bra. De første seks månedene av en planlagt vektnedgang skal visstnok et karbohydratfattig kosthold være mest effektivt, mens på lang sikt skal det ikke være påvist forskjell mellom dette og fettfattig kost. Finn ut hva som fungerer for deg.

Kutt ut usunn mat (snop, potetgull, kaker osv.) til vanlig, men velg deg en dag i uken der du kan spise det du vil. I mange tilfeller kan dette være lettere å gjennomføre enn å ha lov til å spise bare litt usunt hver dag (men det kan selvsagt være et alternativ hvis du klarer å stoppe). Om du ofte er på besøk, fortell gjerne venner og kjente at du har valgt å bare spise usunt en dag i uken, da vil de gjerne ta litt hensyn og kanskje til og med tenke alternativt.

Kombiner et bevisst og sunt kosthold med moderat trening i starten. En halvtimes aktivitet daglig er bra. Aktivitet er ikke det som først og fremst får deg ned i vekt, men det gjør deg sterkere og sunnere i tillegg til det lille du brenner av kalorier.

Sist men ikke minst vil jeg anbefale å ikke tenke for mye på vekten. Velg å fokusere på å bli sunnere og komme i bedre form. Vekt kan variere mye fra dag til dag, så kjenn heller etter om formen blir bedre, hvordan klærne sitter og hvordan du kjenner deg. Veie deg kan du selvsagt gjøre innimellom, men det er lett å bli veldig opptatt av tallet og ikke se alle de andre forandringene som skjer med kroppen.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Et tips er å bare prøve å være så mye i bevegelse som mulig iløpet av en dag.

Har du en aktiv jobb er det supert. Ta sykkel eller gå til jobb dersom det ikke er alt for langt. Ta alltid trapp istede for heis. Ikke tenk på det som et valg. Tenk at det bare er slik det er.

Om du er glad i dyr kan du få deg bikkje sånn at du har en grunn til å gå tur hver dag.

Dette her hjelper meg veldig.

Endret av miaw
Gjest Coolaid
Skrevet

Spør du på et forum, bruker internett kilder osv så vil du få mange ulike svar i alle retninger. Forstår godt spørsmålet ditt men vil anbefale deg til å være ekstremt kritisk til det som jeg kaller "trenings og diett mas".

Det enkle er ofte det beste. Stol på deg selv, gjør endringer som du kan fint leve med. Resultatene skaper du på kjøkkenbenken. Gå til sikre kilder som for eksempel statens enæringsråd, helsedirektoratet / helsenorge.no.

Glem alt av dietter, kurer og ekstremiteter i alle retninger. Det har ikke noe med helse å gjøre.

Vær skeptisk til både det som jeg og andre råder deg til. Livsstilsendring og vektnedgang trenger ikke koste penger, være komplisert, ubehagelig eller ekstremt.

Spis bra mat, tenk hverdagsaktivitet og gjør aktiviteter som du liker.

Skrevet (endret)

Mattips:

- Det kan være lurt å kontakte ernæringsfysiolog ja! Sammen kan dere finne fram til en kostholdsplan som du er fornøyd med :)

- Spis mer grønnsaker og fisk

- Lag mat fra bunnen (ikke halvfabrikata)

- Drikk masse vann

- Kutt ned på søtsaker og sukkerholdige drikker

Treningstips

- Avtal faste treningstider med en venn/venninne - å ha treningspartner gjør treningen morsommere og du må ha en veldig god unnskyldning for å ikke møte opp!

- Finn en aktivitet du liker å holde på med, da blir det mye morsommere å trene!

- Begynn rolig, og trapp opp etter hvert (altså: ikke begynn å trene 5 ganger i uka hvis du ikke har trent på 20 år, de færreste klarer å gjennomføre dette i det lange løp hvis de ikke har et godt grunnlag. To ganger i uka er kanskje nok i starten, etterhvert kanskje 3 ganger..man må kjenne litt på det selv. De dagene man ikke trener kan man jo gå en tur i stedet, det er bra det også! Powewalk med musikk på øret er godt for både kropp og sjel ;))

- Hvis du har planlagt å trene om morningen så ta på deg treningsklærne med en gang du står opp. Man føler seg så dum hvis man tar de av uten å ha trent først, så da ender man jo med å trene selv om man egentlig ikke er så gira. Samme gjelder hvis du planlegger å trene etter middag: på med klærne, gå ut døra! ;)

- Som Nike sier: "Just do it". Når du først er i gang så går det som regel ganske fort unna! Vips så har det gått en time :) Dørstokkmila er hard, men når du først er forbi så er du i gang

- Hvis du har tenkt å jogge på tredemølle: mange synes dette er drittkjedelig (det er jo det), men ha yndlingsmusikken på øret, sett deg mål og kjør på. Hvis du har tenkt å jogge i feks 20 min så del opp økten. For å få litt variasjon pleier jeg å endre enten gradient og/eller fart hvert 2. minutt! Da tenker man bare to minutt fram i tid, og det går jo fort som bare det.

- Skriv treningsdagbok; noter ned hva du har trent og hvordan det gikk. Det er veldig motiverende når man begynner å merke resultater:)

- Hvis du melder deg inn i treningssenter kan du ha avtale en treningsveiledningstime. De stedene jeg har trent har dette vært gratis! Da er det en på treningssenteret som viser deg rundt og hvordan de ulike apparatene fungerer. Han/hun hjelper deg med å sette opp en treningsplan ut i fra hva som er ditt mål

Masse masse lykke til! :)

PS: er også helt enig med det Coolaid skriver ovenfor! Vær skeptisk til det du leser på ulike nettforum om råd. Jeg har prøvd å skrive ned det som funker for meg når det gjelder trening, men det er ikke sikkert det funker for deg. Det sikreste er å følge sikre kilder som f.eks helsedirektoratet o.l.

Endret av imeria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...