AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #1 Skrevet 4. januar 2014 Leser Gjenferd og handlingen foregår i september 2011. Likevel nevner ikke Nesbø 22 juli en eneste gang. Man skulle jo tro at en så dramatisk hendelse skulle være nevnt av Oslo-elskeren Jo nesbø? Eller er boka skrevet før 22 juli? Hvorfor da legge handlingen til september? Det er jo veldig dumt å skrive om fremtiden nettopp fordi sånne viktige ting kan ha hendt i mellomtiden. Vet noen noe om dette??Anonymous poster hash: 13a5b...3a9
Despicable Me Skrevet 4. januar 2014 #2 Skrevet 4. januar 2014 Den boka ble lansert 09.07.11 (kilde: http://www.hegnar.no/okonomi/politikk/article612171.ece)
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #3 Skrevet 6. januar 2014 Dette er jo skjønnlitteratur, Harry Hole er ikke en faktisk person... Så om Jo Nesbø vil kan han skrive om et Oslo uten 22.juli, det er mye i bøkene som ikke stemmer med virkligheten, så jeg ser ikke helt problemet. Anonymous poster hash: 6295a...9f7 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #4 Skrevet 6. januar 2014 Om det ble skrevet etterpå er det uansett et klokt valg å la det ligge... det var fortsatt altfor ferskt, faren er altfor stor for at noen skulle begynt å mene noe om det. Tabloidene er tåpelige nok til å kunne ha plukket ut et avsnitt og laget en hovedoverskrift "slik skriver Nesbø om 22. juli" og liknende dumheter og så hadde helvetet vært i gang med meninger i øst og vest, sårbare pårørende og så videre... Så lenge det ikke kan brukes relevant i den fiktive handlingen hans så er det da helt logisk at hendelsen ikke er nevnt i Harry Holes univers. Litteraturfaglig både smart og ansvarlig, spør du meg (Og veldig politisk ukorrekt av meg; har vi da ikke fått mer enn nok av overflødig dekning av saken og alt etterpå? Det nødvendige forstår jeg, men det til dels ufine fråtseriet i enkeltskjebner og melkingen av "noen som kjente noen som skulle ha vært på Utøya..." gjør meg skikkelig irritert...) Anonymous poster hash: 5ea6a...bc5 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #5 Skrevet 6. januar 2014 Boka ble vel gitt ut før, og det er uansett fiksjon, så forfatteren velger selv hva de vil ha med. Jeg har lest noen andre krimbøker hvor de forsøker å nevne det i handlingen, men det virket bare dumt og påtatt. Anonymous poster hash: e5506...2df 1
Gjest Elseby13 Skrevet 6. januar 2014 #6 Skrevet 6. januar 2014 Svaret er enkelt, 22 juli "skjedde ikke" i Harry Holes Oslo. Og det er vel like greit, for en så dramatisk hendelse hadde tatt oppmerksomhet bort fra krimhistorien.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #7 Skrevet 7. januar 2014 Svaret er enkelt, 22 juli "skjedde ikke" i Harry Holes Oslo. Nettopp, akkurat som Hausmanns gate 92 bare finnes i Holes Oslo og ikke i vårt. Anonymous poster hash: e5506...2df
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #8 Skrevet 7. januar 2014 En annen ting jeg lurer på: finnes villa Valle i virkeligheten? Jeg har prøvd å se etter et gammelt trehus ved skinnene på Oslo s, uten hell!!Anonymous poster hash: 13a5b...3a9
ekkoet Skrevet 7. januar 2014 #9 Skrevet 7. januar 2014 Ser spørsmålet har blitt besvart mer enn fylldig nok, men en 3. ting er at selv om boken ble utigg i 2011 så kan den ha vært ferdig lenge før. Fra den grunnleggende historien er på plass til boken er klar til å selges skal den sikkert endel runder i systemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå